Gå til innhold

Hvem tror du at Jesus Er/ var ?


Hvem tror du at Jesus Er/ var ?  

143 stemmer

  1. 1. Hvem tror du Jesus er/var?

    • Guds sønn
      20
    • En profet
      11
    • Verdens frelser
      9
    • En tulling
      38
    • En mirakelmann
      7
    • Jeg tror ikke at han levde
      36
    • Annet(komenter)
      22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en utfordring til Alle ateister som er på forumet:

Motbevis en påstand fra bibelen.

Er du klar over at gud (YHWH), i de tidligste nedskrevne delene av GT, faktisk hadde en kone?

 

Det er ikke sant.

Ehh jo? Abrahams religion ble ikke monoteistisk før isrlaittene ble invadert av Babylonerne, før den tid så var YHWH en av flere goder som ble tilbet, deriblandt en av hans koner, og Baal. Det er funnet inskripsjoner på graver som er noe i duren "La YHWH og "navnet på kona" velsigne dit legme bla bla bla".

 

Hvorfor tror du det første "budet" er så spesifik på at "du skal ikke ha andre guder enn meg"? Eller navnet El Elyon som betyr den høyeste gud (og ergo må det finnes noen lavere). Han hadde faktisk ikke bare en kone, men tre, og de var også søstrene hans.

 

Under babylonernes invasjon begynnte isralittene å spørre seg selv hvorfor ikke YHWH eller "El" ikke hadde beskyttet dem og templet sitt. De konkluderte emd at de hadde handlet slik at de fortjente guds vrede. Blandt årsaken de fant var at de hadde tilbedt andre guder. Monoteismen var dermed født.

 

Etter at Isralittene ble fri fra babylon ble den siste redigeringen av GT gjennomført og boken var da omentrent slik den er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er dere som hevder Gud finnes som har bevisbyrden. Problemet deres er at dere ikke har et fnugg av bevis.

Dere har kun troen og villfarelsen.

 

 

Fordi man ikke kan bevise eller motbevise Guds eksistens, betyr det slett ikke at sannsynligheten for Guds eksistens er like stor som det motsatte.

- Richard Dawkins

 

 

What can be asserted without proof, can be dismissed without proof.

- Christopher Hitchens

 

Her er en utfordring til Alle ateister som er på forumet:

Motbevis en påstand fra bibelen.

 

No problemo!

 

Hvordan kom kenguruene fra Noahs ark seg fra Ararat til Australia?

Svømte de begge to?? Nei ikke mulig.

 

Edit: Forbedret beviset.

 

Det er ikke ett bevis.

se her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Pangea

Her viser du til en side som nettopp beviser dette. Henter fra siden du linket til:

"Teorien om Pangea ble satt fram av den geofysikeren Alfred Wegener i 1912, hvor han hevdet at kontinentene helt fram til triasperioden (ca. 200 mill. år siden) utgjorde én enhet"

Når var syndefloden? 200 mill år siden?

Svar heller på spørsmålet....

Lenke til kommentar

Her er en utfordring til Alle ateister som er på forumet:

Motbevis en påstand fra bibelen.

bibelen er satt sammen av alle mulige slags moralske situasjoner et menneske og verden kan komme opp i. Så det at man finner alt som står i den boka som sant er ikke så rart da. Det er også mye som ikke har med bibelen å gjøre.

Lenke til kommentar
Svar: Nei.

Du har nå ikke motbevist at det skjedde, bare at det ikke vil skje nå uten hjelp av gud, men som bibelen sier så er ingenting umulig for gud.

 

Når det eneste argumentet ditt er at "jammen, noe magisk skjedde, gud tok frem tryllestaven og sørget for at sauer som paret seg foran en stripete kjepp fikk stripete unger, da sørger du jo for at enhver fornuftig diskusjon er umulig. Uansett hva slags beviser vi ka komme med, kan du bare si gud brukte tryllestaven sin, ferdig med det. Du har tillagt guden din egenskaper som gjør at han slipper unna alle krav til logikk: Du har (beleilig nok) gjort ham usynlig, uhørlig, ufølelig (men han er der altså, helt sant!), og du har gitt ham en tryllestav som gjør at han kan gjøre hva som helst.

 

Her er det du som må bevise at sauene som paret seg foran en stripete kjepp fikk stripete unger, ellers kan den idiotiske påstanden din avfeies glatt og selvfølgelig uten om og men.

 

Hva om jeg sier at det bor en usynlig og ufølelig enhjørning i kjelleren min, den bæsjer gull og promper sølv, og hver dag reiser den rundt til alle mennesker i verden og gir dem en ørefik (som de ikke føler, for slik har enhjørningen ordnet det). Jeg kan dessverre ikke bevise det, for enhjørningen er som sagt usynlig, men den er der, helt sant! Hvis du ikke kan finne pålitelige kilder på at det ikke skjedde, så er det fakta.

 

Og en gang for lenge siden ordnet den det slik at alle ekorn som paret seg mens de danset polka og plystret musevisa, fikk moskusokser som avkom. Jeg skrev det nettopp her, og når det står skrevet, er det sant!

 

Hvis du ikke kan gi meg dokumentasjon fra sikre kilder på at det jeg nettopp skrev ikke er sant, så er det et uomtvistelig faktum, og uansett hva du måtte innvende, så sier jeg bare at den magiske enhjørningen (som for øvrig er rosa og liker å høre på opera mens den knasker tørket grevling-navlelo, for det står nemlig skrevet) dro frem tryllestaven og ordnet det slik!

 

Kan du motbevise dette? Send link med dokumentasjon!

Endret av Kalahari
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg VET at det finnes en hellig tekanne som går i bane rundt jupiter og mars, for jeg har sett den.

 

Det er kun de som bekjenner seg til tekannen som kan se den og den tekannen har skapt ALT i hele universet. Den tekannen har ALLTID vært der, utenfor tid og rom og svever akkurat nå et sted mellom mars og jupiter..

 

 

Bekjenn deg til den hellige svevende tekannen og du vil være sikret et evig liv som te drikker... Hvis du ikke bekjenner deg den hellige tekannen vil den onde ånden i tekannen slippe ut og du vil angre i all evighet på at du ikke trodde på den hellige svevende tekannen, skaperen og designeren av ALT!

 

 

Bevise at tekannen finnes? Hvorfor skulle jeg bevise det, det er jo sant fordi jeg VET at det er sant, jeg har SETT den hellige tekannen i min fantasi og det burde da jammen meg holde som bevis for alle! Og siden ingen i hele verden kan motbevise den hellige tekannen så er det desto mer sant.

 

Nei, tekannen er ikke noe jeg har funnet på, dette er nedskrevet i en gammel bok allerede før siste verdens krig av en profet som het Bertrand Russel, som var uendelig vis og smart og god og som var den første som overlevde på te fra den hellige tekannen...

 

Hill den hellige tekannen og hill den hellige profeten Russel! Måtte vi drikke te i all evighet med de store i intetheten, tekannens hellige hvilested.

 

 

Hør tekannens ord og det vil gå deg vel i livet!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg VET at det finnes en hellig tekanne som går i bane rundt jupiter og mars, for jeg har sett den.

 

Det er kun de som bekjenner seg til tekannen som kan se den og den tekannen har skapt ALT i hele universet. Den tekannen har ALLTID vært der, utenfor tid og rom og svever akkurat nå et sted mellom mars og jupiter..

 

 

Bekjenn deg til den hellige svevende tekannen og du vil være sikret et evig liv som te drikker... Hvis du ikke bekjenner deg den hellige tekannen vil den onde ånden i tekannen slippe ut og du vil angre i all evighet på at du ikke trodde på den hellige svevende tekannen, skaperen og designeren av ALT!

 

 

Bevise at tekannen finnes? Hvorfor skulle jeg bevise det, det er jo sant fordi jeg VET at det er sant, jeg har SETT den hellige tekannen i min fantasi og det burde da jammen meg holde som bevis for alle! Og siden ingen i hele verden kan motbevise den hellige tekannen så er det desto mer sant.

 

Nei, tekannen er ikke noe jeg har funnet på, dette er nedskrevet i en gammel bok allerede før siste verdens krig av en profet som het Bertrand Russel, som var uendelig vis og smart og god og som var den første som overlevde på te fra den hellige tekannen...

 

Hill den hellige tekannen og hill den hellige profeten Russel! Måtte vi drikke te i all evighet med de store i intetheten, tekannens hellige hvilested.

 

 

Hør tekannens ord og det vil gå deg vel i livet!!!

 

 

Var det terapi du var ute etter så anbefaler jeg sterkt jorunnd hansen, hun er meget behjelpelig for de med ekstreme tilfeller.

:tease:

Lenke til kommentar

Vel, dette er ikke forsøk på humor, det er nøyaktig slik kristendommen (og andre religioner) er. Gi guden alle magiske evner den trenger for å unnslippe kritiske spørsmål. Legg deretter bevisbyrden på dem som ikke tror på de ekstremt oppsiktsvekkende påstandene. Ikke-troende må bevise at det ikke finnes en usynlig, allmektig gud som aldri lar høre fra seg på noe som helst vis, og kan det ikke bevises, så finnes den.... skjønner ikke de kristne hvor inni granskauen idiotisk det er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sorry Pencil, men det er ikke humor dette her, det er blodig alvor! Bøy knærne dine for den mektige hellige tekannen eller forvent pine av den onde tekanne ånden i all evighet.. Hva foretrekker du?

 

Hvorfor denne surmulingen fra din side pencil? Hørte ingenting fra deg når den kristne guden satte inn storm rykket... Ikke et pip om humor eller forsøk på latterlig gjøring da... Og jeg lurer på hvorfor? Klarer du ikke å se at mine påstander er like idiotiske/like bra som Birgers og resten av de kristne sine påstander? Eller har du rett og slett falt for løgnene de serverer? Jeg unders.... Du er nesten litt anti fornuft om dagen her inne føler jeg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Guden din er altså not even wrong, gratulerer..

 

Forøvrig tviler jeg sterkt på at et ev. ugjendrivelig bevis som kunne fastslå at gud/usynlige rosa enhjørninger/troll ikke eksisterte ville bidratt til å snu bort folk fra sine irrasjonelle dogmer i nevneverdig grad. Hverken det å forstå lyn, jordas historie, moderne evolusjon eller andre teorier som går på tvers av religiøs lære (måtte det være kristendom, hinduisme eller islam) har gjort trikset, så da tviler jeg på at de mest fundamentale fjolsene vil gjøre noe stort mer en de ellers gjør - lukke øyene/ørene og late som om det ikke er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvem tror du at Jesus Er/ var ?"

 

 

Jeg tror Jesus var en personfigur som ankom jorden i et romfarøy - aka en UFO -,

var et form for menneske, men mye bedre utviklet enn de som levde for over 2000 år siden, som hadde mye kunnskap om teknologi og hjalp mennesker på den tiden framover for å få oss fram dit hvor vi er i dag.

 

Også kalt "Ancient Aliens"

 

Men likevel gjorde han en elendig jobb.

Vi Mange av oss tror fortsatt på overnaturlige krefter, og tror på en fiktiv historie som forandrer seg med tiden. Hadde det vært noe vannfast i den fantasiboka så hadde værtfall ikke innholdet forandret seg med tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det var mulig å bevise gud ville alle ha vært kristne nå.

 

Det spørs hva det innebærer å være kristen på det punkt Gud er bevist. Hvis det betyr å underkaste seg Gud, så spørs det på hva som blir bevist, hvem Gud er, hva han gjør, har gjort, hva han krever. Bibelens Gud er motbydelig nok til at jeg heller vil se på mulighetene for en interdimensjonal revolusjon. Trusselen om evig tortur alene vil ikke være noe som stopper meg, fordi jeg faktisk bryr meg om andre enn meg selv, og ønsker ikke at dette skal fortsette å være en trussel for alle levende vesener til all tid.

 

Hvis det var mulig å motbevise gud ville ingen ha vært kristne nå.

 

Hva er det som skal motbevises? Eksistensen til en hvilken som helst definisjon av Gud, en hvilken som helst påstand alene? Skal de millioner av utgaver av Gud som du ikke tror på, også måtte motbevises for at din Gud skal bli motbevist?

 

Hvis det er Bibelens Gud vi snakker om, så feiler påstandene allerede i første kapittel. Du kan ikke forsvare en bokstavelig forståelse av Genesis hvis du ikke skal fornekte en av de sterkeste vitenskapelige teoriene vi har produsert. Evolusjon er like mye et faktum å regne som det at Jorden går rundt Solen. Noe kirken i sin tid ble ganske voldelige om noen påstod. Nekter du for at Jorden går i bane rundt Solen?

 

Det finnes mange som fornekter ulike deler av vår kollektive kunnskap til fordel for sin tro. Det holder åpenbart ikke å motbevise slike påstander for å få folk sin tro til å opphøre. Andre igjen modifiserer de deler av troen som det er vanskeligst for dem å iverata, uten at det ser ut til å svekke deres overbevisning om at resten som kommer fra de samme kildene, stemmer absolutt.

 

Det er umulig å bevise gud.

 

Hvorfor er det umulig? Har ikke Gud makt til å gjøre seg selv synlig? Setter ikke Guds utenomnaturlige handlinger noen unaturlige spor? Eller bruker Gud sin makt til å gjøre seg selv fysisk umulig å registrere?

 

Det er umulig å motbevise gud.

 

Som sagt så avhenger det av hva det er vi skal motbevise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det var mulig å bevise gud ville alle ha vært kristne nå.

Hvis det var mulig å motbevise gud ville ingen ha vært kristne nå.

 

Det er umulig å bevise gud.

Det er umulig å motbevise gud.

 

Som sagt meget beleilig at guden din tilfeldigvis har akkurat de egenskapene som skal til for å ikke kunne bevises eller motbevises...

 

 

Meget beleilig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...