Gå til innhold

Interressen for GNU/Linux nedadgående?


Anbefalte innlegg

Når det er sagt burde du være den første til å innse at dette ikke er en dans på roser. Å egenhendig porte programmer på tvers av plattformer er en krevende øvelse. Selv du har antagelig et svært snevert utvalg av linux-applikasjoner på windows.

 

Spiller det stor rolle om man har flere nettleser, epost klienter blueray avspillere etc?

 

Jeg ville nok sagt det viktigste er å ha noe som har alt av funksjoner, og som tar i bruk ny teknologi.

 

Linux støtter nok SSD trim veldig bra, men er nok heller ikke stort poeng.

Raid kontrollere blir nok større problem.

 

Virtualbox/vmware player er nok fint med linux, om man har god maskinvare.

Men det blir jo ikke noe poeng hvis man ikke bare skal prøve linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg tror hvis folk vil ha betalt, er neppe redhat, mandriva, suse de beste betalte arbeidsplassene, jeg tror microsoft/Apple er langt bedre arbeidsplasser her.
Kjenner ikke nivået hos disse, men i Norge er programmering mot linux godt betalt, og typisk mye mer spennende faglig enn prosjektene med .net.

Hva svarte har utvikingsplattformen med hvor faglig spennende noe er å lage?

Lenke til kommentar

Typisk bruksområde er forskjellig. Å sitte hos CapGemini å pushe .net baserte grensesnitt til en eller annen etat etter detaljert oppskrift fra leder er ikke min favorittoppgave. Å være med på teknologiutvikling knyttet til tungregning synes jeg er mye mer spennende.

Lenke til kommentar

Er det slik i dag at folk som ønsker å jobbe som programmerer, neppe vil utvikle for linux fordi det ofte er minimalt å tjene?

Men jeg tror hvis folk vil ha betalt, er neppe redhat, mandriva, suse de beste betalte arbeidsplassene, jeg tror microsoft/Apple er langt bedre arbeidsplasser her.

Det er flere måter å tjene penger på enn å selge lisenser. F.eks. Red Hat omsatte for ca 750 million dollar i 2010, og dette tross at RHEL er gratis. Det de tjener penger på er (bl.a.?) salg av support og tjenester. Så man jobber ikke gratis selv om man er ansatt i Red Hat.

 

Edit: RHEL er kanskje ikke det beste eksemplet, men godt nok. Det essensielle er at det er flere måter å tjene penger på med software enn kun å selge lisenser.

--

 

Hvilken plattform man utvikler for, og hvilken man utvikler på, må ikke nødvendigvis være den samme. Så jeg kan ikke se at det forteller så mye om linux utviklingen har stoppet opp eller ei. At web har blitt mer populært har nok mye å gjøre med at web teknologier har kommet til og modnet mye siden weben ble introdusert på '90 tallet. Det kjekke med web er at man ikke trenger mer enn en nettleser installert på klient siden. Og web er plattform uavhengig, så det skal ikke ha noe å si om bruker kjører nettleseren på windows, osx, en linux distro eller noe annet (i teorien i alle fall ;) ). Så med den fleksibiliteten som web tilbyr, så er det ikke overraskende at mange applikasjoner blir utviklet med ett web grensesnitt. Men dette forteller også lite om Gnu/Linux sin popularitet (eller mangel der på?).

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Nå som verdensveven begynner å bli arenaen å lage programmer for kommer nok flere og flere til å måtte programmere mot Linux(seks av ti servere kjører GNU/Linux).

 

Når det kommer til hva som er morsomst å programmere mot så har det nok lite å si og kommer nok mer ned på personlige preferanser.

 

Til Macbook problemstillingen så har jeg inntrykk av at mange gjør det fordi det er så mye enklere, jamfør det at du bare kan gå og kjøpe en Macbook også er du klar, mens med Linux er det desverre sånn fortsatt at du må finne en maskin som passer med Linux også deretter sette det opp, ikke at det er så mye jobb, men det er det lille ekstra som skal til(tror jeg).

 

Interessen for Linux er nok ikke nedgående, men heller på vei opp, spesielt på grunn av server situasjonen og også det at det kommer flere aktører som tilbyr tjenester på Linux. For mannen i gata tror jeg det nok er en stund til ser noe til Linux, men ingen ting av det han gjør kunne han ha gjort uten.

Lenke til kommentar

 

 

Spiller det stor rolle om man har flere nettleser, epost klienter blueray avspillere etc?

 

Jeg ville nok sagt det viktigste er å ha noe som har alt av funksjoner, og som tar i bruk ny teknologi.

 

Linux støtter nok SSD trim veldig bra, men er nok heller ikke stort poeng.

Raid kontrollere blir nok større problem.

 

Virtualbox/vmware player er nok fint med linux, om man har god maskinvare.

Men det blir jo ikke noe poeng hvis man ikke bare skal prøve linux.

 

Til det første spørsmålet er vel svaret ja. Flere alternativer betyr konkurranse, og det er lite som er mer stagnerende for utviklingen enn et monopol.

 

Raid kontrollere bør vel ikke være noe problem da det største bruksområdet for linux i kommersiell sammenheng er servere, og da er RAID et naturlig element som bør ivaretas. Dette er produsentene i stor grad klar over.

 

Virtualbox/vmware eller andre virtualiseringsløsninger er ikke bare fint, det er en av de virkelig store bruksområdene til en linux server. God maskinvare er bare et spørsmål om bruksområde, og veldig mange oppgaver som er naturlig å virtualisere for å kutte ned antall servere klarer seg fint på relativt få ressurser.

 

Jeg liker egentlig ikke å mate trollene, men jeg har skjønt at du faktisk tror på det du skriver...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik i dag at folk som ønsker å jobbe som programmerer, neppe vil utvikle for linux fordi det ofte er minimalt å tjene?

Men jeg tror hvis folk vil ha betalt, er neppe redhat, mandriva, suse de beste betalte arbeidsplassene, jeg tror microsoft/Apple er langt bedre arbeidsplasser her.

Det er flere måter å tjene penger på enn å selge lisenser. F.eks. Red Hat omsatte for ca 750 million dollar i 2010, og dette tross at RHEL er gratis. Det de tjener penger på er (bl.a.?) salg av support og tjenester. Så man jobber ikke gratis selv om man er ansatt i Red Hat.

RHEL er ikke gratis. Heller tvert imot. RHEL-kloner som Scientific linux og centOS er det derimot, og dersom du overhodet ikke ønsker å betale for support etc. får du iofs (nesten) samme produkt.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessen var stor i Vista-tidene, folk gikk lei MS og mange valgte å prøve ut nye muligheter. Etter Win7 gikk mange tilbake, inkludert meg selv. Så jeg tror hvor godt Win8 er vil avgjøre om det fortsetter nedover eller går oppover i tiden fremover.

 

Det nye designet på ubuntu 11.10 føler jeg har økt interessen litt i det siste, men ikke så mye at jeg føler det er veldig stort

 

Linux/GNU må rett og slett jobbe for at ting ser bedre ut. Jeg er mektig lei av programmer og lignende som ser ut som de var fra 90-tallet

Endret av Demantios
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux/GNU må rett og slett jobbe for at ting ser bedre ut. Jeg er mektig lei av programmer og lignende som ser ut som de var fra 90-tallet

 

Akuratt dette, er jo bare en liten ting. Liker selv at ting ser fancy ut, både Mac og windows 7 er mye pener, men problemer er skjermbildet (Skrivebord) ikke har videosnutter og dockbar slik som mac har standard.

 

Men jeg ser også det, windows 7/Mac OSX er mile veis langt forran linux på flere punkter.

Linux handler om basic funksjonalitet. Resten må man sette opp selv.

 

Angående troll snakk, kan vi ta det i en annen del av forumet?

 

Angående hypertreading (Multicore) x64 arkitektur.

Hvilken operativsystem tar mest i bruk dette? Selv om linux bruker på kraftige servere, er vel neppe linux like brukt på arbeidstasjoner.

 

Angående OpenGL som skal kunne konkurere mot DX11 og Phyx hvordan er konkurransen der nå?

 

Det virker ut som for meg at linux er mere nettbasert så blueray/HD-DVD må man se langt etter. Å spille av MP3 eller MPEG4 for blueray er ikke plug and play.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Linux/GNU må rett og slett jobbe for at ting ser bedre ut. Jeg er mektig lei av programmer og lignende som ser ut som de var fra 90-tallet

Gnome 3 og KDE med gtk- og qt-rammeverk ser da overhodet ikke ut som noe fra 90-tallet. Jeg synes heller Windows 7 ser gammeldags ut, både utseendet og hvordan det oppleves i bruk (det er da vitterlig nesten likt i bruk som windows xp?). Samtidig har du full fleksibilitet til å endre på ting på egen hånd, slik at for mange av oss er det umulig å få til noe tilsvarende i windows...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gnome 3 og KDE med gtk- og qt-rammeverk ser da overhodet ikke ut som noe fra 90-tallet. Jeg synes heller Windows 7 ser gammeldags ut, både utseendet og hvordan det oppleves i bruk (det er da vitterlig nesten likt i bruk som windows xp?). Samtidig har du full fleksibilitet til å endre på ting på egen hånd, slik at for mange av oss er det umulig å få til noe tilsvarende i windows...

 

Det finnes utvidelser man kan velge, KDE er nok best foreløpig syns jeg.

Men er enig at gnome er mere laptop valget spør du meg har du intel skjermkort er gnome å foretrekke.

 

Har du hørt om AERO? Eller har du ikke drivere å ta i bruk det?

Selv om jeg er enig at det bare er gjennomsiktighet som løfter utsende opp litt, er mangler også der, kunne godt tenke meg ennå mere gjennomsiktig og 3D effekter slik at jeg må ha 3d brikker for å bruke windows. Men håper dette skjer med windows 8.

 

Hva mener dere linux brukere? Er det idiotisk å måtte ha passive 3d briller for å kunne bruke pc hvis man ønsker å løfte det hele ennå mere?

 

Kjedelig å ha dårlig syn i så fall da. Funger nok dårlig med 2 briller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så det er jeg og blåbær som har gitt opp linux foreløpig?

Kanskje ikke helt gitt opp men venter på neste powerpack for mandriva som kommer i november.

 

Og vi håper den vil konkurere mot både windows 8/Mac OSX lion på de meste av funksjoner. :no:

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan du gjør det Lycantrophe: skriver du 500 linjer med commond tekst i bash commands om dagen?

 

Bruker du også pålogginskipt etc?

 

skulle ønske å sett skjermen din hvordan du gjør det. Enkelte installerer bare bash skriptet i bånd å klarer ikke å se helt hvordan et GUI faktisk ser ut:

 

change_terminal.png

 

Veldig pen dos skjerm?

 

Nå skal jeg ikke mobbe, de som kun bruker dos skjerm er jo bland de flinkeste av norges befolkning :yes: Men jeg forstår at de fleste ikke har tid eller lyst å leve på 80 tallet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva svarte har utvikingsplattformen med hvor faglig spennende noe er å lage?

Plattform kan ha ganske mye å gjøre med hvor spennende man finner et prosjekt. Personlig ville jeg for eksempel hatt store problemer med å jobbe med et ruby-basert prosjekt, ganske enkelt fordi jeg hater ruby. For ikke å nevne den absurde pakkebehandleren ruby er bundlet med, som jeg er overbevist er laget ene og alene for å torturere folk.

 

Hadde samme prosjektet vært java-basert, så hadde jeg ikke hatt problemer. Ikke fordi java er yndingsspråket (faktisk syns jeg java er ganske utrivelig), men jeg plages ikke av java i den grad som jeg plages av ruby, og dermed ville selve hva selve prosjektet består av være det avgjørende.

 

Naturligvis er det absolutt beste om man kan jobbe med et kjempespennende prosjekt på den platformen man trives best med. Men å avfeie platform som uvesentlig for hvor godt man trives med et prosjekt er veldig feil.

Lenke til kommentar

Hvordan kan linux være bedre ellers? Det er neppe ennå ikke løgn å si 80% av linux er commandoer.

 

Skal man sette seg i linux, er det commandoer det gjelder? Hvis noen klarer å motbevise det, er disse flinke. Er enig at å google hver ting jeg skal gjøre i terminal er årsaken til jeg bytter distribusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...