Gå til innhold

Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?


Anbefalte innlegg

- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

Det tok ikke lang tid i det hele tatt. Helt fra de første politifolkene ankom stedet prøvde de å få tak i båter for å ta seg over, men de fikk ikke tak i noen. Båter som kjørte ute på vannet styrte bare unna da de så politifolkene. Først da Delta ankom og tok i bruk poltiets egen båt skjønte folk som var på vannet at det var ekte politifolk, og gjorde båtene sine tilgjengelige.

Politiet snakket kun om EN gjerningsmann.

 

Det gjorde de ikke. Lydopptakene viser bare at de snakket om en konkret gjerningsmann, ikke at de ikke trodde det kunne være flere.

 

Hvorfor limer du forresten inn nøyaktig det samme innlegget i flere tråder?

 

du snakker om at jeg poster samme ting i alle trådene, du gjør jo det samme!!

det tok lang tid fakta,de kunne reddet flere fakta, de dreit seg ut fakta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KUNNE det vært bomber på kaien og på utøya?

Ja.

KUNNE politiet blitt betraktelig mye mer forsinket på grunn av bomber?

Ja.

 

KUNNE de reddet flere?

Ja.

 

KUNNE de ha blitt sprengt i luften og reddet færre om de forhastet seg?

Ja.

 

Det tok lang tid.

Ja.

 

Det kunne tatt kortere tid.

Ja.

 

Det kunne tatt lengre tid.

Ja.

 

...

 

Det er lett å diskutere så lite konkret som dette.

 

Det tok for lang tid.

Så absolutt.

Men hvor ofte har dette hendt i VERDENSHISTORIEN?

Hvor mange milliarder kroner skal Norge bruke for å være beredt til å rykke ut til terrorister på øyer under sivile arrangementer når dette skjer igjen om 3000 år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

KUNNE det vært bomber på kaien og på utøya?

Ja.

KUNNE politiet blitt betraktelig mye mer forsinket på grunn av bomber?

Ja.

 

KUNNE de reddet flere?

Ja.

 

KUNNE de ha blitt sprengt i luften og reddet færre om de forhastet seg?

Ja.

 

Det tok lang tid.

Ja.

 

Det kunne tatt kortere tid.

Ja.

 

Det kunne tatt lengre tid.

Ja.

 

...

 

Det er lett å diskutere så lite konkret som dette.

 

Det tok for lang tid.

Så absolutt.

Men hvor ofte har dette hendt i VERDENSHISTORIEN?

Hvor mange milliarder kroner skal Norge bruke for å være beredt til å rykke ut til terrorister på øyer under sivile arrangementer når dette skjer igjen om 3000 år?

 

Joda, ser helt alle poeng du trekker fram.

Men stedet Politiet stod og selve situasjonen gjorde at de kunne hoppet i en båt, så lenge det ikke kommer fram ifra Politiet at de valgte IKKE gjøre det fordi de ikke turte eller fikk beskjed om å bryte "skyting pågår instruksen" så forblir dette en svart plett på Politiet sin vandel..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Men stedet Politiet stod og selve situasjonen gjorde at de kunne hoppet i en båt

, så lenge det ikke kommer fram ifra Politiet at de valgte IKKE gjøre det fordi de ikke turte eller fikk beskjed om å bryte "skyting pågår instruksen" så forblir dette en svart plett på Politiet sin vandel..

som sagt mange ganger tidligere, så prøvde de å anrope båter som allerede var ute, men ingen valgte å respondere. Den første båten de faktisk fikk tilgang til sendte de til storøya fordi Delta akkurat hadde ankommet, og det var disse båtene som tok Delta til utøya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

Det tok ikke lang tid i det hele tatt. Helt fra de første politifolkene ankom stedet prøvde de å få tak i båter for å ta seg over, men de fikk ikke tak i noen. Båter som kjørte ute på vannet styrte bare unna da de så politifolkene. Først da Delta ankom og tok i bruk poltiets egen båt skjønte folk som var på vannet at det var ekte politifolk, og gjorde båtene sine tilgjengelige.

Politiet snakket kun om EN gjerningsmann.

 

Det gjorde de ikke. Lydopptakene viser bare at de snakket om en konkret gjerningsmann, ikke at de ikke trodde det kunne være flere.

 

Hvorfor limer du forresten inn nøyaktig det samme innlegget i flere tråder?

 

du snakker om at jeg poster samme ting i alle trådene, du gjør jo det samme!!

det tok lang tid fakta,de kunne reddet flere fakta, de dreit seg ut fakta.

 

Jeg svarer bare på det du skriver. Hvis du holder deg til en tråd så slipper man å måtte svare deg i flere på en gang.

 

Dine såkalte "fakta" er bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er et godt eksempel på misvisende søppel. Overskriften, ingressen og den første delen av artikkelen gir et direkte feilaktig bilde av situasjonen ved å plukke ting ut av en sammenheng.

 

Det står: "Politimannen skulle observere og rapportere det som skjedde på Utøya, men brukte en time på å skjønne at ungdommene systematisk ble myrdet."

 

Men i selve rapporten står det at de ville sette ut båt og "kjøre til P30 for å plukke dem opp for øyeblikkelig aksjon på Utøya".

 

Det står også: "I intervju har AL fortalt at han hadde en plan for å ta seg hurtigst mulig over til Utøya for å nøytralisere trusselen med de mannskaper som var klare da båten var klar. Båten skulle settes ut på Vanførehjemmet og bemannes med P31a som båtfører, han selv og to mannskaper fra P40. Deretter skulle de plukke opp P30a og P30b på kaia og kjøre rett over til Utøya for hurtigst mulig lokalisering og nøytralisering av trusselen."

 

"P30a og P30b opplyste begge i intervju at de ikke så noen båter da de ankom Utøya kai landsiden, annet enn en robåt som lå fortøyd 20 til 30 meter fra land. Det var ikke mulig å se om det var årer i båten, og det ble vurdert som ikke hensiktsmessig å forsøke å svømme ut etter båten. P30b fortalte i intervju at han regnet med at de ville ha fått i oppdrag å ta seg over til Utøya straks, hvis det lå båt ved kaia ved ankomst."

 

"På privat videoopptak i etterforskningsbeslaget var ”Reiulf” fanget opp mellom Utøya og landsiden.

Det ble zoomet ut på videoopptaket og det var ikke mulig å se andre båter mellom Utøya og det som kunne sees av landsiden på dette videoopptaket."

 

"I intervjuet beskrev P30a en håpløshetsfølelse ved å ha 650 meter med vann ut til Utøya, og ikke kunne få gjort noe."

 

Artikkelen bekrefter altså, dersom du ser bort ifra den misvisende overskriften og ingressen, at de første politifolkene på stedet prøvde å ta seg over, men at det ikke var noen tilgjengelige båter.

 

Hvorfor fokuserer ABC Nyheter på at en enkelt tjenesteperson (som prøvde å komme seg over på øya fra første stund) ikke har oversikt over situasjonen midt under en aksjon der det er vanskelige forhold for samband og annen kommunikasjon? Det er ufyselig hvordan de først langt ned i teksten begynner å komme med noen som helst form for kontekst.

 

Og som viser i kommentarene, og ut ifra din link her, så gidder ikke folk å faktisk lese hva som skjedde. Dere leser bare overskrift og ingress og lar det være med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har merket meg en ting i media som kan falle på hva Pjassop skriver over.

 

Hvor leser man om alle politiet folkene som risikerte livet sitt rundt om i Oslo med å lette etter mulig bombe 1-2-3? Må ærlig si jeg selv har oversett dette en del, eller ikke tenkt særlig på det..

 

Er selv overbevist om at politiet gjorde for lite på Utøya men der har jeg delt min mening, men det er ikke noe jeg henger meg oppi da jeg vet alle kan gjøre feil og jeg tror også politiet lærte ifra feilene de gjorde..

 

Jeg synes det viktig at man debattere slike ting som dette både negativt og positivt, det er faktisk den beste måten vi som samfunn får en politistyrke som er tilpasset oss som borgere, det er vi som lever med kriminaliteten sammen politiet, ikke politikere høyt oppe som innfører den ene ignorante loven etter den andre..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar
Ble di annropt da?Ingen kan bekrefte å ha hørt/sett politiet prøve å skaffe båt. Eller?

 

Ja, politiet prøvde å få båtene til land så de kunne ta seg over.

 

Enenste det har vært prat om er M/S Torbjørn som endret kurs, men de la til der det var enda fler politi.

Så de var tydelighvis ikke redd alle politifolk.

 

Den båten var ikke på stedet det er snakk om, og den er ikke relevant for det vi diskuterer heller. Men husk at de som var på denne båten lå lenge i vannet fordi de var redde for å gå i land. Akkurat som båtfolkene som svingte unna da de så politiet på land.

 

Konklusjonen/misstanken min er vel at ingen politimann ved Torbjørnkaia forsøkte å skaffe en båt ei heller rope etter noen med båt, men var mer opptatt av å holde folk vekk fra brygga.

 

Det er altså feil.

 

Du går da ut i fra at det politiet sier er sant. Ingen kan bekrefte at politiet prøvde å skaffe båt. Eller kan du vise til noen andre en politiet som sier dette? Snakker da om de som sto på kaia.

 

Ei heller ingen andre båteieresom forteller at de ikke turde å dra til land da de så politi som prøvde å få kontakt.

 

Du lager dine egene historier nå om hva som skjedde.

Båtfolkene ja .. He he.

 

 

 

Beste nye taktikken til Pjassop er å beskylde folk for skrive det samme fler steder.

Men hvorfor påpeke det? Skifter ikke mening mellom hver tråd vet du slik visse andre.

Endret av Glavalavala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av det jeg har sett virker det som om politiet ikke tar noen selvkritikk etter 22/7, selv etter all kritikken som er kommet. Virker litt idiotisk av meg når det for mange er klart at de har gjort feil, og likevel er det ingen selvkritikk. Jeg tror egentlig politiet bare taper på å ikke ta litt selvkritikk i media da mange mister respekt for politiet. Har i hvert fall funket bra for meg å ta selvkritikk når jeg failer, får større press på seg til å gjøre det bedre, men jeg håper politiet prøver å lære mest mulig fra denne hendelsen slik at de kan gjøre en bedre jobb om det blir en neste gang.

 

Helt enig med deg! De trenger ikke engang og si så alt for mye til at folk skal få tilbake en del av respekten sin! De trenger bare og si at dette var ikke vår streke side nå, men det skal det bli eller noe i den duren!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ble di annropt da?Ingen kan bekrefte å ha hørt/sett politiet prøve å skaffe båt. Eller?

 

Ja, politiet prøvde å få båtene til land så de kunne ta seg over.

 

Enenste det har vært prat om er M/S Torbjørn som endret kurs, men de la til der det var enda fler politi.

Så de var tydelighvis ikke redd alle politifolk.

 

Den båten var ikke på stedet det er snakk om, og den er ikke relevant for det vi diskuterer heller. Men husk at de som var på denne båten lå lenge i vannet fordi de var redde for å gå i land. Akkurat som båtfolkene som svingte unna da de så politiet på land.

 

Konklusjonen/misstanken min er vel at ingen politimann ved Torbjørnkaia forsøkte å skaffe en båt ei heller rope etter noen med båt, men var mer opptatt av å holde folk vekk fra brygga.

 

Det er altså feil.

 

Du går da ut i fra at det politiet sier er sant. Ingen kan bekrefte at politiet prøvde å skaffe båt. Eller kan du vise til noen andre en politiet som sier dette? Snakker da om de som sto på kaia.

 

Ei heller ingen andre båteieresom forteller at de ikke turde å dra til land da de så politi som prøvde å få kontakt.

 

Du lager dine egene historier nå om hva som skjedde.

Båtfolkene ja .. He he.

 

 

 

Beste nye taktikken til Pjassop er å beskylde folk for skrive det samme fler steder.

Men hvorfor påpeke det? Skifter ikke mening mellom hver tråd vet du slik visse andre.

 

Du kan ikke bevise at politiet ikke prøvde å få tak i båt. Du har heller ingen oversikt over hvilke båteiere som sa hva.

 

Det er du som dikter opp historier.

 

Det er ikke noe nytt å påpeke at du limer inn det samme flere steder. Det er bare noe jeg gjør fordi det er irriterende når du absolutt må spamme på den måten.

 

Hvem har skiftet mening, og hvilke meninger er det snakk om?

 

Av det jeg har sett virker det som om politiet ikke tar noen selvkritikk etter 22/7, selv etter all kritikken som er kommet. Virker litt idiotisk av meg når det for mange er klart at de har gjort feil, og likevel er det ingen selvkritikk. Jeg tror egentlig politiet bare taper på å ikke ta litt selvkritikk i media da mange mister respekt for politiet. Har i hvert fall funket bra for meg å ta selvkritikk når jeg failer, får større press på seg til å gjøre det bedre, men jeg håper politiet prøver å lære mest mulig fra denne hendelsen slik at de kan gjøre en bedre jobb om det blir en neste gang.

 

Helt enig med deg! De trenger ikke engang og si så alt for mye til at folk skal få tilbake en del av respekten sin! De trenger bare og si at dette var ikke vår streke side nå, men det skal det bli eller noe i den duren!

 

De som ikke har respekt er de som enten ikke har fulgt med (mangler kunnskap) eller som har en agenda og vil syte og klage over politiet uansett. Eksempel: De som påstår at politiet ikke har tatt selvkritikk. Denne påtanden er beviselig feil. Så hvorfor fortsetter enkelte å komme med denne beviselig feilaktige påstanden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

Det tok ikke lang tid i det hele tatt. Helt fra de første politifolkene ankom stedet prøvde de å få tak i båter for å ta seg over, men de fikk ikke tak i noen. Båter som kjørte ute på vannet styrte bare unna da de så politifolkene. Først da Delta ankom og tok i bruk poltiets egen båt skjønte folk som var på vannet at det var ekte politifolk, og gjorde båtene sine tilgjengelige.

Politiet snakket kun om EN gjerningsmann.

 

Det gjorde de ikke. Lydopptakene viser bare at de snakket om en konkret gjerningsmann, ikke at de ikke trodde det kunne være flere.

 

Hvorfor limer du forresten inn nøyaktig det samme innlegget i flere tråder?

 

du snakker om at jeg poster samme ting i alle trådene, du gjør jo det samme!!

det tok lang tid fakta,de kunne reddet flere fakta, de dreit seg ut fakta.

 

Jeg svarer bare på det du skriver. Hvis du holder deg til en tråd så slipper man å måtte svare deg i flere på en gang.

 

Dine såkalte "fakta" er bare tull.

http://www.dagbladet.no/2011/10/02/nyheter/utoya/anders_behring_breivik/innenriks/terrorangrepet/18407373/

 

20 drept siste kvarteret.

Lenke til kommentar

Hva har det der med det du siterer å gjøre?

Du skriver om at de mente det var flere gjeringsmenn ?

"Kom igjen, gutta. Nå skal vi ta ham. Vi må regne med at en av oss blir skutt. Men vi fortsetter videre", sa Delta-troppen til hverandre i båten på vei til Utøya, ifølge båtfører Oddvar Hansen.

Lenke til kommentar

Det virker forsåvidt mer og mer som at kaoset som rådet er relatert til stabsfunksjonene. Og da internt i stabene og kommunikasjonen mellom operativt mannskap (da spesielt Delta) - NB politikammer - Oslo politikammer. En massiv kommunikasjonssvikt/sambandsvikt.

 

Det bør få etterspill for det nye nødnettet som ble testet på Ila nettopp med heller labre resultater. Storbergets kommentar angående deler av 22 juli blir i beste fall ironisk;

- De analoge sambandene og kommunikasjonen fungerte ikke optimalt. Trafikken var ekstremt stor og kapasiteten til å motta og bearbeide nødmeldingene ble en utfordring, sa Storberget i sin redegjørelse til Stortinget i fjor.

 

Spørsmålet så, er når 22julikommisjonen kommer med sin rapport. Og om den blir like tannløs som de fleste slike kommisjoner pleier å være. Uansett bør Ihler/NN få honnør for sine handlinger.

Lenke til kommentar

Hva har det der med det du siterer å gjøre?

Du skriver om at de mente det var flere gjeringsmenn ?

"Kom igjen, gutta. Nå skal vi ta ham. Vi må regne med at en av oss blir skutt. Men vi fortsetter videre", sa Delta-troppen til hverandre i båten på vei til Utøya, ifølge båtfører Oddvar Hansen.

 

Hva med det? Mener du å si at Delta visste det bare var en person? At de var sikre? At hele politiet visste det og var sikre? Og at det betyr at de visste det selv før skytingen startet eller noe slikt?

 

Spam, spam, spam...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har det der med det du siterer å gjøre?

Du skriver om at de mente det var flere gjeringsmenn ?

"Kom igjen, gutta. Nå skal vi ta ham. Vi må regne med at en av oss blir skutt. Men vi fortsetter videre", sa Delta-troppen til hverandre i båten på vei til Utøya, ifølge båtfører Oddvar Hansen.

 

Hva med det? Mener du å si at Delta visste det bare var en person? At de var sikre? At hele politiet visste det og var sikre? Og at det betyr at de visste det selv før skytingen startet eller noe slikt?

 

Spam, spam, spam...

Bare tar deg på FEIL, de sier ALDRI ham hvis de er usikre på hvor mange det er..

Tydelig at du enten har politi i familien eller nære venner, du forsvarer jo noe som de er tatt på, de var ikke særlig usikre når de sier HAM..

Familien til de 15 som ble drept siste kvarter er nok kjempe glad for politiet sin innsatt, robuste båten de brukte osv..Delta burde forandre navn til Fjomper, selv en guttunge på 6år skjønner at en plastbåt kan ikke ta så mange menn med utstyr..

Lenke til kommentar

Fint om du kan lese det jeg skriver før du lirer av deg ting som ikke er relevante.

 

Du burde også sette deg inn i hva slags båt politiet brukte. Hadde du gjort det så hadde du visst at båten er av nøyaktig samme type som brukes av andre lands spesialenheter og politi i nettopp skarpe situasjoner.

 

Tydelig at du enten har kriminelle i familien eller nære venner som er tungt kriminelle, du angriper jo politiet uten grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...