Gå til innhold

iPhone 4S knuste iPhone-rekord


Anbefalte innlegg

Gjest member-97590

Ett punkt er iallefall GSII langt bedre på enn Iphone 4/4S:

 

Så der tjener GSII på å være stygg plastic fantastic. Bytter likevel ut min Desire med Iphone 4S snart!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se hva du quotet. Apple kan lansere en ny funksjon, og denne får full mediadekning med en gang. Hadde en konkurrent lansert en tilsvarende funksjon, så hadde de ikke fått en tiendels oppmerksomhet av hva apple ville ha fått. Eg godt eksempel hadde vært denne 4,65" HD Super Amoled skjermen.

 

Jeg vil og spør deg om hva du ville ha følt dersom du var hadde vært med på å utvikle en high end device for LG. Denne mobilen hadde satt både 4s og SGS II i skyggen på de aller flesre områder, men igjen så hadde den bare fått en brøkdel av oppmerksomheten av hva iphonen og SGS II hadde fått. Ville du ikke følt at dette hadde vært urettferdig om den enheten du hadde. utviklet, hadde vært et bedre produkt enn de 2 sistnevnte?

 

Selvsagt får de oppmerksomhet når de lanserer noe nytt. Apple har alltid forsøkt å skille seg ut fra resten av markedet og skape et unikt navn som folk kjenner igjen og forbinder med noe positivt. Dette har de brukt enorme mengder av tid og penger på. Det hadde vært ufortjent dersom de ikke fikk denne oppmerksomheten etter alt arbeidet de har lagt ned. Når de i tillegg har utviklet en rekke produkter som har slått svært bra an (hovedsaklig iPod, iPhone og iPad), så er det store forventninger til hva de kommer til å gjøre neste gang. At de også kun lanserer nye versjoner av de ulike produktene sine én gang i året gjør det mer interessant å følge med på. Ingen, utenom oss spesielt interesserte, hadde giddet å følge med dersom det kom en ny iPhone hver tredje måned.

 

Apple har rett og slett jobbet hardt, målbevisst og lenge for å komme der de er i dag. Det er ikke urettferdig, for det er noe alle de andre produsentene også kunne ha gjort. Sannheten er at Apples strategi har vært bedre enn konkurentenes strategier, og det har gitt dem den markedsposisjonen de har i dag.

 

Hadde jeg forøvrig jobbet hos LG og ikke fått nok anerkjennelse for arbeidet mitt, så hadde det kanskje vært fristende å syntes synd på meg selv og si at det var urettferdig. Det hadde selvsagt vært ganske smålig av meg. Hvis prestisje og anerkjennelse var så viktig, burde jeg ha sluttet hos LG og søkt jobb hos Apple i stedet.

Lenke til kommentar

Ett punkt er iallefall GSII langt bedre på enn Iphone 4/4S:

 

Så der tjener GSII på å være stygg plastic fantastic. Bytter likevel ut min Desire med Iphone 4S snart!

 

Hehe, det er helt klart en stor forskjell på om noe føles solid, og om det faktisk er solid. iPhone 4(S) har en fantastisk kvalitetsfølelse, men det betyr ikke nødvendigvis at den tåler all verdens.

Lenke til kommentar

Det handler absolutt ikke om hvor viktig annerkjennelse for en privatperson er. Jeg kom med et eksempel på at ting er urettferdig hvis man kun tenker på enhet målt opp mot enhet.

 

Apple står i en helt utrolig posisjon grunnet et svært bra renommé. Andre kan lansere noe bedre, men vil ikke være i nærheten av den mediadekningen som Apple får. Mao. Har Apple alle fordeler med å slippe et nytt produkt, selv om det bare måtte være en liten oppgradering.

 

Ett punkt er iallefall GSII langt bedre på enn Iphone 4/4S:

 

Så der tjener GSII på å være stygg plastic fantastic. Bytter likevel ut min Desire med Iphone 4S snart!

 

Hehe, det er helt klart en stor forskjell på om noe føles solid, og om det faktisk er solid. iPhone 4(S) har en fantastisk kvalitetsfølelse, men det betyr ikke nødvendigvis at den tåler all verdens.

 

Men hva hjelper følelsen, når det ikke gjenspeiler seg praktisk sett?

 

"Lesser minds talks about build-quality, smart minds knows better"

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

"Skuffelsen over at det ikke kom noen iPhone 5 - men snarere en oppgradert versjon av den 16 måneder gamle iPhone 4 - har ikke smittet over på verdens ultralojale Apple-fans."

 

Jeg forstår ikke helt hva folk skal være så skuffet over. Hvis den hadde hatt en buet bakside og de hadde kalt den "iPhone 5", så ville verden ha vært betydelig mer imponert. Siden designet derimot er det samme som før, så er det bare en "oppgradert versjon av iPhone 4".

 

Jeg hadde for all del gjerne sett at de hadde lagt mer arbeid ned i nettopp designet på denne telefonen, men selv med et 16 måneder gammelt design, så har ikke denne mobilen noen konkurenter på den fronten. Jeg syntes ihvertfall at det er en merkelig ting å henge seg opp i.

Jeg synes S2 ser bedre ut enn iPhone 4. Forøvrig ser iPod Nano 1G også bedre ut, selv om det ikke er en mobil. Finnes sikkert titalls mobiler som ser finere ut enn iPhone 4, legg den ved siden av Galaxy Note eller Galaxy S2 og den ser patetisk ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil og spør deg om hva du ville ha følt dersom du var hadde vært med på å utvikle en high end device for LG. Denne mobilen hadde satt både 4s og SGS II i skyggen på de aller flesre områder, men igjen så hadde den bare fått en brøkdel av oppmerksomheten av hva iphonen og SGS II hadde fått. Ville du ikke følt at dette hadde vært urettferdig om den enheten du hadde. utviklet, hadde vært et bedre produkt enn de 2 sistnevnte?

Da hadde jeg følt at PR-avdelingen i selskapet jeg jobbet for burde byttes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Apple Fanboys og dere som aggressivt er imot alt Apple kommer med? Begge er like fanatiske, men fanboysa fordi de liker noe. Og dere andre fordi dere IKKE liker en ting.

Hva er mest postivt?

I mine øyne de som er fans av en ting uten å hate alle andre blindt. De bare elsker produktet sitt uten å miste objektiviteten totalt overfor de andre. Mye sunnere in my opinion.

 

Er forøvrig enig med de som ikke helt skjønner skuffelsen. En ny iPhone er en oppradering, uansett om de kaller den 4S eller 5. Hvis bare nytt design hadde vært alt som skulle til for at folk hadde blitt fornøyd syns jeg det blir litt dumt. iPhone 4S er jo ikke akkurat stygg. Større skjerm er derimot det jeg savner. Ikke merkbart større telefon, men gi meg større skjerm helt ut til kantene.

Lenke til kommentar

Jeg vil og spør deg om hva du ville ha følt dersom du var hadde vært med på å utvikle en high end device for LG. Denne mobilen hadde satt både 4s og SGS II i skyggen på de aller flesre områder, men igjen så hadde den bare fått en brøkdel av oppmerksomheten av hva iphonen og SGS II hadde fått. Ville du ikke følt at dette hadde vært urettferdig om den enheten du hadde. utviklet, hadde vært et bedre produkt enn de 2 sistnevnte?

Da hadde jeg følt at PR-avdelingen i selskapet jeg jobbet for burde byttes ut.

 

Hehe ja. Jeg forstår meg ikke på produsentene andre enn apple når det kommer til dette. De har gjort en relativt elendig jobb når det kommer til markedsføring via media. Spesielt filmer og serier etc.

Lenke til kommentar

/snip/

Så det du sier er at designet på iPhone i dag er så unikt og bra at ingen telefoner kan måle seg? Det finnes svært mange telefoner med minst like gode design.

 

Det er faktisk akkurat det jeg sier. Nå blir jeg sikkert anklaget for å være fanboy, men jeg har ikke vært borti en annen telefon som ser og føles bedre ut enn iPhone 4. Det er riktignok en rekke telefoner som ser fine ut, SGII og SE Arc for eksmpel, men materialvalget ødelegger for hele den fysiske opplevelsen av telefonen. Denne debatten vil til slutt renne ut i at det er en smakssak, men min personlige mening er at det er ingen andre telefoner som gir brukeren det samme estetiske inntrykket som iPhone 4(S).

 

De kunne selvsagt ha laget et nytt design likevel, men jeg kan ikke se at Apple burde føle seg truet på designfronten.

Som du sier, smakssak. Personlig synes jeg det begynner å bli kjedelig.

 

Det som imiderltid er et faktum er at 50% av iPhone har vært design, "historisk" sett. Samt at de har banet vei for nye allerede eksisterende funksjoner. Når Apple nå ikke klarer å levere et nytt design, men holder på det "trauste gamle", og heller ikke klarer å komme med nye allerede eksisterende funksjoner i særlig grad, så må man få spørre seg hva som er så stort med dette slippet.

 

Påstanden "50% av iPhone har vært design" vet jeg ikke om jeg skal ta videre. Vi vet begge at dette er et tall du har tatt ut av løse luften. Argumentet med at de ikke har klart å implementere noen nye funksjoner vil jeg derimot kommentere på. Av nye funksjoner som ikke allerede er utbredt på andre mobiler så har de kommet med et gyrostabilisert kamera, og de har kommet med SIRI. Hvor revolusjonerende disse to funksjonene er kan selvsagt diskuteres.

 

Men hvorfor dette kravet om "nye funksjoner"? De aller fleste mobiler som lanseres er bare oppgraderinger i form av raskere CPU, grafikk, mer minne, flere MP og større skjerm (de siste to vil jeg kanskje si "beklageligvis" til). Det er sjeldent at noen kommer med en ny funksjon, og akkurat her syntes jeg faktisk at Apple har vært ganske flinke. I fjor var de f.eks først ute med gyroskop, noe som var en mye mer presis måte å kontrollere en rekke funksjoner (spesielt spill) enn akselerometeret som var vanlig den gang.

 

Jeg sier forøvrig ikke at det er noe stort med iPhone 4S, jeg bare syntes det er merkelig å lese at alle er så skuffet. Det er tydelig at forventningene til en ny iPhone er så skyhøye at folk forventer å bli imponert. Når de ikke blir imponert, så blir de skuffet.

Selvfølgelig er dette et tall tatt ut fra løse luften, men det er like vell i prinsippet riktig da unikt design har vært en av hovedargumentene for å velge iPhone.

 

Hvorfor dette kravet om nye funksjoner? Fordi oppmerksomheten rundt dette slippet skulle tyde på et dette virkelig er noe nytt og spennende. Hvis en enkelt telefon skal "fortjene" slik oppmerksomhet bør den også levere noe utenom det vanlige. Det gjør den på ingen måte. iPhone4S er ganske enkelt en av mange smarttelefoner på markedet. Hvorfor kommer den da på TV2? Den kommer ikke med noe revolusjonærende, og ei heller er det den største plattformen?

 

Jeg er på ingen måte skuffet, hvorfor skulle jeg være det? Men det er riktig, jeg er på ingen måte imponert. Jeg ser et produkt som er greit nok. Jeg har ingen ting i mot iPhone, men jeg setter spørsmålstegn ved hvordan media fortsetter å hause opp ett enkelt produkt i markedet når det i grunnen ikke er spesielt grunn til dette.

 

Det som også er vert å merke seg er at selv om iPhone setter salgsekorder når det kommer til enkeltelefoner, så har markedsandelen for iOS økt med stakarslige 1% i 2010 da iPhone 4 ble sluppet. Blir spennende å se hvordan dette slår ut med iPhone 4s.

 

iOS er absolutt på vikende front, og dette har vel noe med antallet produsenter som lager Android-telefoner. Android har forøvrig også gjort det veldig bra på områder hvor iOS har gjort det dårlig. At iPhone-brukere har måttet vente helt til 2011 for å få "notification center" er f.eks helt latterlig. En rekke andre saker slik som trådløs oppdatering og synkronisering er noe som Apple burde ha fått til for lenge siden. Nå som Microsoft etterhvert også kommer på banen, så vil jeg tro at andelen iOS-enheter synker enda mer.

 

Der er vi enig.

Lenke til kommentar

Apple står i en helt utrolig posisjon grunnet et svært bra renommé. Andre kan lansere noe bedre, men vil ikke være i nærheten av den mediadekningen som Apple får. Mao. Har Apple alle fordeler med å slippe et nytt produkt, selv om det bare måtte være en liten oppgradering.

 

På et eller annet punkt vil det nok endre seg. Jeg vil tro at samtlige produsenter har etterhvert innsett hvor mye Apple har tjent på å gjøre ting slik som de gjør, men det tar tid å bygge opp et renommé.

 

Men hva hjelper følelsen, når det ikke gjenspeiler seg praktisk sett?

 

"Lesser minds talks about build-quality, smart minds knows better"

 

Nå kan jeg selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg syntes at kvalitetsfølelsen er en veldig viktig del av telefonen. Telefonen min er et objekt som jeg har med meg over alt, som jeg bruker mye i løpet av dagen og som jeg derfor både tar og ser på svært ofte. Det skulle bare mangle at både design og kvalitetsfølelse har mye å si. Jeg får lett plastsmak i munnen av en en del av telefonene på markedet, og da forsvinner mye av gleden ved telefonen. Design og kvalitetsfølelse er selvsagt ikke alt. Jeg vurderte senest i dag å bytte ut iPhonen med en SGII fordi den har en rekke andre kvaliteter som jeg verdsetter.

 

Så lenge den reele kvaliteten er god nok til å tåle normalt bruk, så er jeg ikke videre interessert i hvor mye den tåler. Om SGII tåler å falle ned på gulvet fra 75 cm og iPhone fra 50 cm, så bryr det meg svært lite. Faller den derimot fra hverandre etter et halvt år med normal bruk, så har produsenten gjort noe feil. Da hjelper det ikke om den er like sexy som en naken [insert pen og kjent dame]. Fikk litt jernteppe nå, kom ikke på noen navn. :p

 

/snip/

Da hadde jeg følt at PR-avdelingen i selskapet jeg jobbet for burde byttes ut.

 

Hehe ja. Jeg forstår meg ikke på produsentene andre enn apple når det kommer til dette. De har gjort en relativt elendig jobb når det kommer til markedsføring via media. Spesielt filmer og serier etc.

 

Høres ut som vi er enig da. De andre produsentene er like dårlig på markedsføring som Apple er på å innse at andre kanskje har ideer verdt å kopiere. At det tok dem såpass lang tid å kopiere notification center fra Android vitner om det.

Lenke til kommentar

Kjøper forklaringen din:)

 

Det design-ulempene folk måtte føle med plastikk på SGS II, tar den igjen med vektreduksjon, robusthet og å være såpass tynn. Ellers har den jo en skjerm som virkelig er bra.

 

Men jeg forstår deg også. Det eneste som jeg alltid har stusset litt på er det med at kvalitetsfølelse er og forblir en følelse som er psykologisk. Men teller ikke denne og? Jo. Men ikke på langt nær så mye som det praktiske kanskje.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...