Gå til innhold

Bytt ut fjernkontrollen med tankekraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet dere hva? Jeg trenger ikke en avansert hjernebølgeleser for å styre TV-en. JEG TRENGER FEM-SEKS KNAPPER!

Min nyeste forsterker har 68 knapper og to flertrinns flytte-brytere. Jeg vet hva tre av de brukes til. Ny TV har 52 knapper og selv MCE-kontrolleren har 46-knapper. Og den gamle TV-en har uopplyste touch-knapper på fronten for kontroll som er _helt_ ubrukelig.

Prøv å få til dagens fjernkontroll før dere går videre til science fiction er dere snille. :)

10188417-simple-remote.jpg

/rant

Skrevet

Overkomplisert løsning på et enkelt problem...

Hvem gidder å ha epsialutstyr koblet direkte på hodet dersom det ikke gjør noe som eller er umulig å oppnå effektivt? (som kompromisset med å bruke briller for 3D, eller hjelm for VR)

Tankestyring (eller styring via nerveimpulser som dette nok i praksis er) er interessant for all del - men ikke spesiellt for noe som dette som vi allerede har en helt fin relativt low-tech løsning for som fungerer.

Tilsvarende teknologi for å styre proteser for handicappede - eller for å gi muligheten for "ekstra fingre" for databrukere som trenger tilgang til ekstra mange kommandoer (til og med i spill) er langt mer praktisk bruk av slik teknologi IMO da det ihvertfall muligjør noe som ellers ville vært umulig eller upraktisk å oppnå på andre måter.

Det blir først når slik teknologi allerede er utbredt til en stor grad at du allerede bruekr en slik dings i hverdagen til masse andre ting at det blir praktisk å styre noe såpass lite komplisert med en så over-engineered løsning. Det vil nok sikkert skje på sikt at vi får et slikt generalisert brain-to-computer interface - men jeg tipper det vil ta minst 20-30år før det virkelig begynner å ta av.

-Stigma

Skrevet

Jeg mener å huske at dette var spådd i "the Hitchhikers Guide to the Galaxy". Der beskrev de vel en radio som du kunne styre med tankekraft, men det viste seg å være litt problematisk når tankene begynte å vandre...

Skrevet

Vet dere hva? Jeg trenger ikke en avansert hjernebølgeleser for å styre TV-en. JEG TRENGER FEM-SEKS KNAPPER!

Min nyeste forsterker har 68 knapper og to flertrinns flytte-brytere. Jeg vet hva tre av de brukes til. Ny TV har 52 knapper og selv MCE-kontrolleren har 46-knapper. Og den gamle TV-en har uopplyste touch-knapper på fronten for kontroll som er _helt_ ubrukelig.

Prøv å få til dagens fjernkontroll før dere går videre til science fiction er dere snille. :)

10188417-simple-remote.jpg

/rant

Forsåvidt enig, jeg bruker få knapper, sålenge jeg kan kjøre ting via en PC og få ett knappetrykk til å gjøre mange operasjoner, så er det no stress. Og hva er greia med at de bruker IR? Er det ikke snart på tide å bytte ut dette?

AtW

Skrevet
Og hva er greia med at de bruker IR? Er det ikke snart på tide å bytte ut dette?

IR gjør at de kan kjøre alle identiske fjernkontroller på samme frekvens og uten bonding og validering samt trolig at de slipper å bevege seg inn i RF-verden hvor det sikkert lurer 1 000 000 patenter. :)

Hurra for fremskritt.

Skrevet
Og hva er greia med at de bruker IR? Er det ikke snart på tide å bytte ut dette?

IR gjør at de kan kjøre alle identiske fjernkontroller på samme frekvens og uten bonding og validering samt trolig at de slipper å bevege seg inn i RF-verden hvor det sikkert lurer 1 000 000 patenter. :)

Hurra for fremskritt.

Det er ikke noe i veien for å kjøre ting på samme frekvens uansett. IR er ett møkkasystem, å måtte ha line of sight er en formidabel ulempe.

AtW

Skrevet
Det er ikke noe i veien for å kjøre ting på samme frekvens uansett.

Frekvens var ikke helt rett terminologi. Det jeg mente var at alt av utstyr kan lages helt likt uten å måtte tenke at flere like enheter er inne rekkevidde.

Skrevet

Fjernkontrollen fungerer ikke slik at den setter på hva du tenker på. Du må konsentrere deg og fokusere på å skifte kanal opp og ned. Det er ikke noe slik "nå tenker jeg på nakne pupper og plutselig kom playboy på TV-en".

Skrevet (endret)

Fjernkontrollen fungerer ikke slik at den setter på hva du tenker på. Du må konsentrere deg og fokusere på å skifte kanal opp og ned. Det er ikke noe slik "nå tenker jeg på nakne pupper og plutselig kom playboy på TV-en".

Jeg tipper nok at det her er snakk om sansing av muskelimpulser og ikke hjernebølger (og enda mindre tanker) - da dette rett og slett er den enkleste og mest robuste måten å plukke opp nervesignaler. Den enheten (husker ikke navnet i farten) som er ment for spillbruk fungerer primært på denne måten også. Det betyr i praksis at du kan "trykke på knapper" ved å flexe små muskler i ansiktet og denslags. Det betyr dog ikke at du må sitte å lage grimaser hele tiden. Det viser seg at ved trening (når du lærer deg hva sensoren reagerer på - ikke ulikt å lære opp de vanlige musklene dine) så er det bare ørsmå bevegelser som skal til hvilket kan (med mye trenign vel og merke) bli like naturlig og ikke-bevisst som når en erfaren FPS spiller beveger seg med tastature og musen i et FPS spill.

Da tenker du tross alt ikke på hvilke taster du skal trykke men helelr bare hvordan du vil at du skal bevege deg - og fingrene går etter "muskelminne".

Forskning indikerer faktisk at det er fullt mulig å sende slike impulser uten å faktisk bevege musklene merkbart - og det er det som virker å bli tilfellet mer og mer ved langvaring bruk.

Det er når du oppnår slikt "Muskelminne" etter mye bruk at slike dingser kan virke som "tankekontroll" da det er som du i praksis får en usynlig ekstra hånd å jobbe med - men det er ikke snakk om noen "tankekontroll" i noen konkret forstand.

Det finnes vel og merke også sensorer som sanser hjernebølger (ikke muskelimpulser altså). I stedet for å bruke musklene dine for aktivere disse må du i stedet endre "fokuset" i hodet ditt for å si det slik. Det er fremdeles ikke "tankekontroll" i den forstand at du tenker på noe og det skjer - men det er faktisk ekte brain-to-computer kontroll om enn veldig grunnleggende. Det fungerer fremdeles bare som en av/på eller i beste tilfelle som en 0-til-100% skala. Spill-enheten jeg nevnte over hadde dette også for alfa og betabølger mener jeg å huske. Problemet med denne styringen fremfor de basert på muskelimpulser er at lærekurven er mye vanskeligere. Delvis fordi det er vanskelig å forklare hva du skal gjøre for å oppnå riktig sinstilstand for at det aktiverer funksjonen og delvis pga. det er mindre intuitivt for oss å prøve å påvirke noe i omverdenen via hjernen direkte enn det er ved å brke en muskel - hvilket tross alt ikke er så langt unna det vi gjør hver eneste dag med armer og ben. De som testet dette over lengre tid rapporterte at det var mulig å bli god på denne typen styring også til den grad at det ble "second-nature", men det tok gjerne månedsvis med trening fremfor noen dager eller uker på muskel-impuls styringen.

Jaja, nok masking fra meg :) Jeg synes bare det er interessant teknologi - når det bruks til mer interessante ting enn fjernkontroller... :roll:

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet

hvis tankekraft skal fungere skikkelig her så må man ha kontroll over :

10 nummertaster til ( kanalvalg ,sidetal på tekst tv,koder o.l)

2/3 volume knapper

2 kanalvalg taster

ca 8 taster for avspilling av video eller cd

i tillegg kommer de spesielle tastene for innstilling av tv ,video eller de ander enhetene man bruker

sumerer men det opp så får man fort bruk for en 30-40 taster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...