Gå til innhold

Hva er meningen med livet ?


FritidsMoro

Anbefalte innlegg

En eller annen gang i livet spør du deg selv hva som er meningen med livet? Det finnes nok ikke noe konkret eller riktig svar. Hvert menneske i verden kommer til å forklare det på sin egen måte ut i fra sin religion, personlig erfaring, utdanning, bosted også videre.

 

Er meningen med livet å få seg bra utdanning, et statusyrke, adresse; Holmenkollen, to hytter; en sommerhytte i Spania og en i Alpene, en typisk A4- familie med mann og to barn og en Porsche? Eller er det bare å leve livet som det er, å faktisk skape seg et godt liv? Man skal lykkes i livet. Det er vel bare nøkkelordet.. men hva er å lykkes? Og meningen med livet? Jo, det er vel å få noe ut av livet.

 

Opp i alt hverdagsstress skjer det ting som forandrer synet på livet. Noen i omgangskretsen blir drept, får kreft eller dør. Verden stopper opp. Du blir frustrert, deprimert og sint. Da kommer spørsmålet; hva er meningen med livet? Er livet godt? En dag i ungdommens miljø er aldri lik. Noen mener at det å være ungdom i 2011 er herlig, andre sliter. Rusmidler og all den dritten. Jeg tror ikke så mange ungdommer vet hva det gode liv er. Vi skal være glade for at vi bor i Norge. I forhold til Afrika, har vi jo det perfekt. Vi bader i luksus, vi er jo så vidt fornøyde med hva vi har. Vi har et hjem vi har familie, vi har venner som er glade i oss. Vi har et liv! Er ikke det perfekt nok?

 

Jeg har tenkt litt på framtida. Det er dagens ungdom som skal styre landet en del år fremover i tid. Jeg lurer litt på hvordan det skal gå. Dagens ungdom tar jo alt som en ren selvfølge, kinopenger, merkeklær, klær i det hele tatt, godteri og alt det der. Og politikerne mener vi skal involvere ungdommen mer? Vi gjør jo nesten ingenting for samfunnet jo. Det hadde jo vært kjempe fint med ungdom i politikken. Og det er jo det for så vidt. Men ikke dagens ungdom. Vi er ikke rutinert til det!

 

Vi er ungdommer, og vi skal konfirmere oss. Jeg konfirmerte meg i kirken, men jeg vet ikke helt hvorfor. Vi lærte om kristendommen, og vi møter mennesker med annen livstro. Jeg tror ikke på noen Gud eller Jesus. Men jeg tror på mirakler. Det hender vel at jeg sier; ”la dette gå bra Gud”.. også går det bra, men fremdeles tror jeg ikke på noen Gud. Er det flaks i livet jeg har?

 

Det er lov å drømme og gjøre noe med det. Det er et godt liv det. Å gjøre drømmer til virkelighet.

 

Ari Behn sier at livet er trist som faen.. Hvorfor kaste bort livet på den måten sier bare jeg. Livet har gleder og meninger, det kan bare hende at det ikke er så lett til tider. Men sånn er det jo alltid!

 

Vi må glede oss over det vi gir og det vi får. Man trenger ikke vinne Nobels prisen eller komme i historie bøkene fordi man har laget en mirakel- slankepille for å være lykkelig, man trenger heller ikke ha et status yrke og en A4- familie for å være lykkelig. Akkurat nå er alt veldig bra. Jeg har en familie og venner som bryr seg om meg, og som jeg er glad i. Trygghet og kjærlighet er det gode liv for meg. Jeg prøver å få det beste ut av livet. Tenk på hvordan folk vil huske deg?!

 

Vi bor i et rikt land, vi har mat og godteri, klær og merkeklær, vi har tak over hodet og vi har en skoleplass. Og det er så herlig å bo i Norge. Da får plutselig livet en mening, allikevel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fundert på dette en million ganger. Har bare bestemt meg at jeg ikke gidder å tenkte på det lenger. Får egentlig bare nedtur av å tenke på det! Når jeg ser for meg framtiden min og hva jeg skal gjøre med livet mitt så tenker jeg selvfølgelig på masse positivt, men man stiller jo fortsatt seg selv med spørsmålet er dette meningen med livet? For øyeblikket så får jeg bare negative tanker om dette teamet. Ikke fordi det nødvendighvis er noe negativt med det. Men alle mulighetene og sammenligningene du kan komme fram til.. Det er uendelig med forskjellige ting. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det en gang så jeg lar det stå der.

 

Jeg sier bare at jeg ikke gidder å gå inn på teamet.. jeg hater det! Jeg gjør det samme vær dag.. Og jeg gjør det for å få et fremtidig liv, lykke osv osv osv..

 

nei! Who knows..

Lenke til kommentar

Har fundert på dette en million ganger. Har bare bestemt meg at jeg ikke gidder å tenkte på det lenger. Får egentlig bare nedtur av å tenke på det! Når jeg ser for meg framtiden min og hva jeg skal gjøre med livet mitt så tenker jeg selvfølgelig på masse positivt, men man stiller jo fortsatt seg selv med spørsmålet er dette meningen med livet? For øyeblikket så får jeg bare negative tanker om dette teamet. Ikke fordi det nødvendighvis er noe negativt med det. Men alle mulighetene og sammenligningene du kan komme fram til.. Det er uendelig med forskjellige ting. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det en gang så jeg lar det stå der.

 

Jeg sier bare at jeg ikke gidder å gå inn på teamet.. jeg hater det! Jeg gjør det samme vær dag.. Og jeg gjør det for å få et fremtidig liv, lykke osv osv osv..

 

nei! Who knows..

Ja du er inne på noe der... Men det kan bringe masse positivt med å snakke om det, ikke bare negativt.. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke så mange ungdommer vet hva det gode liv er. Vi skal være glade for at vi bor i Norge. I forhold til Afrika, har vi jo det perfekt. Vi bader i luksus, vi er jo så vidt fornøyde med hva vi har. Vi har et hjem vi har familie, vi har venner som er glade i oss. Vi har et liv! Er ikke det perfekt nok?

 

Oh please... Sånn er mennesket, har vi noe vil vi har mer og vi kan ikke ha det godt nok. Vi vil uansett hvor godt vi har det, klage på ting. Gidder ikke gi en tanke til hvordan de i Afrika har det når jeg har noe jeg skulle hatt annerledes. Å bidra er en annen ting. Å be er en annen ting, en jævla egoistisk og teit ting riktignok.

 

Er ingen mening med livet, men man får gjøre sine egne tanker om hva man skal gjøre med det. Innenfor samfunnets grenser.

 

/Genius out

 

42 er jo selvfølgelig en mulighet.

Lenke til kommentar

Det hele blir for meg individuelt. For noen er et godt liv å ha penger og rikdom, mens andre drømmer om å bli rik på opplevelser. Meningenen med livet er på samme måte individuelt, og det blir hva du gjør det til tenker jeg. Selv er jeg en av de som har sluttet å tenke på store spørsmål som dette, og det av den enkle grunn at man aldri blir klokere.

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Når døden er like rundt hjørnet, og du kan tenke gjennom alle de fantastiske minnene du har laget og menneskene du har møtt. Og mener fra hjerterota at du har levd et godt liv, ikke angrer på noen ting og rett og slett kunne forlate verden uten en eneste sur mine.

 

Da har jeg oppnådd min mening med livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi bor i et rikt land, vi har mat og godteri, klær og merkeklær, vi har tak over hodet og vi har en skoleplass. Og det er så herlig å bo i Norge. Da får plutselig livet en mening, allikevel!

 

- Og likevel utifra de sure, grå steinainsiktene man møter i gatene er det jammen ikke lett å tro at så er tilfellet. Det som trekker ned levestandarden i Norge er ikke det materielle, men menneskene som mangler grunnleggende skikk og manerer, og den typiske asosiale selvsentrerte "viktige" holdningen til mange.

 

Har man oppholdt seg i utlandet over tid og kommer tilbake igjen er det rett og slett deprimerende..

Endret av ThinRedLine
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen ungdommer nå til dags i Norge skjønner hvor bra de har det. Det hjelper ikke at besteforeldrene sier "vi hadde ikke eget toalett i huset, ingen bil, ingen tv når jeg var ung osv".

Eneste måten å lære ungdommen å få de til å forstå hva de egentlig har er f.eks. å sende de til Afrika, Kenya o.l, og la de leve normalt liv minst i et havlt år. Når de kommer tilbake "gråtende" tenker jeg de blir mer takknemlige og kanskje mer motivert til skole.. ;)

Når det gjelder menning med livet, så mener jeg det er inviduelt for hver person.

Noen kan ha f.eks. et mål å bli mester å spille musikk, og synes det gir nok glede i livet. Eller studere og bli en lege og tjene fett med penger og leve et "mainstream" liv.

Eller rett og slett ha en vanlig lavbetalt jobb på et lager og ha ferie i Strømstad 1 uke i året, og trives med det, er vel noen som synes det er nok når de har familie og venner rundt seg som man er glad i :p

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Meningen med livet er vel å gi livet mening ?

 

Det blir nok opp til hver enkelt hva akkurat det er, men de fleste søker vel på en eller annen måte å føle seg hel og å gå sine behov tilfredsstilt. Reprduksjon står vel ganske sentralt der selv om antall mennesker på denne kula nå er over ufattelige 7 milliarder mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...