Gå til innhold

Når kan vi forvente 4TB disker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg synes progresjonen g[r litt tregt. jeg mener, siden ssd allerede begynner å bli allemanns eie, hvilket insentiv har vi som forbrukere å krype til mekaniske disker?

 

4tb er for lite. 10tb så begynner vi å snakke. ellers gidder jeg ikke og venter heller på SSD og dets punkt på GB merket.

 

ups TB merket ofc. Lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, er klar over det. Allikevel vil jeg ha og forventer 10TB mech disker snart!

 

Iaff lagringsmedier bruker å følge ukonvensjonelle økninger proposjonelt til ytelse-komponenter. 2 til 4 TB føles ikke som mye for å si det sånn.

 

Ah.. så Balthier forventer at det kommer 10TB disker snart.

 

 

Det var da enda godt at du tar ansvar og får litt fortgang i forskningen på større disker. Vi står alle i takknemlighetsgjeld til slike visjonære mennesker som deg. :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså fra et rent markedsmessig synspunkt vil dette være gunstig. Dersom utviklingen av SSD plutselig gjør ett hopp til TB merket vil mech disker være poengløst imo. Proposjonelt er hoppet til 10TB logisk akkurat nå, når SSD fortsatt er lilleputt.

 

Slik jeg ser det har lagringsmediet nådd ett metningspunkt. 5 stk. mech disker i array og det er ikke mange hjemme entusiaster som klarer å bruke det opp. Jeg ser heller ikke noe annet i overskuelig fremtid som vil ta så mye plass for en hjemme-pc bruker. Derfor skal det ikke mye utvikling eller tid til før et rent SSD basert system vil være å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4TB er tilgjengelig i form av Seagate STAC4000100

(bare noen dager siden de startet levering)

 

Den leveres foreløpig bare i externt kabinett (Go Glex) men det er jo bare å skrote.

Veil pris er ca $250 og newegg har priset den til $230 så regn med 1600-1700 men som vi vet vil prisen gå ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså fra et rent markedsmessig synspunkt vil dette være gunstig. Dersom utviklingen av SSD plutselig gjør ett hopp til TB merket vil mech disker være poengløst imo. Proposjonelt er hoppet til 10TB logisk akkurat nå, når SSD fortsatt er lilleputt.

 

Slik jeg ser det har lagringsmediet nådd ett metningspunkt. 5 stk. mech disker i array og det er ikke mange hjemme entusiaster som klarer å bruke det opp. Jeg ser heller ikke noe annet i overskuelig fremtid som vil ta så mye plass for en hjemme-pc bruker. Derfor skal det ikke mye utvikling eller tid til før et rent SSD basert system vil være å foretrekke.

SSD er et nisjeprodukt som aldri kommer til å ta over lagringsmarkedet i den form det har idag.

 

Det er mange miljøer en SSD ikke er egnet til å benyttes i og hvor konvensjonelle platelagre vil dominere i uoverskuelig fremtid, og størrelse har ingenting med saken og gjøre.

 

SSD'er i sin nåværende form takler ikke veldig mange skrive sykluser og i intensive milljøer vil de ikke vare mange månedene før de tar kvelden.

Lenke til kommentar

Absolutt svada. Silikonbaserte minnemoduler vil på langt nær overta mekaniske plater. Se bare på CD vs USB-Pinne.

 

Dessuten er skrive-lese syklus-tretthet bare en myte. Denne er nå så bra at det har absolutt null å si for en vanlig bruker.

 

Mech disker vil være ubrukelige den dag SSD virkelig kommer til sin rette. Akkurat som med floppyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør lese deg opp kraftig på teknologien rundt SSD'er før du kaster ut påstander om svada.

SSD'er i sin nåværende form har store begrensninger med tanke på skrivesykluser og er ubrukelige i miljøer hvor dette er en stor del av diskens operasjon. Før selskaper som f.eks Google kan ta i bruk SSD teknologi i sine datasentre så må de ha en helt annen toleranse enn det dagens SSD teknologi kan tilby.

 

Det er ingen som påstår at en SSD ikke fungerer greit for en normal hjemmebruker som bruker pc'en noen få timer hver dag.

Lenke til kommentar

Absolutt svada. Silikonbaserte minnemoduler vil på langt nær overta mekaniske plater. Se bare på CD vs USB-Pinne.

 

Dessuten er skrive-lese syklus-tretthet bare en myte. Denne er nå så bra at det har absolutt null å si for en vanlig bruker.

 

Mech disker vil være ubrukelige den dag SSD virkelig kommer til sin rette. Akkurat som med floppyen.

 

 

Fantastisk... så dette VET du, nærme snåsamannen kommer vi jammen ikke. Pris pr GB vil i mange år fremover fortsatt ligge på snurredisken side. Og hvem vet... kanskje litt holografisk lagring vil være på trappene før SSD blir på samme nivå som snurredisker er idag??

Jeg VET ikke... men muligheten er der.

 

 

Snabelen

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Jeg ville heller sagt, skal det være noe vits å gå for 4 TB harddisker eller større burde vi i minste fall følge Sata 600 standarden gjerne med hybrid SSD disk.

 

Jeg syns selv det er lite poeng med en 4 TB harddisk basert på sata 150 som er 5400 RPM og klarer knapt 100 MB/s på les/skriv.

 

Da er det bedre å heller ha 2 stk 3 TB harddisk satt opp med raid for muligens få litt mere ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...