Gå til innhold

Har du et Canon 1100D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt et 1100D, men en kompis har et 1100D han er fornøyd med.

 

Personlig synes jeg det blir litt for "Puslete" og smått og holde i.

Bildene er det jo stort sett optikken som bestemmer (objektivet) og ikke selve kameraet.

 

Som førstgangs kamera i speilrefleksklassen er det sikkert et supert kamera.

 

Har selv hatt et Canon 400D (som den gang var innstegsmodellen til speilrefleksverden) og sammenlignet med det jeg bruker i dag så fremstår det veldig skrøpelig i forhold. Men det tar gode bilder.

 

Største forskjellen er uansett byggekvalitet og fysisk størrelse.

 

Hvis du har et budsjett, så prioriter et skikkelig objektiv fremfor et evt. valg av dyrere kamera. Objektivet er viktigere med tanke på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Som allerede er nevnt har 1100D ikke Full HD så det spørs litt hva du er på på jakt etter og krav til videooppløsning. Canon har heller ikke kontinuerlig autofokus mens du filmer så er det noe du ønsker er ikke Canon noe godt alternativ. Du kan trykke på en knapp for at kameraet skal refokusere mens det filmer, men det er tregt og "ødelegger" ettter min mening videoopptaket.

 

Skal du ha en rimelig speilrefleks med video synes jeg nesten Nikon D3100 er bedre, det har full Hd og kontinuerlig AF hvis du ønsker det. Ikke spesielt rask, men i hvert fall bedre enn Canons.

 

Personlig vill jeg prioritert å få vridbar eller i hvertfall vippbar skjerm hvis video er viktig. Da må du opp på D5100 fra Nikon, eventuelt 600D fra Canon, men jeg ville heller valgt et speilløst system. Panasonic G3 og GH2 er bra modeller, GH2 er best av disse på video (og det meste annet), men også dyrere.

 

Sony NEX-5 er nevnt, ser en del tilbud på disse for tiden. NEX-5n har jeg ikke prøvd, men antar det er et hakk bedre. Sonys A-65 kan også være et alternativ. Samme gjelder Olympus E-PL3. Sikkert andre også, men uansett hva du velger er det viktig å ha klart for seg hvilke egenskaper som er viktige ellers blir det fort mye bortkastede penger. Skriver du litt mer om bruksområde/krav vil du også få bedre råd her på forumet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt et 1100D, men en kompis har et 1100D han er fornøyd med.

 

Personlig synes jeg det blir litt for "Puslete" og smått og holde i.

Bildene er det jo stort sett optikken som bestemmer (objektivet) og ikke selve kameraet.

 

Som førstgangs kamera i speilrefleksklassen er det sikkert et supert kamera.

 

Har selv hatt et Canon 400D (som den gang var innstegsmodellen til speilrefleksverden) og sammenlignet med det jeg bruker i dag så fremstår det veldig skrøpelig i forhold. Men det tar gode bilder.

 

Største forskjellen er uansett byggekvalitet og fysisk størrelse.

 

Hvis du har et budsjett, så prioriter et skikkelig objektiv fremfor et evt. valg av dyrere kamera. Objektivet er viktigere med tanke på bildekvalitet.

 

 

Canon 110D tar ikke full HD video, bare 1280 x 720 (29.97, 25 fps).

Tusen takk for alle innspill! :) For å utdype enda mer så tar jeg mye bilder også, så det hadde vært greit hvis det er både video og kamera-funksjon på kameraet. Jeg vet at dette ødelegger litt for hverandre, men som sagt så er jeg ikke ute etter noe veldig proft utstyr. Er det trening på manuelt fokus eller bare generelt dårlig å fokusere manuelt?

 

Det utstyret jeg har er:

 

Olympus E-420 - med standardobjektiv 14-42mm 1:3.5-5.6 ED

Olympus - 70-300mm telezoom

 

Problemet mitt er at jeg ikke følte at "telezoomingen" og den lange avstanden til hovedmotivet var noe for meg. Egentlig var et "telezoom m/ macro-mode" planen, men det ble etterhvert endret til kun telezoom fordi objektivet passet ikke til kameraet.

 

Dette er mitt første speilreflekskamera som jeg har hatt siden 2009 (og jeg føler at det har kommet veldig mye nytt og bedre siden den tid.)

 

Hvis jeg selger dette: Hvor mye får jeg (cirka) ? Og er det verdt å selge dette, til fordel for nytt utstyr, som også inkluderer video-opptak (helst 720p) ?

 

Etter research ser jeg at telezoomen går for ca 3000 kr idag, og kanskje 1500-2000 for kameraet?

 

"Hovedfokuset" er både video og bilder, bare for å avklare det. Det er derfor det blir litt vrient å finne et anbefalt kamera. Jeg ønsker også å holde meg til speilrefleks (pga fotograferingen)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

 

som også inkluderer video-opptak (helst 720p) ?

 

Hvis du skal bytte system så vil du helst ha full HD 1080p på video siden. Ikke fordi 1080p er så veldig nødvendig akkurat nå, men når du skal se på opptakene dine om 5-10 år frem i tiden så vil 720p (halve oppløsningen av 1080p) se ut som VHS gjør i dag.

Fremtidig TV systemer vil minst være med 4K oppløsning. 1080p opp-konverterer en del bedre til 4K enn 720p.

 

Canon 600D eller 60D er aktuelle kandidater etter hvilket budsjett du har.

 

Tenk mer på hvilket objektiv system du skal investere inn. Objektiver kan du ha hele livet, kameraer kommer og går.

 

 

Lenke til kommentar

 

som også inkluderer video-opptak (helst 720p) ?

 

Hvis du skal bytte system så vil du helst ha full HD 1080p på video siden. Ikke fordi 1080p er så veldig nødvendig akkurat nå, men når du skal se på opptakene dine om 5-10 år frem i tiden så vil 720p (halve oppløsningen av 1080p) se ut som VHS gjør i dag.

Fremtidig TV systemer vil minst være med 4K oppløsning. 1080p opp-konverterer en del bedre til 4K enn 720p.

 

Canon 600D eller 60D er aktuelle kandidater etter hvilket budsjett du har.

 

Tenk mer på hvilket objektiv system du skal investere inn. Objektiver kan du ha hele livet, kameraer kommer og går.

 

 

Tragisk nok har jeg tenkt alt for mye på kamerahuset, ja! Takk for anbefalingene :)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å vite din mening og erfaring om Canon 1100D.

Er den verdt å kjøpe?

Hvordan fungerer den som film-kamera?

Hvilke objektiver anbefaler du?

 

På forhånd takk! :)

Bare sån for å illustrere forskjellen på innstegsmodellen og de litt mer profesjonelle kameraene så kan jeg legge ved et bilde av mine kameraer.

 

post-30214-0-27148500-1318887517_thumb.jpg

 

Nederst til venstre ser du bl.a. røykpakkene mine (Jada, det er usunt å røyke, og hvis jeg sluttet med svineriet, så kunne jeg kjøpt meg et kamera til for å fylle ut rommene i hyllen...)

 

Nederst til høyre ser du 350D (Skrev feil tidligere når jeg skrev 450D)

Øverst til venstre ser du Canon 40D

Øverst til høyre ser du Canon 5D Mark II

 

350D'en blir aldri mer brukt desverre. Ikke noe dårlig kamera og den har gjort nytten sin. Men byggekvaliteten samt størrelse (med tanke på ergonomi etc.) er desverre ikke den beste. Men så er jo heller ikke prisen så aller værst heller. Kamraet er avbildet med KIT-linsen som fulgte med, og sammenligner man denne pakken med de to andre jeg har så er det stor forskjell.

 

40D'en bruker jeg inni mellom, men den trenger en sklikkelig rens, da det er kommet en del støv i kameraet. Tenkte å sende den inn snart. Bruker den mest rundt huset og til hverdagslige ting, men stort sett så bruker jeg nok nå 5D'en.

 

Så 70% av pengene du gir ekstra for et dyrere kamera gjenspiler seg stort sett i byggekvalitet/støvtetting/ergonomi etc. Slenger du på KIT-objektivet på en 1100D for så og flytte det over til 5D Mark II som koster ti ganger så mye, så er det svært liten forskjell i bildekvaliteten på disse to. (dagslys)

 

Er man vant til kompaktkameraer så vil man stort sett bli positivt overasket over et speilreflekskamera angående bildekvaliteten. Men det krever også en del av deg som skyter bildene slik at du får utnyttet potensialet til kameraet. Åsette kameraet på "Auto" og fyre løs vil ikke gi deg noen nevneverdig bedre bilder enn de fra et kompaktkamera i godt lys.

 

Her må du sette deg inn o hvordan det virker og hele tiden tenke lysstyrke/blender/lukkertid/ISO/eksponering etc.

 

Jeg er ingen ekspert selv, men jeg vat hjvordan jeg skal "temme" kameraet i de fleste tilfeller (sett at optikken mestrer oppgaven i praksis)

 

Ønsker deg uansett lykke til med valget, men tenk nøye gjennom hvilket objektiv du trenger. Ikke tenk mest mulig zoom for minst mulig penger, men tenk heller kanskje minst mulig zoom og best mulig optikk. :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Skal du filme eller ta bilder?

 

-Mest filming: kjøp videokamera

 

 

Et speilreflekskamera er et kamera som hovedsaklig er beregnet for å ta bilder, derfor bør du ikke kjøpe dette om du kommer til å bruke mye video. Da er nytten langt større med et videokamera. Men for all del, kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Skal du filme eller ta bilder?

 

-Mest filming: kjøp videokamera

 

 

Et speilreflekskamera er et kamera som hovedsaklig er beregnet for å ta bilder, derfor bør du ikke kjøpe dette om du kommer til å bruke mye video. Da er nytten langt større med et videokamera. Men for all del, kjekt å ha.

 

Problemet er at jeg vil filme og ta bilder 50/50 :p

 

Jeg ønsker å vite din mening og erfaring om Canon 1100D.

Er den verdt å kjøpe?

Hvordan fungerer den som film-kamera?

Hvilke objektiver anbefaler du?

 

På forhånd takk! :)

Bare sån for å illustrere forskjellen på innstegsmodellen og de litt mer profesjonelle kameraene så kan jeg legge ved et bilde av mine kameraer.

 

post-30214-0-27148500-1318887517_thumb.jpg

 

Nederst til venstre ser du bl.a. røykpakkene mine (Jada, det er usunt å røyke, og hvis jeg sluttet med svineriet, så kunne jeg kjøpt meg et kamera til for å fylle ut rommene i hyllen...)

 

Nederst til høyre ser du 350D (Skrev feil tidligere når jeg skrev 450D)

Øverst til venstre ser du Canon 40D

Øverst til høyre ser du Canon 5D Mark II

 

350D'en blir aldri mer brukt desverre. Ikke noe dårlig kamera og den har gjort nytten sin. Men byggekvaliteten samt størrelse (med tanke på ergonomi etc.) er desverre ikke den beste. Men så er jo heller ikke prisen så aller værst heller. Kamraet er avbildet med KIT-linsen som fulgte med, og sammenligner man denne pakken med de to andre jeg har så er det stor forskjell.

 

40D'en bruker jeg inni mellom, men den trenger en sklikkelig rens, da det er kommet en del støv i kameraet. Tenkte å sende den inn snart. Bruker den mest rundt huset og til hverdagslige ting, men stort sett så bruker jeg nok nå 5D'en.

 

Så 70% av pengene du gir ekstra for et dyrere kamera gjenspiler seg stort sett i byggekvalitet/støvtetting/ergonomi etc. Slenger du på KIT-objektivet på en 1100D for så og flytte det over til 5D Mark II som koster ti ganger så mye, så er det svært liten forskjell i bildekvaliteten på disse to. (dagslys)

 

Er man vant til kompaktkameraer så vil man stort sett bli positivt overasket over et speilreflekskamera angående bildekvaliteten. Men det krever også en del av deg som skyter bildene slik at du får utnyttet potensialet til kameraet. Åsette kameraet på "Auto" og fyre løs vil ikke gi deg noen nevneverdig bedre bilder enn de fra et kompaktkamera i godt lys.

 

Her må du sette deg inn o hvordan det virker og hele tiden tenke lysstyrke/blender/lukkertid/ISO/eksponering etc.

 

Jeg er ingen ekspert selv, men jeg vat hjvordan jeg skal "temme" kameraet i de fleste tilfeller (sett at optikken mestrer oppgaven i praksis)

 

Ønsker deg uansett lykke til med valget, men tenk nøye gjennom hvilket objektiv du trenger. Ikke tenk mest mulig zoom for minst mulig penger, men tenk heller kanskje minst mulig zoom og best mulig optikk. :)

 

Takk for gode råd! :)

 

...Sony har autofokus vel å merke hvis du filmer kun på full blender. Du får ikke lov til å blende ned hvis du vil beholde autofokus.

 

Panasonic GH2 har god funksjonalitet til video med god autofokus hvis video er veldig viktig for deg.

 

Av en og annen grunn vil jeg helst holde meg til Canon, Nikon eller Sony :p

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig et rødt 1100D m/ EF-S 18-55 IS på tilbud til 2990,- på Komplett. Har brukt kompaktkamera til nå og er (kanskje ikke uventet) veldig fornøyd med bildekvaliteten på 1100D, særlig ved bruk innendørs uten blitz (kan ikke se noe støy ved ISO 3200). Har brukt Canon Powershot A620 de siste 5-6 år og har delvis vent meg til å bruke manuell kontroll.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...