Gå til innhold

Kalibertype, ett til allsidig jakt?


Tang1

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk som jeger, og har tenkt å kjøpe ei rifle. Kommer til å jakte alt fra hare, røy og tiur, orrfugl til rådyr og større hjortevilt som elg og muligens hjort.

 

Har ei hagle til småviltjakta, og til rådyrjakt da bukkejakta er over, og en salongrifle, men den kan jo ikke brukes på tiur og hare, så begrenser seg litt med den.

 

Er altså på utkikk etter ei rifle til, og vil ha en som kan brukes fra det meste småvilt og opp til stort hjortevilt.

 

Vet at 6.5/55 er brukt til alt fra småvilt til hjortevilt. Og dette er vel ei rimelig børse å kjøpe og ikke så altfor dyr ammo til den heller?

 

Heller er det andre kaliber dere vil anbefale til allsidig jakt som beskrevet ovenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6.5 vil jeg si er for mye for fuglejakt, men jeg har ikke mye erfaring ang. det, men det er et veldig bra allround kaliber. Det er en haug med Mausere i 6.5 som man kan få kjøpt brukt til en billig penge i dette kaliberet, men av et hakk dyrere har jeg hørt mye bra om Tikka T3 som et bruksvåpen.

 

 

ok, har hørt om noen som sa den var fin til alt fra rype og oppover, men den ødelegger vel litt vel mye av kjøttet?

 

men om jeg da kjøper ei .223, siden jeg sannsynlig ikke kommer til å jakte storvilt før om noen år, så er vel den bedre til mindre småvilt og rådyr? eller hva mener dere?

Lenke til kommentar

Mange som bruker storviltbørsa til storfugl. Må bare passe på å bruke helmantel. Ellers finnes det mange meninger om kaliber. 6,5, 3006 eller 308 er alle gode kaliber som man lett får ammunisjon til. Har selv 308, og den holder mer enn nok til en stor elgokse. Vil anbefale 308 eller 6,5

Endret av OKHaz
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg 30.06 siden jeg jakter for det meste storvilt. Selv skutt rådyr med 30.06 på under 30m og det er ikke noe å anbefale. Hadde nok gått for .223 også, så når du eventuelt vil gå over til storvilt ta en titt på 30.06 og .308 :)

Nå har jeg hørt at det faktisk skal gå greit å ta rådyr selv med .30-06, men da hvis man bruker en "svak ladning" med riktig kule slik at rådyret ikke blir blåst bort. Kulevalg spiller en stor rolle.

 

Selv bruker jeg både .30-06 og .308, men jeg jakter kun storvilt. .308 klarer i hvert fall å ta det som finnes i våre norske skoger.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet fløy rådyret regelrett 2 meter bakover, men det går som regel greit med .30-06 på rådyr. Personlig foretrekker jeg bedre .30-06 enn .308 siden jeg har vokst opp med det kaliberet, samt vendt meg til rekyl og kulebane. Er ikke stor forskjell mellom .308 og .30-06, alt er smak og behag :)

Lenke til kommentar

Oi, mye brukbart kjøtt igjen på dyret?

Det er gjerne ikke spesiell stor forskjell på .308 med tanke på rekyl, treffsikkerhet osv. men jeg er hovedsaklig vant med .308. Man merker relativt stor forskjell i skuldra når man er på skytebana. 30 skudd med .30-06 merkes mer i skuldra enn 30 skudd med .308. Viktig å ikke være skuddredd. :)

 

Som du sier, alt er smak og behag.

Lenke til kommentar

Det er fordelen med .308 når du fyrer av 40-50 skudd på skytebanen merker man det godt i skuldern i et par dager :p Smalt kikkerten i panna på første skudd i år, så absoulutt viktig og være godt konsentrert de første gangene på skytebanen :p

 

Spørs alt hvor nærme du er dyret, som oftest er det meste av kjøttet brukbart, men på 20-30m er ca 30cm diameter rundt inngangs hullet ubrukelig med .30-06 Selv foretrekker jeg å bruke mindre kaliber på rådyr, men hvis jeg treffer på et under høstjakta blir det som regel tatt med elgerilfa.

Lenke til kommentar

Hehe, nettopp. Har fremdeles til gode å få et skikkelig merke av kikkertsiktet i panna. Én fyr på skytebana slo seg på nesebenet (det man kaller det?) på første skuddet. Jammen fullførte han hele serien mens han tørket bort blod mellom skuddene. :p

 

30 centimeter i diameter? Da forsvinner jo nesten det beste kjøttet på dyret siden du skyter den i bogen.. Men er vel kanskje ikke så rart det blir så mørbanket hvis du bruker kuler på rådyr som egentlig var tenkt til elg. Kan være verdt å lese litt her, kanskje? :)

Lenke til kommentar

Enig at mye av det beste kjøttet blir borte på Rådyret når du skyter det fra kort distanse. Rådyret blir truffet av nesten 2 tonn i anslagskraft så ikke rart det er bedre å bruke et mindre kaliber. Rart at ikke .22 LR MAG er tillatt til Rådyr jakt fra 0-100m.

 

Heldigvis har Zeiss lagt til en plastikk ring bakerst på kikkerten slik at det ikke er metallet som deiser rett i panna :p Men fikk litt av en kul ja, selv opplevd at en kar smeller kikkerten i panna, så det hjelper med slike små detaljer :) Bruker den gammle gode husqvarna riflen til Bestepappa og jammen er det virkelig god kvalitet på optikken selv om kikkerten er 20 år +

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg 30.06 siden jeg jakter for det meste storvilt. Selv skutt rådyr med 30.06 på under 30m og det er ikke noe å anbefale. Hadde nok gått for .223 også, så når du eventuelt vil gå over til storvilt ta en titt på 30.06 og .308 :)

 

ok. men i helgen da jeg var på jakt snakket jeg om dette med ett par stk, som sa at om jeg ville, kunne jeg bli med på jaktlaget der(et jaktlag med tre pensjonister som vil ha med ett par ungdommer;)) og vil derfor ha noe jeg kan bruke til elgjakt også. hvordan er det å da kjøpe en 6,5x55, den er jo godkjent for å skyte storvilt med. men hvordan er det å bruke helmantel på mindre dyr, så ikke så mye av kjøttet ødelegges? noen med erfaring fra dette? hadde i grunn vært veldig fint, for da har jeg ett våpen til storvilt og småvilt i ett, om helmantel på mindre vilt er mulig, uten at det går utover drepeevnen og ikke for mye utover kjøttet.

 

sett på en tikka t2 lite, til 9900,- med demper og kikkert på villmarksbutikken jessheim. noen som vet om billigere, eller noen til ca den prisen med trestokk, da den jeg nevnte leveres med syntetisk stokk?

Lenke til kommentar

Det er skutt mange, mange elger med 6,5x55. Men man kommer ikke bort i fra at det er et litt svakere kaliber enn .308 og .30-06., og det vil være en marginal større sjanse for å skadeskyte. Altså et skudd i hjerte- og lungeregionen er like dødelig med en 6,5-kule som en kule fra .308/.30-06. Men hvis man bommer "pittelitt", så ligger man litt bedre an med et kraftigere kaliber.

 

Husker jeg riktig så burde man være forsiktig med å ikke treffe et spesiell punkt på skulderbladet til elgen hvis man hadde 6,5x55 (kan ikke vise til noen kilde, men mener jeg leste det i et jaktblad).

 

Men uansett, det er helt opp til deg - og 6,5x55 vil kunne fungere tilstrekkelig på storvilt og på mindre vilt.

Lenke til kommentar

Det er skutt mange, mange elger med 6,5x55. Men man kommer ikke bort i fra at det er et litt svakere kaliber enn .308 og .30-06., og det vil være en marginal større sjanse for å skadeskyte. Altså et skudd i hjerte- og lungeregionen er like dødelig med en 6,5-kule som en kule fra .308/.30-06. Men hvis man bommer "pittelitt", så ligger man litt bedre an med et kraftigere kaliber.

 

Husker jeg riktig så burde man være forsiktig med å ikke treffe et spesiell punkt på skulderbladet til elgen hvis man hadde 6,5x55 (kan ikke vise til noen kilde, men mener jeg leste det i et jaktblad).

 

Men uansett, det er helt opp til deg - og 6,5x55 vil kunne fungere tilstrekkelig på storvilt og på mindre vilt.

 

ok, men hvordan blir det da feks med .308 og helmantel på mindre dyr, sammenlignet med 6.5x55? ettersom det er helmantel og ikke ekspanderer burde det ikke være noe problem? og siden .308 er litt kraftigere er det å anbefale fremfor 6.5x55 til elgjakt/storviltjakt generelt?

 

hvordan er det med egenspredning på de respektive kalibrene?

 

hvis noen her kan anbefale, ville dere gått for en 6,5x55, eller .308 til storvilt og brukt helmantel til småvilt, eller er det å foretrekke å kjøpe feks en .223 og en elgbørse/storviltbørse som feks .308 eller 30.06?

 

har skutt en del på skytterlag aktivt i to år så godt vant med rekyl.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt en tur på skytebanen og prøvd de forskjellige kaliberene. Ta 10 skudd med hver og velg det kaliberet som du mener passer deg best. Hvis du er med i et skytterlag er dette ganske enkelt og gjennomføre ;)

 

Jeg føler meg mer sikker på jakt med .30-06 enn .308 på jakt, men hvis jeg skal skyte 40-50 skudd på banen og bruke .308. Alt er opp til deg og hva du føler deg mest komfortabel med.

Endret av Berniy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...