Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Faren drepte «én masse»

 

Jeg skrev om dette øverst på forrige side. ( Post nr 5 på siden )

 

Antar du ikke gidder lese ting som ikke peker fram mot krig.

 

Hykleriet er enormt. Her sitter du og jubler når amerikanerne dreper Talibanfolk i Afghanistan/Pakistan.

 

Les posten min over her. Disse opprørerne sto ikke noe tilbake for Taliban. Og de tok med seg tusener i døden. Sivile som de gjemte seg blandt.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Islamistene strømmer inn til Syria og regjeringen svarer med tungt skyts. Dermed får vi de typiske propagandavideoene islamistene liker å vise fram, redde barn med åpne øyne. Det er meget vanskelig å vite hva som egentlig skjer, men jeg tror islamistene har gjort små geriljangrep imot regjeringstyrker og provosert fram reaksjoner fra regjeringen og nå tvinger de lokalbefolkningen til å stå fram og hevde at de er utsatt for folkemord.

 

http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/utenriks/syria/oppror/20163892/

 

Dette kan nok minne om situasjonen i Afghanistan. Hva gjør amerikanske soldater om de blir beskutt av islamister som har slått seg ned i en landsby? Fristelsen er stor til å bare legge ned hele landsbyen i grus. De syriske styrkene er nok mindre disiplinerte og mere hevnetørste. De besvarer angrep med tung bombing.

 

Vi så det også ved Gaza-krigen. Islamistene gjemmer seg blant lokalbefolkningen og skyter raketter derfra. Det blir dermed vanskelig for Israel å besvare uten å skade sivile.

Endret av Ergod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
men når det jeg oppfatter som regulære kamper i mange sammenhenger blir omtalt som folkemord og nedslakting av egen befolkning stusser jeg litt

 

Hvis artilleri og tanks mot sivile og avhoppere som ønsker demokrati og frihet er sånn du tror krig skal føres, så blir jeg bekymret.

 

Men nå er det vell ikke akuratt slik at tilfeldige byer bombes med artilleri og stridsvogner ruller inn for å skyte sivile. Slik jeg har forstått det foregår det kamper mellom opprørere og regjeringsstyrker. Opprørere som selv er bevæpnet med våpen opptil lagsvåpen. At forbekjemping og krumbanevåpen brukes mot byer eller ommråder som holdes av slike styrker synes jeg ikke er så veldig overaskende. Om dette brukes for å drepe sivile er det såklart noe annet, men jeg savner en større nyansering her. Jeg synes det blir litt for dumt når man ukritisk omtaler alt bruk av fks. artilleri for "bombing av egen befolkning" når disse i mange tilfeller faktisk er en stridende part.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det blir litt for dumt når man ukritisk omtaler alt bruk av fks. artilleri for "bombing av egen befolkning" når disse i mange tilfeller faktisk er en stridende part.

 

 

Befolkningen kan i mange tilfeller bli som klemt mellom barken og veden. Om islamister slår seg ned i hjembyen og skyter imot regjerningstyrkene fra hustakene så er det lite de kan gjøre. Islamistene har ingen skrupler med å drepe sivilbefolkningen dersom de ikke er lojale overfor dem.

 

Spesielt nå som det ser ut som det gjeldende regimets dager er talte, så vil det være logisk for de lokale å vise lojalitet overfor opprørerne.

 

Et typisk triks islamister bruker er å skyve kvinner og barn foran seg. Derfor er det rimelig å forvente at man vil se iscenesatte hendelser den nærmeste tiden hvor for eksempel barnelik paraderes rundt av en skrikende mor eller far.

Eller bilder av utbombede hus med barneleker i forgrunnen.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

Dette er hva NATO`s "momentum" er på vei mot :

 

"NATO’s ultimate objective is most likely turning Syria into another Iraq: a quagmire of ethnic and sectarian violence, locked in endless terrorist warfare among feuding communities. Similarly to Iraq, Syria is also a patchwork nation with its own Sunni, Shia and Christian communities. The chaos that is very likely to follow an illegitimate deposition of the Assad government may claim hundreds of thousands of civilian lives."

 

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=20120210&articleId=29199

 

Bomber tar livet av 28 mennesker i Aleppo. En forsmak på hva som skal komme når islamistene får opp dampen.

 

"If you caught my post from yesterday, you would have known that the inhabitants of Aleppo came out in a big way to cheer the Russian Foreign Ministers visit. The veto at the UN. And to support their leadership.

 

To Syria’s NATO backed terrorists, this would have been an outrage! How dare they want to remain unscathed by terror. How dare they not want to be bombed to smithereens. The NATO backed terrorists are armed to the teeth and they mean business. Deadly business."

 

http://pennyforyourthoughts2.blogspot.com/2012/02/anti-terrorist-aleppo-attacked-russia.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev om dette øverst på forrige side. ( Post nr 5 på siden )

 

Jeg leste bare åpningsinnlegget før jeg begynte å delta selv. Det var nok til å forstå at denne tråden antageligvis er dominert av det samme tøvet som i tråden om Libya: En masse støtte til diktatorer og despoter som slakter egen befolkning og motstand mot å gripe inn for å forhindre det!

 

Antar du ikke gidder lese ting som ikke peker fram mot krig.

 

Det jeg ikke gidder å bruke tid på er det som jeg nettopp beskrev over. Samt alt bullshitet om at vi utelukket griper inn av egne interesser istedefor å hindre rått slakt og folkemord!

 

Hykleriet er enormt. Her sitter du og jubler når amerikanerne dreper Talibanfolk i Afghanistan/Pakistan.

 

Enormt er mildt sagt! Du har forsvart en diktator, terrorist og folkemorder som Muammar al-Gaddafi i Libya og vært imot å forhindre at han slakter uskyldige fra sitt eget folk for å holde på den makten han fikk gjennom et kupp! Og nå vil du gjenta et samme ovenfor Bashar al-Assad i Syria. Hvem blir den neste diktatoren og despoten du vil forsvare? Robert Mugabe i Zimbabwe eller Kim Jong-un i Nord-Korea? Hva er det egentlig du ser i disse lederne og regimene?

 

Nå har kampen mot Al-Qaida og Taliban null med disse krigene å gjøre. Terrorangrepet på USA og deres påfølgende invasjon av Afghanistan startet lenge før Den arabiske våren.

 

Les posten min over her. Disse opprørerne sto ikke noe tilbake for Taliban. Og de tok med seg tusener i døden. Sivile som de gjemte seg blandt.

 

Hvilken konflikt er det du snakker om egentlig? Jeg snakker om den i Syria.

Lenke til kommentar

Befolkningen i Homs under «hermetisk lokk»

 

Livsviktige forsyninger av mat og medisiner blir stanset på vei inn i Homs og den hardt rammede byen i Syria blir mer og mer avskåret fra omverdenen.

 

Flere hundre har blitt drept som følge av en knapp ukes bombardement i byen, forteller aktivister og innbyggere i byen Homs.

 

– Det er vanskelig å komme seg ut av byen. Vi klarte å snike oss ut om natten under en pause i bombingen, sier BBC-journalist Paul Wood.

 

BBC-teamet har oppholdt seg i Baba Amr-nabolaget i Homs de siste dagene. Natt til torsdag kom de seg ut av Syria og trygt inn i nabolandet Libanon.

 

– Jeg så at medisinsk utstyr og blod som har blitt donert av folk i landsbyene rundt Homs, ble stanset på grensen. De fikk ikke komme inn med livsviktig hjelp, sier Wood til BBC.

 

Solvang forteller at syriske styrker har omringet utsatte nabolag, samt kuttet elektrisitet og telefonnettverk i byen.

 

– Vi har også mottatt informasjon om at de har begynt å legge landminer langs grensen til Libanon, som går like ved Homs, sier han til NRK.no.

 

Human Rights Watch har jobbet med å kartlegge situasjonen i Syria det siste året.

 

– Det som skjer i Syria er veldig skremmende. Jeg har ikke tidligere sett en slik systematisk bruk av tortur og drap, sier Solvang.

 

– Vi hadde egne folk inne i landet helt frem til mai i fjor, men vi måtte trekke oss ut på grunn av sikkerhetshensyn til våre kilder, sier Solvang.

 

– Når vi ser bilder av en mann som bærer et lite barn, sterkt skadet eller død, er det med på å sette uttalelser fra Syrias president om at de ikke angriper sivile i sitt rette lys, sier Ottosen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7989778

 

Syriske stridsvogner stormer Homs

 

Allerede i forkant av fredagsbønnen har store flåter av syriske stridsvogner stormet områder rundt Homs, og flere er blitt drept i bombeeksplosjoner i nord i Syria.

 

Flere eksplosjoner har i dag allerede rystet Syrias nordlige by Aleppo, og rundt 25 sivile og medlemmer av de syriske sikkerhetsstyrkene skal ha blitt drept og 175 skadet, ifølge det statlige fjernsynet og aktivister.

 

– Stridsvognene har stormet nabolag i Homs og soldater har gått fra hus til hus i området for å knuse motstanderne av regimet, uttalte aktivister til AFP fredag.

 

Det er ventet at syriske styrker vil fortsette sine angrep mot byen Homs, der de fleste opposisjonelle holder til.

 

Assad, som føler at han har Russland i ryggen etter vetoet i FN, fortsatte å ignorere alle appeller fra omverdenen om å stanse volden og spare livene til befolkningen i Homs og andre byer.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7990866

 

Det syriske opprøret har nådd finanshovudstaden Aleppo

 

Det har vore ein ny dag prega av bomber og kamphandlingar i Syria i dag. I den økonomiske hovudstaden Aleppo er minst 28 menneske drepne i to bombeangrep.

 

– Dette kriminelle regimet har gjennomført bombeangrep i Aleppo for å få merksemda bort frå drapa på sivile i Homs, Zabadini og andre stader, seier ein talsmann for FSA.

 

Samstundes heldt angrepa mot opprørsbastionen Homs fram i dag. Den syriske hæren brukte stridsvogner og artilleri i angrepet. Som vanleg er det vanskeleg å få oversikt over talet på drepne og såra i uroa, men ei opprørsgruppe seier at minst 20 er drepne i Homs i dag.

 

Fredagar har normalt vore dagen for dei største massedemonstrasjonane i Syria, men i dag har langt færre enn normalt vore ute i gatene. Årsaka er truleg at det har vore eit stort oppbod av soldatar ved alle dei største moskeane i landet. Fleire stader blir det meldt at det var fleire soldatar enn sivile i moskeane.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7991901

 

Altså fortsetter og opptrappes terroren til regimet uten at noe gjøres. Det er galskap å bli sittende å se på dette og fordømmelser gir helt tydelig ingen effekt!

Lenke til kommentar

Nok en oppdatering:

 

USAs Syria-ambassadør med sterke bilder

 

USAs Syria-ambassadør har på Facebook lagt ut bilder som skal vise soldater fra regjeringshæren som angriper boligområder i byen Homs.

 

Flere titall sivile skal være drept i byen vest i Syria.

 

Bildene, som bærer datoen 6. februar, er utstyrt med tekst som blant annet viser til brennende bygninger, kratre etter granatnedslag og pansrede kjøretøyer.

 

– Jeg hører de grusomme historiene om nyfødte som dør på sykehus i Homs der strømmen er blitt borte. Nå ser vi rystende bilder som gir bevis for at regimet bruker bombekastere og artilleri mot boligområder, skriver ambassadør Robert Ford på Facebook.

 

Det amerikanske utenriksdepartementets talskvinne Victoria Nuland beskriver bildene ambassadøren har lagt ut som svært grusomme.

 

– De viser ting man bare ser når det skjer et større militært angrep i et sivilt område, sier Nuland ifølge nyhetsbyrået AFP.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7992274

 

Får virkelig håpe at dette får flere til å åpne øynene for grusomhetene til terrorregimet og hvor viktig det er å få grepet inn!

Lenke til kommentar

I mars fikk jeg rett da jeg sa at Libya var splittet og at folk ikke ønsket skifte. Derfor varte kampene lenge og NATO måtte aktivt føre krig for den ene siden.

 

Nå er det Syria som er på tapeten. Hva er annerledes? Ønsker de kristne og Alawitene regimeskifte? Eller er det kun tradisjonelle tilhengere av islam? Svarene er nok ganske åpenbare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har forsvart en diktator, terrorist og folkemorder som Muammar al-Gaddafi i Libya og vært imot å forhindre at han slakter uskyldige fra sitt eget folk for å holde på den makten han fikk gjennom et kupp!

 

Hvis det bare var snakk om å forhindre blodbad, ville ingen vært i mot det.

 

Jeg har inntrykk av at denne framstillingen din er typisk for din løgnaktige natur.

 

Når det kommer til Syria blir det veldig tydelig at du er en fanatisk skrivebordskriger.

 

Hvis en opposisjon i et diktatur har valget mellom borgerkrig med hundretusen drepte, for deretter et tiår med kaos-tilstander og nye femti tusen drepte, eller et langt og omstendelig fredelig arbeid for reformer, et arbeid over flere årtier...

 

Problemet er at de får ikke velge, for de mest ytterliggående fanatikerne tar valget for dem. Og du er også en slik som gladelig ofrer ett par hundre tusen for å se dine idéer seire i en fart. Du har det travelt må vite, og det er jo ikke slik at det er noen fare for deg eller dine, det er bare ett par hundre tusen folk der nede som skal ofres.

 

Fanatisme i ren form.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I mars fikk jeg rett da jeg sa at Libya var splittet og at folk ikke ønsket skifte. Derfor varte kampene lenge og NATO måtte aktivt føre krig for den ene siden.

 

Når du ser på opprøret mot gaddafiregimet og hvor mange som desserte og støttet opprørerne er det svært klart at man ønsket et regimeskifte. Og den enorme støtten Gaddafi liksom hadde var bare falsk, noe man bla. så på innmarsjen i Tripoli. Knapt noen gadd å kjempe for Gaddafi trass i at det var dette som var blitt sagt på forhånd.

 

Nå er det Syria som er på tapeten. Hva er annerledes? Ønsker de kristne og Alawitene regimeskifte? Eller er det kun tradisjonelle tilhengere av islam? Svarene er nok ganske åpenbare.

 

Jepp. Og svarene er at dem som kan sko seg på korrupsjon og elendighet støtter regimet mens dem som har fått nok av å lide vil fjerne det!

Lenke til kommentar

Men er det noen som har noen tall på hvor mange som støtter disse opprørene? Det må i allefall ha vært temmelig mange som var imot i Libya i og med at en såppas omfattende bombekampanje var nødvendig. Om man får en endring til det bedre er jo dette bra, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å gå inn å støtte en stridende part i en borgerkrig, når vi vet så lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...