Gå til innhold

Motivasjon ved maratontrening


Anbefalte innlegg

Jeg har lekt med tanken på å delta i en maraton til sommeren (juni for å være nøyaktig). Jeg har et relativt godt utgangspunkt da jeg løper 10km 3-4 ganger i uken. Tidligere på sommeren løp jeg 6km på 24.14.0, men har trent godt siden da så jeg hadde nok kuttet den tiden litt mer nå.

 

Skulle jeg begynne å trene så ville det gitt meg ca. 8 måneder, men her i nord har vi lange vintere så det må nok bli en del turer på treningssenter og tredemøller. Problemet er at jeg ikke kan fordra tredemøller og 8 måneder er lang tid, så sjansen er stor for at motivasjonen kan forsvinne.

 

Er det noen andre som har gått gjennom langvarige treningsperioder med manglende motivasjon? I så fall, hva gjorde dere da?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Midnightsun maraton? :)

 

Jeg hadde det samme problemet, der jeg sluttet å trene jevnlig rundt oktober/november. Jeg fikk mye på skolen og brukte det at jeg ikke hadde tid eller energi til det. Noe som er en dum unnskyldning fordi man får jo bare mer energi av å trene! Så begynte jeg litt før jul, og klarte å holde koken ganske bra. Nå som jeg har kommet tilbake har jeg begynt å trene enda mer enn før fordi i julegave fikk jeg nike+ utstyr. Det vil si at jeg har en sensor i skoen, og en mottaker koblet til ipoden min som måler fart, lengde og tid. Denne informasjonen lagres og jeg kan laste den opp på nike plus sine hjemmesider der jeg kan konkurrere mot andre, enten i lag eller individuelt,enten det er distanse eller tid. Dessuten kan man sette egne mål.

 

Dette har funket for meg! Jeg hadde egentlig ikke vært så glad i tredemølle før, fordi jeg synes at det var litt frustrende og bare løpe uten å røre seg av flekken, men nå har det blitt min nye "favoritt leke".Før løp jeg ikke så mye, men nå har jeg løpt 113 km så lagt i januar, noe som kanskje ikke virker så mye for deg, men jeg synes det er mye :p

 

Jeg håper dette hjalp litt. :)

Og lykke til med motivasjonen!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du prøvd å løpe et maraton nå? Jeg tenker å prøve meg selv, men syns egentlig distansen er ganske skremmende.

 

Jeg løp nettopp halvmaraton (første gang jeg har løpt i nærheten av så langt) for å teste, og følte formen var fin hele veien, men på de siste 5 km hadde jeg store smerter i mer eller mindre hele kroppen. Mulig jeg ikke er laget for maraton.

 

En annen ting jeg lurer på er hvor mye og hva en drikker i løpet av et maraton. Jeg hadde bare 5 dl vann med meg, og siden jeg ikke gadd i bære på flasken kunne jeg bare drikke et par slurker for hver runde (løp 3 runder). Kunne trengt litt sukker på slutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...