Gå til innhold

[Løst] Karakterer - forslag!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror RAK-foto har et lite poeng over her.

 

Men henger meg på Epsen Ørud's kommentar; jeg er tilhenger av tilbakemeldinger, og håper at konstruktive og seriøse (uavhengig av kunnskap om foto) kommentarer vil komme. I de fleste sammenhenger er det akkurat det man lærer av.

 

Her er jeg helt enig.

Det er jo konstruktiv og givende kritikk/kommentarer man lærer av - og da kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor vi absolutt må ha karakterer og kategorier.

 

Mitt forslag er: Ta det vekk i tre måneder for å se om det blir noen forskjell !!!

 

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

Her er jeg helt enig.

Det er jo konstruktiv og givende kritikk/kommentarer man lærer av - og da kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor vi absolutt må ha karakterer og kategorier.

 

Mitt forslag er: Ta det vekk i tre måneder for å se om det blir noen forskjell !!!

 

RAK-foto :thumbup:

Enig i at det er først og fremst kritikk/kommentarer en lærer av, og håper at denne aktiviteten etterhvert tar seg kraftig opp. :yes:

 

Dog er jeg tilhenger av at en både har kategorier, nivåer og karakterer.

Skjønner vel egentlig ikke at dette er noe vanskelig å forholde seg til så lenge det er såpass lite "tvang" som det er her inne. De som ikke vil gi det være seg karakterer eller kommentarer kan operere her uten at det gjør så mye. Synes digit har tilpasset seg nesten alle slags måter en kan/vil opptre på her inne. Blir dette sneveret inn tror jeg snarere dette blir et nettsted for de få.....! :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er jeg helt enig.

Det er jo konstruktiv og givende kritikk/kommentarer man lærer av - og da kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor vi absolutt må ha karakterer og kategorier.

 

Mitt forslag er: Ta det vekk i tre måneder for å se om det blir noen forskjell !!!

 

RAK-foto :thumbup:

Enig i at det er først og fremst kritikk/kommentarer en lærer av, og håper at denne aktiviteten etterhvert tar seg kraftig opp. :yes:

 

Dog er jeg tilhenger av at en både har kategorier, nivåer og karakterer.

Skjønner vel egentlig ikke at dette er noe vanskelig å forholde seg til så lenge det er såpass lite "tvang" som det er her inne. De som ikke vil gi det være seg karakterer eller kommentarer kan operere her uten at det gjør så mye. Synes digit har tilpasset seg nesten alle slags måter en kan/vil opptre på her inne. Blir dette sneveret inn tror jeg snarere dette blir et nettsted for de få.....! :hmm:

Hei

Jeg tror - og flere med meg - at når mange av de som kanskje er litt usikre til å begynne med får såpass mange ting å forholde seg til - da trekker de seg - de orker ikke å kommentere/kritisere allikevel. selv om de kanskje i utgangspunktet ville. Vi må ikke glemme at vi selv har vært rimelig ferske en gang i tiden. Dette skal vel ikke være en side for bare de erfarne.

 

RAK-foto :hmm: :hmm: :hmm:

Lenke til kommentar

 

snip

Hei

Jeg tror - og flere med meg - at når mange av de som kanskje er litt usikre til å begynne med får såpass mange ting å forholde seg til - da trekker de seg - de orker ikke å kommentere/kritisere allikevel. selv om de kanskje i utgangspunktet ville. Vi må ikke glemme at vi selv har vært rimelig ferske en gang i tiden. Dette skal vel ikke være en side for bare de erfarne.

 

RAK-foto :hmm: :hmm: :hmm:

 

Jeg er enig med Smort1 her, brukergrensesnittet med nivåene fungerer bra og er rimelig lett å komme inn i, tror det blir mer avskrekkende å stadig skifte system. Nivåene har jo vist at svært mange ikke vil ha kritikk, så hvorfor da blande alt sammen igjen i en røre med påfølgende sure miner. Slik det er nå så kan jeg unngå å tråkke noen på tærne - det kunne jeg ikke før.

 

Den siste tiden har det gledelig nok kommet mange nye, ser ikke ut til å være store problemer med å skjønne nåværende system.

 

Mangelen på kommentarer er brukernes egen skyld, slik som den alltid har vært. Alle vil gjerne legge ut og få oppmerksomhet rundt eget bilde, men få vil yte noe utover sitt eget ego.

 

Derfor mener jeg det er bedre å oppmuntre brukerne til å være mer aktive med kommentarer enn å kvitte seg med et fungerende system som tar hensyn til mange typer av brukere.

Endret av Tjernshaugen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

snip

Hei

Jeg tror - og flere med meg - at når mange av de som kanskje er litt usikre til å begynne med får såpass mange ting å forholde seg til - da trekker de seg - de orker ikke å kommentere/kritisere allikevel. selv om de kanskje i utgangspunktet ville. Vi må ikke glemme at vi selv har vært rimelig ferske en gang i tiden. Dette skal vel ikke være en side for bare de erfarne.

 

RAK-foto :hmm: :hmm: :hmm:

 

Jeg er enig med Smort1 her, brukergrensesnittet med nivåene fungerer bra og er rimelig lett å komme inn i, tror det blir mer avskrekkende å stadig skifte system. Nivåene har jo vist at svært mange ikke vil ha kritikk, så hvorfor da blande alt sammen igjen i en røre med påfølgende sure miner. Slik det er nå så kan jeg unngå å tråkke noen på tærne - det kunne jeg ikke før.

 

Den siste tiden har det gledelig nok kommet mange nye, ser ikke ut til å være store problemer med å skjønne nåværende system.

 

Mangelen på kommentarer er brukernes egen skyld, slik som den alltid har vært. Alle vil gjerne legge ut og få oppmerksomhet rundt eget bilde, men få vil yte noe utover sitt eget ego.

 

Derfor mener jeg det er bedre å oppmuntre brukerne til å være mer aktive med kommentarer enn å kvitte seg med et fungerende system som tar hensyn til mange typer av brukere.

 

Dette er jeg 100% enig i...også med erfaring fra gamle digit...forandringer skapte forargelse og sure miner og mange falt i fra. Jeg legger også merke til at det er mange nye her. Jeg tror dermed vanskelighetsgraden ikke er særlig stor.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror - og flere med meg - at når mange av de som kanskje er litt usikre til å begynne med får såpass mange ting å forholde seg til - da trekker de seg - de orker ikke å kommentere/kritisere allikevel. selv om de kanskje i utgangspunktet ville. Vi må ikke glemme at vi selv har vært rimelig ferske en gang i tiden. Dette skal vel ikke være en side for bare de erfarne.

 

RAK-foto :hmm: :hmm: :hmm:

Mener fortsatt at brukergrensesnittet her inne er så enkelt at også helt ferske finner fort ut av det. Synes alt er lagt til rette for både de helt nye og de mer erfarne. Bedre kan det snart ikke bli.... Er det noe som noen lurer på så er hjelpen heller aldri langt unna (Forum)... :cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke systemet er årsaken til manglende kommentarer, er nok heller manglende vilje til å bidra. Jeg ser forøvrig også at det virker som om antallet kommentarer er blitt redusert enda mer.

 

Jeg skjønner faktisk heller ikke at dere gidder å kommentere noen som aldri gir noe tilbake. Kunne selvsagt gitt navneeksempler, men en kjapp sjekk av noen av de som har mottatt flest kommntarer de siste dagene viser at flere av dem har gitt ingen eller så og si ingen kommentarer/karakterer. Flere av de jeg tenker på har lagt inn gode bilder ja, men uten en viss "dugnadsånd" fra alle tror jeg rett og slett digit vil slite med å overleve på egen hånd.

 

Kanskje en liten oversikt over antall kommentarer/karakterer avgitt/mottatt av fotografen kunne kommet opp når man klikker inn på et bilde for å evt. evaluere kunne gjort seg? Så kunne man kjapt og enkelt sett om vedkommende er en som bidrar selv eller ei? Kunne vært en metode for å (indirekte) "kvitte seg" med freeriderne - uten tilbakemeldinger gidder man vel etter hvert ikke å legge ut?

 

Edit: Lagt til siste avsnitt.

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Kanskje en liten oversikt over antall kommentarer/karakterer avgitt/mottatt av fotografen kunne kommet opp når man klikker inn på et bilde for å evt. evaluere kunne gjort seg? Så kunne man kjapt og enkelt sett om vedkommende er en som bidrar selv eller ei? Kunne vært en metode for å (indirekte) "kvitte seg" med freeriderne - uten tilbakemeldinger gidder man vel etter hvert ikke å legge ut?

 

Du mener at jeg skal kunne gå inn på et bilde lastet opp av deg, og få opp en oversikt over hvor mange kommenterarer/vurderinger du har gitt meg, før jeg bestemmer meg om jeg skal gi en kommentar/vurdering til ditt bilde eller ikke?

 

Tipser om de nye feltene i profilene til brukerne, dersom du ikke har fått med deg det:

http://www.digit.no/bildekritikk/bruker/terje-andersen/222538 ( Jeg har gitt 17 vurderinger og 38 kommentarer til andre bilder )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener at jeg skal kunne gå inn på et bilde lastet opp av deg, og få opp en oversikt over hvor mange kommenterarer/vurderinger du har gitt meg, før jeg bestemmer meg om jeg skal gi en kommentar/vurdering til ditt bilde eller ikke?

 

Tipser om de nye feltene i profilene til brukerne, dersom du ikke har fått med deg det:

http://www.digit.no/bildekritikk/bruker/terje-andersen/222538 ( Jeg har gitt 17 vurderinger og 38 kommentarer til andre bilder )

Nyttig informasjon, og det er profilen som er riktig sted for denne informasjonen.

Lenke til kommentar

Veldig enig med RAK.

Jeg hadde tenkt å være mere aktivt på dette, men fant at det er for mange regler å sette seg inn i. Jeg falt ut når noen nevnte kategorier. Man blir, som meg, altfor opptatt av regler.

Det er ganske enkelt - man kommenterer de bildene man vil og gir terningkast til bildene man vil.

Regelen er egentlig at man ikke gir så harde kritikker til de som har valgt "visning".

Du kan velge kategori når du laster opp et bilde, og du kan sortere på kategori når du vil se på bilder - for eksempel velge "landskap", hvis det er de du vil se på.

Lenke til kommentar

Kanskje en liten oversikt over antall kommentarer/karakterer avgitt/mottatt av fotografen kunne kommet opp når man klikker inn på et bilde for å evt. evaluere kunne gjort seg? Så kunne man kjapt og enkelt sett om vedkommende er en som bidrar selv eller ei? Kunne vært en metode for å (indirekte) "kvitte seg" med freeriderne - uten tilbakemeldinger gidder man vel etter hvert ikke å legge ut?

 

Du mener at jeg skal kunne gå inn på et bilde lastet opp av deg, og få opp en oversikt over hvor mange kommenterarer/vurderinger du har gitt meg, før jeg bestemmer meg om jeg skal gi en kommentar/vurdering til ditt bilde eller ikke?

 

Tipser om de nye feltene i profilene til brukerne, dersom du ikke har fått med deg det:

http://www.digit.no/bildekritikk/bruker/terje-andersen/222538 ( Jeg har gitt 17 vurderinger og 38 kommentarer til andre bilder )

 

Det var det jeg mente ja, en slags mottatt/gitt-ratio om du vil. Er klar over at man kan se noe av det på profilen, men da må man klikke seg inn dit og evt. tilbake igjen for å evaluere. Man ser også kun antall kommentarer/karakterer avgitt, ikke mottatt - det er altså ikke mulig å se om vedkommende gir eller får mest.

 

Er også fullt klar over at det kan høres smålig ut å "screene" hvem man skal evaluere, men jeg er egentlig bare opptatt av å finne løsninger for hvordan få folk til å evaluere mer.

 

Tror som sagt noe drastisk må til, ser ikke ut som funksjonalitet og valgfrihet er nok. Men det er selvsagt også mulig det bare er meg som mener det er for dårlig med tilbakemeldinger i dag og at aktiviteten på nettsiden er bra - men det vet vel dere...

 

Edit: Jeg mener ikke at jeg skal se om vedkommende har gitt MEG tilbakemelding eller ei, jeg mener å se om de har gitt tilbakemeldinger totalt sett (altså til alle) - for å kunne velge bort å bruke tid på å evaluere bilder fra "freeridere".

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Edit: Jeg mener ikke at jeg skal se om vedkommende har gitt MEG tilbakemelding eller ei, jeg mener å se om de har gitt tilbakemeldinger totalt sett (altså til alle) - for å kunne velge bort å bruke tid på å evaluere bilder fra "freeridere".

 

Forumet i Akam viser jo allerede antall innlegg for hver bruker ute til venstre sammen med navn osv. Jeg synes forslaget til Jan høres fornuftig ut, hva med en lignende statistikk på bildekritikk-siden.

 

Navn, Exif info + div opplastingsinfo står der allerede.

 

Kunne ikke antall bilder i bildekritikken, antall tilbakemeldinger, eventuelt også antall foruminnlegg legges i samme område. Det ville også gjøre det enklere å tilpasse kommentaren til brukeren (ny, erfaren osv). Det ligger vel allerede på profilen til brukeren, men ville spare noen klikk i ny og ne.

 

Forøvrig tror jeg mange føler behov for å få en del tilbakemeldinger før de eventuelt vil skrive noen selv, så å hoppe over å gi folk som ikke gir tilbakemeldinger tilbakemeldinger bare vil redusere antall tilbakemeldinger ennå mer på sikt. Men det er klart, etter en stund er det greit å forvente litt aktivitet i begge retninger.

 

Edit: Må bare slutte meg til Erik Nordhagens kommentar i innlegget over.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Kanskje en liten oversikt over antall kommentarer/karakterer avgitt/mottatt av fotografen kunne kommet opp når man klikker inn på et bilde for å evt. evaluere kunne gjort seg? Så kunne man kjapt og enkelt sett om vedkommende er en som bidrar selv eller ei? Kunne vært en metode for å (indirekte) "kvitte seg" med freeriderne - uten tilbakemeldinger gidder man vel etter hvert ikke å legge ut?

 

 

Jeg antar det er en viss sammenheng mellom dine "freeriders" og de som alltid velger visning. Bilder som ligger i den kategorien syns jeg det nesten er umulig å gi fornuftige kommentarer på, bortsett fra å få "score" på antall kommentarer da :).

 

Noen klager på for mange regler, mens andre vil ha flere regler.

 

Faktisk har antall bilder økt ganske betydelig i det siste. Det er også kommet veldig mange nye her de 2-3 siste ukene. Kanskje vi skal la disse bli litt varme i trøya, før vi begynner å kreve for mye.

 

Dessuten syns jeg de som klager på for liten aktivitet og for få kommentarer, selv har bidratt påfallende lite ;)

Lenke til kommentar

 

Kanskje en liten oversikt over antall kommentarer/karakterer avgitt/mottatt av fotografen kunne kommet opp når man klikker inn på et bilde for å evt. evaluere kunne gjort seg? Så kunne man kjapt og enkelt sett om vedkommende er en som bidrar selv eller ei? Kunne vært en metode for å (indirekte) "kvitte seg" med freeriderne - uten tilbakemeldinger gidder man vel etter hvert ikke å legge ut?

 

 

Jeg antar det er en viss sammenheng mellom dine "freeriders" og de som alltid velger visning. Bilder som ligger i den kategorien syns jeg det nesten er umulig å gi fornuftige kommentarer på, bortsett fra å få "score" på antall kommentarer da :).

 

Noen klager på for mange regler, mens andre vil ha flere regler.

 

Faktisk har antall bilder økt ganske betydelig i det siste. Det er også kommet veldig mange nye her de 2-3 siste ukene. Kanskje vi skal la disse bli litt varme i trøya, før vi begynner å kreve for mye.

 

Dessuten syns jeg de som klager på for liten aktivitet og for få kommentarer, selv har bidratt påfallende lite ;)

 

Mulig antallet bilder og brukere har gått opp, men det synes iallfall kun der - bare sjekk forsiden for å se på antallet kommentarer. Jeg er forøvrig selvsagt enig i at man bør få en innkjøringstid før man skal "stille krav" til nye brukere.

 

Ellers så går jeg ut fra at du tenker bl.a. på meg i din siste kommentar, og der har du helt rett - jeg er vel temmelig demotivert for tiden.

 

Så nå skal jeg ikke si mer - iallfall ikke på en stund :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...