Gå til innhold

Opera's hastighet oppskrytt?


Anbefalte innlegg

Alle skryter sånn av at opera er så rask. Jeg har antatt at det gjelder visning (rendring) av sider, og ikke har noen sammenheng med hvor raskt den laster ned filer fra internett (altså jeg med ISDN vil ikke merke noe særlig forskjell).

 

Jeg ble imidlertid meget overasket når jeg tilfeldigvis åpnet en (litt avansert) side lagret på nettverket (100mbit) i både opera og IE.

 

Opera: Brukte ganske nøyaktig et sekund på å rendre siden.

IE: Siden var ferdig lastet (og vist) nesten øyblikkelig. Så bare et lite blink så var den ferdig.

 

Jeg prøvde også refresh sikkert 20 ganger, for å konstantere at IE knuste Opera i lasting av den websiden (e107 CMS).

 

Hva skal dette bety? Den var jo flere ganger tregere enn IE, på det den liksom skal være best på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til meg så er det så som så med hastigheten av sidene. hvis man laster ned en stor fil fra Opera så går det kjempe treigt å laste sider med IE, synes downloding av filer går kjappere i opera å dessuten er det en downloadmanager i Opera som jeg liker. men for det meste så bruker jeg IE til surfing og Opera til nedlasting av div ting. på min pc er det ikke noen forskjell på lasting av sider, hverken på opera eller IE

Lenke til kommentar
spiser minne gjør det også

p4 1.8ghz/1gb)

Er det ikke bare bra at noen programmer spiser litt av all den RAMen? Ser ut til at du har nok til flere sultne programmer... :smile:

 

Jeg har en følelse av at mange skal ha mer og mer RAM, mens programmene helst ikke skal bruke mer enn det som var vanlig i 1995. Er RAM også noe som bare er til signatur bruk? :p

Lenke til kommentar
spiser minne gjør det også

p4 1.8ghz/1gb)

Er det ikke bare bra at noen programmer spiser litt av all den RAMen? Ser ut til at du har nok til flere sultne programmer... :smile:

 

Jeg har en følelse av at mange skal ha mer og mer RAM, mens programmene helst ikke skal bruke mer enn det som var vanlig i 1995. Er RAM også noe som bare er til signatur bruk? :p

 

:yes:

 

Jeg har for øyblikket 422 MB fysisk minne ledig (av 768). Og det til tross for at PC-en ikke har restartet på 18 dager, og jeg kjører dual-monitor, som gjør at jeg har dobbelt så masse programmer oppe som jeg ville hatt på en skjerm.

 

LuftWaffel: Prøvde Opera 7.2b3 nå, og jammen ser det ut som de bruker en helt ny metode for å rendre siden. Nå er den nemlig på nivå med IE, og det ser mye "finere" ut mens den laster siden.

Er det noe annet nytt med 7.2b3? Ser ingen visuelle forandringer i hvertfall.

Lenke til kommentar

jeg synes ikke at Opera spiser noe særlig hverken ram eller cpu jeg. tror den bruker rundt 18 mb ram til meg. av mine 512 mb det er ikke værst IE bruker 14 ser det ut som her. akkurat i dette øyeblikk så bruker jeg IE, men det er fordi at jeg bruker opera mest til nedlasting faktisk. venter spent på at den nye opera versjonen kommer. den tror jeg blir bra.

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme at Opera er litt treigere enn IE, men akkurat et sekund kan jeg avse. Men nå er det ganske mange andre (viktigere) grunner til å bruke Opera. Bruker mye mindre minne, kan åpne flere sider i samma program-vindu (og vi veit at det tar år å starte opp et nytt IE-vindu, spesielt om pc'en er litt overbelasta med andre appz i bakgrunnen, burning, stash-unzipping). Men ønsker ikke å lage enda en ny Opera vs. IE-tråd så det blir vel med det..

 

Oi.. glemte "wand-funksjonen" :oops:

Lenke til kommentar

Vel, da jeg brukte Windows så var IE betraktelig tregere enn Opera.

 

Husk at du må ha 1 side oppe med Opera, og 1 side oppe med IE for at det skal fungere. Den samme sia da. Gjerne slå av IE når du tester Opera.

 

Dessuten dét med at den henger seg oftere er veldig subjektivt fra maskinens ståpunkt. Opera 7.10 hang seg OFTE, men tok meg 2sec å fortsette der jeg slapp (genialt). Mens med IE så mista jeg alt og måtte vente 10sec før windows starte explorer.exe igjen.

 

Nå bruker jeg Opera 7.11 Linux. Jeg har aldri likt IE selv om det er en OK browser, men den følger ikke W3C, den er tung og du kan ikke velge noen ting selv.

 

Velvel, hastigheten er ikke konstant. Jeg har alltid opplevd Opera som raskere enn IE. Uansett så bruker jeg ikke Opera pga hastigheten. Jeg har egentlig aldri brydd meg noe særlig om dét. ;) Opera har sååå mye annet!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...