Gå til innhold

Kunne politiet ha vært der raskere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et annet argument er at de ikke brukte helikopteret. Her tror jeg nok at jeg må gi meg, fordi jeg tror at de hadde vært der raskere med et helikopter enn uten.

Det stemmer faktisk ikke. Det hadde sannsynligvis tatt lenger tid å forberede et helikopter. Ikke bare måtte helikopteret ha blitt rigget og lastet, men mannskapet måtte blitt fraktet til helikopteret, og bare det kunne fort tatt like lang tid som kjøreturen til Utøya.

 

Bortforklaringer, det hadde vært best for alle parter om de faktisk innrømmet inkompetanse

 

Et helikopter med spesialstyrker skal kunne scramble i løpet av veldig kort tid i slike situasjoner

Lenke til kommentar

jeg tror nok at politiet kunne ha vært der mye tidligere. hadde de bare tatt dette mye mere alvorlig. men folk prøver jo og unnskylde staten og politiet osv.det er jo standard

De tok meldingene om "flere skyttere på øya" såpass alvorlig den dagen at de vurderte sjansene for å lykkes med oppdraget(*) med to lett utstyrte menn som så dårlige at de valgte å vente på beredskapstroppen.

 

*) Oppdraget var å nøytralisere terroristen(e) på Utøya.

 

Kort tid i forveien hadde det eksplodert en kraftig bombe i regjeringskvartalet, og politiet hadde ennå ikke noen full oversikt over hvem som sto bak og hvor mange som var involvert. Å anta at det "er sikkert bare én mann" er en luksus man ikke nødvendigvis kunne ta seg råd til.

 

var det ikke politi på øya, men de ventet på spesial styrken?

Ventet og ventet - det lå en død politimann der, en av de første ABB skal ha skutt.

Lenke til kommentar

Bortforklaringer, det hadde vært best for alle parter om de faktisk innrømmet inkompetanse

Et helikopter med spesialstyrker skal kunne scramble i løpet av veldig kort tid i slike situasjoner

Det ville tatt altfor lang tid og endt med altfor mange døde.

Nei, de skulle ha hatt en hemmelig underjordisk bunker på Utøya, med muligheter til å overvåke alt som skjedde der. Da kunne de ha gått til motangrep i løpet av noen få minutter.

Lenke til kommentar

jeg tror nok at politiet kunne ha vært der mye tidligere. hadde de bare tatt dette mye mere alvorlig. men folk prøver jo og unnskylde staten og politiet osv.det er jo standard

De tok meldingene om "flere skyttere på øya" såpass alvorlig den dagen at de vurderte sjansene for å lykkes med oppdraget(*) med to lett utstyrte menn som så dårlige at de valgte å vente på beredskapstroppen.

 

*) Oppdraget var å nøytralisere terroristen(e) på Utøya.

 

Kort tid i forveien hadde det eksplodert en kraftig bombe i regjeringskvartalet, og politiet hadde ennå ikke noen full oversikt over hvem som sto bak og hvor mange som var involvert. Å anta at det "er sikkert bare én mann" er en luksus man ikke nødvendigvis kunne ta seg råd til.

 

var det ikke politi på øya, men de ventet på spesial styrken?

Ventet og ventet - det lå en død politimann der, en av de første ABB skal ha skutt.

jeg snakker om de politi folka som sto der med våpen og alt, burde de kanskje ha tenkt med skallen deres og gått og prøvd og tatt ham? jeg mener,det var barn og ungdom på den øya. da venter du ikke på ordre.

Lenke til kommentar

Bortforklaringer, det hadde vært best for alle parter om de faktisk innrømmet inkompetanse

Et helikopter med spesialstyrker skal kunne scramble i løpet av veldig kort tid i slike situasjoner

Det ville tatt altfor lang tid og endt med altfor mange døde.

Nei, de skulle ha hatt en hemmelig underjordisk bunker på Utøya, med muligheter til å overvåke alt som skjedde der. Da kunne de ha gått til motangrep i løpet av noen få minutter.

 

Hva er det du prater om ?

 

alt for lang tid i forhold til den lugubre båtturen ?

 

Scrambling av spesialstyrker i helikopter SKAL IKKE ta lang tid , her er det flere ting som skurrer og ikke stemmer.

 

De kan skylde på at det ville tatt for lang tid, men det beviser bare at de aldri har vært forbredt på slike krisesituasjoner , noe som er graverende i aller høyeste grad.

 

Her har de utrolig mye å lære fra andre land

Lenke til kommentar

Det er alltid rykter og usikkerhet når slike ting skjer.

Hva så om det var 3 stykker på øya? Skulle de da bare få holde på? Da burde man i hvertfall ha prøvd å gripe inn og forstyrre handlingen!

 

Skal man evaluere i ettertid får man aldri gjort noe tidsnok. De skulle reist over. Punktum finale.

 

Synd for de to politifolkene som nå kommer i skvis, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Det er alltid rykter og usikkerhet når slike ting skjer.

Hva så om det var 3 stykker på øya? Skulle de da bare få holde på? Da burde man i hvertfall ha prøvd å gripe inn og forstyrre handlingen!

 

Skal man evaluere i ettertid får man aldri gjort noe tidsnok. De skulle reist over. Punktum finale.

 

Synd for de to politifolkene som nå kommer i skvis, men sånn er det bare.

enig der, man går gjerne og prøver ihvertfall. bedre det enn og vente mens barn blir skutt på. enig?

Lenke til kommentar

Det er alltid rykter og usikkerhet når slike ting skjer.

Hva så om det var 3 stykker på øya? Skulle de da bare få holde på? Da burde man i hvertfall ha prøvd å gripe inn og forstyrre handlingen!

 

Skal man evaluere i ettertid får man aldri gjort noe tidsnok. De skulle reist over. Punktum finale.

 

Synd for de to politifolkene som nå kommer i skvis, men sånn er det bare.

 

A) det var ingen tilgjenglige båter

B) politiet trodde utifra opplysninger fra ungdom som ringte inn at det var flere terrorister (hvem trodde at bomben i oslo var resultatet av en mann alene?). Det er ikke snakk om "å ofre alt" for å prøve, fordi det ville være helt idiotisk rent taktisk. Uansett ville de første fra politiet ta seg over, men ble hindret etter punkt A.

 

Hva om situasjonen faktisk var at det var 5 terrorister med skytevåpen og sprengstoff? Hva om disse sprengte/drepte hver eneste politimann som prøvde å ta seg over til øya, fordi taktikken var bare å kjøre på med menn fra strandlinje som lå midt i sikte for terroristene? Hva slags overskrifter og poster ville vi høre fra samme personene som klager over politiet nå? amatørmessige idioter som ikke kan taktikk? norsk polititaktikk er en skam? Hvorfor ventet de ikke på Delta som er spesialtrent for slike oppdrag?

Lenke til kommentar
Ikke mulig å få tak i båt? Det må være det største bullkrappet noensinne. Det mysset av private båter i skytteltrafikk som kunne ha blitt rekvirert.

Det gjorde faktisk ikke det. Det var vel et par båter som var i nærheten da de første politifolkene prøvde å ta seg over, men de kjørte unna da de så politifolkene.

 

Et annet argument er at de ikke brukte helikopteret. Her tror jeg nok at jeg må gi meg, fordi jeg tror at de hadde vært der raskere med et helikopter enn uten.

Det stemmer faktisk ikke. Det hadde sannsynligvis tatt lenger tid å forberede et helikopter. Ikke bare måtte helikopteret ha blitt rigget og lastet, men mannskapet måtte blitt fraktet til helikopteret, og bare det kunne fort tatt like lang tid som kjøreturen til Utøya.

Bortforklaringer, det hadde vært best for alle parter om de faktisk innrømmet inkompetanse

 

Et helikopter med spesialstyrker skal kunne scramble i løpet av veldig kort tid i slike situasjoner

Dette er virkeligheten, og ikke en Hollywood-film. Få nesa bort fra TV-skjermen og ut i virkeligheten, du.

 

Scrambling av spesialstyrker i helikopter SKAL IKKE ta lang tid , her er det flere ting som skurrer og ikke stemmer.

Det som skurrer er at du ikke har fått med deg at politiet ikke har penger til konstant helikopterberedskap, og langt mindre helikopter til beredskapstroppen.

Endret av Pjassop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med den graden av beredskap for slike hendelser som politiet i Norge i dag har, så tror jeg de gjorde så godt som mulig. Jeg tror derimot at det er fullt mulig å ha en større grad av beredskap enn hva de hadde da hendelsene inntraff, men jeg forstår at det kan ha vært vanskelig å forsvare en større ressursbruk enn hva man da hadde, med tanke på hvordan Norges terror-historie hadde vært opp til da. Man kan bare håpe at de er bedre beredt neste gang noe ekstremt skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jeg tror nok at politiet kunne ha vært der mye tidligere. hadde de bare tatt dette mye mere alvorlig. men folk prøver jo og unnskylde staten og politiet osv.det er jo standard

Du mener altså at de ikke tok det alvorlig? Hva baserer du dette på?

 

var det ikke politi på øya, men de ventet på spesial styrken?

Nei. De første politifolkene på stedet prøvde å få tak i båt for å komme seg over, men det var ikke mulig. Så fikk de beskjed om at deres egen båt var på stedet, men da var beredskapstroppen også rett rundt hjørnet.

 

jeg snakker om de politi folka som sto der med våpen og alt, burde de kanskje ha tenkt med skallen deres og gått og prøvd og tatt ham? jeg mener,det var barn og ungdom på den øya. da venter du ikke på ordre.

De prøvde, men fikk ikke tak i båt.

Lenke til kommentar
jeg tror nok at politiet kunne ha vært der mye tidligere. hadde de bare tatt dette mye mere alvorlig. men folk prøver jo og unnskylde staten og politiet osv.det er jo standard

Du mener altså at de ikke tok det alvorlig? Hva baserer du dette på?

 

var det ikke politi på øya, men de ventet på spesial styrken?

Nei. De første politifolkene på stedet prøvde å få tak i båt for å komme seg over, men det var ikke mulig. Så fikk de beskjed om at deres egen båt var på stedet, men da var beredskapstroppen også rett rundt hjørnet.

 

jeg snakker om de politi folka som sto der med våpen og alt, burde de kanskje ha tenkt med skallen deres og gått og prøvd og tatt ham? jeg mener,det var barn og ungdom på den øya. da venter du ikke på ordre.

De prøvde, men fikk ikke tak i båt.

beklager for at jeg drar med hele dette, men det var jo fullt av turister der. kunne de ikke bare tatt en av de? de har jo fullmakt til og gjøre slikt. altså båt.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar
jeg tror nok at politiet kunne ha vært der mye tidligere. hadde de bare tatt dette mye mere alvorlig. men folk prøver jo og unnskylde staten og politiet osv.det er jo standard

Du mener altså at de ikke tok det alvorlig? Hva baserer du dette på?

 

var det ikke politi på øya, men de ventet på spesial styrken?

Nei. De første politifolkene på stedet prøvde å få tak i båt for å komme seg over, men det var ikke mulig. Så fikk de beskjed om at deres egen båt var på stedet, men da var beredskapstroppen også rett rundt hjørnet.

 

jeg snakker om de politi folka som sto der med våpen og alt, burde de kanskje ha tenkt med skallen deres og gått og prøvd og tatt ham? jeg mener,det var barn og ungdom på den øya. da venter du ikke på ordre.

De prøvde, men fikk ikke tak i båt.

beklager for at jeg drar med hele dette, men det var jo fullt av turister der. kunne de ikke bare tatt en av de? de har jo fullmakt til og gjøre slikt. altså båt.

Det var ikke fullt av turister akkurat der. Det var to båter i nærheten som de første politifolkene på stedet prøvde å rope på, men båtene reagerte med å snu og kjøre i en annen retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...