Gå til innhold

Vannkjøling evt. problemer med lange perioder uten bruk


Gjest medlem-83883

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

Jeg har vært ganske så klar for å installere en Corsair H100 i maskinen min, men i de siste har jeg begynt å se på custom-løsninger også. Med et budsjett på ca. 2500,- burde jeg klare å få et greit system for kjøling av CPU (2600K). Det jeg lurer på, er om vannkjølingssystemet kan ta skade av å stå ubrukt over lengre perioder? Jobben min gjør at jeg er borte fra PC-en 4 uker i slengen. I den perioden vil maskinen stå helt avslått. Er det noen som har opplevd problemer med vannkjølingssystemer som står avslått i lengre perioder?

 

Hvis ingen har noen innvendinger mot bruksmønsteret mitt, tror jeg Aquatuning snart kan se fram mot en ny bestilling. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Takk for svar. Det var det jeg tenkte. Vi har større kjølesystemer på jobb som fungerer etter akkurat samme prinsipp som vannkjølingssystemer i PC-er, men i en ganske mye større skala. Der bruker vi diverse tilsetninger for å hindre korrosjon og algevekst. Det jeg er mest urolig for, er at de relativt små kanalene i CPU-blokken skal blokkeres.

Lenke til kommentar

Ja, her nytter det ikke med destillert vann og sølv, du må nok til med skikkelig væskeblanding.

 

Personlig ville jeg bare latt PC'en stå på om du var redd for slikt. Du kan jo kjøre noe Folding@Home-greier mens du er borte.

 

Ellers er det jo fullt mulig å tømme/fylle dette systemet hver gang du er hjemme. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med slikt, men det vanlige er at man legger inn det som kalles fylleport og dreneringsport i systemet.

 

Fylleporten leder direkte inn i vanntanken fra toppen av kabinettet (driller gjerne et lite hull i toppen), slik at systemet kan fylles opp enkelt.

 

Dreneringsporten er gjerne bare en liten slangebit som kobles på T-stykke rett etter pumpen/vanntanken med stoppventiler på begge utgangene, og en slangebit som man kan lempe ut av kabinettet.

 

Da stenger man den ventilen som fører videre til selve kjølesystemet, åpner ventilen som leder til slangebiten og lemper den i en bøtte utenfor kabinettet. Så slår man på pumpen og lar den pumpe ut mesteparten, før man lar resten renne ut av seg selv.

 

Dette tar ikke lang tid; det som TAR tid er å bli kvitt all luften som sitter igjen inne i systemet etter at man har fylt på. Det er en plagsom jobb :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Tror jeg tar sjansen på vannkjøling, jeg. Kan bli et morosomt lite prosjekt dette. :)

 

Som Gavekort nevner, så vil det nok fungere best med et skikkelig lukket system helt uten fancy vanntilsetninger. Farget vann er helt utelukket uansett.

 

Jeg kjører på, så får vi se om det funker eller ikke. Wish me luck!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Beklager, det er bare jeg som formulerer meg klønete. Jeg har googlet litt rundt dette med vanntilsetninger, og funnet ut at fargetilsetninger i vannet kan forårsake problemer. Derfor er farget vann utelukket for min del. Jeg oppfattet det ikke slik at du anbefalte farget vann :)

 

Bare et lite spørsmål til dere som har erfaring med dette. Hvor tykk radiator burde jeg gå for? Holder det med 45mm eller er det like greit å gå for en tykkere radiator med en gang. Det er ikke usannsynlig at jeg inkluderer en GPU-blokk i loopen en gang i fremtiden hvis det har noe å si.

 

Edit: skal ha en 360 rad i toppen av et Corsair 700D kabinett.

Endret av medlem-83883
Lenke til kommentar

Altså kjøleevnen til hele systemet avhenger av 2 ting, hovedsaklig (om vi antar at flyten pumpen gir er høy nok, som den vil være i vanlige systemer):

* Kjøleoverflaten

* Lufttemperaturen

 

Vannkjøling er ikke magisk bedre enn vanlig luftkjøling. Grunnen til at det i de fleste tilfeller gir bedre ytelse er at kjøleoverflaten generelt sett er større på radiatorer enn på vanlige luftkjølere.

 

Se for deg at du tar alle finnene på radiatoren og legger dem på bordet side ved side, og at du demonterer en luftkjøler og legger ut de finnene side ved side. Da kan du se det totale kjølearealet på hver enhet.

 

Er de samme størrelse, så vil ikke vannkjølingen nødvendigvis gi bedre ytelse - men litt, fordi vann overføre varme bedre, og sprer den ut slik at kjøleoverflaten vil utnyttes bedre enn ved en luftkjøler, hvor varmen må spres ut over finnene med kobberrør.

 

Men i de aller fleste tilfeller så vil det totale kjølearealet på en radiator være mye større enn den du får på en luftkjøler.

 

Hvor tykk radiatoren er har direkte innvirkning på kjølearealet. Men ja, det bør gå greit.

 

Grunnregelen for å vannkjøle systemer er at man bør ha 120x120x30mm eller mere per komponent som skal kjøles. Går man over det så er det luksus - men klart, jo mere kjøleareal man har, jo tregere vifter må man å ha for å oppnå samme kjøleevne. Og dermed blir det roligere.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Takk for hjelpen så langt, folkens!

Nå har jeg satt sammen en liten handleliste hos Aquatuning. Har jeg begått noen tabber her når det gjelder valg av komponenter?

 

 

 

Hovedkomponenter

EK Water Blocks EK-DDC X-Res 100 Laing DDC Acetal vanntank

EK Water Blocks EK-Supreme HF Full Nickel universal Easy Mount

Aquacomputer airplex XT 360

Laing DDC-vannpumpe 12V DDC-1T (original)

 

Diverse

Schlauchschelle Federband 17 - 19mm silber

slange Nalgene Typ 180 19/13mm klar (1/2"ID)

13mm (1/2") sealing plug - knurled -

2-way ball valve brass G1/4 type 2

Alphacool 13mm (1/2") barbed fitting G1/4 with O-Ring "FatBoy" - Chrome

Alphacool Y-connector - G1/4 revolvable - 3x inner thread - Chrome

Double nipple G1/4 AG to G1/4 AG revolvable - silver nickel

Fillport black nickel

Innovatek Protect concentrate by Aquatuning 1000ml

 

Vifter

Noctua NF-P12-1300 ( 120x120x25mm )

Noiseblocker NB-BlackSilentPRO PK2 ( 140x140x25mm )

Phobya Y-Cable 3Pin Molex to 3x 3Pin Molex 60cm - UV white

 

 

 

Når det gjelder vifter, så har jeg 2 stk. Noctua P12 fra før, så jeg bestiller en ekstra til bruk på radiatoren. Noiseblocker-viftene skal erstatte min nåværende kabinettvifter.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok valgt DDC-1Plus varianten av pumpen, som tilsvarer MCP355, når jeg første skulle handle.

 

Ellers må jeg si at, såvidt jeg vet - uten at jeg har undersøkt nærmere ang. P12-viftene spesifikt, så vil du få bedre resultater om du bruker Noctua-viftene som kabinettvifter og NoiseBlocker-viftene på radiatoren.

 

Hva er "Schlauchschelle Federband 17 - 19mm silber"?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

P12 viftene er laget for bruk på kjølere og radiatorer, så jeg skal i det minste prøve dem på radiatoren først.

 

Schlauchschelle Federband er slangeklemmer. Det er tydeligvis ikke alt som er oversatt enda på nettsiden til Aquatuning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...