Gå til innhold

På eventyr med Indiana Jones (Amiga, Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Vil bare først si at dette var en veldig hyggelig artikkel å lese en søndags formiddag, selv om jeg som vanlig ikke er enig med alt dere skriver. Det er gøy at dere har fokus på slike gamle spill som dette av og til, og personlig skulle jeg gjerne sett at dere brukte enda mer ressurser på slike retro-features. Uansett, det er spesielt en ting jeg bare må få kommentere:

 

 

Fate of Atlantis kom omtrent samtidig med Monkey Island 2, og ble nok til en viss grad overskygget av Ron Gilberts piratoppfølger. Dette er litt synd, fordi når sant skal sies er det Fate of Atlantis som har klart seg best i årene som har gått. Dette er ikke minst på grunn av de mange absurde gåtene i Monkey Island 2, som nesten krever at du er synsk om de skal la seg løse.

 

Dette er etter min mening en helt ufattelig påstand. Artikkelforfatter må selvsagt få mene hva han vil, men måten det fremstilles her er som om det nesten skulle være en allmen mening. Min mening er ihvertfall det motsatte, at Monkey Island 2 er et spill som ikke bare er bedre, men betydelig bedre enn Fate of Atlantis (selv om også Fate of Atlantis er fantastisk). Det blir litt som å sammenligne Civ1 og Civ2 - Civ1 var fantastisk da det kom, og fremdeles et bra spill, men når du har Civ2 så er det bare ingen grunn til å foretrekke Civ1.

 

Ting jeg har å utsette på Indy:

-For mye action

-For mange ulogiske puzzles

-For lineært (til tross for at du kan velge tre veier)

-For kort

-For mange hull i historien

 

Nå, et par av disse kritikkene kan en selvsagt også bruke på Monkey Island 2, og da spesielt kanskje det med puzzlesene. Dog, det ligger vel til sjangeren at der alltid vil være noen som reagerer på noe, som andre ikke reagerer på (Monkey-wrenchen fra MI2 er vel det beste eksempelet).

 

Styrker ved Monkey Island 2 som gjør det til et fantastisk spill

-Har en veldig stor og åpen del i midten (tri-island area) hvor en kan løse en rekke forskjellige gåter samtidig, noe som gjør at frustrasjonen som alltid er nærliggende i disse spillene ikke blir på langt nær så nærgående som feks i Indy, da en hele tiden kan jobbe mot et annet mål

-Fantastisk humor

-Men også fantastisk stemning, noe en ikke kan si like godt om andre humoristiske eventyrspill som DotT og S&M

-Beste musikken i et eventyrspill noensinne

-Et langt spill, som man bruker mer enn en kveld på å løse

-Woodtick!

-Historien som faktisk er overraskende god for et spill av denne tonen. Eneste minuset her er vel den mildt sagt overraskende slutten.

-Uforglemmelige karakterer som Largo

-Puzzlesene som for det meste er ekstremt kreative og interessante å løse

 

Det er alltid en smaksak selvsagt, men etter min mening så er Fate of Atlantis et glimrende spill som dog mangler noe på perfeksjon (tenk type 9/10), mens Monkey Island 2 er tilnærmet perfekt (10/10). Det største jeg har å utsette på Monkey Island 2 er egentlig at det aldri fikk en skikkelig oppfølger, og det sier vel egentlig det meste.

 

http://youtu.be/6fvO__ywTZg

Se spesielt fra ca 2.09!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr fordi steam ikke installerer spill på "vanlig måte", derfor må man mase mer for å få de over i scummVM.

 

Kjøp det i Steam og last ned filene til scummvm fra alternative kilder da :) Og si til deg selv at du gjorde det på den tungvindte måten, hvis samvittigheten gnager for mye.

Lenke til kommentar

Styr fordi steam ikke installerer spill på "vanlig måte", derfor må man mase mer for å få de over i scummVM.

 

Kjøp det i Steam og last ned filene til scummvm fra alternative kilder da :) Og si til deg selv at du gjorde det på den tungvindte måten, hvis samvittigheten gnager for mye.

 

Joda, det er jo forsåvidt absolutt et poeng, man kan jo like gjerne kjøpe det på steam og bare hente det ned, og bruke ScummVM.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan da styr? ScummVM er utrolig kjekt, spilte gjennom DOTT og Goblins 3 med ScummVM på min Nokia 5800. Funket glimrende. Men jeg opplever Steam som temmelig enkelt. Ikke mange museklikk for å installere et spill. Og hvis man skal kjøpe spill for bruk med ScummVM så blir det mer styr å holde oversikt over. Steam passer godt på alt man har kjøpt. Remakene funker selvsagt ikke med ScummVM.

 

Styr fordi steam ikke installerer spill på "vanlig måte", derfor må man mase mer for å få de over i scummVM.

 

AtW

 

Ser ikke helt problemet. Jeg kjøpte spillet på Steam. Funker som bare det. Lastet ned spillet, og startet det opp. Funket hele tiden, gikk gjennom spillet. Ingen bugs, ingen crashes, ingen windows 7 inkompatibilitet-problemer, ingen "installasjonsproblemer" for den saks skyld heller, siden man ikke installerer, men laster ned.

Lenke til kommentar

Hvordan da styr? ScummVM er utrolig kjekt, spilte gjennom DOTT og Goblins 3 med ScummVM på min Nokia 5800. Funket glimrende. Men jeg opplever Steam som temmelig enkelt. Ikke mange museklikk for å installere et spill. Og hvis man skal kjøpe spill for bruk med ScummVM så blir det mer styr å holde oversikt over. Steam passer godt på alt man har kjøpt. Remakene funker selvsagt ikke med ScummVM.

 

Styr fordi steam ikke installerer spill på "vanlig måte", derfor må man mase mer for å få de over i scummVM.

 

AtW

 

Ser ikke helt problemet. Jeg kjøpte spillet på Steam. Funker som bare det. Lastet ned spillet, og startet det opp. Funket hele tiden, gikk gjennom spillet. Ingen bugs, ingen crashes, ingen windows 7 inkompatibilitet-problemer, ingen "installasjonsproblemer" for den saks skyld heller, siden man ikke installerer, men laster ned.

 

Altså, tenker du på å spille uten ScummVM totalt? Uaktuelt for meg, spillene ser jeg mange ganger bedre ut i ScummVM.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det største jeg har å utsette på Monkey Island 2 er egentlig at det aldri fikk en skikkelig oppfølger, og det sier vel egentlig det meste.

 

 

Jeg må innrømme at jeg synes Curse og monkey Island er ett svært godt spill, som egentlig ikke står tilbake for de andre i serien. Murray feks er jo hysterisk vittig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flott artikkel! :)

 

Er det hukommelsen min som feiler når jeg mener at Last Crusade-bildene her er fra en slags rerelease? Mener å huske at grafikken var mer lav-oppløselig?

De er fra VGA-versjonen, med 256 farger. Antar du husker EGA-versjonen (eller versjonen til f.eks. Amiga, som var basert på EGA-versjonen). Den hadde kun 16 farger på skjermen samtidig.

Endret av Joachim_F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg må innrømme at jeg synes Curse og monkey Island er ett svært godt spill, som egentlig ikke står tilbake for de andre i serien. Murray feks er jo hysterisk vittig.

 

AtW

 

Curse of Monkey Island, Escape from Monkey Island og Tales of Monkey Island er alle glimrende spill, men siden ikke de er laget av orginal-teamet, så gir de en litt annen følelse, og det er derfor jeg skrev at Lechuck's Revenge ikke har fått en skikkelig oppfølger. Vi vet jo feks enda ikke hva Ron Gilbert egentlig mente med slutten på Lechuck's Revenge.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Telltale Games har jo dratt frem en rekke gamle serier som Monkey Island og Sam & Max, og i tillegg gjort en bra jobb med Back to the future og (forhåpentligvis) Jurassic Park.

 

Jeg er enig i at de har gjort en god jobb med MI og S&M, men BttF er et elendig spill (i den grad man kan kalle det det). Det er nærmest en lang samling cut-scenes, og det lille som finnes av puzzles utgjør aldri noen utfordring, da det sjelden er mer enn en håndfull ting man kan interagere med. Spillet ble lagd for hardcore fans av BttF-filmene, og har blitt svært dårlig mottatt av fans av tidligere Telltale Games-spill.

 

 

Lurer på når GOG skal få en avtale med LucasArts vedrørende disse gamle titlene. Jeg har spillene liggende her, men mangler dessverre floppydisk på denne maskinen.

 

Ligger på Steam.

 

Det er bare SE-versjonene av MI-spillene og de fire spillene i LucasArts Adventure Pack som ligger på Steam. For eksempel er Maniac Mansion, DotT, Zak McKracken og S&M: Hit the Road ikke der.

 

 

Styr fordi steam ikke installerer spill på "vanlig måte", derfor må man mase mer for å få de over i scummVM.

 

Kjøp det i Steam og last ned filene til scummvm fra alternative kilder da :) Og si til deg selv at du gjorde det på den tungvindte måten, hvis samvittigheten gnager for mye.

 

Eller last ned LAAExtract fra GitHub og bruk filene du har kjøpt på Steam med rein samvittighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...