Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få klisterhjerne?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen i klassen min har sånn klisterhjerne, de husker liksom veldig mye av det læreren sier. Mens jeg er dum, må sitte å repetere for å huske. Er det mulig å få sånn klisterhjerne? f.eks å liksom klare å lese en gang i boka, plutselig bare huske det?

 

Vis ja, hvilken metode? dt må da finnes en oppskrift?

 

Postet av anonym: 6d6f1639f8ab0bae2de16f833e8c7576

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det finnes metoder for å huske bedre, endog ekstremt mye bedre. Jeg har ingen kilder å vise til men har hatt en liten innføring i metoder man kan benytte for å huske f.eks 100 ting.

Det går ut på å lage seg en regle eller historie om du vil som du kan relatere deg til og som du husker veldig godt. Man hekter deretter inn hver enkelt ting man skal huske inn i historien. Det er ikke så lett å forklare annet enn at historien blir rimelig pussig og faktisk veldig enkel å huske.

 

Noe tilsvarende kan benyttes for å huske navn. Man assosierer f.eks mannen Bjørn med dyret bjørn, eller kvinnen Svanhild med dyret svane. Grunnen er at hjernen lettere husker objekter slik at hvis du assosierer et navn med et dyr så skal det være lettere og huske.

 

Det ligger helt sikkert masse om dette på nettet men du får google det selv.

 

EDIT: Og du er ikke dum selv om du må pugge bare så det er klart.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det er nok forskjell på folk, men du skal nok se at det er mulig å trene seg opp. Du må bare prøve forskjellige metoder for å finne ut hva som fungerer best for deg, og når du har funnet din metode så øver du videre på den.

 

Når det gjelder lesing vil jeg tro det hjelper på å lese mye. Det er også lettere å huske ting man forstår og har en interesse for. Ser man sammenhenger i det man leser, og klarer å koble innholdet til virkeligheten vil det være mye lettere å huske det.

Lenke til kommentar

Hjernen kan også "trimmes" opp til å huske ting bedre. Når man for eksempel pugger gloser så tar det litt tid før man begynner å huske en del. Gjentar man denne øvelsen over og over igjen, opparbeider du en "puggefunksjon" slik at denne prosessen går fortere dersom det gjøres med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Har gått mangfoldige år på universitet nå, inkludert flere år på medisin! Her er mine tips:

 

- Ikke les samme plass som du har fritid! Dvs, ser du mye tv i stua, så ikke les samme plassen! Bibloteket eller lesesal anbefales. Jo mindre forstyrelser jo bedre!

- Ta pause ca hver 2 time, men ikke lenger enn 15min.

- Marker/noter viktig informasjon! Gjerne repeter for deg selv/en venn hva du nettopp gikk igjennom. Kan du ikke forklare muntlig hva du nettopp leste, har du ikke forstått det godt nok!

- Før du starter ett langt kapittel, skumles overskrifter og spør deg selv; hva forventer jeg å lære i dette kapittelet, har det relevans til tidligere kapittler, er dette viktig i forhold til pensum osv.

- Anvend informasjonen! Kan du flette inn hva du har lest i tidligere lærdom, husker du begge deler mye bedre.

- Aldri pugg detaljer før du har generelt oversikt i emnet! E=mc^2 hjelper deg lite hvis du ikke kan forklare når det er relevant og hva det er relevant i forhold til!

- Spis godt, få nok søvn og ikke ha det for varmt rundt deg der du leser

 

Noen folk tar ting lettere enn andre, slik er det bare. Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på, men når du starter på universitetet er det de med gode arbeidsvaner som gjør det best, ikke de med "klisterhjerne". Dette er fordi universitetet verdsetter forståelse mye høyere enn detaljkunnskap. Lykke til! =)

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

Lurer litt hvordan det er med intriesser? Er det slik har man lite interisse for en ting så husker man dårlig eller må man ha autisme hvis det skulle være tilfelle?

 

Kan jo være forskjellig også det, men for noen kan det være noe?

 

Nå finnes det nok folk som klarer å huske tilfeldig bokstaver/tall som gir lite sammenheng, utviklere kalles det.

 

Sånn sett kan hukommelsen være veldig variabel for noen.

Lenke til kommentar

Lurer litt hvordan det er med intriesser? Er det slik har man lite interisse for en ting så husker man dårlig eller må man ha autisme hvis det skulle være tilfelle?

 

Kan jo være forskjellig også det, men for noen kan det være noe?

 

Nå finnes det nok folk som klarer å huske tilfeldig bokstaver/tall som gir lite sammenheng, utviklere kalles det.

 

Sånn sett kan hukommelsen være veldig variabel for noen.

 

Hva er en interisse eller intriesse? Aldri sett den varianten før.

Lenke til kommentar

Har gått mangfoldige år på universitet nå, inkludert flere år på medisin! Her er mine tips:

 

- Ikke les samme plass som du har fritid! Dvs, ser du mye tv i stua, så ikke les samme plassen! Bibloteket eller lesesal anbefales. Jo mindre forstyrelser jo bedre!

- Ta pause ca hver 2 time, men ikke lenger enn 15min.

- Marker/noter viktig informasjon! Gjerne repeter for deg selv/en venn hva du nettopp gikk igjennom. Kan du ikke forklare muntlig hva du nettopp leste, har du ikke forstått det godt nok!

- Før du starter ett langt kapittel, skumles overskrifter og spør deg selv; hva forventer jeg å lære i dette kapittelet, har det relevans til tidligere kapittler, er dette viktig i forhold til pensum osv.

- Anvend informasjonen! Kan du flette inn hva du har lest i tidligere lærdom, husker du begge deler mye bedre.

- Aldri pugg detaljer før du har generelt oversikt i emnet! E=mc^2 hjelper deg lite hvis du ikke kan forklare når det er relevant og hva det er relevant i forhold til!

- Spis godt, få nok søvn og ikke ha det for varmt rundt deg der du leser

 

Noen folk tar ting lettere enn andre, slik er det bare. Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på, men når du starter på universitetet er det de med gode arbeidsvaner som gjør det best, ikke de med "klisterhjerne". Dette er fordi universitetet verdsetter forståelse mye høyere enn detaljkunnskap. Lykke til! =)

Så flott :) Jeg har tenkt til å bli lege :) Så, skal prøve noen av tipsene :p

går forresten i 10.trinn :)

 

Postet av anonym: 6d6f1639f8ab0bae2de16f833e8c7576

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1..

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...