Gå til innhold

Advarsel til alle som vurderer Amentio som webshop.


Anbefalte innlegg

Vil advare alle på det sterkeste mot å handle fra amentio.no/datakjeden.no.

 

Etter sist konkurs har alt av service på varer som er solgt før konkursen blitt "lagt på hylla". Jeg hadde ett Auzentech lydkort til rundt 1.400kr som sluttet å virke.

 

Sendte dette inn til Amentio da de sa de ville fikse det, nå er det gått over 11 uker (fikk beskjed om 2 til 6 uker før jeg leverte det). Og svaret jeg får fra Amentio nå, er at de ikke vet hvor lang til det vil ta å fikse/erstatte kortet. Og at jeg ikke er prioritert siden jeg kjøpte dette før konkursen.

 

De skylder på at de er ett nytt firma, mens eierne og styret som driver Amentio er akkurat samme folket, så de kan enkelt finne på å slå seg selv konkurs igjen for så å slippe alt av reklamasjon o.l.

 

Så neste gang du vil spare 50kr på ett skjermkort e.l. Tenk deg godt om! Bruk en av de andre store etablerte webshoppene, det koster litt ekstra. Men du har igjen for det om du trenger hjelp senere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil advare alle på det sterkeste mot å handle fra amentio.no/datakjeden.no.

 

Etter sist konkurs har alt av service på varer som er solgt før konkursen blitt "lagt på hylla". Jeg hadde ett Auzentech lydkort til rundt 1.400kr som sluttet å virke.

 

Sendte dette inn til Amentio da de sa de ville fikse det, nå er det gått over 11 uker (fikk beskjed om 2 til 6 uker før jeg leverte det). Og svaret jeg får fra Amentio nå, er at de ikke vet hvor lang til det vil ta å fikse/erstatte kortet. Og at jeg ikke er prioritert siden jeg kjøpte dette før konkursen.

 

De skylder på at de er ett nytt firma, mens eierne og styret som driver Amentio er akkurat samme folket, så de kan enkelt finne på å slå seg selv konkurs igjen for så å slippe alt av reklamasjon o.l.

 

Så neste gang du vil spare 50kr på ett skjermkort e.l. Tenk deg godt om! Bruk en av de andre store etablerte webshoppene, det koster litt ekstra. Men du har igjen for det om du trenger hjelp senere!

Jeg mener bestem at reklamasjoner kan rettes direkte til importør/distributør, for det er de som til syvende og sist må erstatte varen uansett hvor du kjøpte den.

Lenke til kommentar

*snip*

Jeg mener bestem at reklamasjoner kan rettes direkte til importør/distributør, for det er de som til syvende og sist må erstatte varen uansett hvor du kjøpte den.

Nei, det stemmer ikke, er du utover den garantien som importør/distributør gir for sin vare (gjerne alt mellom 1-3 år avhengig av vare, mobiler gjerne noe mindre) så får du ikke dekt noe som helst fra importør/distributør og da er det butikken som solgte deg produktet som må dekke ny vare til deg ref. forbrukerkjøpsloven i norge.

 

Du kan rette krav mot høyere kjøpsledd (amentio sin levrandør) ved konkurs etc

Du kan forsøke, bare husk at de ikke er pliktige til å stille annen garanti i forhold til den de ga til Amentio.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke msi kjent some Makes Shit Inc uten grunn...

 

Nei, HP og Acer som alle av en eller annen grunn selger lager virkelig mye bedre maskiner.

 

Forøvrig, om man googler msi makes shit inc er de eneste direktematchene innlegg fra deg. Enten må man redefinere hva det betyr å "være kjent som", ellers tror jeg jaggu meg du er ute og sykler nå som det snart er vinterdekksesong.

Endret av Lilac1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg mener bestem at reklamasjoner kan rettes direkte til importør/distributør, for det er de som til syvende og sist må erstatte varen uansett hvor du kjøpte den.

Nei, det stemmer ikke, er du utover den garantien som importør/distributør gir for sin vare (gjerne alt mellom 1-3 år avhengig av vare, mobiler gjerne noe mindre) så får du ikke dekt noe som helst fra importør/distributør og da er det butikken som solgte deg produktet som må dekke ny vare til deg ref. forbrukerkjøpsloven i norge.

Huh???

Nå tror jeg kanskje at du blander sammen garanti og reklamasjonsrett ...

Lenke til kommentar

*snip*

Jeg mener bestem at reklamasjoner kan rettes direkte til importør/distributør, for det er de som til syvende og sist må erstatte varen uansett hvor du kjøpte den.

Nei, det stemmer ikke, er du utover den garantien som importør/distributør gir for sin vare (gjerne alt mellom 1-3 år avhengig av vare, mobiler gjerne noe mindre) så får du ikke dekt noe som helst fra importør/distributør og da er det butikken som solgte deg produktet som må dekke ny vare til deg ref. forbrukerkjøpsloven i norge.

Huh???

Nå tror jeg kanskje at du blander sammen garanti og reklamasjonsrett ...

Nei, såfremst du ikke har kjøpt produktet ditt direkte fra importør, så har du ikke krav på å få dekt noe som helst fra dem. Det er butikken som du kjøpte produktet fra som holder garantien i forhold til deg og ikke importør.

 

Importør forholder seg til profesjonelt salg mot butikk og behøver ikke å gi garantier utover dette. (disse garantiene varierer voldsomt)

 

Så nei, jeg blander ikke garanti/reklamasjon, jeg har vært igjennom denne suppa mer enn en gang.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Lenke til kommentar

Nei, såfremst du ikke har kjøpt produktet ditt direkte fra importør, så har du ikke krav på å få dekt noe som helst fra dem. Det er butikken som du kjøpte produktet fra som holder garantien i forhold til deg og ikke importør.

 

Importør forholder seg til profesjonelt salg mot butikk og behøver ikke å gi garantier utover dette. (disse garantiene varierer voldsomt)

 

Så nei, jeg blander ikke garanti/reklamasjon, jeg har vært igjennom denne suppa mer enn en gang.

 

Produsenten gir garanti. Dette medfører at du kan henvende deg til hvilket som helst ledd i kjeden i utgangspunktet. Man __bør__ gå via butikken da dette som regel er enklest, men til syvende og sist er det produsenten som stiller garanti for sitt produkt.

 

Helt uavhengig av garanti, og som overstyrer alt av garanti, er reklamasjons retten. Denne kan rettes ovenfor alle salgsledd, også importør og produsent. Det er viktig å huske at garanti er noe du får utover reklamasjonsretten. Den erstatter aldri eller overstyrer aldri reklamasjonsrett.

 

Det finnes dog ett vesentlig unntak fra dette. Gråimport. Gråimport går utenfor normale distribusjonskanaler, og det er dermed ingenting som pålegger leddene bak butikken som også stort sett da er importøren å følge Norsk lov. Det er heller ingenting som pålegger produsenten å følge Norsk lov da produktet er importert gjennom uoffisielle kanaler og som regel i strid med regler fra produsenten selv. I dette tilfellet så er butikken det eneste leddet i kjeden både i forhold til garanti og reklamasjon. Butikken plikter å følge Norsk lov, og må selv bekoste utgifter i forbindelse med garanti og reklamasjon siden de selv ikke har noen rettigheter ovenfor distributør/produsent. Samsung er kanskje en av de produsentene de foregår mest gråimport av innenfor skjermer og TV. Den store faren her er konkurser siden du da ved gråimport produkter (som du selv ikke vet at er gråimportert) står igjen uten rettigheter.

 

Viser forøvrig til Flodec sitt innlegg. Loven er klinkende klar.

 

Vedrørende Amentio så har jeg hatt nok erfaringer med dem både før og etter konkurs som tilsier at de aldri får meg eller noen i min krets som kunde noen gang.

 

Til trådstarter vil jeg anbefale å ta kontakt med forbrukerråd, da det finnes klare lover og regler i forhold til hvor lang tid Amentio har lov til å bruke på å utføre reparasjon/avhjelp. Du kan også søke råd i forbrukerrett forumet der det er en del brukere med god kjennskap til lovgivningen rundt forbrukerrettigheter.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

*snip*

Har du lest forbrukerkjøpsloven?

For det som står der er følgende: SELGER (i dette tilfellet butikken/kjeden der du kjøpte varen) gir deg garanti. Selger har ikke lov til å innskrenke garanti gitt av produsent, eller gi dårligere garanti enn forbrukerkjøpsloven.

 

Selger er butikken som solgte deg varen, ikke importør. At selger gjerne lar brukere kjøre retur/garnti direkte mot serviceverksted er en annen sak, dette er bare for å lette sin egen saksgang og fordi importør ser at dette er en enkel måte å avlaste selger på. Leverandør/produsent har ikke garanti/reklamasjonsrett i forhold til deg, det er det selger som har. (de gir selvfølgelig retur/garanti i forhold til det som er lovet fra fabrikk, men ikke i forhold til forbrukerkjøpsloven, da de har solgt varen profesjonelt og ikke til en privatperson)

 

Leser igjennom her: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk som du ser så står det ganske mange ganger selger, altså ikke importør...

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Har du lest forbrukerkjøpsloven?

Her tar du feil. Kjøper/forbruker kan velge å reklamere mot tidligere salgsledd dersom ønskelig. Typisk når selger er konkurs eller ikke svarer på henvendelser. Paragrafen dette står i er nevnt flere ganger her. Noe du har oversett.

 

Når en vare er gråimportert så kan forbruker fortsatt henvende seg til tidligere salgsledd. Problemet dersom tidligere salgsledd er utenfor Norge da det blir vanskelig å få gjennomslag dersom de gjør seg vanskelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...