Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen høst 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke vanskelig å regne ut roten av noen tall?

 

rooten av 24 hva er det? Hallo....

 

har noen løst eksamenssett vår 2011?

 

sqrt(24)

sqrt(4*6)

2*sqrt(6)

 

 

Skjønte du det?

 

sqrt(n) betyr kvadratroten av n

Skrevet

kan du forklare det dypere,

 

i tillegg lurer jeg på hvis det er sånne vanskelig brøker, hvordan kan jeg regne dem til eksakte verdier?

 

100/350 for eksempel

 

Er det ikke vanskelig å regne ut roten av noen tall?

 

rooten av 24 hva er det? Hallo....

 

har noen løst eksamenssett vår 2011?

 

sqrt(24)

sqrt(4*6)

2*sqrt(6)

 

 

Skjønte du det?

 

sqrt(n) betyr kvadratroten av n

Skrevet

Brøker er eksakte verdier. Det er ikke alle brøker som er mulig å gjøre om til desimaltall.

 

Det du derimot må gjøre er å forkorte brøkene. 100/350 forkorter du til 2/7.

Skrevet (endret)

Trenger ikke bruke det under eksamen for at det skal være behjelpelig med å lære systemet. I går jobbet jeg f.eks. med fortegnslinjer, og det at WA viste både grafen og 1. gradsfunksjonene til 3. grads ligningene hjalp meg mye.

 

Ellers tilbyr WA også sine funksjoner i offline format gjennom Mathematica, dette koster penger og man må kunne bevise at man er student for å få det til en rimelig penge, men håper å skaffe meg dette før eksamen.

Hvordan får du til å tegne fortegnslinje på WA?

 

Hvis jeg setter funksjonen lik 0 får jeg nederst nullpunktene, men det hjelper lite da halve meningen med fortegnslinjer er å se hvilket fortegn den har til hvilken tid.

 

Se f.eks. på denne funksjonen:

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=x%5E2%2B2x-3

 

x^2+2x-3

 

De to grafene er de samme, men den øverste er "zoomet" inn rundt origo og er derfor best å lese av.

 

- Den krysser x-aksen på -3 og 1, altså er -3 og 1 nullpunkt for grafen

- Alt mellom -3 og 1 er negativt

- Alt før -3 er positivt

- Alt etter 1 er positivt.

Endret av hvakrg
Skrevet

jeg skal ha eksamen, har øvd og øvd, men forstår veldig lite matte. Jeg må bare stå på denne eksamenen, strøk i fjor.

vet noen hvor mye jeg må klare for å stå? :( gruer meg enormt

Skrevet

jeg skal ha eksamen, har øvd og øvd, men forstår veldig lite matte. Jeg må bare stå på denne eksamenen, strøk i fjor.

vet noen hvor mye jeg må klare for å stå? :( gruer meg enormt

Hvorfor tar du R-matte da?

 

Hvis du ikke har sansen for matte burde du ikke ta R.

 

Du kan bli nesten hva som helst med S-matte også, så jeg ville anbefale deg å ta det istedenfor.

 

Og hvis du har planer om å bli noe som krever R-matte (ingeniørstudie på ntnu eller noe sånt) så burde du tenke deg om en gang til, for der er det ganske vanskelig matematikk.

Skrevet

jeg skal ha eksamen, har øvd og øvd, men forstår veldig lite matte. Jeg må bare stå på denne eksamenen, strøk i fjor.

vet noen hvor mye jeg må klare for å stå? :( gruer meg enormt

Hvorfor tar du R-matte da?

 

Hvis du ikke har sansen for matte burde du ikke ta R.

 

Du kan bli nesten hva som helst med S-matte også, så jeg ville anbefale deg å ta det istedenfor.

 

Og hvis du har planer om å bli noe som krever R-matte (ingeniørstudie på ntnu eller noe sånt) så burde du tenke deg om en gang til, for der er det ganske vanskelig matematikk.

 

 

jeg gjore sikkert en feil der, men nå vil jeg bare stå på denne eksamen, så jeg slipper å ta fler fag.

Skrevet

Trenger hjelp med denne oppgaven(skjønner a, men ikke b).

 

a) I en stor kasse ligger det mange par med sokker for salg. En fabrikasjonsfeil har ført til at 20 % av alle disse parene har en fargefeil som først kommer til syne ved vasking. Sokkene er derfor satt kraftig ned i pris.

Vi kjøper tilfeldig fire par.

1) Hva er sannsynligheten for at ingen av parene har denne feilen?

2) Hva er sannsynligheten for at to av parene har denne feilen?

Skrevet

Trenger hjelp med denne oppgaven(skjønner a, men ikke b).

a) I en stor kasse ligger det mange par med sokker for salg. En fabrikasjonsfeil har ført til at 20 % av alle disse parene har en fargefeil som først kommer til syne ved vasking. Sokkene er derfor satt kraftig ned i pris.

Vi kjøper tilfeldig fire par.

1) Hva er sannsynligheten for at ingen av parene har denne feilen?

2) Hva er sannsynligheten for at to av parene har denne feilen?

mener du

 

chart?cht=tx&chl=P_2={4\choose 2}\cdot 0,2^2\cdot 0,8^2

Skrevet

Ja. Jeg er så dust, skjønte det nå. Takk. Litt dårlig tegn når jeg ikke klarer den engang. Latterlig nok tar jeg R1-privatisteksamen for å forbedre karakteren 5 til 6!

Skrevet

Kanskje litt sent å komme med nå, men GeoGebra er et fantastisk verktøy, som også kan derivere (til vanskelige oppgaver på delprøve 2). Lær å bruke dette.

 

Husk at om det ikke står "vis ved regning" el. så er det meste lov, så lenge en kommer frem til riktig svar.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hei!

 

Jeg lagde nettopp et Reddit samfunn hvor jeg tenkte å samle alle linker jeg fant som hadde med r1 matte å gjøre.

Hadde satt pris på om andre også ville hjulpet med å legge inn linker som kan være nyttige :)

 

Ha en fortsatt fin dag! :D

 

Link: http://www.reddit.com/r/r1matte/

Endret av MtnDew
Skrevet

Kanskje litt sent å komme med nå, men GeoGebra er et fantastisk verktøy, som også kan derivere (til vanskelige oppgaver på delprøve 2). Lær å bruke dette.

 

Husk at om det ikke står "vis ved regning" el. så er det meste lov, så lenge en kommer frem til riktig svar.

Hvis jeg tegner grafen til en funksjon, kan man finne toppunkt og bunnpunkt på grafen i geogebra? Eller må det gjøres ved regning?

Er ikke så godt kjent med programmet ennå:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...