Gå til innhold

Fra Olympus E-420 til Canon 1100D - En god oppgradering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Class 6 er rikelig til video - skal du ha mer er det fordi du skal ha lange serier med full skuddtakt - foto krever mye mer båndbredde enn video...

 

Hmmmm... er 8Gb nok? Dette er jo de eneste kortene for Lexar og Sandisk i klasse 6:

https://prisguiden.no/kategorier/minnekort?categoryId%5B%5D=256&sort=popularity&order=desc&manufacturerId%5B%5D=1484&manufacturerId%5B%5D=273&detailId%5B%5D=2%28455%29&pg-q=class+6&price_min=&price_max=

 

Lexar SDHC Professional Class 6 8GB virker jo som et fint valg hvis 8GB er nok.

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Dette 16gb sandisk kortet burde holde.

 

 

 

Anbefaler deg og formatere kortet i kameraet før bruk, og aller helst formatere hver gang du skal slette bildene, du burde også unngå og slette enkeltbilder underveis da det på sikt kan kompromittere fil-logistikken med det utslaget at du får et korrupt kort

 

Hvordan formaterer jeg det?

 

Mine krav til minnekortet er vel egentlig 8 til 16 GB SDHC helst fra Sandisk, men jeg syntes prisene er veldig forskjellige... det forrige i klasse 10 var jo billigere. Hvorfor det?

 

Et 16GB SanDisk kort kan du ikke gå feil med, men 8GB holder langt det også. :)

 

Har "Extreme HD Video" noe å si for stillbildene? Eller tenker jeg litt for avansert? :p

Lenke til kommentar

Hvordan formaterer jeg det?

 

Mine krav til minnekortet er vel egentlig 8 til 16 GB SDHC helst fra Sandisk, men jeg syntes prisene er veldig forskjellige... det forrige i klasse 10 var jo billigere. Hvorfor det?

 

Har "Extreme HD Video" noe å si for stillbildene? Eller tenker jeg litt for avansert? :p

=256&sort=popularity&order=desc&manufacturerId[]=1484&manufacturerId[]=273&detailId[]=2%28455%29&detailId[]=786%2820|40%29&detailId[]=786%2840|60%29&detailId[]=786%2860|100%29&detailId[]=66%288|8%29&detailId[]=66%2816|16%29&pg-q=&price_min=&price_max="]Det er mange gode å velge mellom.

 

Du formaterer kortet i kameraet - du velger det enkelt i menyen.

 

Prisene går opp og ned og hytt og pine ut fra hvilket billig parti noen har fått tak i, hva som er aller nyest og hva det er priskrig på i nettbutikkene akkurat nå.

 

Extreme HD super duper SS rally HD video er bare marketing. Det skal bare være minst class 6. ;)

Lenke til kommentar

Hvordan formaterer jeg det?

 

Mine krav til minnekortet er vel egentlig 8 til 16 GB SDHC helst fra Sandisk, men jeg syntes prisene er veldig forskjellige... det forrige i klasse 10 var jo billigere. Hvorfor det?

 

Har "Extreme HD Video" noe å si for stillbildene? Eller tenker jeg litt for avansert? :p

=256&sort=popularity&order=desc&manufacturerId[]=1484&manufacturerId[]=273&detailId[]=2%28455%29&detailId[]=786%2820|40%29&detailId[]=786%2840|60%29&detailId[]=786%2860|100%29&detailId[]=66%288|8%29&detailId[]=66%2816|16%29&pg-q=&price_min=&price_max="]Det er mange gode å velge mellom.

 

Du formaterer kortet i kameraet - du velger det enkelt i menyen.

 

Prisene går opp og ned og hytt og pine ut fra hvilket billig parti noen har fått tak i, hva som er aller nyest og hva det er priskrig på i nettbutikkene akkurat nå.

 

Extreme HD super duper SS rally HD video er bare marketing. Det skal bare være minst class 6. ;)

 

Okei! Da blir det SanDisk SDHC Extreme HD Video 16GB 30MB/s !

Takk til dere begge! Føler jeg har holdt på i hele dag med forbredelsene..

 

 

EDIT (18.Desember): E-420 gikk for 1950,- kroner.

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Hvis den selges ny til 3300, så er 3000 en klar overpris. Hvem gidder kjøpe brukt til 3000 hvis man får den ny til 3300? UV-filter er "meh". Selv 2500 er nok for dyrt.

 

Og - skal du ha håp om kjapt salg er litt av poenget å ikke ha for høy pris. Prøv - så ser du om noen er interessert. Men ikke kjør for høy pris om du skal ha forhåpninger om å få solgt den snarlig.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis den selges ny til 3300, så er 3000 en klar overpris. Hvem gidder kjøpe brukt til 3000 hvis man får den ny til 3300? UV-filter er "meh". Selv 2500 er nok for dyrt.

 

Og - skal du ha håp om kjapt salg er litt av poenget å ikke ha for høy pris. Prøv - så ser du om noen er interessert. Men ikke kjør for høy pris om du skal ha forhåpninger om å få solgt den snarlig.

 

Greit! Det var det jeg tenkte. Hehehe, takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Et 16GB SanDisk kort kan du ikke gå feil med, men 8GB holder langt det også. :)

 

Jeg tror det er akkurat det kortet jeg kjøpte idag som du linket til! Det er iallefåll 16Gb i klasse 10. Kjøpte 550D med kit og jeg hørte at å endre bildefilene til "RAW" så ville det bli enklere å håndtere bildene i redigeringsprogrammer. Men det er kun ett bilde som jeg kan åpne, og dette er det eneste JPEG-bildet som jeg tok før jeg endret til RAW. Hva vil du anbefale å lagre bildene som i kameraet? Det var mange forskjellige (F.eks. S, M, RAW+L osv..)

 

Jeg er så langt veldig fornøyd med kjøpet! :)

Lenke til kommentar

Raw-bilder kan du ikke åpne direkte siden de er "ubehandlet", du trenger et program som kan kode om filen.

 

Det positive er at du har det programmet og det er veldig godt, last inn DPP og EOS-utility fra cd-platen som fulgte med kameraet, har du ikke et fornuftig bildebibliotek kan du laste ned alt innholdet på cd-plata.

 

DPP er redigeringsprogrammet som gir deg mulighet til og justere hvitbalanse, skarphet, horisont, eksponering, etc, og når du har gjort det kan du lagre bildet som er JPG-fil, er relativ enkel vei og gå men det fordrer litt opplæring :)

 

Hvis du vil lære lettere kan du se på videoer hos Canon learningcenter.

 

Edit, husk og oppgrader softvaren i både kameraet og programmene til siste utgave, kan også være lurt og registrere kameraet ditt hos Canon Norge siden du da får nyhetsbrev og lettere tilgang til div. du lurer på angående kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Raw-bilder kan du ikke åpne direkte siden de er "ubehandlet", du trenger et program som kan kode om filen.

 

Det positive er at du har det programmet og det er veldig godt, last inn DPP og EOS-utility fra cd-platen som fulgte med kameraet, har du ikke et fornuftig bildebibliotek kan du laste ned alt innholdet på cd-plata.

 

DPP er redigeringsprogrammet som gir deg mulighet til og justere hvitbalanse, skarphet, horisont, eksponering, etc, og når du har gjort det kan du lagre bildet som er JPG-fil, er relativ enkel vei og gå men det fordrer litt opplæring :)

 

Hvis du vil lære lettere kan du se på videoer hos Canon learningcenter.

 

Edit, husk og oppgrader softvaren i både kameraet og programmene til siste utgave, kan også være lurt og registrere kameraet ditt hos Canon Norge siden du da får nyhetsbrev og lettere tilgang til div. du lurer på angående kameraet.

 

Flott! :) Når jeg prøver meg fram med alle de ulike opptaks-formatene så står det BPS istedet for FPS. Hva er forskjellen? :p Det står bare ett med FPS!

 

Jeg har ikke mye lyst i å redigere bildene for mye, fordi jeg vil beholde det naturlige utseende. Men hvilket modus er best? Litt vanskelig å forklare hvordan de ser ut fordi de har et tegn ved siden av seg (f.eks. S, M, L, RAW+L som jeg sa tidligere)

 

Men takk for svar! :)

Lenke til kommentar

S, M og L er Small, Medium og Large. Raw er råformat - hva sensoren tok opp.

BPS er nok norsk Bilder Per Sekund, mens FPS er Frames Per Second, som er det samme på engelsk.

 

Les bruksanvisningen! :)

 

Hvis jeg lagrer i Raw+L, vil jeg da kunne se bildene fra Windows bildevisningen? :p Dvs. uten å måtte åpne DPP hvis det er i RAW.

Lenke til kommentar

Hvis du installerer Microsoft Camera Codec Pack kan du også se Raw-bildene i Windows bildevisning. :)

Last ned "amd64" hvis du har 64-bit Windows eller "x86" hvis du har 32-bit Windows.

 

Jeg anbefaler FastPictureViewer Codec Pack for å kunne se raw filene i standard windows filbehandling. Koster riktignok noen få dollar men er overlegent bedre enn Microsoft sin variant. Og den er i stadig utvikling etter hvert som det kommer til flere kamera modeller. Støtter også Adobe DNG, noe ikke MS varianten gjør. :thumbup:

Lenke til kommentar

S, M og L er Small, Medium og Large. Raw er råformat - hva sensoren tok opp.

BPS er nok norsk Bilder Per Sekund, mens FPS er Frames Per Second, som er det samme på engelsk.

 

Les bruksanvisningen! :)

 

Hvis jeg lagrer i Raw+L, vil jeg da kunne se bildene fra Windows bildevisningen? :p Dvs. uten å måtte åpne DPP hvis det er i RAW.

 

Hvis du ikke har noe forhold til RAW, fordeler og ulemper er Raw+JPG (RAW + L) et bra alternativ. Da kan du se JPG-bildene direkte og maile dem og forvente at andre også kan se dem. RAW er for spesielt interesserte og kan være greit å ha i tilfelle det er et bilde du vil editere mye, men de fleste bruker bare JPG. Personlig bruker jeg mest RAW og dette er ikke noe innlegg mot RAW, men det er ikke noe du må bruke fordi du har kjøpt speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...