Gå til innhold

PC-spill-utviklingen holder på å stoppe opp.


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Er selv 30 år, har mange venner som spiller både på konsoll og pc, men de fleste på pc. Det er ingen av disse som gidder å privatkopiere, man kjøper spill ofte gjennom steam eller billigere kanaler som g2play.net og mange av oss kjøper mange spill hver måned. Vi er en god gjeng som feks har forhåndsbestilt SW:TOR, alle har bestilt collectors edition.

 

Problemet ligger ikke i at spillene ikke kommer til pc, men at spillene blir utviklet for konsoll og portert eller tilpasset for pc. Det finnes utallige eksempler på dette de siste årene desverre. Menyer som er helt ubrukelige på pc har vi sett gang på gang. Et detaljenivå som er helt ubeskrivelig elendig(Black Ops feks). Battlefield 3 ser ut til å bli et friskt pust heldighvis, jeg håper flere vil følge etter.

 

Et eksempel er crysis, det første spillet var kun for pc og en fryd for en hver pcgamer, et spill som virkelig pushet grenser og var en målestokk for alle med ny pc. Jeg hadde meget høye forventninger til crysis 2, endelig skulle det på nytt komme et spill som pushet grenser og som jeg forventet at jeg måtte invistere i oppgraderinger for i det heletatt å kunne spille nær maks.

 

I stedet så blir Crysis 2 et stort reklameskilt for cryengine, et stort fokus på konsoll trekker utviklingen vekk fra pc, og det endelige resultatet i et spill der jeg var lovet Directx 11 ved release(vet dette endelig er patchet nå) var vanvittig skuffende. Jeg kjørte crysis 2 på maksuten det minnste problemer, fortsatt nå med Directx 11 patchen så når ikke spillet opp til de forventningene jeg hadde til crysis 2.

 

Spill etter spill lover ditt og datt under utviklingen og forventningene våre blir skutt opp, gang på gang blir vi skuffet da det ferdige produktet er langt fra det utviklerne lovet oss under utviklingen.

 

Jeg har Xbox 360, PS3 og en god PC. Bad Company 2 har jeg både til PC og Xbox 360, Har Black Ops både til PS3 og PC. Jeg spiller ofte på konsoll for å spille sammen med venner som har en box. Men jeg velger alltid pcen når et velutviklet spill er på vei, men har desverre alt for ofte blitt skuffet de siste årene. Når skyrim og BF3 nå kommer er det ingen tvil om at pcen skal brukes, jeg bare håper jeg ikke blir skuffet nok en gang.

Endret av Sn4k3Eye
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være at er bare deg? BRA er realativt til øyet som ser selv ville jeg redusert lista di til detta, (og da er det ikke så ille lenger):

 

- GTA (Ingenting nytt)

 

- C&C (Ble dradd ned i søla.)

 

- Gears of War (stoppet på Nr 1)-(Snakker om pc spillene her ja)

 

- Warcraft (Ingenting nytt)

 

- Unreal tournament 4 (i tidlig utvikling)

 

er bare noen få GODE som har stoppet ^^ og mange bra nye :)

Lenke til kommentar

Et eksempel er crysis, det første spillet var kun for pc og en fryd for en hver pcgamer, et spill som virkelig pushet grenser og var en målestokk for alle med ny pc. Jeg hadde meget høye forventninger til crysis 2, endelig skulle det på nytt komme et spill som pushet grenser og som jeg forventet at jeg måtte invistere i oppgraderinger for i det heletatt å kunne spille nær maks.

 

I stedet så blir Crysis 2 et stort reklameskilt for cryengine, et stort fokus på konsoll trekker utviklingen vekk fra pc, og det endelige resultatet i et spill der jeg var lovet Directx 11 ved release(vet dette endelig er patchet nå) var vanvittig skuffende. Jeg kjørte crysis 2 på maksuten det minnste problemer, fortsatt nå med Directx 11 patchen så når ikke spillet opp til de forventningene jeg hadde til crysis 2.

Ja, Crysis 2 var en gedigen skuffelse. Originalen er et av mine favorittspill. Spilte gjennom det mange ganger. Gledet meg fryktelig til Crysis 2, men dessverre som du sier ble det et eksempel på at konsoller ødelegger for PC. Unntak finnes det riktignok, men altfor ofte får vi PC-brukere annenrangs kvalitet. Og det er her er nok noe av grunnen til at lavere PC-salg kommer av. Kjenner selv flere som piratkopierer spill til PC når de ser at porte av spillet er dårlig.

 

 

Det var noe annet også som jeg glemte å nevne i mitt siste innlegg. Flere viser til antall nedlastinger på nettet når man skal danne seg et bilde over hvor stort omfang piratkopiering har. Dessverre finnes det ingen data på hvor aktuelle disse tallene er, noe det aldri kommer til å bli heller. Et populært spill vil alltid bli lastet ned. Flere laster også ned spill selv om de eier det, for å omgå kopisperrene. Og jeg kan garantere at flere her på forumet har brukt no-cd cracker for å slippe å bruke platene (selv jeg gjør dette av og til).

 

Ingen vet nøyaktig hvor stort problem piratkopiering er. Mye fordi det ikke finnes nok data å lage en god analyse av, annet enn antall nedlastinger. Nedlastinger er heller ikke synonymt med tapt salg. Jeg tror løsninger som Steam har potensialet til å endre på alt dette. Distribusjonsmetodene i dag er for dårlig og DRM-løsninger setter hinder for vanlige brukere - ikke pirater.

 

 

edit: I all diskusjonen har jeg glemte å svare direkte til trådstarter og emnet sitt tema. Jeg tror nok ikke PC-utviklingen stopper opp, heller at den er i en utviklingsfase. Markedet har endret seg drastisk de siste 5 årene. Indie-spill tror jeg vil endre dette - noe vi kan se litt resultater av allerede.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med trådstarter. Jeg synes det bare blir lengre og lengre mellom gode spilltitler (og aldri noe mer episke/fantastiske slik som Homeworld eller UFO-serien).

 

Jeg legger dels skylden på konsollifisering, hvor PC-spillerne bare får en "portert" versjon av et konsollspill. Resten av skylden må vel deles jevnt ut på forskjellige punker, f.eks. at utviklerne tviholder på det de vet fungerer (mainstream-type spill), samt ikke våger å fornye seg og ta i bruk nye muligheter. Er det noen spill som har et skikkelig setup for mer enn en skjerm? Tenk deg å spille en FPS (eller et bilspill!) hvor sekundærskjermen viser kartet over banen. Briljant! Kan ikke huske å ha sett dette, men det blir mer og mer vanlig at folk har 2 eller flere skjermer..

 

Jeg tror også at Microsoft med sin DirectX også må få litt av skylden, da noen utviklere mener at den begrenser mulighetene de har til å gjøre ting (var vel en eller annen artikkel tidligere i år om dette).

 

Jeg ser frem til Skyrim, jeg tror det blir lenge mellom slike fantastiske spill.

Lenke til kommentar

Er det noen spill som har et skikkelig setup for mer enn en skjerm? Tenk deg å spille en FPS (eller et bilspill!) hvor sekundærskjermen viser kartet over banen. Briljant! Kan ikke huske å ha sett dette, men det blir mer og mer vanlig at folk har 2 eller flere skjermer..

 

Supreme commander hadde vel dette såvidt jeg husker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til gjengjeld så har crysis 2 ihvertfall litt halveis engasjerende gameplay, kontra middelmådigheten crysis 1, selv om det kanskje egner seg mindre som techdemo.

 

AtW

Det får være din mening. For min del kommer ikke Crysis 2 i nærheten av gameplayet til originalen. Mye av problemet er håndholdingen spillet har med drakten. I tillegg til at du ikke lenger kan micromanage drakten like godt på Crysis 2 som i det første spillet. Du ser lett forskjellen om du sjekker filmer på youtube. Crysis er et utrolig godt og underholdende spill. Crysis 2 var et bra spill, men ingen Crysis. Kjenner at frustrasjonen bobler i meg.

 

 

Jeg tror også at Microsoft med sin DirectX også må få litt av skylden, da noen utviklere mener at den begrenser mulighetene de har til å gjøre ting (var vel en eller annen artikkel tidligere i år om dette).

Det stemmer at DirectX gir en langt større overhead enn på konsoll, hvor man kan kode nærmere mot maskinvaren. Problemet er bare at PC består av millioner av maskinvarekombinasjoner. Ser ikke en måte som kan fjerne behovet for DirectX eller OpenGL for den saks skyld. Det ville i hvertfall øke utviklingskostnadene betraktelig.
Lenke til kommentar

Helt utrolig hva folk får seg til å skrive her inne angående konsoller. Uten konsoller så ville spillmarkedet vært MYE MINDRE fordi det er alt for enkelt å piratkopiere spill til PC, derfor beveger utviklere seg over på konsoll, og det bør vi være glad for, for det sikrer at spill som Deus Ex 3 og Dragon Age: Origins faktisk kan tjene penger på å lages - ergo tjener alle på det. Konsoller er ikke problemet for PC-brukere. At ikke nok mennesker er villige til å kjøpe PC-spill er problemet.

 

Aner jeg en sterk motstander mot piratkopiering? Men uansett så tror jeg de fleste av oss vil være erlig enige med deg om att piratkopiering er ett stort problem, både for pc-spill og programmvare. Men jeg er uenig i att det er den største grunnen til att produsentene har beveget seg mer over på konsoll. Det skylles nok i stor grad flere ting. For det første, så gir større målgruppe mer salg, og med konsollene med i kalkylen kan de tjene mye mer. Ett resultat av dette blir att spillets mekanikkvog kontroll må begrenses til hva som er praktisk i forhold til kontrollen til konsollen. Dette begrenser og til en hviss grad "kommunikasjonen" i spillet, og gjør att en heller føler en "styrer" ett spil heller enn å være del i det. For det andre, så er det fler potensielle kunder om spill ikke krever like mye av spilleren. Enten det er av intelligens, kunnskap, eller innsats. Spill som er lett å spille, og ikke krever mye gjerneakticitet er malen. Som en "quickfix" du kan holde på med i flere timer. Dette faller ofte godt sammen med kontrollene til konsollene.

Lenke til kommentar

Til gjengjeld så har crysis 2 ihvertfall litt halveis engasjerende gameplay, kontra middelmådigheten crysis 1, selv om det kanskje egner seg mindre som techdemo.

 

AtW

 

Crysis 1 var fantastisk og fullt av emergent gameplay ... Fram til ein kom halvvegs i spelet. Så forsvann alt som hadde gjort det bra so langt. Usikker på om det er 5/10 eller "9/10 om ein ikkje gjer ferdig spelet".

Lenke til kommentar

PC-spill industrien står absolutt ikke stille, de store studioene har bare forlatt den til fordel for penger, forståelig nok.

 

Jeg vil se storsatsinger som lager det nye Diablo/wolf3d/cod/WOW/c&c etc og er

sjangerdefinerende og ikke minst nyskapende.

 

Tviler desverre på at noe slikt vil komme myntet på PC-platformen:/

 

Når kom det sist et sjangerdefinerende og nyskapende spill uansett platform? Spillindustrien har blitt ekstremt preget av at omtrent ingen tør ta en eneste sjanse. Man kopierer velbrukte ideer om og om igjen, og det er hovedsakelig bare grafikken som blir litt bedre for hver gang. I mange tilfeller ofres gjerne gameplay til fordel for et penere utseende.

 

Sant så sant, skaperglede og kreativitet drukner i utgivelsespress og profitt-jag.

 

Feil fokus

Lenke til kommentar

Piratkopiering er nok mer populært blant ungdommer , men som sagt , største brukergruppen er 30-40 år og de gidder det ikke. De her inne som er så gamle , spør vennene deres hvor mange som gidder å knote. Vi driter også i DRM og slikt , vi laster ned fra steam eller lignende og spiller spillet , bom bom bom ! Ferdig.

 

Diablo 3 , starwars MMO , Skyrim , Battlefield 3 , denne utvklingen holder for meg ,, jeg klager ikke :) Den ordentlige utvklingen er det indie-teams som holder på med , de tør å ta sjanser , finne på nye ting , nye vrier. Det er VILDT mange bra indie spill , bare å ble seg gjennom på STEAM , masse å kose seg med :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk svar fra Valve i dag... tror jeg. Here goes...

 

"Hello VikingKylling,

Thank you for contacting Steam Support.

Make sure your network is properly optimized for Steam, even if it appears to be functioning correctly otherwise.

Please follow the links below for information:

Title: Slow Downloads and Connection to Content Servers

Link: http://support.steam...=9498-WPDF-3220

Title: Troubleshooting Network Connectivity

Link: http://support.steam...=1456-EUDN-2493

If you have any further questions, please let us know."

De var ikke engang i nærheten å prøve å svare på det jeg spurte det om. Alt jeg ville vite var hvorfor Steam ikke er valgfritt. Er det så mye å be om?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Prøv Hard Reset, det er et nytt spill som er ganske heftig grafikk messig.

Må si meg skuffa over battlefield 3, åpenbart en konsoll port, spilte først på 360 og når jeg gikk over til pcen var det omtrent identisk bare skarpere grafikk med tanke på oppløsning selvfølgelig og litt kjappere tempo. men utover det temmelig likt.

Lenke til kommentar

De var ikke engang i nærheten å prøve å svare på det jeg spurte det om. Alt jeg ville vite var hvorfor Steam ikke er valgfritt. Er det så mye å be om?

Steam er en DRM-klient.

Prøv Hard Reset, det er et nytt spill som er ganske heftig grafikk messig.

Må si meg skuffa over battlefield 3, åpenbart en konsoll port, spilte først på 360 og når jeg gikk over til pcen var det omtrent identisk bare skarpere grafikk med tanke på oppløsning selvfølgelig og litt kjappere tempo. men utover det temmelig likt.

Det stemmer ikke. PC er hovedplattformen.Betaen har ikke med Ultra oppsett (du kan velge, men er samme som high). Endret av TCi
Lenke til kommentar

Hard Reset hadde en del bra ting, men de feiler der så mange andre har gjort det før de, ting er ikke gjenomført. Physx er en fantastisk motor hvis den blir brukt riktig og gjenomført, men dette har ikke skedd på en skikkelig måte enda desverre. Det er kun utvalgte elementer som kan ødelegges, elementer som gamle trebord og vinduer eller vegger som er åpenbart skjøre er umulig å skade.

 

Dead Island er kansje det siste eksempelet på et utrolig dårlig gjenomført spill. Stoler og bord kan ikke en gang flyttes på, kjøreer du på en bitte liten kasse eller debris så stopper den pansra bilen momentant opp. Hvis zombies slår etter deg i den pansra bilen du sitter i så mister du liv.

 

Er utrolig lenge siden jeg så et godt kodet spill, enda lenger siden vi så en godt kodet grafikk motor, særlig i et MMO. Rift er et godt eksempel på en grafikkmotor som er elendig kodet. For ikke å snakke om Earthrise som er katastrofalt dårlig kodet. Derfor blir det utrolig spennende og se hvordan SWTOR hånterer dette, er det godt nok kodet mot ekstreme pc setups. Greit nok at det kjører bra på en middels pc der de har brukt mye tid på optimalisering, men virker som man rett og slett dropper optimaliseringen mot kraftigere maskiner.

 

Gleder meg til Batman nå, håper de klarer å følge opp det første spillet som var natt og dag, med og uten physx. At battlefield 3 betaen er uten Ultra settings høres jo litt skuffende ut, særlig når de har skrytt så mye av fokus på pc platformen ender utviklingen.

Lenke til kommentar

De siste dagene har vi fått utsettelser på både Assassin's Creed Reveleations og Batman Arkham City. Kan ikke si at det hjelper PC-plattformen når den fortsetter å bli nedprioritert. Jeg har nå bestemt meg for at Assassin's Creed blir den eneste serien jeg nå skal gjøre meg ferdig med. Deretter blir det total boikott av Ubisoft.

Lenke til kommentar

De siste dagene har vi fått utsettelser på både Assassin's Creed Reveleations og Batman Arkham City. Kan ikke si at det hjelper PC-plattformen når den fortsetter å bli nedprioritert. Jeg har nå bestemt meg for at Assassin's Creed blir den eneste serien jeg nå skal gjøre meg ferdig med. Deretter blir det total boikott av Ubisoft.

 

Nok en gang blir konsollspill dratt inn i diskusjonen. Disse spillene har ingenting med PC-spilling å gjøre, og derfor har det ingenting å si i forhold til trådens tema. Super Mario World finnes vel fremdeles ikke i ren PC-utgave. PC-platformen er nedprioritert!

 

Meget bra innlegg av n0s.

 

radiohodet, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Så vidt jeg husker var Morrowind et pc-spill og ikke et konsoll-spill. Fansen forventet da at oppfølger Oblivion skulle bli et seriøst pc-spill og ikke en middelmådig konsoll-port.

 

Selvsagt forstår jeg at fansen er frustrerte, spesielt når utviklerne alltid skal markere spillet med et navn som spillere har et forhold til. Det finnes ikke noe mer irriterende enn når det lates som om spill har noe som helst med sine forgjengere å gjøre bortsett fra navnet og et slags univers. (Syndicate, X-COM, Dragon Age 2, Elder Scrolls: Skyrim, Fallout 3 etc etc) At utviklere/utgivere driver med løgn er ekstremt provoserende. Ingen tvil om det.

 

Bortsett fra det så kan man ikke tvinge en utvikler til å lage PC-spill. Det jeg prøver å få fram er at det finnes RPG-PC-spill under utvikling, som er mye mer lovende enn det Morrowind var. Man må bare glemme disse spillseriene, og spille de ordentlige spillene i stedet, som det fremdeles finnes ekstremt mange av. Like mange som det gjorde for 10 år siden.

 

At det ikke er såkalte AAA-spill gjør vel ingenting, for når kom det egentlig et bra AAA-spill? De bruker jo opp alle pengene sine på grafikk. Det var ikke team på flere hundre mann som lagde PC-spill på 90-tallet heller, om det er det folk tror.

Lenke til kommentar

Nok en gang blir konsollspill dratt inn i diskusjonen. Disse spillene har ingenting med PC-spilling å gjøre, og derfor har det ingenting å si i forhold til trådens tema. Super Mario World finnes vel fremdeles ikke i ren PC-utgave. PC-platformen er nedprioritert!

De er multiplatttform-spill som også er på PC. Hvorfor skal man ikke dra de inn i diskusjonen? Det viser oss at PC-versjonene ikke får den prioriteten som dne fortjener. Istedet for å utsette hele spillet, blir heller PC-versjonen utsatt for å fokusere på å få ferdig konsollutgaven. Noe som igjen fører til at PC-plattformen stiller svakere.
Lenke til kommentar

Personlig er jeg møkk lei FPS-spill, og det av helt andre årsaker enn mange andre tydeligvis. Ser det klages på dårlig grafikk og at ikke alt kan knuses og ødelegges osv. For meg er det noe av det minst vesentlige i et spill. Jeg vil ha bedre story, bedre AI, bedre dialoger og variert innhold, bedre menyer og gameplay. Grafikk er stort sett mer enn bra nok, det er alt dette andre som gjør et spill bra eller dårlig (for meg).

 

RPG-spill derimot er en sjanger jeg er blitt mer og mer opptatt av, samtidig som RPG-spillene blir dårligere og dårligere (litt av en uheldig skjebne). Som jeg har sagt før, muligens tidligere i denne tråden eller en annen, er dette en sjanger som har enorme muligheter og nesten ikke bruker noen av dem. Dvs. det er for få spill, de er for like og en del er for lineære og begrensede.

God story, vakker og passende musikk, gode dialoger og quests og sidequests, en vakker og dynamisk spillverden og et godt gameplay og gode menyer laget for pc! er det som skal til. Det trengs ikke helt vanvittig grafikk, bare den er ok - det er innholdet som teller.

 

Jeg blir litt trist når det nevnes indie-spill som redningen for pc-plattformen. Ja, det er en del bra indie-spill der ute, men de store rpg-ene glimrer vel med sitt fravær der naturlig nok. Det krever en del ressurser å lage et stort og dypt spill som har kvalitet på alle de områder jeg har nevnt. Min spill-interesse henger i en tynn tråd og er avhengig av at sjangere som RPG og tildels også RTS overlever på en overbevisende måte. Multiplattform er ikke veien å gå før i hvert fall konsollene er blitt byttet ut med noe som kan levere varene på skikkelig vis. Slik det er nå blir alle spillserier som tidligere har hatt både spennende innhold og bra innhold, redusert til middelmådigheter for casual-gamere i alle aldre som gjerne spiser pizza, er på facebook og hører på ipod samtidig som de spiller. Det mest latterlige er at mange av de spillene også har forholdsvis høy aldersgrense, samtidig som de mer og mer blir passende for barn og gamle tanter når det gjelder utfordringer.

 

Kan ikke snart spillutviklerne og utgiverne fatte at de må lage spill for grupper separat og ikke lage en eneste røre som skal "tilfredsstille" alle? Se på restaurantene. De har gjerne en del retter å velge mellom og de har også barnemeny. Det nytter ikke å lage en rett som skal passe alle om en skal overleve over tid. De skjønner selvfølgelig at vi blir matlei og går ikke dit igjen. Spillbransjen graver sin egen grav ved å tilby dårlig lapskaus hver gang. Folk spiller ikke for å overleve, og det finnes andre aktiviteter som vil stjele all oppmerksomhet dersom vi fores med lapskaus til vi spyr. Dette er ikke sutring, det er bare realitetsorientering ;)

Endret av casemodd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Physx er en fantastisk motor hvis den blir brukt riktig og gjenomført, men dette har ikke skedd på en skikkelig måte enda desverre. Det er kun utvalgte elementer som kan ødelegges, elementer som gamle trebord og vinduer eller vegger som er åpenbart skjøre er umulig å skade.

Og grunnen til det er: Utvikleren bruker lang tid på å fikse alt dette som kan ødelegges, som deretter vil bli skrudd av for alle som eier ATI og kun synlig for de som eier Nvidia. Noe som betyr at du forventer at utvikler skal bruke måneder på å lage noe som kun vil sees av +-50% av brukere.

Physx er ikke fantastatisk, det er proprietært og idiotisk.

 

Nok en gang blir konsollspill dratt inn i diskusjonen. Disse spillene har ingenting med PC-spilling å gjøre' date=' og derfor har det ingenting å si i forhold til trådens tema. Super Mario World finnes vel fremdeles ikke i ren PC-utgave. PC-platformen er nedprioritert! [/quote']

Ja, bruk selve flagskipet til Nintendo som argumentasjon. :ermm:

Konsollspill har like mye å gjøre med saken som pirater, forskjellig kontra vanilla hardware og software, plug and play etc.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...