Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan et sameie nekte dyrehold?


KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal selge leiligheten min i et sameie (4 eiere i sameiet), men det står i vedtaktene at dyrehold ikke er tillatt. Jeg har ikke brydd meg med det, siden jeg ikke har dyr.

 

Nå er det et problem siden det er interesserte kjøpere som har hund. Jeg har prøvd å undersøke litt og har fått indikasjoner om at loven tilsier at de ikke kan nekte noen i et sameie å ha hund uten å kunne dokumentere at hunden er til sjenanse.

 

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://norskhuskattforening.net/dyrehold_engel_16feb.htm

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=37&ArtKey=257

 

''Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen''

 

Altså; nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er på iphone atm, men det er normalt flertallet som bestemmer. Bofellesskapsloven har regler om dyrehold, jeg mener disse har blitt liberalisert i det siste. Kan sikkert argumenteres for at tilsvarende bør gjelde i sameieforhold, men det er langt fra sikkert.

Lenke til kommentar

Man må ha gyldig grunn så vidt jeg har skjønt det for å nekte noen å ha hund (f.eks). Man kan ikke ha gyldig grunn uten at dyret har bodd der en stund, hvis det ikke er snakk om ekstremt allergiske reaksjoner (som en som er ekstremt allergisk mot reker og som kan dø hvis noen i samme rom tar frem en).

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Advokat blir litt drastisk synes jeg... Sendte en forsepørsel om å tillate dispensasjoner til sameiet tidligere i dag (før jeg fant noen lover om det), så avventer det litt og håper at det går i orden. Snakket med foretningsføreren, og han var ikke så positiv på telefon.

 

kandasa: Frister lite å legge inn et bud på en leilighet der man må gå i konflikt og risikere å bli uvenner med de andre eierene fra dag en, og i tillegg ikke vite om man kan ta med seg hunden sin. Det er dette jeg må få ordnet på forhånd.

 

Dårlig med tid er det og, visning er på mandag om 6 dager, og vil gjerne ha solgt den på første visning.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Eit forbud mot dyrehold treng ikkje nødvendigvis å bety at du ikkje kan ha dyr som sameigar.

Dersom du har gode grunner for å halde dyr og det ikkje foreligger ein konkret ulempe for dei andre bebuerane så kan ein ikkje nekte deg å halde dyr.

 

Gode grunner for å ha dyr er sjølvsagt slike ting som blinde personer som har behov for førerhund, men også f.eks ensome personer som får aukt livskvalitet ved å ha kjæledyr.

 

Dei andre bebuerane må også kunne vise til kva ulempe dei får av at naboen held dyr, små dyr som ikkje fører til lukt eller støyplager vil det være vanskelig å argumentere for at det foreligger ein objektiv ulempe ved at naboen har dei i sin eigerandel.

 

 

Men når dette er sakt så forstår eg godt at dei potensielle kjøperane ikkje vil legge inn bud så lenge dette er uavklart. I værste tilfelle kan dei bli nødt til å selge eller kvitte seg med hunden dersom naboane vinner fram.

Lenke til kommentar

Min første forespørsel ble avslått. Har nå sendt en halvlang mail med henvisninger til loven, så da avventer jeg tilbakemelding derfra.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg kan selge til dyreeiere uansett hva de sier ut fra informasjonen til linkene i denne tråden...

Lenke til kommentar

Sameiet hos oss er det forbudt med hund og katt, men man kan søke om det og da etter først å fått godkjennelse fra de nærmeste naboene. Nye i borettslaget har ofte med seg dyr når de kjøper og det har aldri vært noe problem ... hverken søkt eller fått godkjennelse fra de nærmeste naboene. Kun hvis de har hatt med seg hunder som har bjeffet mye det har blitt klaget på de.

Lenke til kommentar

Sameiet hos oss er det forbudt med hund og katt, men man kan søke om det og da etter først å fått godkjennelse fra de nærmeste naboene. Nye i borettslaget har ofte med seg dyr når de kjøper og det har aldri vært noe problem ... hverken søkt eller fått godkjennelse fra de nærmeste naboene. Kun hvis de har hatt med seg hunder som har bjeffet mye det har blitt klaget på de.

 

Det er slik jeg tyder loven, at hvis det skal være hold i forbudet mot dyr så må det være noe å utsette på dyret, og i de aller fleste tilfeller så vet man jo ikke om de er til sjenanse for naboene uten at dyrene har bodd der en stund.

Lenke til kommentar

Sameiet hos oss er det forbudt med hund og katt, men man kan søke om det og da etter først å fått godkjennelse fra de nærmeste naboene. Nye i borettslaget har ofte med seg dyr når de kjøper og det har aldri vært noe problem ... hverken søkt eller fått godkjennelse fra de nærmeste naboene. Kun hvis de har hatt med seg hunder som har bjeffet mye det har blitt klaget på de.

Sånn jeg har forstått det er dette vanlig praksis. Søke hos de andre beboerne, hvertfall i samme etasje/oppgang eller lignende. Har en dyr med når en flytter inn trenger en ikke søke.

 

Vet ingenting om hva loven sier, men vet om flere borettslag som har det slik.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Min første forespørsel ble avslått. Har nå sendt en halvlang mail med henvisninger til loven, så da avventer jeg tilbakemelding derfra.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg kan selge til dyreeiere uansett hva de sier ut fra informasjonen til linkene i denne tråden...

 

Avslag? Fekk du ein begrunnelse for dette. Etter lova så kan ikkje sameiet/styret nekte med mindre dei kan vise til konkrete ulemper.

 

Og ja du kan fint selge til tross for dette, men du må opplyse om det.

Det er uansett i din interesse å få klargjort kva regler som gjeld for husdyr, dyreeigere vil nok være betenkte med å legge inn bud på ein bolig der det ikkje er sikkert at dei får ha dyr.

Lenke til kommentar

Min første forespørsel ble avslått. Har nå sendt en halvlang mail med henvisninger til loven, så da avventer jeg tilbakemelding derfra.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg kan selge til dyreeiere uansett hva de sier ut fra informasjonen til linkene i denne tråden...

 

Avslag? Fekk du ein begrunnelse for dette. Etter lova så kan ikkje sameiet/styret nekte med mindre dei kan vise til konkrete ulemper.

 

Og ja du kan fint selge til tross for dette, men du må opplyse om det.

Det er uansett i din interesse å få klargjort kva regler som gjeld for husdyr, dyreeigere vil nok være betenkte med å legge inn bud på ein bolig der det ikkje er sikkert at dei får ha dyr.

 

Jeg fikk til "begrunnelse" at flertallet var i mot, og det ikke var behov for annen argumentasjon.

 

Har nå sendt en forespørsel til advokaten bak denne artikkelen: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-i-leilighet.html

 

Ble også henvist til dette firmaet fra Norsk Huskattforening da jeg sendte en forespørsel dit. De stod også for min sak.

 

 

Det som er kinkig, som du sier, er at det er en ulempe for meg at eventuelle kjøpere med hund føler seg uvelkommen og ikke vil by...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...