Gå til innhold

MMO-abonnement er på vei ut (PC)


Anbefalte innlegg

Selv er jeg veldig glad for microtransactions. Jeg er en causal spiller, og kan spille svært mye i et par måneder for så å la spillet ligge et par måneder. Det blir for meg ekstraarbeid og drive på å si opp abonnement og starte det igjen, da det varierer veldig når jeg har lyst å spille. Dermed ender jeg opp med enten å abonnere med dårlig samvittighet fordi jeg føler at jeg "må" spille siden jeg betaler, eller jeg føler det er som å kaste penger ut vinduet og ender opp med å si opp abonnementet på et spill jeg egentlig liker.

 

Nå som mine to favoritt-MMOs har gått F2P (LotRO og EQ2), så kan jeg kose meg med dem når jeg vil. Jeg har ingen problemer med å betale for låse opp irritasjonsmomenter og kjøpe det jeg ønsker når det passer meg. Jeg har tidligere vært VIP-medlem av LotRO, og gikk over til Premium nå. Med de poengene jeg hadde spart opp som VIP, og det jeg fikk da jeg forhåndsbestilte Isengard, så har jeg hatt poeng nok til å låse opp det jeg trenger når jeg trenger det ganske lenge nå, uten å føle at jeg har betalt noe særlig i det hele tatt. Det er ingen tvil om at dette får meg til å spille mer enn ved vanlig abonnement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv verken begeistret for P2W eller månedlig avgift... Kjipt å kjøpe og "binde" seg til ett spill og i praksis sitte med noe som er ubrukelig så fort du ikke betaler kontingenten lenger. Kjenner at det er teit å betale for noe som ikke brukes, så da går det ofte på bekostning av andre spill/annen datatid.

 

Det er i alle fall greit at det lages noe som er spillbart også for de som ikke betaler en fast kontingent, men som faktisk har betalt for spillet. - Faktisk skulle det bare mangle.

Endret av ElderScrollsinisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

pay2win er en stor uting. Spill med microtransactions er en uting i utgangspunktet. Gud som jeg hater det.

 

Dersom det er pay2WIN så er jeg helt enig med deg! Men mange spill har vel heller "pay2getsomecoolnot2usefullstuffbutstillcool" Det trenger ikke være en uting dersom det administreres bra. F.eks. klarer Dungeon and Dragons Unlimited dette svært bra!

 

:)

 

Nei. Fordi det oppforder utviklerene til å ikke tenke konstruktivt når det gjelder utviklingen. Tidligere har man fokusert på brukervennlighet. Nå kan de utvikle en litt ræv løsning, og så ta seg betalt for en som fungerer mye mer tilfredsstillende. i.e. "Convenience items".

Lenke til kommentar

Det har fungert så lenge utviklere skjønner at de kan tjene penger på kosmetikk og tilgjengelighet.

 

Kosmetikk: items som har ikke bedre stats enn gratis items, men har et anderledes utseende som gjerne lokker folk til å kjøpe det.

 

Tilgjengelighet: flere inventory slots, navneskifte, serverskifte, 2x XP boost, insta/fast transport, mounts og mange flere ting jeg ikke kommer på ennå.

Lenke til kommentar

Der tror jeg nok dere tar rimelig feil. Hvis spill som WoW hadde benyttet seg av mikrotransaksjoner så hadde du sett en massiv nedgang i antall abonnementer. Grunnen til det er at "P2W" systemer gjør at du kan kjøpe deg alt av overlegent utstyr, og slikt fungerer rett og slett ikke i alle spill. Og til dere som syter og griner over månedlige avgifter - det har seg faktisk sånn at betaler du en månedlig avgift får du en komplett spillopplevelse, og slipper trangen til å kjøpe mer og mer. Mikrotransaksjoner er etter min erfaring mye dyrere enn en fast månedlig avgift. Du må fortsette å kjøpe i det uendelige for å være best, og du ender faktisk opp med å betale langt mer enn hva en månedlig avgift hadde kostet deg. Hvis du synes dette er et godt system, ja da synes jeg sannelig synd på deg.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at alle disse mikrotransaksjonsbaserte spillene ikke er her på grunn av WoWs plass i markedet. World of Warcraft har rundt 11 millioner mennesker som betaler de over 100kr i måneden (med forskjeller i asia), og de andre spillutviklerne har jo skjønt at "alle" har en WoW account og det er også gjort undersøkelser (uten at jeg kan linke til noen) som viser at det er vanskelig å få folk til å kjøre 2 subscriptions på samme tid. Derfor vil mange tjene mer på disse microtransaksjonene fordi alternativet er færre kunder.

Lenke til kommentar

PFC (Pay For Content): "In order to participate in this raid, you must purchase the Bullshit Complete Wanker Raid Pack™, now only € 39.99 in our store"...

 

- Nei takk, da foretrekker jeg månedspris, vet jeg at jeg ikke kommer til å spille neste mnd, så stopper jeg sub'en og starter opp igjen når jeg har tid eller lyst.

 

PFuS (Pay For useless Shit): "News from the store: You bored with your old and overused Blue Hat™? Now you can replace it with this all new, shiny and amazing Bullshit Complete Wanker Green Hat™, only € 9.99!! Go to the store and purchase now!!!"

 

- Minst like uinteressant, kosmetikk er fullstendig irrelevant for meg. Dessuten er dette utnyttelse av yngre, lettpåvirkelige brukere med alt for lett tilgang til pappas kredittkort.

 

P2W (Pay 2 Win): News from the store: The Amazing Tank/DPS/caster/melee Bullshit Complete Wanker Mega Sword of Total Awesomeness™ - Gives +200% on all stats, the best item in the game, now at a special reduced price of ONLY € 29.99

 

- Denne modellen er den verste av de alle. Om noen husker den gamle 3/10-regelen for kundetilfredshet: Dette vil ikke bare jage meg bort fra spillet, men gi meg en ordentlig flau smak i munnen og et sterkt ønske om å sverte spillet så mye som mulig og hindre så mange som mulig i å bruke penger på det. Dette vil ikke få meg til å snakke positivt om produktet til 3 personer, og jeg vil aktivt oppsøke langt mer enn 10 personer for å stoppe de fra å bruke penger på det.

 

Dette er de eneste tre varianter av "mikrotransaksjons"-basert gaming jeg har sett frem til nå. Det er godt mulig det finnes andre enda mer utspekulerte metoder å lirke mer penger ut av meg enn det jeg før har betalt i månedsavgift, men dette er i hovedtrekk de viktigste modellene, korriger meg gjerne om jeg tar feil.

 

1. PFC - Pay For Content

2. PFuS - Pay For useless Shit

3. P2W - Pay 2 Win

 

Enten ødelegger de spillopplevelsen fullstendig med å kreve betalt for å få tilgang til essensielle deler av innholdet i spillet, tvinge mer penger ut av lommeboka mi fordi jeg nærmer meg den interessante delen av spillet. Eller å ta betalt for komplett uinteressant og fjas-innhold som kosmetiske endringer, pets, mounts og lignende. Eller den verste av de alle, hvor du må betale ekstra for items og gear som det uformelt vil bli krevd at du har før raid leader i det hele tatt vurderer deg med i raidet. Alle tre modeller er utnyttelse og motiveres av grådighet. Alle modeller utelukker meg som kunde.

 

Husk, den ENESTE motivasjonen noen dev har for å endre sin betalingsmodell, er å dra MER penger ut av lommeboka di. Å lure seg selv til å tro noe som helst annet er naivitet som grenser opp mot det uforsvarlige.

 

Et lite tips til bransjen: Fortsett med fast avgift for full tilgang til hele spillet. Men gi oss muligheten for kortere termer. For eksempel gi meg muligheten til å betale for å aktivere abb mitt i en weekend, eller en uke eller 2 uker etc etc. Det vil gi casuals en lettere inngangsport til spill hvor de slipper å "kaste bort" penger på en hel mnd med abbonement når de egentlig bare ville online i et par dager for å si hei til gamle venner, eller lignende grunner.

Endret av n0s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...