Gå til innhold

Rekordknuseren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan allerede utrope det til et drømmekamera for sportsjournalister! (Ja, det er så markant at det bør utheves)

 

Det følger med en ny type batteri, og en ny lader, og kapasiteten sies forsiktig å være omtrent 10% høyere enn tidligere, selv om formfaktoren er den samme. Gamle batterier kan benyttes i både 1D X og laderen som følger med, men man kan ikke lade de nye batteriene med den gamle laderen, og de nye batteriene kan heller ikke brukes i de aldre kameramodellene.

Argh.. så irriterende at kameraprodusentene ennå ikke klarer å enes om noen felles standarder for batteriutforming. Selv innen samme kameramerke får man ulike batteriutforminger i omtrent samme størrelse.

 

Ellers så bryter navnet med romertall-rekkene de har brukt til nå. Mon tro hva nye 5D blir hetende?

 

Maks ISO har utviklet seg til et tullete skrytetall-spill. Det som teller er hvor godt det yter på en gitt ISO sammenlignet med andre kamera. ISO 204 800 er mest sannsynlig så elendig kvalitet at det blir nærmest meningsløst. (ISO 102 400 og -1eV i opptaksøyeblikket, lysnet med +1eV i etterbehandlingen gir i praksis det samme som ISO 204 800 uten eV-kompensasjon. Senker man kvalitetskravene så lavt så gir det nok ingen forskjell av betydning om man bruker den ene eller andre metoden)

 

Amerikansk veiledende pris direkte valutakonvertert er ca 38 500 kr. Eller ca 40 000 kr + mva = ca 50 000 kr om noen skulle finne på å kjøpe det privat.

Lenke til kommentar

Nei.

Hvorfor er den ikke det?

 

Jeg er litt usikker, jeg ville tippe GPS kan være ett nyttig verktøy for endel i målgruppen, hvorfor ikke?

Jeg vil tro at målgruppen stort sett vet hvor de er, eller så har de mer avansert GPS utstyr som logger i tillegg.

 

Fordi 24 fps er merkbart hakkete for enhver.

 

De vet nok hvor de er, men er det ikke greit for folk som tar så mange bilder å bli minnet på hvor de var?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi 24 fps er merkbart hakkete for enhver.

Men nå tar jo kameraet også 25fps og 30fps også ... uansett tror jeg ikke dette er kameraet som er beregnet på film-produksjon.

 

De vet nok hvor de er, men er det ikke greit for folk som tar så mange bilder å bli minnet på hvor de var?

Jeg vil tro at de som dette kameraet er beregnet på, bl.a. sports-foto, er folk som organiserer bildene på en slik måte at de blir tagget med sted og hendelse (f.eks. London Olympic Games - svømming - 50m butterfly herrer). Trenger ikke GPS i ettertid for å finne ut hvilken hall dette var i ;)

Lenke til kommentar

Men det er særdeles underlig at de ikke klarer å få inn GPS og WiFi som en integrert del av kameraet.

Nå er Canon rimelig konservative da. Og jeg tviler på om målguppen bryr seg en millimeter om GPS i kamera. At huset ikke har WiFi, kan være fordi at datamengdene (særlig i video) er så store at WiFi ikke er raskt nok.

 

Jeg er litt usikker, jeg ville tippe GPS kan være ett nyttig verktøy for endel i målgruppen, hvorfor ikke?

 

AtW

 

Uansett om hovedmålgruppen ikke bryr seg om GPS hadde det vært fint om den var innebygd i kamera, det er ikke værre enn å bare ignorere instillingen. Andre mindre kamera får plass til en slik inne i huset og selv de minste nye mobiler i dag har en GPS enhet. Kostnad kan være en grunn, men kjøper du et kamera i denne klassen tviler jeg på at et par hundrelapper utgjør noen forskjell. (Dog planlegger de vel å selge dongelen for $300 noe som ikke kan sies å være annet enn kraftig overprising av eksrautstyr.)

 

Samme argument kan brukes for WiFi enheten. Selv om den selv med 802.11n ikke er rask nok for å levere bilder on-the-fly skulle det være greit til å oveføre fra minnekort til PC når en ikke har med eller finner ethernet kabelen. (Denne dongelen har trolig veiledene pris på vittige $600.)

Lenke til kommentar

Fordi 24 fps er merkbart hakkete for enhver.

Men nå tar jo kameraet også 25fps og 30fps også ... uansett tror jeg ikke dette er kameraet som er beregnet på film-produksjon.

 

De vet nok hvor de er, men er det ikke greit for folk som tar så mange bilder å bli minnet på hvor de var?

Jeg vil tro at de som dette kameraet er beregnet på, bl.a. sports-foto, er folk som organiserer bildene på en slik måte at de blir tagget med sted og hendelse (f.eks. London Olympic Games - svømming - 50m butterfly herrer). Trenger ikke GPS i ettertid for å finne ut hvilken hall dette var i ;)

 

30 Fps er også merkbart hakkete for enhver. Jeg vet ikek helt hva kameraet er beregnet på, men formodentlig så ønsker de en videofunksjon som faktisk skal brukes, og skal den brukes, så har kvaliteten noe å si. Lav maksimal framerate er lavere kvalitet.

 

Hvorfor ikke? Folk flest trenger jo heller ikke å huske at det er fra en ferietur i australia de har bildet, men å feks finne fram ett eldre bilde og huske fra hvilken ende av banen man tok det kan jo være noe som kan være nyttig. Eler man vil vite hvor man tok ett bilde utendørs som man vil ta omigjen. Jeg sier ikke at GPS er noen showstopper, men jeg er litt usikekr på hvorfor profesjonelle har så mye mindre bruk for det enn amatører?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil man trenge et kraftverk for å drive dette kamera?

Ja - et lite ett følger med ;)

 

 

Neida, den bruker bare et kjempestort batteri, som alle kameraene i denne klassen.

 

 

Hehhe. Vet det. Det jeg tenkte på var at de hadde gått fra 1 prosessor til 3 og alle med mer kraft (om jeg forstod artikkelen rett). Så hva vil det ha å si på strømforbruket? 10% økning på batteriet er det nok?

Lenke til kommentar

Hehhe. Vet det. Det jeg tenkte på var at de hadde gått fra 1 prosessor til 3 og alle med mer kraft (om jeg forstod artikkelen rett). Så hva vil det ha å si på strømforbruket? 10% økning på batteriet er det nok?

Jeg tror ikke det har så mye å si. Prossesorene er nok laget med siste generasjon av fabrikasjonsteknikk, og slikt sett bruker nok ikke to nye Digit 5 prosessorer mer strøm enn to gamle Digit 4. Og den tredje prosessoren er nok en relativt strømgjerrig utgave av Digit 4.

 

Vil tro sensoren og bufferminne er vel så strømtørst.

Lenke til kommentar

 

Fordi 24 fps er merkbart hakkete for enhver.

 

AtW

 

Så hver eneste gang du ser film på kino eller et sted hvor 24p materiale blir vist i 24p så sitter du å klandrer deg over at det hakker litt? Må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt folk klage over slikt, med mindre tv'en er satt i et modus som (100Hz).

 

Dette er og har vært en standard bilderate innen film verden siden tidenes morgen, vi vet det ikke er helt flytende, og det er nettopp dette som er så tiltalende. <-(Merkelig nok forsåvidt.)

 

30/1080p til dagligdags bruk for folk flest derimot er plenty av hva bilderate angår, selv med mye bevegelse. (Dette går også veldig fint opp i 180 graders regelen med en lukker på 1/60) Det som derimot holder tilbake er den sanseløse kompresjonen, og hvordan bildene blir hentet fra CMOS.

Ser derimot ut som at dette har blitt forbedret ihvertfall litte gran ut ifra pressemeldingen til dette kameraet, så det gjenstår å se hvor mye av dette som finner veien inn 5D Mk III, 7D Mk II og nybegynner serien med tia. Samt hvor stor forbedringen blir i praksis.

Endret av karl-wilhelm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hver eneste gang du ser film på kino eller et sted hvor 24p materiale blir vist i 24p så sitter du å klandrer deg over at det hakker litt? Må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt folk klage over slikt, med mindre tv'en er satt i et modus som (100Hz).

 

Ikke jeg heller. Trodde 24 bilder i sekundet var det øye/hjernen klarte å prossesere til en oppfattelse?(*)

 

Men når man sitter 5 cm unna PC-skjermen og pixel-peeper... ;):D

 

 

 

(*) Vet at hjernen kan oppfatte skjulte bilder, men ikke at vi kunne "oppfatte" det prosessert.

Lenke til kommentar

:ermm:

Slutt å røyk hasj på kontoret.

Enig med sn0dig her - Canons fullframeobjektiver har hele tiden vært designet for å yte best mulig også helt ute i hjørnene på fullframesensorer. Nikon har hatt ett enkelt objektiv designet for litt crop - AF-S 70-200/2.8 VR - vel å merke kun første versjon - Canons objektiver har hele tiden vært designet for "full" fullframehus.

 

70-200 er ett fullformat objektiver og yter meget bra. Det at den sliter med vignetting gjør den ikke for et dårligere/mindre FX objektiv.

 

Canon på sin side har ikke 24-70mm som fungerer, er så uskarp og sliter så mye med field curvature at den er så å si ubrukelig (spør hvilken som helst pressefotograf med Canon).

 

Det som jeg stusser litt her, er den utrolig rottete fokus-systeme. Med modusere for alt murlig rart. Hvorfor klarer Nikon seg med bare full-auto og følge-fokus?

 

Ingen tvil at her har Canon lært mye av D3s og kjørte en overkill på så å si alle punkter

Lenke til kommentar

 

Fordi 24 fps er merkbart hakkete for enhver.

 

AtW

 

Så hver eneste gang du ser film på kino eller et sted hvor 24p materiale blir vist i 24p så sitter du å klandrer deg over at det hakker litt? Må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt folk klage over slikt, med mindre tv'en er satt i et modus som (100Hz).

 

Dette er og har vært en standard bilderate innen film verden siden tidenes morgen, vi vet det ikke er helt flytende, og det er nettopp dette som er så tiltalende. <-(Merkelig nok forsåvidt.)

 

30/1080p til dagligdags bruk for folk flest derimot er plenty av hva bilderate angår, selv med mye bevegelse. (Dette går også veldig fint opp i 180 graders regelen med en lukker på 1/60) Det som derimot holder tilbake er den sanseløse kompresjonen, og hvordan bildene blir hentet fra CMOS.

Ser derimot ut som at dette har blitt forbedret ihvertfall litte gran ut ifra pressemeldingen til dette kameraet, så det gjenstår å se hvor mye av dette som finner veien inn 5D Mk III, 7D Mk II og nybegynner serien med tia. Samt hvor stor forbedringen blir i praksis.

 

Hva mener du med "sitter og klandrer meg"? Jeg merker godt og tydelig at det hakker og at bildet er uklart fordi det er så lav framerate ja, om det er det du spør om, det vil samtlige andre merke også om de får se video side om side med feks 60 frames og 24 frames. Å kunne bruke det som effekt er jo greit nok, det kan være på sin plass avogtil, akkurat som feks svart/hvitt kan være bedre enn farger avogtil, men her snakker vi om ekvivalenten til å låse kamerat til svart hvitt, man får ikke høyere framerate på fullHD. Det er det som er problemet, ikke at det er mulig å filme i 24p.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller. Trodde 24 bilder i sekundet var det øye/hjernen klarte å prossesere til en oppfattelse?(*)

 

Men når man sitter 5 cm unna PC-skjermen og pixel-peeper... ;):D

 

Har hørt mye rart blitt skrevet om hva våre øyne greier oppfatte, og det jeg ser blir nevnt mest er ingenting over 50hz. Som stemmer ganske bra iforhold til hva jeg har sett selv, med å la en lysdiode blinke fortere og fortere til jeg ikke lengre greier å se den blinke.

Hvordan dette blir på en skjerm derimot aner jeg ikke.

Sikkert noen som har en kjapp link en mer vitenskapelig rapport som tar seg av dette.

 

(*) Vet at hjernen kan oppfatte skjulte bilder, men ikke at vi kunne "oppfatte" det prosessert.

 

Dette er veldig OT! :D

 

 

 

Har dette blitt bekrefter i senere tid?

http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_messages

 

1950–1970

 

In 1957, market researcher James Vicary claimed that quickly flashing messages on a movie screen, in Fort Lee, New Jersey, had influenced people to purchase more food and drinks. Vicary coined the term subliminal advertising and formed the Subliminal Projection Company based on a six-week test. Vicary claimed that during the presentation of the movie Picnic he used a tachistoscope to project the words "Drink Coca-Cola" and "Hungry? Eat popcorn" for 1/30 of a second at five-second intervals. Vicary asserted that during the test, sales of popcorn and Coke in that New Jersey theater increased 57.8% and 18.1% respectively.[26][29]

 

However, in 1962 Vicary admitted to lying about the experiment and falsifying the results, the story itself being a marketing ploy.[30][31] An identical experiment conducted by Dr. Henry Link showed no increase in cola or popcorn sales.[29] A trip to Fort Lee, where the first experiment was alleged to have taken place, would have shown straight away that the small cinema there couldn't possibly have had 45,699 visitors through its doors in the space of six weeks. This has led people to believe that Vicary actually did not conduct his experiment at all.[29]

 

 

Lenke til kommentar

Så hver eneste gang du ser film på kino eller et sted hvor 24p materiale blir vist i 24p så sitter du å klandrer deg over at det hakker litt? Må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt folk klage over slikt, med mindre tv'en er satt i et modus som (100Hz).

 

Ikke jeg heller. Trodde 24 bilder i sekundet var det øye/hjernen klarte å prossesere til en oppfattelse?(*)

 

Men når man sitter 5 cm unna PC-skjermen og pixel-peeper... ;):D

 

 

 

(*) Vet at hjernen kan oppfatte skjulte bilder, men ikke at vi kunne "oppfatte" det prosessert.

 

Vi merker minst 200-500 fps om forholdene ligger til rette for det, antakelig mer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva mener du med "sitter og klandrer meg"? Jeg merker godt og tydelig at det hakker og at bildet er uklart fordi det er så lav framerate ja, om det er det du spør om, det vil samtlige andre merke også om de får se video side om side med feks 60 frames og 24 frames. Å kunne bruke det som effekt er jo greit nok, det kan være på sin plass avogtil, akkurat som feks svart/hvitt kan være bedre enn farger avogtil, men her snakker vi om ekvivalenten til å låse kamerat til svart hvitt, man får ikke høyere framerate på fullHD. Det er det som er problemet, ikke at det er mulig å filme i 24p.

 

AtW

 

Fordi det er veldig rart utsagn og nevne på den måten at det er merkbart hakkete for enhver når dette rett og slett ikke er et praktisk problem i dag, og da må dette tydeligvis plage deg ellers hadde du ikke nevnt det. Derfor valgte jeg å sette det på spissen på den måten.

 

Jeg har aldri sett en film i 24p hvor dette har vært en begrensing for materialet, dvs at det har blitt uklart på grunn av bilderaten. Det finnes derimot fremvisere, spesielt eldre og nyere projektorer som ikke greier opprettholde er brukbart bilde under panoreringer med mye endringer i informasjonen i bilde, men dette er noe du må være rimelig våken for å få med deg.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "sitter og klandrer meg"? Jeg merker godt og tydelig at det hakker og at bildet er uklart fordi det er så lav framerate ja, om det er det du spør om, det vil samtlige andre merke også om de får se video side om side med feks 60 frames og 24 frames. Å kunne bruke det som effekt er jo greit nok, det kan være på sin plass avogtil, akkurat som feks svart/hvitt kan være bedre enn farger avogtil, men her snakker vi om ekvivalenten til å låse kamerat til svart hvitt, man får ikke høyere framerate på fullHD. Det er det som er problemet, ikke at det er mulig å filme i 24p.

 

AtW

 

Fordi det er veldig rart utsagn og nevne på den måten at det er merkbart hakkete for enhver når dette rett og slett ikke er et praktisk problem i dag, og da må dette tydeligvis plage deg ellers hadde du ikke nevnt det. Derfor valgte jeg å sette det på spissen på den måten.

 

Jeg har aldri sett en film i 24p hvor dette har vært en begrensing for materialet, dvs at det har blitt uklart på grunn av bilderaten. Det finnes derimot fremvisere, spesielt eldre og nyere projektorer som ikke greier opprettholde er brukbart bilde under panoreringer med mye endringer i informasjonen i bilde, men dette er noe du må være rimelig våken for å få med deg.

 

 

Da tør jeg påstå at du bare er vant til den dårlige kvaliteten. Muligheten til å få se skarpt når det er bevegelse i film er svært innskrenket på moderne filmer. Panoreringer er merkbart lite glidene i sine bevegelser (selv om de forsøker å unngå hastighetene der det er mest tydelig). Det er et praktisk problem i dag. Flere regissører har også begynt å filme i høyere framerate pga disse begrensingene.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...