Gå til innhold

Koreansk film - noen anbefalinger?


Anskar

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har god greie på sørkoreansk film?

 

Jeg har klart å få tak på noen koreanske filmer det siste året og er blitt litt overrasket over den store porsjon med mellommenneskelig varme disse filmene utstråler. Scener med kjærlighetsrelasjoner i disse filmene viser noe helt annet enn de filmene som kommer fra Hollywood. Der amerikanerne gjerne går rett på sak med lett brutale "kysse, kysse, kysse, ferdig", skildrer koreanske filmer dette på en mye mer nyansert og behagelig måte, går de samme omveier som vi gjør i virkeligheten.

 

Det jeg lurer på er først og fremst om dette bare gjelder de fåtall firmane jeg har kommet over, eller om dette mer eller mindre er felles for koreansk film og viser det koreanske lynnet.

 

Jeg har bl a sett filmen Tomme hus (engelsk tittel: 3 Iron), som jeg synes er en helt mesterlig film, og garantert inne på min egen "topp 25"-liste over verdens beste filmer.

 

Kan noen anbefale andre sørkoreanske filmer som jeg burde se?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D

 

Som en introduksjon til koreansk film, passer hevntriologien" Sympathy for mr. vengeance" "Oldboy" og "Lady Vengeance"

 

Memories of murder, The Chaser, Three extremes, A bittersweet life, the host, og good bad weird er noen andre koreanske filmer jeg kan anbefale.

 

Mange liker også "Save the green planet", men den var ikke noe for meg, men den er verdt å sjekke ut.

 

sjekk ut regissørene

Chan-wook Park

http://www.imdb.com/name/nm0661791/

og

Joon-ho Bong

http://www.imdb.com/name/nm0094435/

Lenke til kommentar

Scener med kjærlighetsrelasjoner i disse filmene viser noe helt annet enn de filmene som kommer fra Hollywood. Der amerikanerne gjerne går rett på sak med lett brutale "kysse, kysse, kysse, ferdig", skildrer koreanske filmer dette på en mye mer nyansert og behagelig måte, går de samme omveier som vi gjør i virkeligheten.

Nå har jeg ikke dykket for langt ned i den sør-koreanske-filmverdenen, men jeg har en teori. Generelt ser vi vestlige mest Hollywood-filmer. Og da både bra og dårlig (mest dårlig). Når vi en gang ser noe "foreign" så er det gjerne det beste av det beste fra det landet. Fullt like bra filmer lages i Hollywood og, men siden vi ser så mye mer derfra forsvinner de gode i mengden.

 

Likevel, det kan være noe i det du sier når det gjelder slike scener og tematikk.

 

Castaway on the Moon er forresten også en film jeg sterkt anbefaler alle å se.

Lenke til kommentar

Scener med kjærlighetsrelasjoner i disse filmene viser noe helt annet enn de filmene som kommer fra Hollywood. Der amerikanerne gjerne går rett på sak med lett brutale "kysse, kysse, kysse, ferdig", skildrer koreanske filmer dette på en mye mer nyansert og behagelig måte, går de samme omveier som vi gjør i virkeligheten.

Nå har jeg ikke dykket for langt ned i den sør-koreanske-filmverdenen, men jeg har en teori. Generelt ser vi vestlige mest Hollywood-filmer. Og da både bra og dårlig (mest dårlig). Når vi en gang ser noe "foreign" så er det gjerne det beste av det beste fra det landet. Fullt like bra filmer lages i Hollywood og, men siden vi ser så mye mer derfra forsvinner de gode i mengden.

 

Likevel, det kan være noe i det du sier når det gjelder slike scener og tematikk.

 

Castaway on the Moon er forresten også en film jeg sterkt anbefaler alle å se.

Du kan være inne på noe der ...

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring er nevnt. Den er essensiell.

 

Peppermint Candy, I Saw the Devil og My Sassy Girl kan også være verdt å nevne. Jeg må si jeg har mistet litt interessen for filmindustrien i Sør-Korea. Veldig mye bunnsolid sjangerfilm, men lite annet enn det.

Endret av Merk.
Lenke til kommentar

The Chaser er mildt sagt enorm, og The Yellow Sea har jeg ikke funnet gode undertekster til. Men gleder meg som bare det til jeg får sett den. Har litt trua, for å si det sånn.

 

Synes også Jee-woon Kim har levert mange ekstremt herlige filmer. I Saw the Devil, The Good, the Bad, the Weird, A Bittersweet Life og A Tale of Two Sisters.

Har også trua på The Foul King og The Quiet Family.

 

Sånn ellers så anbefales Ajeossi og Mother. To knallfilmer, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Mye ymse som har blitt nevnt her nå, støtter mange av anbefalingene og er uenig i ganske mange også, men vil hvertfall legge til:

 

Thirst av Chan-wook Park. Tror jeg liker den enda bedre enn filmene i hevntrilogien han er mest kjent for.

 

The Man From Nowhere, veldig bra action/thriller, nesten like bra som The Yellow Sea nevnt lenger opp. De som har sett den og likte den lille jenta som har en ganske stor rolle i filmen liker sikkert også A Brand New Life, hvor hun har hovedrollen.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ingen nevnt Oldboy enda? Romansen er der... bare med en tvist. Choi er en episk skuespiller.

 

Den er nevnt.

 

Som en introduksjon til koreansk film, passer hevntriologien" Sympathy for mr. vengeance" "Oldboy" og "Lady Vengeance"

 

Suveren trilogi. Tok litt tid før Lady Vengeance satt, men etter å ha sett den noen ganger så satt den bra. Knall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...