Gå til innhold

Kalibertype, ett til allsidig jakt?


Tang1

Anbefalte innlegg

Har ikke lest alle innleggne men ser du er litt inne på en 223.

Av erfaring så ville jeg heller gått for en 308 eller lignende.

 

Fordelene med 223 er vekt og størrelse på våpen.

Ulempene er begrensning til småvildt og svært høy hastighet på prosjektil.

 

En 223 ekspanderende ødelegger mer enn en 308 på et rådyr.

En gås eller tiur eksploderer nærmest.

223 går ca 200 m/sec raskere enn f.eks. 308.

Operer du med flere våpen og forskjellig prosjektilvekt på disse må du trene mer siden treffpunkt/kulebane vil variere.

Fordelen med 223 og høy hastighet er en rett kulebane og den er da relativt likt treffpunkt på et lenger omr. enn f.eks. 308. Bruker du tyngre prosjektiler og evnt svakere ladninger får du en mer buet kulebane.

 

Tips til alternativ:

 

Vil du ha en fin rifle til f.eks. toppjakt så se på en lever i f.eks Marlin 1895GS i kaliber 45/70 Gov`t.

Da har du et helt annet våpen som er mye mer "vennelig"/morsomt.

(ikke alle som liker slikt da)

Sett på en lyddemper og kikkert og du har et fin fint snertent allaroundvåpen.

Evnet. finnes det slike i cal 38 o.l.

Men 45-70 er også bra nok til storvildt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 223 ekspanderende ødelegger mer enn en 308 på et rådyr.

En gås eller tiur eksploderer nærmest.

223 går ca 200 m/sec raskere enn f.eks. 308.

Nå vil jeg vel egentlig si at kuletypen har veldig mye å si på hvilket resultat det blir. Vi kan se forskjell på hjortene vi har skutt avhengig av hvilken type kule som blir brukt. Nei, med typer mener jeg ikke helmantel/blyspiss, men akkurat hvilken type blyspiss-kule man har.

 

Er du sikker på at 223 går ca 200 m/sec raskere enn .308?

Her spiller også kuletype (ladinga) en rolle. Man kan vel finne forskjeller på kanskje 50-100 m/s med forskjellig type patroner/kuler? En .308 går vel vanligvis noe rundt 600-750 m/s, husker jeg riktig.

Lenke til kommentar

En 223 ekspanderende ødelegger mer enn en 308 på et rådyr.

En gås eller tiur eksploderer nærmest.

223 går ca 200 m/sec raskere enn f.eks. 308.

Nå vil jeg vel egentlig si at kuletypen har veldig mye å si på hvilket resultat det blir. Vi kan se forskjell på hjortene vi har skutt avhengig av hvilken type kule som blir brukt. Nei, med typer mener jeg ikke helmantel/blyspiss, men akkurat hvilken type blyspiss-kule man har.

 

Er du sikker på at 223 går ca 200 m/sec raskere enn .308?

Her spiller også kuletype (ladinga) en rolle. Man kan vel finne forskjeller på kanskje 50-100 m/s med forskjellig type patroner/kuler? En .308 går vel vanligvis noe rundt 600-750 m/s, husker jeg riktig.

 

Riktig det du sier ang. type ekspanderende. Enkelte typer er raskere og ekspanderer lettere enn andre.

Man kan helt fint finne en ammunusjon som einer seg godt til rådyr, men den vil da sikker ikke passe til orrfugl.

Hastigheten på 223 vs 308 er jo avhengig av prosjektil og ladning. du kan sikert få en 308 til å gå raskere enn 223. Og kulebanen forandrer seg veldig. Kan lett bli for mye stress å skyte inn ved bytte av patron.

En 36gr. 223 går 1140m/sec en 180gr. 308 går 800m/sec. Dette er en lett 223 og en tung 308.

Men skal man utnytte egenskapene til 223 så er ett lett og raskt prosjektil tingen.

Lenke til kommentar

Nå i dag kom jeg over en 30.06 som såvidt var skutt 100 skudd med, som jeg fikk for 2900,- med kikkert og geværfutteral.. så da var det ingen tvil. Ble 30.06 på meg;) fikk også litt info om det dere snakker om her, at .223 så å si vil sprenge mindre dyr, fremfor ved å bruke .308 eller 30.06. så var uansett ingen tvil:)

 

husker ikke hvilken modell det var, men var en Mauser 30.06.

 

takk for alle svar her inne:)

Lenke til kommentar

OT: skulle levere våpensøknaden i pausen idag, fikk jammen meg godkjent den med en gang:-D fikk bare beskjed om å vente fem minutter så kunne jeg få den igjen:-) da blir det å dra hjem og hente penger etter jobb, for så å hente rifla:-) blir lett skutt inn i kveld da^^

Lenke til kommentar

Nå i dag kom jeg over en 30.06 som såvidt var skutt 100 skudd med, som jeg fikk for 2900,- med kikkert og geværfutteral.. så da var det ingen tvil. Ble 30.06 på meg;) fikk også litt info om det dere snakker om her, at .223 så å si vil sprenge mindre dyr, fremfor ved å bruke .308 eller 30.06. så var uansett ingen tvil:)

 

husker ikke hvilken modell det var, men var en Mauser 30.06.

 

takk for alle svar her inne:)

Kan det være en slik en? http://no.wikipedia.org/wiki/Karabiner_98k

 

Mauser k98 er en rifle fra 2. verdenskrig med god kvalitet. Originalkaliberet var hovedsaklig 7,92 x 57 mm, men ble byttet til .30-06 da Norge tok over mange av de tyske våpna som lå igjen fra tyskerne etter krigen.

Lenke til kommentar

Nå i dag kom jeg over en 30.06 som såvidt var skutt 100 skudd med, som jeg fikk for 2900,- med kikkert og geværfutteral.. så da var det ingen tvil. Ble 30.06 på meg;) fikk også litt info om det dere snakker om her, at .223 så å si vil sprenge mindre dyr, fremfor ved å bruke .308 eller 30.06. så var uansett ingen tvil:)

 

husker ikke hvilken modell det var, men var en Mauser 30.06.

 

takk for alle svar her inne:)

Kan det være en slik en? http://no.wikipedia.org/wiki/Karabiner_98k

 

Mauser k98 er en rifle fra 2. verdenskrig med god kvalitet. Originalkaliberet var hovedsaklig 7,92 x 57 mm, men ble byttet til .30-06 da Norge tok over mange av de tyske våpna som lå igjen fra tyskerne etter krigen.

 

 

nei, var en Mauser M98. har ikke mulighet til å få lagt ut bilde nå, men kan gjøre det om ett par dager:)

Lenke til kommentar

nei, var en Mauser M98. har ikke mulighet til å få lagt ut bilde nå, men kan gjøre det om ett par dager:)

Jeg regner fremdeles med at det er en k98k.

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Mauser-rifle_M98

 

"Det var standardgevær i den tyske hæren i første verdskrigen, så i Reichswehr etter denne, og i karabin-utgåve i andre verdskrigen."

 

k98k er en versjon av m98.

"K98k: Same lengd som K98a. Vart serieprodusert frå 1935 og innført som standardvåpen i Wehrmacht. Over 12 millionar K98k vart produserte før 1945."

 

Men bare legg ut bilder. Finner du hakekorset på rifla, da?

Endret av Quote
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flott børse du har :) Bare å øve mer, så kommer treffsikkerheten, har du stilt inn børsa enda ?

 

takk:) ja, stilt den inn, syns kanskje ikke så godt, men er to skudd i midten på den blinken der;) så er greit fornøyd nå:)

 

syns ikke rekylen på den var så ille som jeg trodde først heller, hadde forventet verre rekyl:P

Lenke til kommentar

Her er mitt valg... :)

Savage 93R17f i kaliber .17HMR (samme diameter som luftgeværkuler, men noe tyngre og særdeles bedre forma kuler med omtrent dobbel så hard lading som i .22LR)

Skyter fint rev med den.

Samler på kronestykket på 125 meter med denne lille saken...

 

2dinggk.jpg

 

Bildet ble foreldet i helga, monterte da kolbeforhøyer og skal sende den til gjenging til uka :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

da har jeg fått montert lyddemper og beddet børsa så pipa er frittliggende. stor forskjell på samlinger nå. bare spare opp litt penger til ny kikkert og kikkertfester nå så er'n klar for jakta til høsten.

 

Legg godt med penger i kikkersikte. 10.000,- nytt koster et som er ok fort.

Ikke vær gnien da du kan bruke kikkerten senere i mange mange år.

Med rifla di kan du skyte greie treff opp til 1000 m .

Men vil nok anbefale en kikkert med minst 24X forstørrelse og 50 lysåpning.

 

Vil du "modde" rifla så er det flere stokker å få tak i + duracoating.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...