Gå til innhold

Hvaler -- Matdyr eller ikke?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Jeg mener også at det er helt horribelt at griser blir holdt og slaktet på den måten som er nå. Helt for jævlig kvalmende. At folk godtar dette og spiser gris er uforståelig.

 

Dette gjelder også spesielt høns og kyllinger. Dem er kansje ikke så smarte som grisen, men dem blir utsatt for rett og slett tortur.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant. Jeg er for avvikling av begge deler.

Jeg kan forstå (merk, forstå - ikke nødvendigvis enig med deg) at du ønsker avvikling av kjøttindustrien. Men at du er for avvikling av hvalfangst forstår jeg ikke. Avvikling av det kaller jeg for en sløsing av ressurser. Her snakker man hundrevis av tonn med kjøtt med minimalt involverte individ.

 

Og forresten, hvis du sier nei til at folk skal kunne ha kyr, sier du også nei til ting som sjokolade og melk. Litt merkelig siden jeg vet du er vegetarianer (og glad i sjokolade). Hvem er interessert i å drive med kyr når man ikke får slakte dem?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men hvem som får det kjøttet da? Det er rikmannskost. Har ingen betydning på verdensbasis.

 

Jeg sier forresten ikke nei til å ha kyr. Hvis dyret blir behandlet bra og lever et godt liv, så ser jeg ikke så mye galt i det.

Så man kunne ha holdt kyr for å lage f.eks sjokolade. :)

Lenke til kommentar

Men hvem som får det kjøttet da? Det er rikmannskost. Har ingen betydning på verdensbasis.

Personen som vil ha kjøttet, vel? Selv har vi kjøpt hvalbiff mange ganger fra isbilen, og ser ikke på det som noe rikmannskost.

Og siden det ikke har spesielt stor betydning på verdensbasis, skal man gi blaffen i det? ...

 

Jeg sier forresten ikke nei til å ha kyr. Hvis dyret blir behandlet bra og lever et godt liv, så ser jeg ikke så mye galt i det.

Så man kunne ha holdt kyr for å lage f.eks sjokolade. :)

Du sier nei til det at folk skal kunne få kjøtt fra kyr. Jeg tror de fleste kyrne i Norge har et fint liv. Vårt skogområde er per dags dato fylt opp med kuruker, og det er bare positivt. Det er klart at dyrene skal ha det bra - jeg mener at griser og IKKE minst kyllinger/høns skal generelt få det bedre. Jeg regner med at de fleste bøndene ikke vil drive gård for å ha kyr som et kosedyr, hvor man melker dem (pr. dags dato får bøndene veldig lite for melka). Man får dermed en del inntekt fra slaktinga. Tar man bort slaktinga, vil bøndene måtte få mye mer for melka (og ønsker vi veldig dyr sjokolade og melk?).

 

Det er jo bare å se på hvor hardt en bonde jobber i forhold til hvor lite han egentlig tjener. Men nå har jeg nok sporet av litt.

 

Hval derimot, har hele sjøen å leve på. De har mye mat. De er ikke utrydningstruet. Det foregår en begrenset og kontrollert fangst. Kjøttet er godt. Jeg ser i hvert fall ikke noe gale med det.

Lenke til kommentar

Men hvem som får det kjøttet da? Det er rikmannskost. Har ingen betydning på verdensbasis.

 

Jeg sier forresten ikke nei til å ha kyr. Hvis dyret blir behandlet bra og lever et godt liv, så ser jeg ikke så mye galt i det.

Så man kunne ha holdt kyr for å lage f.eks sjokolade. :)

Hvis man hadde skutt flere hvaler hadde det blitt billigere.

 

Hval som luksusmat gjør at andre kjøtt-typer blir billigere, så det har betydning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Du sier nei til det at folk skal kunne få kjøtt fra kyr. Jeg tror de fleste kyrne i Norge har et fint liv.

Her failer du helt. Dem har det fint om sommermånedene når dem får gå ute - men ikke resten av året. Lever et svært ensformig monotomt liv på en liten bås, 24 timer i døgnet, 9-10 måneder i året. Det er ikke et fint liv. Det kan du da ikke påstå. Seriøst?

 

Vårt skogområde er per dags dato fylt opp med kuruker, og det er bare positivt. Det er klart at dyrene skal ha det bra - jeg mener at griser og IKKE minst kyllinger/høns skal generelt få det bedre. Jeg regner med at de fleste bøndene ikke vil drive gård for å ha kyr som et kosedyr, hvor man melker dem (pr. dags dato får bøndene veldig lite for melka). Man får dermed en del inntekt fra slaktinga. Tar man bort slaktinga, vil bøndene måtte få mye mer for melka (og ønsker vi veldig dyr sjokolade og melk?).

 

Ingen av delene er nødvendig i vårt kosthold, så ser ikke problemet med at prisene øker og at folk kjøper mindre av det.

 

Det er jo bare å se på hvor hardt en bonde jobber i forhold til hvor lite han egentlig tjener. Men nå har jeg nok sporet av litt.

Vil nå ikke akkurat påstå at bonder er så veldig hardtarbeidende som noen skal ha det til. Med dagens utstyr og teknologi går det unna lett.

 

Hval derimot, har hele sjøen å leve på. De har mye mat. De er ikke utrydningstruet. Det foregår en begrenset og kontrollert fangst. Kjøttet er godt. Jeg ser i hvert fall ikke noe gale med det.

 

Det etiske med det. Hvordan en levende skapning oppfatter og kjenner frykt, smerte og sorg.

Lenke til kommentar

 

Du sier nei til det at folk skal kunne få kjøtt fra kyr. Jeg tror de fleste kyrne i Norge har et fint liv.

Her failer du helt. Dem har det fint om sommermånedene når dem får gå ute - men ikke resten av året. Lever et svært ensformig monotomt liv på en liten bås, 24 timer i døgnet, 9-10 måneder i året. Det er ikke et fint liv. Det kan du da ikke påstå. Seriøst?

Så hva er alternativet? La dem gå ute i 30 minusgrader? Da hadde jeg heller valgt å være inne i fjøset, hvor man får mat og behagelig temperatur. Det er nødvendig at de står i bås for å ha litt kontroll på dem. Hva skal man gjøre ellers, bygge fjøs med samme volum som Empire State Building? Hvem skal ta regningen for bygget?

 

 

Ingen av delene er nødvendig i vårt kosthold, så ser ikke problemet med at prisene øker og at folk kjøper mindre av det.

Mye av det inneholder mye godsaker som er godt for kroppen vår. Ja, man finner alternativer - men det finnes også problemer med dette (farvel til kortreist mat). Du viser i tillegg egoisme ("så lenge det ikke går ut over meg, så er alt fint")

 

Vil nå ikke akkurat påstå at bonder er så veldig hardtarbeidende som noen skal ha det til. Med dagens utstyr og teknologi går det unna lett.

Har du prøvd? Har du vært med på slåtten? Har du måtte gått i fjøsen flere ganger daglig, hver eneste dag i året? Sanket eventuelle grønnsaker? Gjort vedlikehold på utstyr (traktor, slåmaskiner og annet)? Gjort vedlikehold på hus og bygg? Er du kjent med at bondeyrket er det yrket hvor det er flest skader? Du viser tydelig mangel på kunnskap om gårdsdrift.

 

http://www.ssb.no/ssp/utg/200405/02/

 

Gårdbrukeren er sin egen herre, og har et allsidig arbeid i en unik nærkontakt med naturen. Samtidig er landbruksarbeid både ensomt, tungt, farlig og ofte preget av luftforurensninger. Melkebønder har det tøffeste arbeidsmiljøet, og arbeider ofte

opptil 60 timer i uka om sommeren. Og ferie blir det lite av. Gårdbrukere flest er

likevel tilfreds med arbeidet sitt. Men færre er fornøyd nå enn for få år siden, både med det fysiske arbeidsmiljøet og med arbeidet alt i alt.

 

Det etiske med det. Hvordan en levende skapning oppfatter og kjenner frykt, smerte og sorg.

Der er vi tilbake til etikken. DIN etikk. Min etikk er annerledes. Personene i denne tråden har helt sikkert en annerledes etikk enn både meg og deg. Jeg tror ikke en hval som blir skutt føler mye frykt, smerte eller sorg ved et godt skudd da ryggraden knekker = død på sekundet.

 

Man kan ikke definere den absolutte moral.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Så hva er alternativet? La dem gå ute i 30 minusgrader? Da hadde jeg heller valgt å være inne i fjøset, hvor man får mat og behagelig temperatur. Det er nødvendig at de står i bås for å ha litt kontroll på dem. Hva skal man gjøre ellers, bygge fjøs med samme volum som Empire State Building? Hvem skal ta regningen for bygget?

 

Nei, nå begynner du og tulle. Er ikke nødvendig å dra Empire State Building inn i dette, og det vet du.

Første alternativ er jo helt klart løsdrift, som allerede er trådt delvis i kraft.(?) Men jeg mener også at de arealene burde være større, og at man burde tilrettelegge mer med gummimatter (komfort) og diverse leker og hjernetrimprodukter. Jeg mener også at kyr burde få gå mye mer ute enn dem gjør nå. Og det er ikke noe poeng i og dra inn 30 minusgrader heller, det er ekstremtemperatur som vi relativt sjelden har. Når temperaturene tilsier det, burde alle kyr få gå ute om dagene. Slik som de fleste hester har det. Ut om dagen - inn til kvelden. Eller når været tilsier det. Det er tusenvis av ting man kan gjøre for å forberede livskvaliteten, hvis man bare vil! Og for å ikke snakke om de stakkars oksene, som, som oftest står inne hele året, døgnet rundt, fastbundet i kjetting. Fyfaen sier jeg bare.

 

Mye av det inneholder mye godsaker som er godt for kroppen vår. Ja, man finner alternativer - men det finnes også problemer med dette (farvel til kortreist mat). Du viser i tillegg egoisme ("så lenge det ikke går ut over meg, så er alt fint")

Egoisme er kansje det siste jeg viser her, unnskyld meg. Er det meg selv jeg kjemper for? (i mangel av bedre ord)Nei. Hvis jeg hadde vært egoistisk hadde jeg lukket øynene for hva som skjer, gitt faen, spist min hamburger og blitt feit, og pakket i meg enda mer kjøtt. Hadde jeg vært egoistisk hadde jeg latt apetitten min gå over velferden til andre levende skapninger. DET er egoisme. Dere burde kjenne betydningen av det best!

 

Har du prøvd? Har du vært med på slåtten? Har du måtte gått i fjøsen flere ganger daglig, hver eneste dag i året? Sanket eventuelle grønnsaker? Gjort vedlikehold på utstyr (traktor, slåmaskiner og annet)? Gjort vedlikehold på hus og bygg? Er du kjent med at bondeyrket er det yrket hvor det er flest skader? Du viser tydelig mangel på kunnskap om gårdsdrift.

 

Jeg har vært med på flere slåtter når jeg var mindre. Og å gå i fjøset flere ganger om dagen, sånn er det når man har valgt bonde som yrke! Ca 2 timer per økt, 2 ganger per dag blir ca 4-5 timer per dag kan vi si. Foring, melking og møkking. Alt det der gjøres på veldig effektive og ikke krevende metoder.

Og det er fullt mulig og få seg ferie ved hjelp av avløsere. Grønnsaksanking har ikke noe med en kubonde og gjøre. Alle kan velge og ha grønnsaker ved si.

Alle som er selvstendig næringsdrivende må gjøre vedlikehold på hus, bygg og utstyr. Jeg vil påstå at mine kunnskaper om gårdsdrift er relativt bedre enn ganske mange andre sine kunnskaper om det.

 

Altså, jo det kan være slitsomt til tider. Men ikke sånn som mange av dere liker og framstille det. Putter en glorie på den hardt arbeidende bonden.

 

 

 

 

Der er vi tilbake til etikken. DIN etikk. Min etikk er annerledes. Personene i denne tråden har helt sikkert en annerledes etikk enn både meg og deg. Jeg tror ikke en hval som blir skutt føler mye frykt, smerte eller sorg ved et godt skudd da ryggraden knekker = død på sekundet.

 

Man kan ikke definere den absolutte moral.

 

Man kan definere den ganske bra, jo. Er dette noe dere liker og si pga dere har en dårligere moral enn vi som faktisk tar avstand fra det som skjer?

 

Hva sier du hvis jeg sier at min moral er bedre enn din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...