Gå til innhold

...


Anbefalte innlegg

Det er minst like idiotisk som å bruke IQ som utgangspunkt, spør du meg.

 

Hvorfor er det idiotisk? Da ville man fått mere rettferdig valg, siden da er man sikker på at folk ikke stemmer for morro skyld.

 

Men selv om man har 150 i IQ så kommer også problemet at enten så gidder de ikke å sjekke partiene eller stemmer på bestevennen sin.

 

Dermed kan man si også dette ikke vil føre til rettferdig valg?

Siden det nødvendigvis ikke er slik at IQ sier noe om hvor smart man er, eneste det sier hvor stor logikk og kapasitet hjernen har.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmerett etter skatt eller andre lignende saker kunne vært interessant å se videre på.

På hvilken måte? Det er minst like idiotisk som å bruke IQ som utgangspunkt, spør du meg.

 

Det har du selvsagt lov til å synes. Jeg tenkte f.eks. at dem som på en eller annen måte bidrar til samfunnet bør høres mer på enn dem som "bryter ned" samfunnet. Problemet vil da være dem som av diverse årsaker ikke kan bidra til samfunnet. I tillegg har du grupper som ikke vil klare et slikt skattekrav. Studenter vil være et typisk eksempel på slike.

Lenke til kommentar

Helt enig meg deg der Snurrebass, trådstarter er åpenbart et troll, stemmerett kan ikke baseres på noe så irrasjonelt som IQ.

 

Er mange i klassen min som har IQ under gjennomsnittet, men som fungerer optimalt i samfunnet.

 

Optimalt? Optimalt? Optimalt?

 

Hvordan vet du denne i klassen har IQ under gjennomsnittet? Jeg tar for gitt at forslaget fra TS krever en grundigere test enn IQ-testen på sol.no.

 

Hvis du ikke skjønner hva jeg mener så burde kanskje du også vurdere om du skal stemme ved neste valg. Du vet hva gjennomsnitt betyr eller... I et samfunn vil det alltid være noen som ligger under gjennomsnittet, men som likevel vanligsvis er like oppegående som en person med IQ litt over gjennomsnittet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ved å ekskludere en gruppe fra å stemme, vil det være mye enklere å glemme disse personene. Det vil også sverte dagens demokrati ytterligere. Demokratiet må styrkes gjennom å gjøre det mer tilgjengelig for vanlige folk, ikke gi noen elite rett til å styre.

 

"Dumme" personer er en vel så viktig del av demokratiet som de "smarte".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de bør miste stemmeretten over andres liv, men få økt stemmerett over eget liv.

 

Altså at disse personene kan bare stemme på seg selv i stortingvalg.

Men så minster de stemmerett for andre partier? Hvor idiotisk blir det?

 

Da får vi Vernet bedrift partiet hehe?

 

Eller mener du at personene skal bare stemme om de vil få redusert lønn eller redusert skatt etter inntekt hvor urettferdig blir det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva vis personen har ca 10 i IQ? Altså så lav interligens som en katt eller fugl hva da?

 

Altså er multi handikappet? Burde de miste stemmeretten når de ikke klarer å si hvilket parti så noen andre må stemme for den personen? Da er jeg enig at personen burde miste stemmeretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de bør miste stemmeretten over andres liv, men få økt stemmerett over eget liv.

 

Altså at disse personene kan bare stemme på seg selv i stortingvalg.

Men så minster de stemmerett for andre partier? Hvor idiotisk blir det?

 

De bør ikke ha stemmerett over andre. De skal for eksempel ikke kunne bestemme hva pengene mine skal brukes til.

Lenke til kommentar

Stagiriten: De som er smartere og rikere enn deg kommer i så fall ta pengene fra deg.

 

Må si denne diskusjonen blusset skikkelig opp, men det er jo ikke rart når inkompetente idioter (skal ikke nevne navn, men det forstår vel dere som har litt vett i hodet) påstår noe som står stikk i strid med det demokratiske samfunnet :p

 

Hvorfor heter i så fall dette forumet diskusjon.no?

 

Er enig med deg i at denne blir en stor idiot tråd etthvert men slik blir det hvis ikke diskusjonen slutter snart.

Lenke til kommentar

 

Helt enig meg deg der Snurrebass, trådstarter er åpenbart et troll, stemmerett kan ikke baseres på noe så irrasjonelt som IQ.

 

Er mange i klassen min som har IQ under gjennomsnittet, men som fungerer optimalt i samfunnet.

 

Optimalt? Optimalt? Optimalt?

 

Hvordan vet du denne i klassen har IQ under gjennomsnittet? Jeg tar for gitt at forslaget fra TS krever en grundigere test enn IQ-testen på sol.no.

 

 

Hvis du ikke skjønner hva jeg mener så burde kanskje du også vurdere om du skal stemme ved neste valg. Du vet hva gjennomsnitt betyr eller... I et samfunn vil det alltid være noen som ligger under gjennomsnittet, men som likevel vanligsvis er like oppegående som en person med IQ litt over gjennomsnittet.

 

Mitt poeng var nettopp det at du brukte ordet optimalt samtidig som du skriver "med IQ under gjennomsnittet". Om det ikke har vært en test som avslører dette for dere, så fungerer alle disse ikke optimalt ettersom du mener de har lavere IQ.

 

I så fall legger du inn en premiss om at "de fungerer optimalt, til tross for sin lavere IQ", noe som kan sies om alle. En hjerneskadet person kan også fungere optimalt i samfunnet med de rette premissene.

 

Beklager - fatter ikke at jeg gidder. Jeg ville bare påpeke at ordbruken din ikke var optimal - du mente nok at disse fungerer godt eller tilfredstillende i dagens samfunn. Gitt at du ikke går i en klasse som har kjørt omfattende IQ-tester, og det faktisk er bekreftet at flere av dem har lavere IQ enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Stemmerett etter skatt eller andre lignende saker kunne vært interessant å se videre på.

På hvilken måte? Det er minst like idiotisk som å bruke IQ som utgangspunkt, spør du meg.

 

Det har du selvsagt lov til å synes. Jeg tenkte f.eks. at dem som på en eller annen måte bidrar til samfunnet bør høres mer på enn dem som "bryter ned" samfunnet. Problemet vil da være dem som av diverse årsaker ikke kan bidra til samfunnet. I tillegg har du grupper som ikke vil klare et slikt skattekrav. Studenter vil være et typisk eksempel på slike.

Nemlig, og dem er det fryktelig mange av, skal jeg si deg. Hvis bare de ressurssterke i samfunnet skal kunne bestemme hvem som styrer kommer de svake til å få det verre, og de som har det greit får det enda bedre. Er det en grei utvikling, synes du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men blir det ikke slik at kun de smarte personene ville kapjet pengeboksen, mens de fattige ville sitte som flatlus?

 

Har et mistanke at både Høyre og FRP ville hatt 99% av stemmene hvis det var krav om en IQ test på minst 110 for å kunne stemme.

 

Dermed ville det blitt kanskje nynazistisk parti og hvordan ville det endt i så fall?

 

Jeg er bare glad det foreløpig ikke har blitt slik, hvis man vil redusere livet til skadet mennesker ville det vært bedre å dele opp norge i Sør/Nord/Øst slik at hver av gruppene har vær sin bystatus slik at folk blir delt etter klasser.

 

Var det ikke noe slik i tyskland etter 2 verdenskrig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Må si denne diskusjonen blusset skikkelig opp, men det er jo ikke rart når inkompetente idioter (skal ikke nevne navn, men det forstår vel dere som har litt vett i hodet) påstår noe som står stikk i strid med det demokratiske samfunnet :p

 

Hva med idioten som tydeligvis mener demokrati er for folk med vett i hodet. Demokrati er idiotenes styreform, der de kan få noe å si. Man bør begrense demokratiet mener eg, men ikke basert på IQ. Fordi IQ kan variere veldig, heller burde man basere det på sine skolekarakterer/inntekt og generelt hvor godt man yter for samfunnet. SÅ kan man kanskje stenge ute 30% av befolkningen. Til slutt vil folk våkne opp og faktisk begynne å yte litt, da kan man gå tilbake til fullt demokrati.

 

Og for dere som snakker om maktelite, dere har tydeligvis sett for mye Wall-Street-demo-demo-demo. En maktelite kan ikke vere 50%

Dersom makteliten er på 50% har vi allerede en maktelite, fordi 50% av befolkningen er rikere enn gjennomsnittet AKA makteliten.

 

Og hva er negativt med en maktelite basert på ytelsesevne? Hva er galt i at de som faktisk driver samfunnet framover, skal ha like mye makt som rusmisbrukeren i bygata?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som tror at IQ er mål på noe som helst annet enn hvor god en er til å besvare IQtester, burde ikke ha stemmerett. Ellers syns de alle burde få stemme så lenge de kan bevise at de er mennesker. Hater når jeg skal avgi min stemme og jeg tydelig kan høre en pappegøye fra avlukket ved siden av.

 

Jeg har forresten ganske høy IQ, men er udugelig på de fleste andre områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du ressurssterke vil gjøre det verre for de svake? Er det en lov som sier at slik må det være? Hvilke partier støtter de svake i dag? Er det kun de svakeste i samfunnet som stemmer på dem?

 

Hva er smart å stemme på hvis du har penger, jobb med mye bonus og bil til ca 500 000 kr av BMW.

 

Det er jo høyre/FRP som ønsker lavere skatt, ofte er det slik smarte og rike folk gjør.

 

Kan jo godt tenkes personen har en svak familje også, men jeg tror nok at AP vil gjøre det merbart dårlig hvis kun folk over gjennomsnitt IQ får lov å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...