Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva synes folk om at presidentent av Liberia, en raseseparastisk stat (hvor kun mennesker av svart, afrikansk herkomst får innvilget statsborgerskap), ble tildelt Nobels Fredspris? Er det slik "ondsinnet, fascistisk tankegods" Nobelkommitéen ønsker å identifisere seg med? Og hvorfor har ikke dette blitt satt i søkelyset i media?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes folk om at presidentent av Liberia, en raseseparastisk stat (hvor kun mennesker av svart, afrikansk herkomst får innvilget statsborgerskap), ble tildelt Nobels Fredspris? Er det slik "ondsinnet, fascistisk tankegods" Nobelkommitéen ønsker å identifisere seg med? Og hvorfor har ikke dette blitt satt i søkelyset i media?

De påstandene der må du nok kommer med kilder på!

 

Av nysgjerrighet, hvem mener du fortjener fredsprisen, 793?

Lenke til kommentar
De påstandene der må du nok kommer med kilder på!
"Liberia is also one of the relatively few remaining countries in the world conferring nationality solely on the basis of race. Under the Liberian constitution, only persons of black African origins may obtain citizenship (although Liberian law allows members of other races to hold permanent residency status)." - http://en.wikipedia.org/wiki/Liberian_nationality_law

 

Av nysgjerrighet, hvem mener du fortjener fredsprisen, 793?
Hmm, vanskelig å si. Eugène Terre'Blanche (post-mortem), kanskje.

 

Uansett, tilbake til spørsmålet mitt;

Hvorfor ser man ingen talsmenn fra visse, selverklærte 'anti-rasistiske' hold som SOS-Rasisme, Anti-Rasistisk Senter og lignende ta til motmæle mot tildelesen av denne prisen? Er det fordi at kun andre raser og folkegrupper enn vår egen har rett til sine egne hjemland?

Endret av 793
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De påstandene der må du nok kommer med kilder på!
"Liberia is also one of the relatively few remaining countries in the world conferring nationality solely on the basis of race. Under the Liberian constitution, only persons of black African origins may obtain citizenship (although Liberian law allows members of other races to hold permanent residency status)." - http://en.wikipedia.org/wiki/Liberian_nationality_law

 

Av nysgjerrighet, hvem mener du fortjener fredsprisen, 793?
Hmm, vanskelig å si. Eugène Terre'Blanche (post-mortem), kanskje.

 

Jaja Terre`Blanche fortjener den jo like mye som Ellen Sirleaf, dessverre.

Lenke til kommentar
Jeg mener alle mennesker burde finne sin egen vei og ikke påtvinges ideer fra andre verdensdeler som ikke er tilpasset deres situasjon. Vestlige mennesker har en fanatisk tro på at deres verdier automatisk fører til et bedre samfunn. Hvilke andre er det som har en lignende innstilling? Tja, Al Qaeda, Taliban, Al Shabab, Anders Behring Breivik...

 

Det eneste punktet vi er uenige på er at jeg mener det finnes gode og dårlige kulturelle verdier.

 

God verdi: Frihet. (med forbehold om at man ikke uhensiktsmessig skader seg selv eller andre)

Dårlig verdi: Undertrykkelse.

 

Myndigheter skal eksistere for å hjelpe befolkningen. Ikke omvendt.

Myndigheter skal også frykte folkets vrede. Ikke omvendt.

 

Al Qaeda, Taliban, Shabab, og Breivik, har alle til felles at de ønsket undertrykkelse, ikke frihet. Ekte frihetskjempere har ikke uskyldige som øverste mål.

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor skulle vi tro at frihet og demokrati virker på en positiv måte når det virker strålende i Norge, England, Sverige, Danmark, Tyskland, Finnland, Island, Grønnland, USA, Canada, Spania, Italia, Frankrike, Sveits, Polen, Nederland, Luxemburg, Østerrike, Portugal, Belgia, Malta, Irland...

 

Diktatur fungerer så mye bedre!

Bare se på Nord-Korea og Libya.

 

Og hvem ville vel ikke bodd i Iran framfor Norge?

Hvem ville ikke bodd i Kina framfor USA?

 

Og for ikke å nevne hvor galt det gikk når man bygget demokratier i USA og i Australia og New-Zealand, i nyopprettede nasjoner uten lang historie.

 

Gi meg heller Sharia og forbud mot kritikk mot myndighetene, og internettforbud, any day, enn det dritet her hvor jeg kan kritisere myndighetene, gjøre mer eller mindre HVA JEG VIL på fritiden min, mene akkurat hva jeg vil, ha en kone som er fri og som får jobbe med hva hun selv vil...?

 

Den virkelige tragedien er at fanatikerne aldri selv innser at de er fanatikere, men lukker ørene og spyr ut argumenter for at deres vei er den eneste rette. Her er det ingen forskjell på øst eller vest. Samtidig legger man mindre vekt på hvilke midler som må til for å nå målene sine, selv når de går på bekostning av idealene man kjemper for. Utallige mennesker er blitt drept fordi noen "hadde rett" og noen andre var "de onde". Dette vil fortsette så lenge det finnes mennesker som "har rett".

 

Jeg synes breivik skulle fått fredsprisen. (Dårlig spøk) :p

 

Ser for meg Jagland med verdens største trollface. Det hadde egentlig ikke overrasket meg fra akkurat han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det "flytte til Kina MED en utdannelse" eller "bli født og vokse opp i en gjennomsnittsfamilie i Kina?"

Jeg tror forsatt at jeg hadde valgt å leve som en gjennomsnittsperson i en Kinesisk by enn en gjennomsnittsperson i Sverige.

 

Hovedsakelig er det fordi jeg misliker svensker, mener de er dumme, kalde, arrogante og lettlurte og landet deres er et høl. I praksis så har jeg ikke mer ytringsfrihet enn i Kina.

 

I tilegg er ikke levestandaren deres noe å rope hurra over, selv om den er bedre enn i Kina. Men, i fremtiden vil levestandaren i Kina øke dramatisk, mens levestandaren i Sverige vil falle.

 

Problemet er ikke bare at Sverige er et høl, men det største problemet er at svenskene fornekter alle problemer. Spør du en svenske om kriminalitet vil han si "vi är det säkraste landet i världen". En del av å være en svenske og trives som en svenske er at man fornekter alle problemer og prater om hvor fantastisk Sverige er.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke bare at Sverige er et høl, men det største problemet er at svenskene fornekter alle problemer. Spør du en svenske om kriminalitet vil han si "vi är det säkraste landet i världen". En del av å være en svenske og trives som en svenske er at man fornekter alle problemer og prater om hvor fantastisk Sverige er.

 

Det minner meg om et naboland til Sverige som ikke ville vært spesielt bra stilt uten naturressursene... Wink, wink, nudge, nudge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uansett, tilbake til spørsmålet mitt;

Hvorfor ser man ingen talsmenn fra visse, selverklærte 'anti-rasistiske' hold som SOS-Rasisme, Anti-Rasistisk Senter og lignende ta til motmæle mot tildelesen av denne prisen? Er det fordi at kun andre raser og folkegrupper enn vår egen har rett til sine egne hjemland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt urimelig at skandinaviske politikere skal sette seg som dommere over Kina. Kineserne har utfordringer våre politikere ikke kunne forestille seg i sine verste mareritt; i Skandinavia har man bare hengt seg på utviklingen ellers i Vest-Europa og Norge har til og med vært så heldig å finne olje. Norge har så store ressurser i forhold til innbygggertall at uansett hvor idiotiske politikerne er så er folk overbevist om at de gjør en god jobb tross alt, men det er ikke så vanskelig når man har råd til å ha en tredjedel av befolkningen på trygd og en ytterligere tredjedel ansatt av staten. I Kina ville den samme modellen ha kostet mer enn klodens samlede rikdom; der verdiene skapes fra grunnen av, og Kina har lykkes med det i langt større grad enn man kunne forvente. Kinas middelklasse vokser fortere enn noen annen; den kinesiske "oppskriften" virker, og de måtte være sinnsyke hvis de ønsket å utsette modellen for mer risiko enn absolutt nødvendig. Hvis norske politikere hadde styrt Kina ville denne utviklingen aldri kunne skjedd, fordi den bidrar til "økte forskjeller". :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jonas vil bedre forholdet til Kina

- Vi har ikke hatt politiske kontakter på mitt nivå på et år. Det er en situasjon vi må prøve å komme ut av.

 

 

I en kronikk og i et intervju med Dagens Næringsliv tirsdag kommer Støre med et bredt anlagt utspill for å forsøke å gjenopprette et mer normalt forhold til Kina.

 

 

Vi har diplomatiske kontakter. Men realitetene er at vi ikke har hatt politiske kontakter på mitt nivå på et år. Det er en situasjon vi må prøve å komme ut av.

 

 

Det er naturlig å ta et overblikk over situasjonen ett år etter at forbindelsene mellom Norge og Kina opplevde bråstopp. Jeg vil gi uttrykk for at det er en unormal tilstand at to land med våre roller og ambisjoner ikke har politiske forbindelser. Dette ønsker jeg å sette søkelys på med den hensikt å komme i gang med normale forbindelser der vi kan ha våre enigheter og uenigheter på en normal måte, sier Støre til NTB.

 

Ikke på kne

Støre vil ikke være med på at utspillet kan tolkes som at Norge bøyer kne for Kina.

 

 

Da må du påvise hvor det ligger hen, sier Støre, som tirsdag var i Narvik på vei til ministermøte i Barentsrådet i Kiruna.

 

Han vil på telefon ikke utdype sin uttalelse til Dagens Næringsliv om at «vi har forstått de kinesiske reaksjonene», men viser til kronikken.

 

Kina har forlangt at Norge må beklage tildelingen av Nobels fredspris i 2010 til Liu Xiaobo før forbindelsene kan normaliseres.

 

Støres kronikk inneholder ingen beklagelse, men understreker sterkt Den Norske Nobelkomiteens uavhengighet av norske myndigheter.

 

Etter at den fengslede kinesiske dissidenten Liu Xiaobo ble tildelt Nobels fredspris i fjor, har forholdet mellom Norge og Kina vært iskaldt. Støre bekrefter overfor avisa at han de siste to ukene har jobbet med et nytt budskap for å komme Kina i møte og som han håper gradvis vil reparere forbindelsene.

 

 

Det er unaturlig og uholdbart for Norge og Kina å ha nedfrossede politiske forbindelser. Det er stor kontrast til det vi hadde fram til fjorårets fredspris.

 

Realiteten i dag er at de politiske forbindelsene er på et lavmål. Det betyr at vi fra norsk side har mindre tilgang, og at påvirkning på alle områder er på et minimum. Generelt ser vi økende handel også i 2011, men dagens situasjon begrenser vår mulighet til å være til stede for vårt næringsliv. Det er en realitet, sier Støre.

 

http://www.dagbladet.no/2011/10/11/nyheter/handel/politikk/kina/utenriks/18538661/

Endret av NinjaGaiden
Lenke til kommentar

Interessant. Så fredsprisen har altså skapt en situasjon der norsk politisk innflytelse på Kina er nærmes redusert til null samtidig som handelen øker. Resultatet er at norske selskaper i større grad må følge retningslinjene til kinesiske myndigheter, med andre ord økt kinesisk kontroll over norsk handel.

 

Hm, hvem kom best ut av dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Uansett, tilbake til spørsmålet mitt;

Hvorfor ser man ingen talsmenn fra visse, selverklærte 'anti-rasistiske' hold som SOS-Rasisme, Anti-Rasistisk Senter og lignende ta til motmæle mot tildelesen av denne prisen? Er det fordi at kun andre raser og folkegrupper enn vår egen har rett til sine egne hjemland?

Jeg sendte mail til SOS-rasisme mandagen etter prisen var annonsert om hvorfor det ikke stod noe om det på siden deres. Og forrutsigbart nokk er det ikke kommet noe svar på denne mailen... Jeg så heller ikke noe oppstandelse fra dem når Lauren Hill krevde kun svarte livvakter under hennes norgesbesøk i 2007...

 

Hvis det fremdeles finnes noen som er i det minste tvil om at dette ikke er en antirasistisk organisasjon, men tvert i mot en rasistisk org som kun ser en side så må man rett og slett være dumm. I tilegg så har man jo det faktum at det kun er en front for å svindle til seg penger for det kommunistiske partiet "tjen folket".

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...