Gå til innhold

max volt på moderne cpuer? hva dreper?


Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer på om det finnes en max volt på dagens cpuer? da tenker jeg ikke på en begrensning fra hovedkortet men snarere en volt der cpu faktisk vil ta skade? eller er det bare varmen som kommer med volten som er farlig? og hva er max volt på en 2600k, phenom 2 1090t, 980x? altså generelt, dagens tilnærmede toppmodeller innen gaming

 

setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.65v er på spesifisert på selve RAM'n hvor produsenten garantere at RAMbrikken kan kjøre i den og den spec (timings) i den X volten der.

 

Hele greien virker som en ond sirkel. Ved økning av frekvens øker man sannsynligheten for bitfeil ved overføring av data. For å minke på den sannsynligheten, øker man spenningen. Ved å øke spenningen, øker også strømmen og dermed effekt. Og siden silisium er et halvledermateriale hvor motstanden på lederen blir mindre ved større varme, så fører det til at strømmen blir større, og jo større strøm, jo varmere blir det. Det går en evig rundgang, slik at tilslutt så blir det så varmt at du svir fysisk kretsene i brikken.

 

Høy spenning over en leder gjør ingenting, derimot strømmen, hvor strømmen er den ene faktoren som skaper varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.65v er på spesifisert på selve RAM'n hvor produsenten garantere at RAMbrikken kan kjøre i den og den spec (timings) i den X volten der.

 

Hele greien virker som en ond sirkel. Ved økning av frekvens øker man sannsynligheten for bitfeil ved overføring av data. For å minke på den sannsynligheten, øker man spenningen. Ved å øke spenningen, øker også strømmen og dermed effekt. Og siden silisium er et halvledermateriale hvor motstanden på lederen blir mindre ved større varme, så fører det til at strømmen blir større, og jo større strøm, jo varmere blir det. Det går en evig rundgang, slik at tilslutt så blir det så varmt at du svir fysisk kretsene i brikken.

 

Høy spenning over en leder gjør ingenting, derimot strømmen, hvor strømmen er den ene faktoren som skaper varme.

 

men hvor høyt er det trygt å volte ram? jeg kjører nå amd phenom 2 x6 1090T, rammen står på 1.65 volt, 1530 mhz, kingston hyperX 1600mhz, kan jeg volte til 1.7-1.8 uten at det blir fare får at jeg skader komponenter?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter "å volte", det heter å øke spenning.

 

Hvis du ikke vet hva du holder på med (og gjerne selv om du gjør det) øker du ikke spenningen med mer enn 10% på RAM og skjermkort. Maks 20% på prosessoren så lenge temperaturer holdes under det den får på stock-klokker med stock kjøling.

 

jeg har litt peiling, men jeg har bare blitt litt misledet noen ganger og ville oppklare det slik at jeg ikke dreit meg ut med å gjøre feil. når jeg sier å volte, så er det bare noe jeg har blitt vant til, slang om du vil.

Lenke til kommentar

Greddi og OP:

 

Minnekontrollerene på dagens prosessorer har definitivt en grense for hva som er trygt for dem.

Deneb kan man fint kjøre 1.8v+ ram på, men ikke gjør det på Thuban eller Sandy bridge, da skader du eller rettogslett dreper prosessoren.

Max på sandy bridge tror jeg er anbefalt fra intel til å være 1,575v men etter det jeg har lest så går det med 1.65v også, men jeg ville absolutt ikkeg ått noe lengre i det hele tatt.

Thuban mener jeg tåler bittelitt mer, men ikke mye, for 24/7 ville jeg stoppet på 1.65, kansje 1.675.

 

Hvordan det er med BD og minnevolt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...