Gå til innhold

Hva er kommunisme?


Anbefalte innlegg

God dag. Da er det snart valg, og jeg, som ikke er særlig interessert i politikk i det hele tatt, fant ut i dag at Rødt er et kommunistisk parti. Har ei i klassen som er med i Rødt, men har ikke særlig kontakt med hun. Uansett. Hva er kommunisme? Jeg kan absolutt ingenting om det, derfor spør jeg her.

 

Det eneste jeg har hørt, er at de vil eie alt, og at alle skal tjene like mye. Dette var noe hun i klassen min avkreftet. Ble fortalt at kommunister vil at staten skal eie sykehus, skoler, store selskaper, akkurat som staten gjør i Norge nå.

 

Har også hørt at kommunisme er for folket. At samfunnet vil bli bedre hvis vi hadde hatt et kommunistisk styre.

 

Så. Jeg vil helst vite så mye som mulig om kommunismen. Hva de er for, og hva de er i mot.

Og så det siste spørsmålet:

 

Hvorfor skal jeg stemme Rødt?

Hvorfor skal jeg ikke stemme Rødt?

 

Vil bare nevne at jeg helt sikkert ikke kommer til å stemme på verken Rødt eller nkp.

Håper virkelig det er noen her som kan hjelpe meg! Jeg takker og bukker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødt er ikke kommunistisk, men marxistisk, revolusjonært sosialistisk. De brøt med marxist-leninismen før partiet Rødt ble stiftet. Siden de er det eneste partiet som har mulighet til å bli representert på ytterste venstre, er det nok naturlig at de tiltrekker seg personer med litt forskjellige meninger på venstresiden.

 

Med litt søking fant jeg denne tråden, og kan med dette innrømme at jeg kan nesten ingenting om kommunisme og sosialisme i forhold til liberalisme, selv. Har sagt det tidligere, men man hadde trengt flere fra ytterste venstre her, da man allerede har svært mange fra ytterste høyre, og kunne lært mer om den andre siden også. :)

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Kommunismens "forslag" er at vi tar livet av klassesamfunnet mens vi har sjansen, så vår eras "motsetninger" ikke blir mellom fattig og rik(eller de historiske forgjengerne til disse).

Så man skal bygge et samfunn litt som dagens Norge, men uten klasser eller pyramidespill.

Marx forslå en "revolusjon", altså er rask totalomvending av det Britiske samfunn ca 1820 der arbeiderne tok kontrol over alt, og pyramideleken som kapitaleierne tjener på ville opphøre.

Så man kunne endelig bli kvitt utnyttelsen og slavearbeidet som var den gang da.

 

 

Kommunismens problemer?

-Der det ble revolusjon var landene ikke industrialiserte kapitalsamfunn, og eliten ble til et diktatorskap(noe som igjen skapte en klasseforskjell)

-Mange kommunistiske og sosialistiske ideer har blitt implantert over tiden, og i land hvor dette har hendt så har klassekampen kollapset, og da forsvinner grunnlaget for å lage en revolusjon

-Etter hvert så stablet arbeiderbevegelsen seg sammen, og mange ting som kunne ha blitt gjordt over en revolusjon ble i stede sakte implantert over flerfoldige år.

 

 

 

Alt for kort oppsumert så er kommunismen sosialismens lillebror, og meget mye mer konkret.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar :)

 

 

Hvis du ønsker å gå så dypt må du nok gjøre det selv. Jeg mener personlig at wikipedia er et godt sted å starte, men finnes ufattelig mye. Du burde også lese om marxisme.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kommunisme

 

Grunnen til at jeg lagde denne tråden, var for å slippe å lese det på Wikipedia, hehe :p Får vell bare sette igang å lese det da.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noen eksempler på hvordan komunnisme og sosialisme ikke fungerer i praksis så er det en del land som er ganske sammenlignbare. Dvs der både land og folk har mye til felles bortsett fra at det ene har valgt kommunisme og/eller sosialisme mens den andre parten har valgt en politisk retning litt lenger mot høyre.

 

USA og Sovjet

Vest- og Øst-Tyskland

Sør og Nord Korea

 

En varsellampe som bør lyse sterkt når det gjelder kommunismen er at den nesten alltid er avhengig av å fjerne demakratiske rettigheter fra folket for å få/beholde makten. I tillegg er mange av disse landene også nødt til å stenge grensene, ikke for å hindre folk i å komme inn til landet, men for å hindre landets befolkning i å flykte.

Endret av LightSabre
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noen eksempler på hvordan komunnisme og sosialisme ikke fungerer i praksis så er det en del land som er ganske sammenlignbare. Dvs der både land og folk har mye til felles bortsett fra at det ene har valgt kommunisme og/eller sosialisme mens den andre parten har valgt en politisk retning litt lenger mot høyre.

 

USA og Sovjet

Vest- og Øst-Tyskland

Sør og Nord Korea

 

En varsellampe som bør lyse sterkt når det gjelder kommunismen er at den nesten alltid er avhengig av å fjerne demakratiske rettigheter fra folket for å få/beholde makten. I tillegg er mange av disse landene også nødt til å stenge grensene, ikke for å hindre folk i å komme inn til landet, men for å hindre landets befolkning i å flykte.

 

Trollface.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommunisme er å fjerne individualitet, og å bygge verdier om et fellesskap og samarbeid. Det er den ultimate rettferdighet, men uten frihet.

 

De eneste som stemmer Rødt er ungdommer med identitetsproblemer, og senile kjerringer som beundret Sovjetunionen under den kalde krigen.

Endret av Gavekort
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Definisjonen på kommunisme er ett klasseløst sammfunn hvor alle er likt stilt og alle har samme rettigheter. Merk, dette er definisjonen.

Dette kan også kalles for sosialisme, bare en mer ekstrem versjon av den hvor staten skal kontrollere alt.

 

Det som har vært det største problemet for kommunisme er at hvert land som har innført dette har endt opp som diktatur, årsaken til dette er at kommunisme ikke fungerer i ett demokrati hvor folk skal bli enig om alt. Kommunisme går ut på at staten har rett (selv om de har feil) og staten skal bestemme alt. Da fungerer det ikke overens med ett demokrati.

 

Hvis vi ser på eksemplene som ble nevnt litt lenger opp:

 

Tidligere Sovjet - Her fungerte kommunismen til en viss grad - Hvertfall før landets diktator ble paranoid.

Øst-Tyskland - Her fungerte aldri kommunismen slik den var ment, årsak: Landet var nettopp kommet ut ifra en ødelegende krig og i Tyskland generellt har det alltid vært store klasseforskjeller, så da kommunismen gjor sitt inntog var dette vanskeligt å svelge for Tyskerne.

Nord-Korea - Paranoid leder - Ikke noe annet å si der.

Tidligere Jugoslavia - Her har vi ett land hvor kommunismen faktiskt fungerte slik den skulle. Problemet her var at det var for mye nasjonalisme i enkelte land som fikk systemet til å bryte sammen.

Lenke til kommentar

Et annet interessant eksempel er Cuba, som vel er det landet som har vært kommunistisk lengst. Uten at jeg kan altfor mye om det, så har Cuba hatt en relativt bra levestandard sammenlignet med sine naboland.

 

Kina er også et godt eksempel på land for "kommunisme" faktisk fungerer. Kina er ikke heeeelt venstrevent, men er nærme nok til å brukes i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rødt er forresten et tulleparti. Norge AS hadde gått under hvis de apekattene hadde fått makt, og er lever vel egentlig på mennesker som aldri har vært utenfor stuedøra si.

 

Ho jenta i klassen din stemmer antageligvis rødt på grunnlag av enten foreldre som stemmer rødt, eller så har hun funnet en eller annen tullesak hun "brenner for", eksempelvis "lik lønn til alle siden det er rettferdig lizzom"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...