Gå til innhold

Kommentar: Når internett sentraliseres


Anbefalte innlegg

Glemte en ting.

Er mye mer bekymret over hvor lite av det som feks. legges ut av artikler på Aftenposten.no og Nrk.no som man kan kommentere. Det virker som om disse mediene skal forhindre at mennesker med andre synspunkter og komme til.

 

 

Har også lagt merke til at det selekteres hvilke artikler man kan kommentere...

:hmm:

 

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel etablert at dette planlagte angrepet på Facebook, bare var tull.

 

Det var rester av en gammel plan som ble skrinlagt (og som ikke handlet om å ta ned facebook, men lansering av et opensource alternativ) som noen medlemmer av av An. hadde funnet og begynnt å prate om på div offentlige kanaler forbundet med An.

 

http://news.yahoo.com/blogs/cutline/real-story-behind-alleged-anonymous-facebook-attack-150026250.html

 

Denne historien sier jo også noe om Anon. som "organisasjon". En liten kjerne som har en form for idealistisk ramme, og en hel gjeng med fanboys og scriptkiddies som bare elsker å lage rot.

Lenke til kommentar

Glemte en ting.

Er mye mer bekymret over hvor lite av det som feks. legges ut av artikler på Aftenposten.no og Nrk.no som man kan kommentere. Det virker som om disse mediene skal forhindre at mennesker med andre synspunkter og komme til.

 

Hadde ikke folk gått helt bananas på slike kommentarfelt så hadde de ikke blitt deaktivert heller. Pressen tjener ingenting på å kneble viktige samfunnsmessige diskusjoner, men det virker som enkelte føler de har en "ytringsplikt" i kommentatorfeltene når det gjelder å lire av seg støtende idioti. Er man opptatt av å ytre seg og komme med synspunkter så finnes det mange arenaer man gjøre dette. Blogging er antakeligvis en bedre platform, siden leserne der kan velge å besøke bloggen eller ikke.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Opera som er min normale nettleser har jeg satt disse innstillingene:

- Accept only cookies from sites I visit

- Ask me before accepting cookies

Det er fire sider av alle på hele internett som får lov til å lagre cookies, alle andre får deny.

Har du lange sessions av gangen? Hvis man har korte sessions mellom restart av nettleseren, er det ikke pes med alle "do you want to accept cookies" dialoger i stedet for "delete all cookies on exit"? Endret av mandela
Lenke til kommentar
Har du nettleser sessions oppe lenge av gangen? Hvis man har korte sessions mellom restart av nettleseren, er det ikke pes med alle "do you want to accept cookies" dialogen i stedet for "delete all cookies on exit"?

 

Det er en checkbox for "remember for this domain". Det er altså bare første gang jeg besøker et nytt domene jeg må avvise cookies og nettleseren husker for meg alle domenene jeg har avvist mellom sesjoner.

 

Ellers varer mine nettlesersesjoner i Opera et sted mellom én og fire uker alt etter vær og vind.

ps aux | grep opera

1000 2939 32.9 20.6 1581232 837168 ? Rl Aug07 4624:27 /usr/lib/opera/opera

Lenke til kommentar
Har du nettleser sessions oppe lenge av gangen? Hvis man har korte sessions mellom restart av nettleseren, er det ikke pes med alle "do you want to accept cookies" dialogen i stedet for "delete all cookies on exit"?

 

Det er en checkbox for "remember for this domain". Det er altså bare første gang jeg besøker et nytt domene jeg må avvise cookies og nettleseren husker for meg alle domenene jeg har avvist mellom sesjoner.

Ja, man kan lagre innstillingen for hele domener i site prefs (override.ini i Opera og permissions.sqlite i Firefox, Firefox har også en exceptions list i Options > Privacy). Det jeg lurte egentlig på er hvordan du klarer deg med å kun lagre cookies fra 4 nettsider totalt. F.eks dette forumet krever at du har en session cookie for å holde deg innlogget, videre finnes det betalingsløsninger som krever third party cookies (f.eks. ps.no), på yr.no kreves det cookies for å bytte språk, lagre favorittsteder osv. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Glemte en ting.

Er mye mer bekymret over hvor lite av det som feks. legges ut av artikler på Aftenposten.no og Nrk.no som man kan kommentere. Det virker som om disse mediene skal forhindre at mennesker med andre synspunkter og komme til.

 

 

Har også lagt merke til at det selekteres hvilke artikler man kan kommentere...

:hmm:

 

Wintel

Jeg synes også det er kritikkverdig å kjøre en slik sensur. Men disse mediene har mindre kontroll, og ikke ett så godt moderatorsystem som diskusjon.no.

 

Det forekommer regelrett mye spam, trolling, personangrep og slikt i mesteparten av de vanlige artiklene hvor folk tillates å kommentere hos f.eks. Dagbladet.no med flere. Når en i tillegg skal åpne for at folk skal få lov å kommentere mer sensitive tema og en har ett slikt dårlig miljø (grosted) for ekle kommentarer, så kan jeg godt forstå at det for enkelte artikler ikke åpnes opp for kommentarfeltet.

 

Disse andre mediene mangler struktur av frivillige som moderer, og har ikke ressurser til å modere slikt selv. Slik tolker jeg situasjonen hos dem. Jeg forstår også at de må kjøre en så hard linje, når ting henger sammen slik. En må gi disse mediene en oppfordring til å engasjere seg i moderering av sine kommentarfelter, for først da kan de starte åpningen av de mer sensitive temaene.

Lenke til kommentar
Det jeg lurte egentlig på er hvordan du klarer deg med å kun lagre cookies fra 4 nettsider totalt. F.eks dette forumet krever at du har en session cookie for å holde deg innlogget, videre finnes det betalingsløsninger som krever third party cookies (f.eks. ps.no), på yr.no kreves det cookies for å bytte språk, lagre favorittsteder osv.

Jeg forstår. diskusjon.no er en av de som er whitelistet, det er også et par torrent-sider som krever innlogging. Ellers besøker jeg ikke i hverdagen sider som krever innlogging og trenger derfor ikke cookies. Skal jeg f.eks kjøpe noe på ps.no/paypal.com/ebay.com/nettbanken min eller andre slike tjenester kjører jeg bare chrome --incognito& i en terminal og bruker den sesjonen til jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...