Gå til innhold

Navn på firma som driver oljeskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svarene=D

 

Yep det er noe spesefikt jeg er elektrikker men er lei av min jobb på land å er keen på å dra ut på et olje tanker eller båter som generelt går rundt om i verden å leverer olje/varer etc

 

så hvilket rederi har de type tjenestene ( jeg vet jeg har feil fagbrev men kan gå som assistent eller noe i den duren , har aldri hat noe problem å tilpasse meg å lærer fort så fagbrev L eller M er irelevant)

 

Mvh lineplx

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Av rederier som går world wide kan det bli vanskelig å få jobb som elektriker, særlig i denne typen fart. I Frontline hadde vi russiske/ukrainske elektrikere ombord. I TeeKay er det som regel norske elektrikere på bøyelasterene, men de opererer som regel i Nordsjøen så da får du ikke sett så mye av verden. I fraktefart er det vel Wilhelmsen sine containerskip som kan være aktuelle. Vet ikke hvordan det er med norsk bemanning på disse, men det overrasker meg ikke om det kun er norsk chief og kaptein ombord. Högh har noen gasstankere som det muligens er en del nordmenn på, men det skal jeg ikke si for sikkert.

 

Som elektriker vil kanskje cruiseskip gi deg den største utfordringen. Her er det store tavler, og gjerne høyspent også. Ombord i et cruiseskip vil du jobbe i team med flere elektrikere, så muligheten for å lære en del er absolutt tilstede. Bakdelen er at lønna er en god del lavere enn snittet i nordsjøen. At det betales i dollar er heller ikke gunstig med tanke på dagens kurs.

 

Det er litt dumt å si det, men hadde du vært polakk hadde du nok hatt større sjanser som elektriker i world wide olje- og fraktefart. :ermm:

 

Hvis du absolutt vil jobbe som elektriker til sjøs, har du nok størst sjanser hvis du er villig til å "nøye" deg med å operere i norsjøen. Det er ikke umulig at du kan få lærlingeplass hos et av rederiene som går world wide, men når du skal jobbe som selvstendig elektriker er det nok offshore du må satse på (evt. bøyelast). Mange av de norske offshorerederiene har båter i Brasil, Mexicogulfen og Vest-Afrika, så muligheten for å reise litt er absolutt tilstede her også.

 

Vi hadde elektrikerlærling på den båten jeg var på i TeeKay, og vi har også hatt elektrikerlærling på den AHTSen jeg er på nå.

Lenke til kommentar

De fleste store skip har en (kanskje to) skipselektrikere. Så de fleste har den tjenesten.

 

Men når du ikke har skipselektriker fagbrev, ei heller høyspent så vet jeg ikke. For de fleste som seiler utenlands har utenlandsk mannskap, unntatt offiserer (og elektriker assistent har ikke offiser stilling. Bare skipselektrikeren har det).

 

Og du har andre lønnsbetingelser enn hva en fillepiner har. Så derfor vet jeg ikke om de vil ansette deg som assistent. Men det er bare å ringe/sende søknader rundt. Så vil du nok få svar. Men sjansen er størst i nordsjøen, men igjen så stiller de strengere krav til fagbrev.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Hei, lærling er litt uaktuelt når jeg alerede er montør, nå skal jeg ikke være påstålig men høyspent er over 600v eller 1000v, og jeg ser ikke tingen med mer enn 600v på skip siden alt over det blir fordemeste brukt til å transportere strøm over store avstander, så spenningen på de skipene trur jeg ikke er et problem.

 

Og norsjøen hadde vært noe det, men tingen er hvis du ikke kjenner noen eller er elektro enginør så skal du ha virkelig flaks får å få deg jobb der, hvis du ikke har vært lærling ute der da.

 

men snakket med en som jobbet på kiel fergen , han sa han var vanlig elektrikker men ble nå asssisten men er ikke så interesert i å shutle mellom norge og tyskland i 2 uker av gangen=P

 

så hvis du hadde vært meg hvilket rederi ville du ha ringt som har norske elektrikker ombord og reiser litt rundt

 

mvh lineplx

Lenke til kommentar

Hei, lærling er litt uaktuelt når jeg alerede er montør, nå skal jeg ikke være påstålig men høyspent er over 600v eller 1000v, og jeg ser ikke tingen med mer enn 600v på skip siden alt over det blir fordemeste brukt til å transportere strøm over store avstander, så spenningen på de skipene trur jeg ikke er et problem.

 

Og norsjøen hadde vært noe det, men tingen er hvis du ikke kjenner noen eller er elektro enginør så skal du ha virkelig flaks får å få deg jobb der, hvis du ikke har vært lærling ute der da.

 

men snakket med en som jobbet på kiel fergen , han sa han var vanlig elektrikker men ble nå asssisten men er ikke så interesert i å shutle mellom norge og tyskland i 2 uker av gangen=P

 

så hvis du hadde vært meg hvilket rederi ville du ha ringt som har norske elektrikker ombord og reiser litt rundt

 

mvh lineplx

 

Hei!

 

Jeg er elektriker på bøyelaster, altså et "oljeskip" som du kaller det. Hvilket fagbrev har du? Klasse H?

 

Du er klar over at du ikke får reise som skipselektriker uten å ta eksamen i skipselektrisk modul? Denne kan du melde deg opp og ta som privatist, og etter dette må du ha 3 mnd aktiv fartstid før du kan reise som skipselektriker (dette får du ved å gå som assistent).

 

Om du vil reise og se verden, er dette noe som nå begynner å bli heller vanskelig siden ikke mange world wide skip ansetter norske elektrikere. Wilhelmsen er eneste jeg kommer på. Jeg har en beskjent som jobber der, og han liker seg veldig og er fornøyd med at han får reise rundt i hele verden. Der er turnusen 2 mnd på og 2 mnd, ofte +- 1 uke kanskje.

 

Som elektriker på bøyelast reiser vi for det meste rundt i Europa, og som regel kan ikke jeg reise på land når vi er til havn, fordi vi er der kun i 24 timer som regel, og som eneste elektriker ombord får du ikke reise noe sted i tilfelle noe skjer.

 

Jeg vil også gjøre deg oppmerksom på at om du har kun jobbet som montør med klasse H er jobben som skipselektriker en helt annen jobb enn det du har vært vandt med. Har vært bort i mange huselektrikere som kommer på sjøen som skipselektrikere, og flesteparten av dem har utrolig lite peiling. Jeg vet heller ikke om det er mulig for deg å få jobb uten gruppe L, spørst om det er "irrelevant" som du sier..

 

Det at du er påståelig og sier du ikke ser poenget med høyspent på skip (det er over 1000VAC eller 1500DC om jeg ikke tar feil) viser jo at du fortsatt har et stykke å gå. ;) Bøyelasteren jeg har jobbet på i over 2 år har 4 generatorer på nærmere 9000KVA, eller nesten 6,8MW i praksis (altså nærmere 30 Megawatt i kraftproduksjon). I tilegg har den en mindre generator på rundt 3MW og en nødgenerator på 150kW. Der er det to store høyspentrom som blir feedet fra generatorene, som har 6,6kV. Hovedmotoren er en elektrisk motor på 20 Megawatt, som går på høyspent den også (4,4kV om jeg ikke husker feil). Thrustere, lossepumper og litt forskjellig annet går også på høyspent 6,6kV.

 

Om du vil bli skipselektriker må du ringe rundt og høre om det faktisk er mulig med det fagbrevet du har, om du kan ta eksamenen som privatist med den skolegangen du har hatt. Det kan også være smart å lese så mye du finner om skipselektriske anlegg, automasjon etc. Og du må sikkert gå som assistent en stund, men du lærer mye mer på sjøen enn på land, og det er en mye mer spennende jobb. Og så tjener du nok bedre også.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

dette kan du nok glemme. mangen som får stillingen før deg. de som har gått på offshore, utbygging av skip og rigger, service elektriker worldwide på skip kommer inn før deg. har fått en del tilbud fra rederier da jeg ble ferdig med lærlingtida. da hadde jeg jobbet som lærling i nesten 3 år på utrysting av skip. offshore skip bruker nesten bare diesel-elektrisk fremdrift og generasjon. dvs at de bruker generatorsett med dieselmotor og generator. ofte er det 6600V som kommer ut. brukes til populsion og forbruk m.a. noen genset er så store at de bruker bare 1 av 4 genset. sammen med nødgenerator så er et sånt skip klar for mye. tankere har ofte mekanisk fremdriftsystem. dvs. at en forbrenningsmotor står helt i ræva. denne er ofte ikke liten. ikke uvanlig med 4 etasje høg da hver etasje er ca 3-4 meter. da er genset med lavspenning som output. så da blir det å trekke noen store drog av kabler fram til bow thruster. for å spare diesel så har man et aksel generator på akselen til propellen.

 

 

ellers så har du Stolt Tankers. ja det er norsk firma som har flagget ut. eigeren likte ikke norge sin skattepolitikk. Stolt Nielsen. egeren er han som klager i avisa om piratene og skatt i norge. han ville bevæpne alle skipene sine. en del av tankene er bygd i Norge, Florø. 45 000 dødstonn. men det stolt såg at det var bedre å bygge i utlandet fremdeles selv om kvaliteten var elendig i utlandet. noen av de siste tankerne de lagde, fikk de gratis da det hadde brent ombord under bygging. har sett at odfjell og stolt handler tonnasje hos hverandre. odfjell hadde for mye og stolt for lite.

Lenke til kommentar

Alle leverandører av løsninger og produkter til skip og offshore som er avanserte/store nok til at leverandøren bruker egne folk til testing, igangkjøring, feilsøking og service.

 

Det kan være Rolls Royce, ABB, Wärtsilä eller Siemens (leverer som regel store pakker med kraftproduksjon, fremdrift, automasjonssystem, frekvensomformere etc)

Andre leverandører som leverer kransystemer, hydraulikksystemer, DP-systemer etc etc etc etc.

 

Listen over leverandører som har egne servicefolk er veldig lang i denne bransjen.

Jeg er sikker på at andre kan diske opp med flere firmanavn til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...