Gå til innhold

Guide: Slik bytter du SSD og minne


Anbefalte innlegg

Lurer litt på det jeg og.

Har flere ganger støtt på at gamle Pc-er ikke klarer å forhandle med hardisker som har raskere grensesnitt.

Noen ganger har det lykkes å kjøre en nyere hardisk hvis den har mulighet for å sette jumper å tvangskjøre den på SATA1.

Intressant om noen kan svare på om SSD har mulighet for å jumpe til lavere protokoll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forresten et slikt oppgraderingsprosjekt på gang akkurat nå. Det er en Dell Latitude D600, lansert for 8,5 år siden, som skal få nytt liv. Den skal få 1 GB ram (totalt 1,5), 16 GB SSD (CF-card + adapter), nytt OS (fortsatt usikkert hvilket), nettadapter og muligens roterende harddisk i mediabay. Budsjett: ca 4-500 kr. Forventet levetid: Minst 2-3 år til.

 

Det er ikke mange ukene siden jeg fikk en Acer Aspire One som også har gjennomgått nødvendige transplantasjoner for å kunne forlenge livet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har forresten et slikt oppgraderingsprosjekt på gang akkurat nå. Det er en Dell Latitude D600, lansert for 8,5 år siden, som skal få nytt liv. Den skal få 1 GB ram (totalt 1,5), 16 GB SSD (CF-card + adapter), nytt OS (fortsatt usikkert hvilket), nettadapter og muligens roterende harddisk i mediabay. Budsjett: ca 4-500 kr. Forventet levetid: Minst 2-3 år til.

 

Det er ikke mange ukene siden jeg fikk en Acer Aspire One som også har gjennomgått nødvendige transplantasjoner for å kunne forlenge livet.

 

Jeg kjører Win8 (32bit) på min Dell latitude D520, og oppstarten går unna på 10 sek.

Har 1GB Ram.

Lenke til kommentar
Arbeidsminnet ligger derfor der som en slags lese/skrivebuffer mellom prosessor og disk.

En vanlig misforståelse, RAM er ikke en cache, til og med NTNU underviser at datamaskiner har et minnehirearki fra register til magnetbånd der ting lagres etter "viktighet", det forbauser meg stadig hvor lite peiling folk har.

 

RAM er allokert i pages, enten til kernel eller programmer, jeg gidder ikke utdype stack og heap her, men forenklet sagt så allokerer programmer det som de trenger her, de allokerer ikke på disk, ikke i cache i CPU. Allokert minne er ikke en filstruktur slik som disk/SSD typisk er. Cache og register i CPUen har sin rolle i utføring kode, det er ikke slik at filer lagres her om de er viktige. Helt separat fra dette har ofte maskiner også virtuelt minne (swap reservert på disk) og en I/O buffer i RAM dersom der er nok uallokert RAM, dette er for å utnytte maskinen optimalt, og har ingenting med RAM og disk/SSD sine egentlige bruksområder.

 

Men ja, mer RAM er bedre.

 

-----

 

Selv om vår gamle amiga-venn misliker det, så er GNU/Linux glimrende til å utnytte gammel maskinvare som ellers ikke er optimal til f.eks. Win7. Uansett så har Windows en spesielt stor tendens til å samle opp søppel og bli treg over tid, reinstallasjon eller gjenoppretning er en god idé. Og hvis du først skal legge inn operativsystemet på nytt, hvorfor ikke prøve en dual-boot med GNU/Linux? (K)ubuntu og Mint anbefales sterkt. Jeg har sett så utallig mange eksempler på gamle maskiner som har fått "nytt liv" med en god distro, og mange av disse får bedre respons enn en ny low-end-maskin med Win7.

 

Oppstartstid er et elendig mål for ytelse, responsen og hastigheten under bruk er mye viktigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hev en SSD i min fire år gamle Compaq 6715b for noen uker siden når jeg kjøpte en ny SSD til den stasjonære. Byttet også kjølepasta på prosessoren og gikk over til W7 fra XP. Den har aldri vært så rask og så stille før.

 

Angående OS installerte jeg først Ubuntu, men fant fort ut at det ikke kunne erstatte Windows for min del. Ikke fikk jeg den til å koble seg til WiFi, og ikke fikk jeg den til å koble seg til nett via iPhonen. Jeg skal ikke påstå at jeg har stålkontroll når det kommer til data, men jeg vil tro at jeg likevel ligger et godt stykke over gjennomsnittet. Kjipt at Ubuntu viste seg å være så plundrete.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har ikke så veldig mye peiling på avanserte forkortelser og betydninger av disse forkortelsene og tall som beskriver de forskjellige komponentene, men har lest meg litt opp. Har lest om SSD og RAM lenge nå og forstått hva det innebærer, veldig oversiktlig og "mainstream" artikkel dette så den var godt mottat. Det jeg lurer på er følgende, om det er vits i for meg å oppgradere min moderate laptop. Har forstått det slik at de mer tekniske liker at man poster forskjellige spesifikasjoner osv for at det skal gi et bedre bilde på hvilket svar de kan gi så her er min "specs":

 

Operativsystem: Windows 7 x64 Home Premium à 4GB RAM DDR3, det står at 3,87Gb kan brukes, men det er kanskje forbeholdt RAM-en jeg har nå?

Prosessor: Intel Pentium P6100

Lagringsminne(?): 500 GB HDD

Skjermkort,(dette jeg lurer på om veier for mye ned til at det ikke er vits i å oppgradere: ATI M. Radeon HD 5470, står 512 MB VRAM på pc-en, men når jeg tester Can_you_run_it?-applikasjonen på AMDs sider viser den 2GB :hmm:

Hva mer? Eh, jo pc-en er en Pacard Bell Easy Note TK85 så ikke noe ekstraordinært. Bare si ifra om jeg ikke har tatt med noe essiensielt så skal jeg prøve å finne svaret.

Så til det jeg nevnte såvidt under beskrivelsen av skjermkortet, er det vits i for meg å oppdragere RAM-en til la oss si det 8Gigabytes kortet det ble linket til i artikkelen, om jeg har et sånt kort og denne typen prosessor? Og vil det gjøre pc-en betraktelig bedre om jeg legger på en 80Gigabytes SSD i tillegg, eller er det jeg har fra før ikke bra nok?

 

Håper på svar fra de mer tekniske og alle andre for all del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke linux for og få en raskere og bedre maskin, så anbefalles vel aldri kubuntu/ubuntu eller Mint-linux for den del.

 

Enten clean install av Debian stable, evt lubuntu eller annet low performance OS. Har man tiden til og lære, så sett igang en Gentoo install ;)

Lenke til kommentar

Skal si meg enig i at artikkelen jevnt over er interessant og bra, bare det grunnleggende som må på plass.

 

er uenig med at en oppgradering av minne vil gi deg noen ytelsesboost i pcer med ræva CPU ala atom, brazos eller gammel celeron osv.. da kjører du sjelden progs som trenger mye minne eller masse progs uansett, og når du gjør det, blir CPU flaskehals..

F.eks. Atom er begrenset til 2 GB RAM uansett.
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg har sagt i ca 3 år nå d^_^b

Oppgraderte til SSD (Vertex 30GB (Barefoot)) i laptoppen fra 2007 tidlig i 2009, og den er fortsatt raskere enn alt av nye maskiner uten SSD til studentbruk. Det er litt morsomt å se folk med en 2011 laptop til over 10.000kr bli sjalu på min 4 år gamle når jeg starter alle vanlige bruksprogrammer samtidig med oppstart på under 10 sekunder fra skrivebordet (W7) synes :)

 

At maskiner til over 10.000kr i dag selges uten SSD er bak mål. Det har det egentlig vært allerede i et par år (Siden 64GB kom til under 2000kr med god ytelse).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

En alternativ måte å få bedre ytelse, til kroner 0,-, er å installere et bedre OS:

http://www.kubuntu.org/

 

Absolutt et alternativ å gå til Linux, men å si man får bedre ytelse? Tja. Et bedre OS? Tja. Høres plutselig fryktelig usaklig og fanboyish ut.

 

På mange områder får man garantert høyere ytelse, men ikke på alle, og ikke nødvendigvis på områder man har bruk for. Et bedre OS? Er vell helt opp til bruken og brukeren. Oser ikke akkurat objektivitet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...