Gå til innhold

Hvaler -- Matdyr eller ikke?


Anbefalte innlegg

Først av alt beklager jeg hvis dette ikke er det rette forumet. Fant ikke noe som passet bedre. Uansett er dette et forum med folk med sterke meninger, og jeg ønsker å føre en debatt om temaet.

 

Jeg har sett på hvalkrigen, Whale Wars, en del, og det har fått meg til å tenke at dette som de driver med--å beskytte hvalene--egentlig bare er tull. La meg forklare:

En hval som fanges veier vel ca. 10-30 tonn. Dette vil jeg gjette at gir ca. 6-20 tonn kjøtt.

For å vise en kontrast, si at en reke veier 25 gram. Da trenger du mellom 400.000 og 1.200.000 reker per hval. Er det ikke da bedre å fiske hval?

 

Jeg vet ikke hva dere synes, men jeg synes det er ganske patetisk at de gråter av at én hval blir drept. -- Forresten har de sikkert kjøtt til middag ombord..

 

-DLA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whale Wars er en gjeng med tullinger og terrorister.

 

In 1997, Watson was convicted in absentia[44] and sentenced to serve 120 days in jail by a court in Lofoten, Norway on charges of attempting to sink the small scale Norwegian fishing and whaling vessel Nybrænna on 26 December 1992.[45][46] Dutch authorities refused to hand him over to Norwegian authorities although he did spend 80 days in detention in the Netherlands pending a ruling on extradition before being released.[45]

 

Hakket verre enn NOAH.

Lenke til kommentar

Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe.

 

Angående rekeargumentasjonen til trådsarter: Tenk hvor mange reker hvalen har spist for å bli så stor! Vil alltid lønne seg å gå laves mulig ned i næringskjeden fra et miljøperspektiv da dette er energimessig mest effektivt.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Japansk hvalfangst i Sørishavet er litt spesiell. Det dreier seg om "forskningsfangst". Hele problemet er at japanerne fanger hval i et fredet område, men de får lov siden det er til "forskning". Jeg betviler forresten ikke at de faktisk forsker på dyrene. Men jeg tror ikke det hadde vært så attraktivt å forske på hval om de ikke kunne solgt kjøttet etterpå.

Det er det som er problemet til Sea Shepherds, og jeg er forsåvidt enig med dem der.

Det eneste jeg ikke liker med dem er metodene de bruker og mentaliteten til lederen deres, Paul Watson. Han har sluppet alt for billig unna etter å ha sabotert båter i både Norge og Island.

Han er rett og slett dum hvis han forventer å bli hørt. Det eneste utfallet jeg kan se er at han kommer til å skade noen om han fortsetter på samme måte.

 

Når det gjelder hval vs. reke som mat så syns jeg ikke antallet og matutbyttet på dem verken taler i mot eller for hvalfangst, eller rekefiske for den saks skyld. Det blir litt som å si at vi ikke trenger å spise kylling fordi vi har storfe. Forskjellige arter dekker forskjellige næringsbehov.

 

Forøvrig har jeg ikke noe i mot hvalfangst i seg selv, så lenge man vet nok om bestanden og er åpne om hva man gjør og hvordan man gjør det. Det Japan driver med er i min bok skittent spill.

 

Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe.

Smaken er som baken. Selv om du ikke liker smaken av hvalkjøtt betyr det ikke at andre ikke skal få lov til å nyte det.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe.

 

Vet ikke om du har smakt det, men jeg synes det er drittgodt og mørt.

 

Angående rekeargumentasjonen til trådsarter: Tenk hvor mange reker hvalen har spist for å bli så stor! Vil alltid lønne seg å gå laves mulig ned i næringskjeden fra et miljøperspektiv da dette er energimessig mest effektivt.

Ergo, drep én hval, redd millioner med reker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak.

Tull. Jeg har spist hvalbiff, og det smakte godt.

 

Bare se næringsinnholdet:

 

100 g hvalkjøtt inneholder:

 

Energi: 488kj (116 kcal)

 

Protein: 23,5 g

 

Fett: 2,4 g

 

Karbohydrat: 0,0 g

 

Hvalkjøtt inneholder også jern, vitamin A og like mye vitaminer fra B-gruppen som andre kjøttvarer. Det lave fettinnholdet gjør hvalkjøtt til sunt kjøtt. I tillegg viser nyere forskning at hvalkjøtt inneholder bestanddeler som virker beskyttende mot hjerte- og karsykdommer.

 

http://www.hvalbiff.no/tekst_list.asp?fldr=83&id=0

Lenke til kommentar

Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe.

 

Jeg observerer at det er utrolig mange som ikke liker hval. Jeg har også fått hvalkjøtt servert med den "ikoniske" transmaken. Det dere har fått da er hvalkjøtt som er lagret feil eller for lenge. Ordentlig godt hvalkjøtt er like mørt og saftig som de beste indrefiletene av okse.

 

Det virker også som folk ikke vet at det finnes forskjellige arter av hval. Den nordøstatlantiske vågehvalen som er den vi spiser i Norge har en bestand på rundt 110.000 individer. Kvota ligger på i overkant av 1000 dyr, men det fanges sjelden mer enn 5-600 i året. Dette er i aller høyeste grad en bærekraftig utnyttelse av den ressursen. Hvalfangerne er ikke akkurat big game-jegere som er ute etter de mest sjeldne hvalene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er flere problemer med hvalfangst

 

1. Hvaler er så inteligente at jeg ser det som umoralsk å drepe dem, samme med aper og elefanter, det er boreline det samme som å drepe mennesker.

Smarteste dyr:

1. chimpanzees,

2. gorillas,

3. orangutans,

4. baboons,

5. gibbons,

6. monkeys (many species, especially macaques),

7. smaller toothed whales (especially killer whales or Orcas),

8. dolphins,

9. elephants,

10. and pigs.

http://www.shenzhenstuff.com/profiles/blogs/pigs-are-smarter-and-more

 

Større hvaler kommer ikke på listen en gang.

 

2. Umulig å avlive en hval humant

Det er da ikke noe mindre humant enn fisking. Hva synes du om det?

 

3. Alt for få av dem igjen.

Det er jeg enig i. Kanskje man burde la dem leve litt slik at man kunne hatt flere til mat?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897

Jeg syntes ikke at vi burde fokusere på at vi har en politikk i europa som lar oss drepe hvaler. Når proteksjonismen vi bruker tar liv av flere menneskeliv.

Lenke til kommentar

Det er flere problemer med hvalfangst

 

1. Hvaler er så inteligente at jeg ser det som umoralsk å drepe dem, samme med aper og elefanter, det er boreline det samme som å drepe mennesker.

Smarteste dyr:

1. chimpanzees,

2. gorillas,

3. orangutans,

4. baboons,

5. gibbons,

6. monkeys (many species, especially macaques),

7. smaller toothed whales (especially killer whales or Orcas),

8. dolphins,

9. elephants,

10. and pigs.

http://www.shenzhenstuff.com/profiles/blogs/pigs-are-smarter-and-more

 

Større hvaler kommer ikke på listen en gang.

 

2. Umulig å avlive en hval humant

Det er da ikke noe mindre humant enn fisking. Hva synes du om det?

 

3. Alt for få av dem igjen.

Det er jeg enig i. Kanskje man burde la dem leve litt slik at man kunne hatt flere til mat?

 

 

Den lista er ikke akurrat alfa omega, faktisk er den veldig feil, elefanter er godt mulig smartere enn sjimpanser, det at den ikke nevner større hvaler er bare en av mange feil med lista.

 

Jeg er mot fiske ikke like mye pga. hvor humant det er, men fordi vi ikke vet hva vi driver med i havet og vi riksikere og ødlegge hele økosystemet, en fisk kan føle smerte på samme måte som en hval, men har ikke hjernen til å føle frykt og slikt som en hval har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Og det sier seg selv at en hval på mange mange tonn er litt vanskeligere og drepe en en liten fisk! Nei til hvaljakt.

 

Men mennesker (flest)er uetiske og tenker kun på sin egen appetitt. Det er trist.

Lenke til kommentar

Og det sier seg selv at en hval på mange mange tonn er litt vanskeligere og drepe en en liten fisk! Nei til hvaljakt.

Jeg skjønner ikke poenget ditt. En fisk skal føres fra bunnen av sjøen til toppen for så å knivstikkes til døde. En hval skytes på overflaten, føres inn til båten og drepes, for så å fraktes videre.

Du trenger mange tusen fisk for å få like mye kjøtt som en hval gir.

 

Er det da ikke mer humant at én hval dør?

Lenke til kommentar

Mer humant enn hva? Det er ingen fisker som får leve pga en hval som dør. Kvoter er kvoter.

Og mange hvaler blir kun drept pga oljen sin del.

Du sier at du ikke liker at hvaler blir drept pga. at de føler mer smerte enn en fisk som blir drept.

 

Poenget mitt er at for å få like mye mat fra fisk må man drepe flere tusen; dermed vil det være mer humant å drepe hval for å få mat enn fisk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hval er ikke hverdagsmat for folk, det er en dyr delikatesse som spises en sjelden gang i blant. Det har uansett ikke noe med saken å gjøre, det er galt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...