Gå til innhold

Anmeldelse: Warhammer 40, 000: Space Marine (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Hvordan kan du overhode påstå det er ripoff av Gears of War, når spillet ikke bruker cover engang? GoW ER jo cover-mekanikk. Gjemme seg fra kampene. I Space Marines kan du ikke sitte og gjemme deg bak en stein, bare charge fremover hele tiden. Tullprat.

 

Om noe annet, så er metallrustningene i Gears of War en ripoff av Warhammer 40k. Space Marines har sett slik ut siden 1987.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i mye av det du skriver, men for mange så er det sånn FPS-spill skal være. For min del leser jeg mange av tingene som ble skrevet i den andre anmeldelsen som fikk 3/10 her, mens her er det jo basert på et kjent univers, så da er jo det meste tilgitt, siden det automatisk blir kult. Dette er jo veldig forståelig også.

 

Pinlig historie, horder av fiender, uendelig ammunisjon, klisjeer og stereotyper er like fullt ikke noe som er ubetinget positivt, uansett om spillet er basert på Warhammer eller Titten Tei.

 

Multiplayeren høres jo ganske bra ut, da, og spillmekanismene er sikkert en del bedre enn i det andre spillet som ble anmeldt, men 8/10.... FPS-sjangeren har så ufattelig mye igjen før det når sitt potensiale, at den dagen det kommer et virkelig bra FPS-spill, så finnes det jo ikke karakterer igjen å gi.

 

På den andre siden, så er det vel kanskje ingen som vil ha et FPS-spill med bra historie, interessante karakterer og variert gameplay, så da er nok 8/10 noe folk vil være enig i.

 

Noen liker jo Steven Seagal-filmer også. :p

Synes det virker litt merkelig at man skal vurdere spill etter en tenkt standard for potensiale. Vi kan selvfølgelig anta at spill vil bli bedre enn Space Marine, akkurat som man kan anta at en masseprodusert bil i framtiden blir raskere enn Bugatti Veyron Super Sport, men å argumentere for at spillet/bilen/filmen/boka har mindre verdi fordi det muligens vil komme noe bedre en gang i framtida er en logikk jeg ville vært forsiktig å benytte meg av. Hvis du derimot argumenterer for en tidsuavhengig forståelse av kvalitet, i den grad en slik definisjon er mulig, har du sikkert rett i at Space Marine ikke kommer til å bli stående som noen formalistisk klassiker og at actionspill-kulturen har basert seg vel mye på testosteron-injiseringer i barnesinn.

 

Ikke at Space Marine ser ut som noe 8/10-spill, men argumentasjonen din er litt merkelig.

 

Tror nok du har misforstått hvordan karaktersetting fungerer i spillanmeldelser. Karakteren settes ikke ut fra et potensielt "perfekt" spill som blir utgitt en gang i fremtiden. Den settes ut fra forventninger satt på grunnlag av spillene som er ute akkurat nå. En score på 8/10 for 10 år siden er ikke sammenlignbar med en tilsvarende score i dag, og heller ikke med en om 2 år.

Ikke nødvendigvis misforstått, snarere formulert seg klønete. Din definisjon går ut fra at spill blir bedre idet teknologien utvikler seg, mens jeg opplever at de beste spillanmelderne er de som evner å se forbi teknologiske begrensninger og måle uttrykk opp mot form. Å si at mange av dagens fps ikke utnytter teknologien som er tilgjengelig godt nok er knapt en kontroversiell påstand. Selvfølgelig har alle spill en tydelig tidskoloritt (naturligvis lar også denne seg manipulere), men det betyr ikke at det er riktig å vurdere Homer mot Joyce eller Michelangelo mot Damien Hirst. Man kan selvfølgelig bygge videre på enkeltelementer, men kvalitet har en uforklarlig tendens til å bli stående på tvers av generasjonene. Dette avhenger også av om man utelukkende skal forstå spill som mekaniske artefakter, eller om formstudier også skal regnes som verdifulle.

 

Karakterskalaen til Gamer legger opp til at spillene som befinner seg i området 9-10 er de spillene som vil bli minst påvirket av tidens tann, sant nok, men for meg representerer det en ansvarsfraskrivelse som smakdommere.

Lenke til kommentar

Kjøpte spillet dagen før og kan enkelt si at jeg er veldig fornøyd.

 

Eneste med MP delen er at enkelte våpen er veldig OP.

 

Melta gun er altfor kraftig, jeg går rundt med dette våpenet og kan enkelt ta 3 stk alene hvis jeg hopper litt fram og tilbake. Lascannon og plasma gun/cannon er også veldig irriterende.

 

Melee er også veldig statisk etter min mening.

 

Men alt i alt veldig gøy, skal jo komme co-op last stand etterhvert også ^^

Lenke til kommentar

"Ultramarine"??? Seriøst? Det hele virker noe over-testosteronisert for 12-åringer med kraftig ADHD...

 

Ultramarines er ikkje det mest spanande Chapteret, men det du skriv er - med respekt å melde - framleis skivebom. :)

 

Ut over det faktum at en kompis på mine yngre dager tok seg nær av min sammenlignelse av lekefigurene hans fra Warhammer-universet med Barbie-dokker (store pupper = store muskler), er min kjennskap til Warhammer forsvinnende liten. Så jeg skal ikke rope før høyt eller for lenge.

 

Jeg ser character models som ser ut som hulken uten grønnfarge, navn som går i samme baner og i det hele tatt et voldsomt testosterondrevet image. Eneste måten dette kan bli bra på er om det er ment parodisk og karikaturisert. Ingenting gir meg mer glede enn å fyre opp bolere som tar seg selv seriøst.

 

Mulig jeg har mentalt har blitt ei lita jente på mine gamle dager men jeg holder meg unna dette :)

 

Skjønner godt hva du mener, men som du selv sier, du ser universet utenfra. Warhammer 40,000 har en fantastisk dybde, men en som ikke kan sees fra utsiden. Det er flere "chapters" med Space Marines, basert på forskjellige ting, f.eks Ultramarines har sin inspirasjon fra Romerriket, derfor navn som Titus, Severus, etc. og den seriøse holdningen. Du har andre chapters som Space Wolves, basert på vikinger, osv. Hele settingen er ment å være "over the top", og skal ikke tas så veldig seriøst.

 

Det problemet jeg har med spillet er at det representerer ikke 40k universet spesielt bra sånn historiemessig, er en veldig hollywood-aktig historie. Synes rett og slett at de Space Marinene er litt for mye "good guys", ikke så fanatisk som man kan kjenne de.

Lenke til kommentar

Synes rett og slett at de Space Marinene er litt for mye "good guys", ikke så fanatisk som man kan kjenne de.

 

Som du selv påpeker, de er Ultramarines og ikke Blood Angels. Det jeg dog ikke liker helt med campaign delen er som tidligere nevnt hvordan Orkene høres ut - de prater jo som vanlige engelskmenn. Samt vanlige Imperial Guard sin manglende ærefrykt for Space Marines, de er ikke hverdagskost selv i det 41e millenium. De behandles av den gjengste IG som helt vanlige tropper...

 

 

Apropo multiplayer delen så er den hakket for treg i mine øyne, men fortsatt lett underholdende uten at det varer spesielt lenge. Den lille sjansen det hadde til å overleve som MP spill fjernet de med p2p hosting og altfor få baner.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Det meste i MP er overpowered mot folk som ikke veit korleis dei skal angripe situasjonen :p Har herja med både Melta Gun, melee og heavy bolter, og det er alltid nokon som skrik "nerf!" og liknande. Trikset er å vere på andre sida av situasjonen i blant òg, så du får ein forståing for counters. Til dømes syntes eg at melta gun var nokså kjipt når eg spelte Assault/Raptor, men det var før eg heilt forstod nøyaktig kor manøvrerbar den klassa er, og prøvde meg litt som Tactical Marine med Melta gun sjølv (framleis veldig moro å plaffe ned flygere som trur dei ikkje kan døy.. ). No er Melta Gun-folk berre eit problem om eg ikkje ser dei - og det er jo i så fall mi eiga skuld.

Lenke til kommentar

Synes rett og slett at de Space Marinene er litt for mye "good guys", ikke så fanatisk som man kan kjenne de.

 

Som du selv påpeker, de er Ultramarines og ikke Blood Angels. Det jeg dog ikke liker helt med campaign delen er som tidligere nevnt hvordan Orkene høres ut - de prater jo som vanlige engelskmenn. Samt vanlige Imperial Guard sin manglende ærefrykt for Space Marines, de er ikke hverdagskost selv i det 41e millenium. De behandles av den gjengste IG som helt vanlige tropper...

 

 

Apropo multiplayer delen så er den hakket for treg i mine øyne, men fortsatt lett underholdende uten at det varer spesielt lenge. Den lille sjansen det hadde til å overleve som MP spill fjernet de med p2p hosting og altfor få baner.

 

joda, er Ultramarines som er de desidert "kjedeligste" av de forskjellige Chapterne. Men synes at karakterene i spillet viser litt for lite til "dedikasjonen til keiseren", som gjør 40k et slikt spesielt univers. Men som sagt, Ultramarines er litt mindre ekstrem på det punktet.

 

Du mener litt for lite Cockney aksent på Orkene ?

Lenke til kommentar

Hvem har bestemt at orks skal ha cockey-aksent egentlig? Eller at dverger i fantasyfilmer alltid skal snakke skotsk?

Og good guys og evil guys MÅ snakke queen's English.

Det har nok med britiske stereotyper og samfunnsklasser å gjøre.

 

Slik som Orkene(burde) prate kan de forveksles med en sterkt beruset Milwall-supporter.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Kjøpte spillet og spilt det ca en time. Jeg er ikke særlig glad i det. Dessverre bruker det en slags etappe "saves" så du kan ikke lagre hvor du selv vil. Føles som et xbox spill. Etter å ha død 10 ganger på samme sted og måtte bruke 3 minutt til å komme til det stedet hvor jeg så dør etter 30 sekunder så er jeg lei av det. At medhjelperne dine virker dummere enn orcene hjelper ikke.

Når det kommer til multiplayer skal jeg ikke uttale meg, det er ikke hva jeg bryr meg om.

Selv synes jeg ikke det er mer enn verdt 5/10, men det er meg da.

Lenke til kommentar

"Ultramarine"??? Seriøst? Det hele virker noe over-testosteronisert for 12-åringer med kraftig ADHD...

 

Hele warhammer universet er basert på steriotypier, overdrivelse osv, det er meningen at det skal være litt cheesey:P

 

Jepp, Warhammer 40000 universet kan neppe sies å være noe annet enn satire. Det er blodig alvor i en krig der ingen husker hvem som begynte eller hvorfor, men det er også en undertone av ironi der som er fantastisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...