Gå til innhold

Ta kameraet med ut i snø?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Dette rådet er det jeg har fått ang. kondens o.s.v.: Når du tar med kamera ut. ta med bag. Så når du skal inn igjen, så legger du kamera i baggen (pass på at det ikke er snø på kamera), zipper igjen og så tar du ikke kamera ut av baggen på i alle fall ett par timer etter at du har kommet inn igjen.

Lenke til kommentar

Ta det med ut er ingen problemer siden kameraet er varmere en omgivelsene, problemet kan oppstå når du tar med et kaldt kamera inn i varmen.

 

Har du ikke tid til og vente til bagen/kameraet blir varmt kan du ta ut minnekortet først eller legge kameraet/objektivet i en tett bærepose en halv times tid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ingen kan vel garantere at noe aldri kan skje, men jeg har fotografert med SLR siden begynnelsen av 80-tallet (film) og med DSLR siden 2001. Aldri bekymret meg om inne og utetemperatur, verken sommer eller vinter. Og har aldri opplevd noe problem med kondens.

 

Har hatt Nikon hele tiden, nå D7000.

 

Kanskje jeg har hatt flaks...

Lenke til kommentar

Når du skal ut med kamera så kan det lønne seg at kamera har utetemperatur (dersom det er minus grader). Da legger og smelter ikke snø seg på kamera, og kan enkelt kostes vekk. F,eks, kan fotobag legges i kaldt bagasjerom på bil på vei ut.

 

Selv har jeg aldri hatt probelmer med kondens.

Lenke til kommentar

Mitt typiske kondensproblem er i alpinbakken når man går inn til lunsj i ei varmebu eller lignende... Der er det gjerne relativt varmt og fuktig, da kommer det ofte kondens/dugg på kamera og linse. Det er ikke veldig farlig, men hvis man da tar kameraet med ut igjen vil denne kondensen fryse, dette ser ikke så bra ut på bildene i ettertid...

 

Trikset er som nevnt over, pakk kameraet i en vanntett pose, eks plastpose _før_ du går inn.

 

-m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...