Gå til innhold

Bytt ut fjernkontrollen med tankekraft


Anbefalte innlegg

Det er absolutt en interessant teknologi, og da tenker jeg at det er et ypperlig verktøy for de med lammelse i kroppen.

 

Kombinert med eye-tracking er det ENORMT bra. Med noen måneder trening (som ike er noe problem om du er lammet fra nakken og ned liksom) så er det ikke noe vanskeligere enn å trykke på knapper på tastaturet. Faktisk rapporterer mange at over lang tids bruk er det faktisk raskere reaksonstid på slike nerveimpuls triggere enn på å trykke på knapper.

 

Tingen er at slike systemet er enda bare gode til å gi deg en håndfull virtuelle "taster" og mangel musens funksjonalitet. Med eye-tracking kan du få en fullgod mus-replacement. Det krever litt trening og koster nok en del penger for en god løsning, men det er ingenting teknisk i veien for at en fullstendig paralysert person kunne bruke en datamaskin fullt ut nesten på lik linje med en ikke handicappet person (kanskje litt tregere på å skrive, da det involverer så mange taster). Ingen grunn for at en slik person ikke kunne dominere i counterstrike ved siden helt vanlige mennesker - og det måtte jo være en kjempeavlastning å kunne ha "digital frihet" når man mangler den fysiske friheten til å kunne bevege seg.

 

Jeg har også sett en god del kul bruk av veldig lik teknologi for proteser. Det er mer avansert naturligvis - men det er rimelig kult når folk med en hel kunstig arm kan spise suppse fra skje uten å søle bare ved hjelp av nerveimpulser og en power-protese (det er det jo søren ikke alle som klarer med sine armer og ben i fullt behold hehe) :)

 

Fannt ikke akkurat den videoen, men her er noe som demonstrerer hvor langt man er på vei med dette:

 

Det er enda for dyrt og eksperimentellt for allmanseie - men det er jo ingen tvil om at dette vil bli standard for folk som mangler lemmer på sikt - og ikke minst at potensialet for slike kunstige lem er nesten grenseløse i teorien.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis tankekraft skal fungere skikkelig her så må man ha kontroll over :

10 nummertaster til ( kanalvalg ,sidetal på tekst tv,koder o.l)

2/3 volume knapper

2 kanalvalg taster

ca 8 taster for avspilling av video eller cd

i tillegg kommer de spesielle tastene for innstilling av tv ,video eller de ander enhetene man bruker

 

sumerer men det opp så får man fort bruk for en 30-40 taster

 

Yep - det er et godt poeng. I dagens teknologi som jeg snakker om vil det fort bli vanskelig å ha mer enn 5-6 "knapper". Mer er mulig - men det er dyrt eller vanskelig å lage utstyr for slik finkontroll. Ved midnre du lager noe slags menysystem så vil det bli et problem. Som jeg sier så virker det hele veldig over-engineered. Ingen vil gidde å trene seg opp til dette ved midnre de allerede har treningen på plass fra noe annet bruksområde.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

jeg kunne ikke være mer ening

 

1100 har vel 23 knapper etter det jeg kan se.

 

Nå er jeg ikke sikker på om skjermen er berørings følsom .

 

selv har jeg harmony 555.

 

Absolutt fungerendes kontroll det også :) Kom til å tenke på at det beste hadde kanskje vært en ordentlig fjrnkontroll på dagens smarttelefoner, noe ala Samsung sin app til iPhone, bare mer velgjort, mulighet for oppkobling mot alle enheter via IR, slik en vanlig fjernkontroll fungerer. (Da får du jo berøringsskjerm også ;) ), men viktigst av alt: Mobilen er jo med over alt, den er alltid lett tilgjengelig og det er jo ikke plass til fir'ogotti taster på den :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt EEG-headset (de kaller det mye flashy, men EEG er det det er snakk om her.) i arbeid på skolen, blant annet i masteroppgaven jeg jobber med, og kan si at det tar utrolig mye arbeid og tid å trene seg opp til å styre noe fornuftig med det. Tror ikke det vil være så populært med en fjernkontroll det tar et halvt år å lære å bruke.

 

Styring med hjernebølger har mer nytteverdi hos personer som har begrenset kontroll over kroppen ellers, for eksempel om en er lammet.

Lenke til kommentar

har samsung app til Iphone ?

Samsung lager jo egne smarttelefoner.

 

 

en styring med hjernebølger må naturligvis begrenses til de få kommandoene som er mulig.

Problemet da er at beningen av de enheten den skal styre blir mer tungvindt.

 

Det vil fungere på et vis , men det er ikke noe man ønsker hvis man kan unngå det.

 

å skrive meldinger med talltastene på en telefonen er ganske tungvindt i forhold til å bruke fult tastatur

å betjene fjernkontrollen funksjoner via et menysystem vil kreve noe ekstra trykking på knappene fremfor å ha egne knapper for det.

man skal helle ikke gå for langt. for mange taster gjør at man mister oversikten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...