Gå til innhold

Guide: Slik bytter du SSD og minne


Anbefalte innlegg

Siden dama sin gammle pc har tatt kvelden, låner hun min gamle sliter, en HP Compaq NC8000.

Jeg leker litt med tanken å forlenge levetiden på denne, da den har vert et utrolig bra produkt. Er fra ca 2003 eller rundt der.

 

Den skal da få 2GB ram og kanskje win 7 eller 8. Men jeg sliter på hardisk fronten, den har IDE port. Finnes det noen gode alternativ man kan sette inn, eller blir det for dyrt? Jeg har også 2 optiske drev i den, noe som gir muligheter for multibay, dog bare IDE til IDE såvidt jeg kan se. Jeg har også sett litt på "Ready Boost", men er usikker på effekten av dette gjennom den gamle utgaven av USB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dama sin gammle pc har tatt kvelden, låner hun min gamle sliter, en HP Compaq NC8000.

Jeg leker litt med tanken å forlenge levetiden på denne, da den har vert et utrolig bra produkt. Er fra ca 2003 eller rundt der.

 

Den skal da få 2GB ram og kanskje win 7 eller 8. Men jeg sliter på hardisk fronten, den har IDE port. Finnes det noen gode alternativ man kan sette inn, eller blir det for dyrt? Jeg har også 2 optiske drev i den, noe som gir muligheter for multibay, dog bare IDE til IDE såvidt jeg kan se. Jeg har også sett litt på "Ready Boost", men er usikker på effekten av dette gjennom den gamle utgaven av USB.

Det jeg fant som fortsatt er tilgjengelig var gamle IDE SSDer fra 2007-2008. Mtron og Trancend.

Disse yter bedre enn harddisker for generell bruk, men har en del lavere random write enn nye SSDer. Generelt med disse er det lurt å følge de gamle tweake-guidene som ikke lenger er relevant for moderne SSDer, som å deaktivere indeksering, skru av pagefile, muligens en liten RAM-disk for temp filer (256-512MB). Det kan være et fint lite prosjekt for å forlenge levetiden på maskinen. Så lenge du hovedsaklig skal bruke maskinen til nettlesing og kontorprogrammer burde det gå fint.

Etter det jeg kan se vil Transcend TS64GSSD25-M 64GB sansynligvis være den mest aktuelle, til rundt 900kr.

Det er mulig du må ta en Secure-Erase hver 6-12mnd for å få ytelsen tilbake til et høyt nivå om den blir utsatt for mye random writes.

Lenke til kommentar

Du vil oppleve en mer responsiv maskin, og det vil ta kortere tid å åpne programmer.

Jeg har ikke prøvd SSDen det er snakk om, så jeg kjenner den ikke mer enn jeg har sett fra et par benchmarks. Der du vil merke forskjellen best er på ting som føles som om maskinen bare står og venter 5-10 sekunder før det skjer noe, og rett etter du har skrudd på maskinen og ser skrivebordet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har en Acer Travelmate 6293 som jeg gjerne skulle oppgradert.

 

Tenker å kjøpe det jeg trenger via amazon, men vet ikke hva jeg bør/må kjøpe. Kanskje noen med bedre fagkunnskap enn meg kunne hjulpet meg her?

Hadde jeg vært deg ville jeg spurt Acer om de hadde noen SSD anbefalinger. Så vidt jeg kan se har denne kun en SATA1 port (150 MB/s) og bruker 2.5 tommer harddisk. Du vil med andre ord se etter en billig SSD med god pålitelighet. Første og andre generasjons intel SSDer vil passe bra tenker jeg, men vet ikke om du finner noen med bra nok kapasitet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke velge en moderne SSD? Den vil nok gi bedre ytelse enn en første eller andre generasjon MLC SSD, til tross for SATA150. Husk at sekvensiell ytelse ikke er alt.

Skal man bruke flere tusen kroner på en harddisk så er det kanskje greit å putte den i en maskin som kan utnytte teknologien. SATA1 støtter for eksempel ikke NCQ og jeg tør ikke banne på at kontrollerene som sitter i de aller siste SSDene er bakoverkompatible med SATA 1.

 

Ellers er jeg forsåvidt enig. Kapasitet og Krone per Gigabyte er vel det som bør avgjøre.

Lenke til kommentar

Alle SATA generasjoner er kompatible med hverandre. Det er features og transfer rate som skiller dem.

Jeg vil si gå for den SSDen som blir ansett som OK som har lavest pris i den kapasiteten du ønsker.

Sjekk først om du trenger en 7mm eller 9,5mm høy 2,5" enhet. Noen SSDer kommer med en liten "ramme" som lar dem monteres som begge deler.

Lenke til kommentar

Bare en liten advarsel: SSDen jeg satt inn var faktisk 3 mm kortere enn den gamle HDDen, noe som gjorde at den forskjøv seg bittelitegrann avogtil. Det ga veldig obskure symptomer: Det gikk alltid bra så lenge PCen stod på desktoppen hjemme, men på reise var det ofte disken ikke ble detektert av BIOS når jeg kom fram. Jeg åpnet lokket mange ganger men så aldri noe galt... Det som satt meg på sporet av forklaringen var at jeg oppdaget at det hadde noe med hvordan jeg la PCen ned i sekken... Da viste det seg at siden SSDen var litt kortere forskjøv den seg avogtil og det ble dårlig kontakt. Men siden SSDen også er mye kaldere var løsningen ganske enkel: Klippe opp en plastpose for å lage en liten pute i bakkant av SSDen som gjør at den holder seg på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...