Gå til innhold

Absurd feilvurdering av politiet


Anbefalte innlegg

Det handler mer om å skape et kontaktnettverk. Hvis de ikke er hjemme, så er de ikke hjemme. Men hvis de er hjemme, så kan de bistå med det de har. I dette tilfellet, så hadde det vært praktisk om de hadde kunne kontakte noen av beboerene rundt som ha en båt. I andre tilfeller, kan de f.eks. trenge en lege.

Hvis de ikke er hjemme, så er de ikke hjemme? Hvor forutsigbart vil et slikt system egentlig være?

Hvor mange må du ha med i nettverket for å oppnå en "kritisk masse" som man kan regne med i en kritisk situasjon?

Hvor ofte må man sjekke at opplysningene stemmer? "Vi trenger deg og båten din, Jensen! - Hæ? Den har jeg solgt til en fyr fra Gol." Hvor mange må man forsøke å ringe til før man får "napp"? Hvor lang tid er akseptabelt?

 

I motsetning til tilfeldige frivillige (med båt) finnes det etablerte vaktordninger for leger og annet helsepersonell, og dette er opplysninger som Politiet sitter på. Hittil har jeg ikke sett særlig mye kritikk av legebehandlingen de skadde fikk, men du har kanskje ikke kommet til det punktet ennå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine forslag er

2. Forbedre kommunikasjonen i politet. Ha egne telefonlinjer for politiet sånn at de kan kontakte hverandre direkte.

Fastlinjer er jo sååå fleksibelt .... Dessuten var det vel ikke kommunikasjonsproblemer politikamrene imellom, i hvert fall ikke på teleteknisk nivå?

 

For taktisk bruk er mobilt samband det eneste som nytter, men da må man ha et nett som ikke kan overbelastes av gud & hvermann. Kall det gjerne et eget nødnett. Gjør det gjerne digitalt.

 

Værsågod, det er under innføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de ikke er hjemme, så er de ikke hjemme? Hvor forutsigbart vil et slikt system egentlig være?

Hvor mange må du ha med i nettverket for å oppnå en "kritisk masse" som man kan regne med i en kritisk situasjon?

Hvor ofte må man sjekke at opplysningene stemmer? "Vi trenger deg og båten din, Jensen! - Hæ? Den har jeg solgt til en fyr fra Gol." Hvor mange må man forsøke å ringe til før man får "napp"? Hvor lang tid er akseptabelt?

 

I motsetning til tilfeldige frivillige (med båt) finnes det etablerte vaktordninger for leger og annet helsepersonell, og dette er opplysninger som Politiet sitter på. Hittil har jeg ikke sett særlig mye kritikk av legebehandlingen de skadde fikk, men du har kanskje ikke kommet til det punktet ennå?

Poenget med systemet er ikke å ta over for politet. Poenget er at de skal bistå politet. Jeg er ikke spesielt beskymret for at den ikke vil nå enn kritisk masse. Hadde de hatt kjennskap til 10 personer i området rundt, så hadde det holdt i lange baner.

 

Jeg vet det eksisterer en vaktordninger for leger. Men jeg vet også hva den går ut på, og den fungerer ganske annerledes enn forslaget mitt.

 

Og kan jeg få en beklagelse fra deg for å gi meg meninger som jeg har aldri sagt. Ihvertfall kan du si at du ikke skal gjøre det igjen. Det inkluderer den kommentaren din om legebehandlingen av de på utøya.

Lenke til kommentar

Mine forslag er

2. Forbedre kommunikasjonen i politet. Ha egne telefonlinjer for politiet sånn at de kan kontakte hverandre direkte.

Fastlinjer er jo sååå fleksibelt .... Dessuten var det vel ikke kommunikasjonsproblemer politikamrene imellom, i hvert fall ikke på teleteknisk nivå?

 

For taktisk bruk er mobilt samband det eneste som nytter, men da må man ha et nett som ikke kan overbelastes av gud & hvermann. Kall det gjerne et eget nødnett. Gjør det gjerne digitalt.

 

Værsågod, det er under innføring.

Og igjen lager du stråmenn. Jeg har aldri sagt at det skal være en fastlinje.

 

Prøver du å bli verdensmester på dårlige stråmenn?

Lenke til kommentar

Poenget med systemet er ikke å ta over for politet. Poenget er at de skal bistå politet. Jeg er ikke spesielt beskymret for at den ikke vil nå enn kritisk masse. Hadde de hatt kjennskap til 10 personer i området rundt, så hadde det holdt i lange baner.

En flåsete påstand, tatt rett ut av løse luften.

 

Jeg vet det eksisterer en vaktordninger for leger. Men jeg vet også hva den går ut på, og den fungerer ganske annerledes enn forslaget mitt.

 

Og kan jeg få en beklagelse fra deg for å gi meg meninger som jeg har aldri sagt. Ihvertfall kan du si at du ikke skal gjøre det igjen. Det inkluderer den kommentaren din om legebehandlingen av de på utøya.

Jeg har aldri sagt noe om legebehandlingen av de på Utøya eller tillagt deg noen meninger om dette.

 

Med "legebehandlingen de skadde fikk" tenkte jeg på "feilbehandling av pasienter på norske sykehus", som jeg mener å huske at du har ytret meninger om tidligere. (Det var mange som måtte opereres - noen flere ganger - på grunn av de store skadene de hadde fått, og det ville overraske meg om alle inngrepene ble 100% vellykket. Dette vil falle noen tungt for brystet, og dermed starter en ny tråd.)

 

Og igjen lager du stråmenn. Jeg har aldri sagt at det skal være en fastlinje.

Hvordan definerer du 'telefonlinje' ?

Lenke til kommentar

Å lage "nettverk" er forsåvidt en tullete ide. Nettverk må vedlikeholdes og trenes hvis en skal ha noe effekt. Uansett nettverk må det også være noen som aktiverer nettverk, og hvis det skal være effektivt må det altså være en "stand by"-funksjon i nevnte nettverk.

 

Dessuten har politi myndighet til å rekrivere mange funksjoner allerede. Brann, helse, forsvar, sivilforsvar og sivile funksjoner som røde kors og fjellklatrere osv.

 

Problemet med Utøya oppstår i det øyeblikk Delta kommer inn og melder fra om et behov som Nordre Buskerud ikke kan gi Delta. Samtidig som Delta dukker opp på campingplassen i den tro at det er her man skal entre. Som logisk det er, siden det er den korteste ruten over. At man bruker argumentet at det kan være 5 terrorister blir noe hul ide Nordre Buskerud kun kan mønstre en båt som ikke er kapabel til å frakte 10 mann.

 

Flere muligheter til grunn forsåvidt;

1. Det er faktisk ikke noen god kommunikasjon mellom Nordre Buskerud og Delta.

2. Nordre Buskerud har kommandoen, som de ikke er i stand til å håndtere.

3. Delta "fucker" det opp.

4. Delta ser for seg en form for handling, mens NB ser for seg noe annet.

 

Det jeg tror kommer ut av dette er at man får en overnasjonal politienhet som kan på tvers av politidistriktene ta kommando over enhver aksjon. Slik at komandolinjene blir sentrert på en plass, og dermed forhindrer at det er flere "konger" som kan gi motstridende ordrer satt opp i mot hva spesialenhetene ser for seg.

 

For noe gikk galt, eller iallefall gikk noe som fikk Delta til å svinge innom campingplassen mens de altså være beordret til et sted 3.5 km unna.

Lenke til kommentar

Å lage "nettverk" er forsåvidt en tullete ide. Nettverk må vedlikeholdes og trenes hvis en skal ha noe effekt. Uansett nettverk må det også være noen som aktiverer nettverk, og hvis det skal være effektivt må det altså være en "stand by"-funksjon i nevnte nettverk.

 

Dessuten har politi myndighet til å rekrivere mange funksjoner allerede. Brann, helse, forsvar, sivilforsvar og sivile funksjoner som røde kors og fjellklatrere osv.

 

Problemet med Utøya oppstår i det øyeblikk Delta kommer inn og melder fra om et behov som Nordre Buskerud ikke kan gi Delta. Samtidig som Delta dukker opp på campingplassen i den tro at det er her man skal entre. Som logisk det er, siden det er den korteste ruten over. At man bruker argumentet at det kan være 5 terrorister blir noe hul ide Nordre Buskerud kun kan mønstre en båt som ikke er kapabel til å frakte 10 mann.

 

Flere muligheter til grunn forsåvidt;

1. Det er faktisk ikke noen god kommunikasjon mellom Nordre Buskerud og Delta.

2. Nordre Buskerud har kommandoen, som de ikke er i stand til å håndtere.

3. Delta "fucker" det opp.

4. Delta ser for seg en form for handling, mens NB ser for seg noe annet.

 

Det jeg tror kommer ut av dette er at man får en overnasjonal politienhet som kan på tvers av politidistriktene ta kommando over enhver aksjon. Slik at komandolinjene blir sentrert på en plass, og dermed forhindrer at det er flere "konger" som kan gi motstridende ordrer satt opp i mot hva spesialenhetene ser for seg.

 

For noe gikk galt, eller iallefall gikk noe som fikk Delta til å svinge innom campingplassen mens de altså være beordret til et sted 3.5 km unna.

 

Møtte Delta i utgangspunktet opp på campingplassen først? så langt har jeg bare sett en video på vg med en bil fra Delta som snur, men det var jo tross alt 22 oppmøtte fra Delta, så det er kanskje en mulighet for at en bil drar til campingen og resten drar til Storøya.

 

Det kunne også vært meldt om 100 gjerningsmenn, men det ville ikke endre faktum at det kun var denne ene båten som politiet hadde til disposisjon.

 

Hvordan gjør andre land det med slik kommunikasjon egentlig? USA for eksempel, har jo ganske mange etater som kan tråkke på føttene til hverandre.

 

edit: er vel alternativ 1 som er rett. Ble vel også bekreftet på pressekonferansen.

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Møtte Delta i utgangspunktet opp på campingplassen først? så langt har jeg bare sett en video på vg med en bil fra Delta som snur, men det var jo tross alt 22 oppmøtte fra Delta, så det er kanskje en mulighet for at en bil drar til campingen og resten drar til Storøya.

 

Mulig, men det betyr da altså at Delta enten ikke vet hvor i huleste de er og hvor de skal. Eller at Delta ikke stoler på Nordre Buskerud, og vil ta en titt. Men med spørsmålet Delta spør på campingplassen ifølge Nordre Buskerud viser jo at de ikke aner, og dermed tar det taktiske valget som gjør at det er kortest reisevei mellom Utøya og fastland. Med de implikasjoner det medfører på NB sine taktiske handlinger. Altså er det en kræsj i hvordan Delta taktisk ser situasjonen, og hvordan NB ser situasjonen.

 

Det kunne også vært meldt om 100 gjerningsmenn, men det ville ikke endre faktum at det kun var denne ene båten som politiet hadde til disposisjon.

 

Klart. Men politi bruker som argument, for å frifinne seg selv, at de prøvde alle mulige metoder.

 

Hvordan gjør andre land det med slik kommunikasjon egentlig? USA for eksempel, har jo ganske mange etater som kan tråkke på føttene til hverandre.

 

FBI er overnasjonal, og vil ta over kommandoleddet når de blir koblet inn. På lokalt nivå har det statlige politi den samme funksjon ovenfor "county police".

 

edit: er vel alternativ 1 som er rett. Ble vel også bekreftet på pressekonferansen.

 

Mer må ha gått galt, enn kun kommunikasjonsproblemer. Det kan en også høre på pressekonferansen når Nordre Buskerud sier at Delta tok kommandoen med engang de entret de private båtene. En kan jo undre seg hvorfor kommandooverføringen skulle ta plass på dette merklige tidspunktet der lekejolla er på vei til å bli KNM Utsira.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Å lage "nettverk" er forsåvidt en tullete ide. Nettverk må vedlikeholdes og trenes hvis en skal ha noe effekt. Uansett nettverk må det også være noen som aktiverer nettverk, og hvis det skal være effektivt må det altså være en "stand by"-funksjon i nevnte nettverk.

Et nettverk må bli trenes? Hvordan trener man et nettverk? Det er ikke snakk om et frivilig borgervern. Det er snakk om å ha en database over privatpersoner som kan tilby dem utstyr eller tjenester i en eventuell krisisituajson. Hva ville skjedd hvis de ikke fant 2 privatbåter? Det var bare flaks at de kom.

 

Det må holdes oppdatert, f.eks. når noen flytter eller selger utstyret, men ellers ser jeg ikke problemet. Det er heller ikke noe som skal gjøres over hele Norge, men på strategiske punkter.

 

 

Dessuten har politi myndighet til å rekrivere mange funksjoner allerede. Brann, helse, forsvar, sivilforsvar og sivile funksjoner som røde kors og fjellklatrere osv.

At det gjøres allerede for visse funksjoner, er vel ikke et argument for at det ikke skal utvides.

Lenke til kommentar

Et nettverk må bli trenes? Hvordan trener man et nettverk? Det er ikke snakk om et frivilig borgervern. Det er snakk om å ha en database over privatpersoner som kan tilby dem utstyr eller tjenester i en eventuell krisisituajson. Hva ville skjedd hvis de ikke fant 2 privatbåter? Det var bare flaks at de kom.

 

Det må holdes oppdatert, f.eks. når noen flytter eller selger utstyret, men ellers ser jeg ikke problemet. Det er heller ikke noe som skal gjøres over hele Norge, men på strategiske punkter.

 

Selvsagt må det trenes. Utstyr må taes frem, det må fraktes, det må vedlikeholdes og ikke minst det må brukes. Når amerikanerne forhåndslagret masse utstyr under den kalde krigen var det ikke stående "dødt". Det ble tatt ut, testet, og vedlikeholdt av en gruppe personer.

 

Klart det bare var flaks i denne situasjonen, betviler jeg ikke et sekund.

 

Dessuten har politi myndighet til å rekrivere mange funksjoner allerede. Brann, helse, forsvar, sivilforsvar og sivile funksjoner som røde kors og fjellklatrere osv.

At det gjøres allerede for visse funksjoner, er vel ikke et argument for at det ikke skal utvides.

 

Selvsagt. Men hva er fellesnevneren på alle disse funksjonene? De trener, og en viss del av organisasjonen er operativ til enhver tid.

Lenke til kommentar
Det kunne også vært meldt om 100 gjerningsmenn, men det ville ikke endre faktum at det kun var denne ene båten som politiet hadde til disposisjon.

 

Klart. Men politi bruker som argument, for å frifinne seg selv, at de prøvde alle mulige metoder.

 

Gjorde de ikke det? De brukte den eneste båten de hadde, og de rekviderete de første båtene som nærmet seg

 

Hvordan gjør andre land det med slik kommunikasjon egentlig? USA for eksempel, har jo ganske mange etater som kan tråkke på føttene til hverandre.

 

FBI er overnasjonal, og vil ta over kommandoleddet når de blir koblet inn. På lokalt nivå har det statlige politi den samme funksjon ovenfor "county police".

 

Tenkte mere i rettning av hvordan dette foregår rent teknisk. På hvilke stadie i en situasjone kan state police for eksempel si at "nå har vi kommandoen" i et oppdrag startet av det lokale politiet?

 

edit: er vel alternativ 1 som er rett. Ble vel også bekreftet på pressekonferansen.

 

Mer må ha gått galt, enn kun kommunikasjonsproblemer. Det kan en også høre på pressekonferansen når Nordre Buskerud sier at Delta tok kommandoen med engang de entret de private båtene. En kan jo undre seg hvorfor kommandooverføringen skulle ta plass på dette merklige tidspunktet der lekejolla er på vei til å bli KNM Utsira.

"lekejolla" er registrert for 10 og når ikke denne klarte å ta 10 personer så er det vel til slutt produsentens feil at de har levert et produkt som ikke holder mål? Hvorfor Delta tok kommandooverføringen på det tidspunktet aner jeg ikke, men kan tenkes at de da hadde alle nødvendige midler for å komme seg over og gjøre det de gjør best.

Lenke til kommentar
fra politiets pressekonferanse 18.08:

 

"Meldingene som kom var svært sprikende. Det ble etter hvert en oppfatning at vi sto ovenfor 2-5 gjerningsmenn med rifler, muligens også med kikkertsikter, og at det var sprengstoff på øya."

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/ostfold/Vedlegg_1409.pdf

De lyver. Ikke forvent at hva som kommer fra politet i ettertid er korrekt, de har sterke insentiver til å lyve for å ikke tape ansikt.

"På seg selv kjenner man andre" ...?

Det hadde vært greit om du ikke siterte bort begrunnelsen min.

 

Jeg skrev at de snakket om en person i media og media fikk informasjonen sin fra politet. Det var ingen som sa noe om 5 personer. I tilegg var det klart at de ikke forberedte seg for fem gjerningsmenn. Da hadde de ventet på en ordentlig båt.

Beklager, men dine fabuleringer har nøyaktig null troverdighet. Du har ingen anelse om politiets strategier i slike situasjoner, men har kun egne feiloppfatninger og etterpåklokskap å falle tilbake på.

 

Faktum er at båten er spesielt kjøpt inn av politiet for å brukes i politiets arbeid.

Og dermed er den ideell for alt av politiaksjoner ?

 

Hvor har du det fra? At den ble overbelastet på grunn av alt utstyret beredskapstroppen hadde med betyr slett ikke at den ikke faktisk er svært så egnet for slike operasjoner i utgangspunktet. Politiet har faktisk brukt båten aktivt, og det blir bare tullete å rakke ned på dem for å ha tatt i bruk en båt som er beregnet for bruk i politiets arbeid.

 

Det går klart frem i innlegget hvor jeg har det fra, det er hentet fra politiets egne dokumenter. Selvsagt betyr det at båten ikke var egnet for operasjonen 22/7. Det er jo ikke akkurat meningen at slike operasjoner skal utføres av ti politimenn ubevæpnet i speedo, så når båten ikke håndterer nødvendig utstyr så er den ikke egnet.

 

Faktum er at denne typen båt er ideell for denne typen operasjoner. At den ble overbelastet på grunn av for mye utstyr er en annen sak. Valget av båt i seg selv var ikke galt. Det er poenget.

 

Hadde båten som delta brukte vært ideell for operasjonen så hadde den ikke vært overbelastet, den hadde ikke tatt inn vann, de hadde ikke blitt tvunget til å prøve å tjuvkoble andre båter, de hadde ikke vært nødt til å ta over to private båter og de hadde ikke rotet bort flerfoldige minutter og flerfoldige liv.

 

Den var for liten, både når det kommer til fysisk størrelse og motorstørrelse, til å frakte såpass mange tungt bevæpnede politimenn.

 

Båten var ikke ideell, enkelt og greit.

Du roter fælt. Det er ingenting galt med båten i seg selv. Den fungerer utmerket til å frakte personell over vann, også i stridssituasjoner (siden slike brukes av politi og militært personell over hele verden).

 

Problemet er at den ble overbelastet. Men at den ble brukt på en måte som gjorde at den ble overbelastet betyr ikke at den var "alt annet enn ideell for formålet". Formålet er å frakte politistyrker over vann, noe båten er særdeles velegnet for. Overbelastning er noe annet.

 

Poenget her er altså at båten ikke var et dårlig valg som sådan, i motsetning til det enkelte skøyere som bruker uttrykk som "lekejolle" så uærlig prøver å få det til. Det som var et problem var at den ble for tungt lastet, noe som er noe helt annet.

 

Dette skal i følge TS ha vært en "absurd feilvurdering", men båten var faktisk beregnet på ti personer, og det er altså en båt politiet har brukt aktivt.

 

Og faktum er at dersom de hadde latt være å bruke båten hadde TS sittet og klaget over at de gjorde det også. Det har han med all tydelighet vist. Han har bestemt seg på forhånd for at politiet kjørte rundt i en lekebåt og gjorde alt galt.

 

Du er fortsatt opphengt i ting som ikke betyr noe for hendelsene 22/7. Gudene må vite hvor lenge du har mast om at båttypen RIB blir brukt til militære operasjoner verden rundt. Biler blir også brukt i militære operasjoner verden rundt, men det er selvsagt forskjell fra bil til bil, på samme måte som det er stor forskjell fra RIB til RIB.

 

Jeg ser ikke helt hvorfor du er så opphengt i ting som ikke har noe med saken å gjøre, resultatet er jo at du fullstendig ignorerer alt av fakta. Båten blir ikke automatisk ideell bare fordi den er kjøpt inn av politiet for bruk på jobb.

 

Faktum er at man trengte transportmiddel til å raskt frakte 10 stk tungt bevæpnede politimenn over til Utøya. Transportmiddelet de trengte måtte være egnet for nettopp 10 stk politimenn og mye utstyr. Transportmiddelet som ble valgt, til tross for å ifølge deg ha vært ideelt, var så lite ideelt tjenestemenn med en gang forsøkte å tjuvkople private båter. Båten fikk de ikke opp i plan og den tok inn så mye vann at motoren stoppet slik at de måtte over i 2 private båter. Politiet har uttalt at det gikk så mye raskere i de to andre båtene at de var der 10min tidligere enn de hadde vært hvis RIB båten som var utgangspunktet ikke hadde fått motorproblemer.

 

Ingenting, absolutt ingenting som helst, vitner om at båten var egnet som transportmiddel for delta styrken. Det var en grov feilvurdering i en situasjon der det dreide seg om unge mennesker som ble skutt og drept. Private skjærgårdsjeeper, som det var flest av, skulle ha blitt brukt som transportmiddel fra første stund.

 

.

Jeg er ikke "opphengt" i noe annet enn å avdekke den løgnaktige argumentasjonen til tastaturheltene som sitter i etterpåklokskapens lys og rakker ned på politiet.

 

Båten var perfekt egnet som transportmiddel, og brukes av militære og politistyrker over hele verden nettopp som dette. At et transportmiddel ikke har plass til ubegrenset last gjør det ikke uegnet til lasten det faktisk er beregnet på.

Lenke til kommentar
De skulle aldri ha hentet den båten og de skulle ha tatt korteste vei.

Her sitter Camlon i etterpåkloskapens lys som tastaturridder igjen. Det går ikke an å holde på slik, det skjønner du vel?

 

1: Det ville være fullstendig idiotisk av politiet å ikke bringe eget utstyr til stedet.

 

2: Det er gjort rede for hvorfor det var nødvendig å velge stedet de faktisk valgte. At du "glemmer" dette gjør bare enda mer til at troverdigheten din svekkes. Du velger bevisst å se bort ifra fakta som ikke stemmer overens med din forhåndsoppfatning.

 

Så ikke bare benytter du deg av uærlig argumentasjon, men du mener faktisk seriøst at politiet ikke skal forberede seg på aksjoner med eget utstyr!

 

Du er en fagperson som sitter med kunnskap om valg om slike båter?

Jeg trenger ikke være fagperson, da politiet tar seg av den saken. Det er ikke jeg som prøver å få det til at jeg vet bedre enn fagpersoner.

 

Dine argumenter for hvorfor denne båten var egnet for å frakte beredskapstroppen har vært "Det er en RIB" og "politet kjøpte inn båten". Som om det en gang skulle være et argument.

Jeg har påpekt at båten er velegnet for politioperasjoner, og den typen brukes av politi og militære over hele verden, også i skarpe situasjoner. Dermed er den altså generelt velegnet for slike operasjoner, stikk is strid med dine feilaktige påstander.

 

Slik jeg leser dette, så fikk den første patruljen rekvidert de to første båtene de så.

Ja, men dette er noe de skulle ha fikset før de ankom.

Dette må jo være tidenes selvmotsigelse. Først sier du at de ikke skulle ha brakt sitt eget utstyr (båt), og så klager du på at de burde ha fikset det før de ankom?

 

Gjett hva de gjorde, Camlon. De fikset utstyret underveis. De sørget for å bringe inn politiets egen båt for å være sikre på at de hadde et fartøy de hadde god kjennskap til.

 

Politet er ansvarlig for kommunikasjon mellom de forskjellige etatene

Kilde?

Endret av Pjassop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ifølge politi tok ikke deltagjengen kommando før de hoppet over fra politiets båt til de private. ca 11 min ut, http://www.vgtv.no/#!id=43002

Hva er poenget ditt egentlig? At du vet bedre enn politiet selv hvordan dette skal fungere?

Nja, jeg kan vel med en krystallkule se i fremtiden at en av momentene, en av de mange rapporter og kommisjoner vil komme med forslag er følgende;

At delta tar kommando som øverste myndighet med engang de bli satt inn. Eventuelt en overpolitidistrikt myndighet tar på seg det ansvaret.

Så mener du at politiet brøt instruksene? Eller at instruksene bør endres? Igjen, hva er poenget ditt?

 

Politiet er helt normale folk, akkurat som deg og meg!

Tviler på at Politifolk er enige i akkurat det. Dem fleste er "litt mer" i følge dem selv...

Og du har snakket med de fleste politifolk selv?

Lenke til kommentar
At man bruker argumentet at det kan være 5 terrorister blir noe hul ide Nordre Buskerud kun kan mønstre en båt som ikke er kapabel til å frakte 10 mann.

Psst, båten er registrert og godkjent for 10 mann.

 

Nordre Buskerud har kommandoen, som de ikke er i stand til å håndtere.

Og dette baserer du på hva?

 

Delta "fucker" det opp.

På hvilken måte?

 

Delta ser for seg en form for handling, mens NB ser for seg noe annet.

Hva da?

Lenke til kommentar

"lekejolla" er registrert for 10 og når ikke denne klarte å ta 10 personer så er det vel til slutt produsentens feil at de har levert et produkt som ikke holder mål? Hvorfor Delta tok kommandooverføringen på det tidspunktet aner jeg ikke, men kan tenkes at de da hadde alle nødvendige midler for å komme seg over og gjøre det de gjør best.

 

? Produsentens feil?

Mener du produsenten skal selge en annen båt som politiet ber om? Båten var registrert for ti. Men den startet sin karriere som ubåt 22 juli hos NB politi.

 

At man bruker argumentet at det kan være 5 terrorister blir noe hul ide Nordre Buskerud kun kan mønstre en båt som ikke er kapabel til å frakte 10 mann.

Psst, båten er registrert og godkjent for 10 mann.

 

Nei sier du det. Det var jo en flott tur den fikk. Den kom jo til destinasjonpunktet med brask og bram.

 

Resten av røret ditt får du tenke på litt mer, før du svarer. Herr Submarinecommander.

Lenke til kommentar

Her sitter Camlon i etterpåkloskapens lys som tastaturridder igjen. Det går ikke an å holde på slik, det skjønner du vel?

 

1: Det ville være fullstendig idiotisk av politiet å ikke bringe eget utstyr til stedet.

 

2: Det er gjort rede for hvorfor det var nødvendig å velge stedet de faktisk valgte. At du "glemmer" dette gjør bare enda mer til at troverdigheten din svekkes. Du velger bevisst å se bort ifra fakta som ikke stemmer overens med din forhåndsoppfatning.

 

Så ikke bare benytter du deg av uærlig argumentasjon, men du mener faktisk seriøst at politiet ikke skal forberede seg på aksjoner med eget utstyr!

Jeg har trukket tilbake påstanden om at de ikke burde ha tatt med seg båten. Merkelig hvordan du fokuserer så enormt på noe som jeg ikke har fokusert på i det hele tatt. Hvis jeg skal dra opp grums, kan vi nevne dine argumenter for at det var en passende båt.

 

Men jeg mener absolutt at de burde ha tatt korteste vei, spesielt når de bare har en båt med en svak motor. Jeg har ikke glemt begrunnelsene deres, men de er svake og jeg har peket ut hvorfor jeg mener de er svake.

 

Jeg trenger ikke være fagperson, da politiet tar seg av den saken. Det er ikke jeg som prøver å få det til at jeg vet bedre enn fagpersoner.

Når du sier at båten er ideel, så burde du ha noe kunnskap til båter.

 

Jeg har påpekt at båten er velegnet for politioperasjoner, og den typen brukes av politi og militære over hele verden, også i skarpe situasjoner. Dermed er den altså generelt velegnet for slike operasjoner, stikk is strid med dine feilaktige påstander.

Jeg vet at ting går litt tregt for deg, men la meg prøve å forklare dette til deg. Bil brukes av politi og militære over hele verden. Det betyr ikke at en Lada blir velegnet for en politiaksjon. På samme måte finnes små og store RIB-er. Den de hadde var en liten RIB og var ikke særlig egnet for denne operasjonen.

 

 

Politet er ansvarlig for kommunikasjon mellom de forskjellige etatene

Kilde?

Hvem ellers er ansvarlig?

 

Nå snakker jeg ikke om nettet, men direkte kontakter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...