Gå til innhold

bruke opp penger som ikke er mine


Triple_DES

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har fått inn 25 000 kroner fra en ukjent person. Jeg regner med at fyren har tastet feil mottakerkontonummer.

Men om disse pengene blir værende i 2-3 uker, kan jeg da få lov til å bruke dem? Og om fyren skulle reverse transaksjonen ved en senere anledning, må jeg betale tilbake det jeg har brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har her plikt til å varsla banken. Dette fylgjer av den kontrollplikta du har på banktransaksjonar (du har etter kundevilkåra PLIKT til å gjennomgå kontoutskrifta di og varsla når noko ikkje stemmer).

 

Hugs at ein banktransaksjon kan alltid sporast, og banken kan kva tid som helst reversera transaksjonen utan vidare om han er feilført på din konto. Er pengane då fjerna frå kontoen kan det verta aktuelt å melda til politiet for svik, og det er alltid oppseingsgrunn for banken både kva gjeld konti og lån du har. Banken kan godt og då setja kontoen i minus ved tilbaketrekkjinga, sperra bankkortet og renterekna deg for overtrekk på kontoen - ofte 24 % rente pr år.

 

Så her bør du fyrst avklara med banken AT dette er feilsending, og så få banken til å overføra dette på ein "feilkonto" alle bankar har.

 

Berre for god orden si skuld: Du har aldri plikt til å varsla banken før du har fått ei kontoutskrift denne summen står på, så lenge det ikkje er andre ting som tilseier at du "må vita" om denne summen. Å nytta summen utan å sjekka er derimot svik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heisann,

 

Jeg har fått inn 25 000 kroner fra en ukjent person. Jeg regner med at fyren har tastet feil mottakerkontonummer.

Men om disse pengene blir værende i 2-3 uker, kan jeg da få lov til å bruke dem?

Nei.

 

Og om fyren skulle reverse transaksjonen ved en senere anledning, må jeg betale tilbake det jeg har brukt?

Ja.

 

Dette prinsippet kalles for Condictio Indebiti innen jussen og er blitt diskutert flere ganger på jussforumet.

 

Kortversjonen:

Grunnen til at du ikke kan bruke pengene og at du eventuelt må betale dem tilbake er at du ikke er i aktsom god tro i forbindelse med dette. Det nytter ikke å være i angivelig god tro.

 

G :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

vel da får jeg late som jeg trodde det var penger fra lånekassen :thumbup::dribble:

Ingen realitetsendring av den grunn. Spørsmålet var jo ikke hvordan du skulle slippe unna, men hvordan situasjonen forholdt seg i lovlige former.

 

Akkurat den måten å ressonnere på er det vi kaller å være i angivelig god tro. Du må være meget sikker på at det vil bli oppdaget og da kommer du til å bli tiltalt for underslag.

 

Bruk pengene, du. Ha det gøy.

 

Men; "If you do the crime, take the time."

 

Så kan du komme tilbake og starte en tråd om hvor urettferdig det var at du fikk straff for å bruke opp andre folks penger.

 

G :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper denne får deg på bedre tanker. :)

 

Mannen ble torsdag dømt til fengsel i 120 dager, hvorav 90 dager ubetinget. Straffen er strengere enn aktors påstand, som lød på fengsel i 120 dager, hvorav 30 dager ubetinget. 42-åringen ble også dømt til å tilbakebetale pengene, 500.000 kroner, som han i sommer fikk overført til sin konto etter en feil.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1551852.ece

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er 25.000 en relativ liten sum og man kan alltids vente og se om 1 års tid om det kommer inn noe krav på denne summen.

Å bruke disse pengene hadde jeg selv vært forsiktig med , som flere påpeker ovenfor så blir det fort et problem om personen som satte inn pengene oppdager feilen og sier ifra til banken.

 

Hovedårsaken til at jeg selv ikke hadde giddet å varsle banken om at jeg fikk inn X sum fra en ukjent part er nettopp det som andre påpeker her at man får som regel ikke noe "finnerlønn" for slikt. Ønsker banken at jeg skal gjøre jobben for dem så kan de i det minste betale timespris for det ^_^

Lenke til kommentar

Hovedårsaken til at jeg selv ikke hadde giddet å varsle banken om at jeg fikk inn X sum fra en ukjent part er nettopp det som andre påpeker her at man får som regel ikke noe "finnerlønn" for slikt. Ønsker banken at jeg skal gjøre jobben for dem så kan de i det minste betale timespris for det ^_^

Du kan gjerne vurdera slik, men i den papirhaugen kalla "kontrakt" som du skriv under på når du opprettar eit kundetilhøve og ein ny konto i ein bank, går det heilt klårt fram i dei fleste bankar at du som kunde har plikt til å gjennomgå kontoutskrifta og varsla banken med feil. Brot på denne avtala er faktisk lovleg grunn for oppseiing og avslutning av heile kundetilhøvet ditt. Sjølvsagt ikkje største problemet i verda for fleirtalet så lenge ein har berre innskot, litt verre om ein har lån i banken og...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...