Gå til innhold

Fra Olympus E-420 til Canon 1100D - En god oppgradering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du får 550D med den gamle utgaven uten stabilisering "IS" den burde du holde deg unna, utgave II med stabilisering er litt bedre en utgave I.

 

Dette blir mitt andre speilrefleks-kamera. Spiller det noen stor rolle? :S For jeg vil helst holde meg til 4500,- kr

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du får 550D med den gamle utgaven uten stabilisering "IS" den burde du holde deg unna, utgave II med stabilisering er litt bedre en utgave I.

 

Dette blir mitt andre speilrefleks-kamera. Spiller det noen stor rolle? :S For jeg vil helst holde meg til 4500,- kr

 

Neida, tar jeg ikke helt feil så er bildekvaliteten relativ lik er andre ting som er forskjellig.

 

Tenker du på tilbudet til Elkjøp. så er det med forrige generasjon 18-55 IS.

Lenke til kommentar

.. Og det objektivet er helt ok.

 

Ellers - har du vurdert brukt? :)

 

Nei, det er et eller annet jeg ikke liker med ordet "brukt" :p Liker å kjøpe det helt nytt, selvom dette ikke er økonomisk best.

 

Jeg tror ikke du får 550D med den gamle utgaven uten stabilisering "IS" den burde du holde deg unna, utgave II med stabilisering er litt bedre en utgave I.

 

Dette blir mitt andre speilrefleks-kamera. Spiller det noen stor rolle? :S For jeg vil helst holde meg til 4500,- kr

 

Neida, tar jeg ikke helt feil så er bildekvaliteten relativ lik er andre ting som er forskjellig.

 

Tenker du på tilbudet til Elkjøp. så er det med forrige generasjon 18-55 IS.

 

 

Hvis man tar et bilde med de 2 generasjonene med nøyaktig samme instillinger, samme sted osv.. Vil det ha noen store forskjeller? Skulle gjerne ha sett en sammenligning. :)

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Canon/Canon-EOS-550D-18-Mp,-3,7bps,-Full-1080p-HD-video-122589-p0000130471.aspx - 300 kr forskjell.. Kanskje jeg burde vurdere det nye alikevel? :innocent:

Lenke til kommentar

Hvis man tar et bilde med de 2 generasjonene med nøyaktig samme instillinger, samme sted osv.. Vil det ha noen store forskjeller? Skulle gjerne ha sett en sammenligning. :)

 

http://www.fotovideo...0000130471.aspx - 300 kr forskjell.. Kanskje jeg burde vurdere det nye alikevel? :innocent:

 

Bildekvalitetforskjellene er ubetydelige, men generasjon II skal være litt bedre bygget samt bedre stabilisering/fokusmotor.

 

Edit: ser ut som generasjon II er blitt litt simplere grunnet en mer kostnadseffektivitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Hvis man tar et bilde med de 2 generasjonene med nøyaktig samme instillinger, samme sted osv.. Vil det ha noen store forskjeller? Skulle gjerne ha sett en sammenligning. :)

 

http://www.fotovideo...0000130471.aspx - 300 kr forskjell.. Kanskje jeg burde vurdere det nye alikevel? :innocent:

 

Bildekvalitetforskjellene er ubetydelige, men generasjon II skal være litt bedre bygget samt bedre stabilisering/fokusmotor.

 

Skjønner ikke helt det bildet, men forskjellen er jo der, ja.

Nå som jeg kanskje har gått opp til 5000, er ikke 600D tilgjengelig da? Hva er best? :)

 

Edit: Curseren over bildet... Selvfølgelig :p

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Er ikke en i utgangspunktet tullete video-del viktig er det ingen nevneverdige forskjeller på 550D og 600D.

 

Edit: Curseren over bildet... Selvfølgelig

 

Du kan også forandre brennvidde og blender for og se hvordan objektiver forandrer seg i forhold til hverandre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er ikke en i utgangspunktet tullete video-del viktig er det ingen nevneverdige forskjeller på 550D og 600D.

 

Edit: Curseren over bildet... Selvfølgelig

 

Du kan også forandre brennvidde og blender for og se hvordan objektiver forandrer seg i forhold til hverandre.

 

Greit. :) Har så mange spørsmål at det ikke er mulig.. Gikk fra 1100D til 550D osv... :p

Da utelukker jeg 600D, og søker opp mer om 550D IS II :)

Lenke til kommentar

600D var et stykke over 5000,- m/kit. Hva syntes dere om 550D II ? Er det verdt oppgraderingen fra E-420 (Olympus) ? :D

Det er ikke noe "550D II" - det er 550D, og så er det om du kjøper med "EF-S 18-55 IS" eller "EF-S 18-55 IS II". Som jeg har nevnt tidligere, er det ubetydelige forskjeller.

Ville heller brukt prisforskjellen til å spare opp til EF-S 55-250 IS, som supplerer 18-55 på en glimrende måte, så du får mer i teleenden.

Lenke til kommentar

600D var et stykke over 5000,- m/kit. Hva syntes dere om 550D II ? Er det verdt oppgraderingen fra E-420 (Olympus) ? :D

Det er ikke noe "550D II" - det er 550D, og så er det om du kjøper med "EF-S 18-55 IS" eller "EF-S 18-55 IS II". Som jeg har nevnt tidligere, er det ubetydelige forskjeller.

Ville heller brukt prisforskjellen til å spare opp til EF-S 55-250 IS, som supplerer 18-55 på en glimrende måte, så du får mer i teleenden.

 

Woops, glemmer at det er objektivet :p Etter jeg fikk et zoom-objektiv til Olympus'en min (en 70-300mm fatning: Olympus) følte jeg at jeg liksom manglet macro-delen. Finnes det en switch på et canon-objektiv som kan bytte mellom tele og macro, eller lønner ikke det seg? Et slik objektiv du linket til var kanskje ikke det beste for min del. Har jo noe å si hvordan bilder jeg liker å ta! :)

Lenke til kommentar

600D var et stykke over 5000,- m/kit. Hva syntes dere om 550D II ? Er det verdt oppgraderingen fra E-420 (Olympus) ? :D

Det er ikke noe "550D II" - det er 550D, og så er det om du kjøper med "EF-S 18-55 IS" eller "EF-S 18-55 IS II". Som jeg har nevnt tidligere, er det ubetydelige forskjeller.

Ville heller brukt prisforskjellen til å spare opp til EF-S 55-250 IS, som supplerer 18-55 på en glimrende måte, så du får mer i teleenden.

 

Vet du om det billigste stedet å kjøpe Canon EOS 550D m/18-55mm IS? :)

Gransker prisguide-listen over butikker.

 

EDIT: Er relativt like priser, men frakten skiller nok de fleste nettbutikkene.

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Skal du ha makro, så kjøp heller et ekte makroobjektiv, og ikke bare noe ræl det står "macro" på.

Kikk i så fall på for eksempel EF-S 60/2.8 macro eller EF 100/2.8 macro. Førstnevnte til blomster, sistnevnte hvis det også er insekter.

 

Vidvinkel er den vide enden, tele er den smale eller "lange" enden.

Makro er ikke utsnitt (tele/vidvinkel), det er at du kan fokusere veldig tett på.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skal du ha makro, så kjøp heller et ekte makroobjektiv, og ikke bare noe ræl det står "macro" på.

Kikk i så fall på for eksempel EF-S 60/2.8 macro eller EF 100/2.8 macro. Førstnevnte til blomster, sistnevnte hvis det også er insekter.

 

Vidvinkel er den vide enden, tele er den smale eller "lange" enden.

Makro er ikke utsnitt (tele/vidvinkel), det er at du kan fokusere veldig tett på.

 

Ta og se litt i guidene her på forumet :)

 

Nautica: Det er sikkert akkurat disse artiklene jeg må lese! :) Takk for tipset.

 

Trondster: Jeg tror alternative objektiver til kameraet kan vente, men det var jo jeg som spurte, hehe :D Det blir mye penger på en gang.

Lenke til kommentar

Neste del er jo valg av minnekort. Er dette noe å kjøpe? :) Vet ikke om 64Gb er noe vits..

Og aller viktigst: Er det kun lagringsplass som er forskjellen på de forskjellige kortene eller har det noe med kvalitet å gjøre?

 

Det er et Class2 kort, du må ha minimum class4.

 

Noe slikt da? https://prisguiden.no/sok?count=20&n=&sort=price&order=desc&pg-q=sdhc+class+6+32

 

"Transcend SDHC Class 6 - 32 GB"

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...