Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Felling av trær i nærheten av bygninger


Anbefalte innlegg

Jeg har en eiendom med et stort uthus. På baksiden av dette er det 5 store eiketrær kun få meter fra husvegg og disse ønsker jeg nå å fjerne. Dog ønsker jeg ikke eikestokker inn i uthuset så det er nok behov for sikring.

 

Enten prøve å få ned trærne selv eller hyre inn firma.

 

Noen som har erfaringer med slike trefellingsfirmaer og priser? Jeg ønsker kun å få trærne i vannrett stilling, opphugging fixer jeg selv.

 

Er det eventuelt noe som kan gjøres selv? Har motorsag, men må sikkert ha noe sikring? Hva slags verktøy kan brukes i slikt arbeid, er det vinsj eller noe taljesystem?

 

Noen med gode/dårlige erfaringer?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Traktor med vinsj, festet høyt oppe på stammen, er ofte brukt. Ellers har du denne typen jekk, som gir mer kraft enn et vanlig fellespett. Har også sett (på et eller annet reality-program på Discovery/NGC, eller var det "Heli-hogst" på NRK?) at man har saget ut en "utsparing" i stammen for å sette inn en jekk av denne typen, før man sager ferdig felleskjæret.

Lenke til kommentar

Jeg ringte det lokale kraftselskapet. De sendte bil med lift på, gubben i kurven fjerna greiner på vei opp, og så kutta han stammene i 1,2-1,5m lange biter som datt rett ned. Siden trærne var så nær kraftledninger at vi trærne kunne ha velta over dem om vi hadde felt dem selv, gjorde kraftselskapet dette gratis. Eller, som motorsagmannen sa: - Dette har du betalt gjennom nettleia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har litt erfaring med trefelling og da mest grantrær.

 

Jeg støtter også forslaget med tau festet langt oppe i treet. Men som nevnt lenger oppe, så må tauet festes i en traktor eller vinsj. En bil med hengerfeste kan også benyttes. Dersom du ikke kommer til på oppside kan du la tauet gå via en talje og ned igjen.

 

Husk også på at det er stort vindfang i et tre!

 

Jeg vil også poengtere at dersom du ikke har erfaring på området ville jeg fått hjelp. Ha også klar en motorsag 2 dersom du setter fast motorsag 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...