Gå til innhold

Kompaktkamera til USA-turen 2012


Anbefalte innlegg

Et viktig kriterie er bildekvalitet. Vidvinkel og zoom vektlegger jeg likt. Trenger ikke video. Heller ikke RAW.

Bildekvalitet vil tilsi en S95. Særlig under forhold hvor lyset ikke er det beste.

Ble veldig usikker her nå men som jeg nevnte så er bildekvalitet et kriterie jeg vektlegger. i og med at jeg skal på cruise vil det vel også bli tatt endel innebilder mens de fleste vil bli tatt utendørs. På en båt er det kanskje viktigst å vektlegge vidvinkel fremfor zoom? iland kommer vel zoombehovet så dette er ikke lett. MEN, bildekvalitet fremfor det meste annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble veldig usikker her nå men som jeg nevnte så er bildekvalitet et kriterie jeg vektlegger. i og med at jeg skal på cruise vil det vel også bli tatt endel innebilder mens de fleste vil bli tatt utendørs. På en båt er det kanskje viktigst å vektlegge vidvinkel fremfor zoom? iland kommer vel zoombehovet så dette er ikke lett. MEN, bildekvalitet fremfor det meste annet.

Alternativt en S95 til kona, og en SX230 til deg ;)

Lenke til kommentar

Ble veldig usikker her nå men som jeg nevnte så er bildekvalitet et kriterie jeg vektlegger. i og med at jeg skal på cruise vil det vel også bli tatt endel innebilder mens de fleste vil bli tatt utendørs. På en båt er det kanskje viktigst å vektlegge vidvinkel fremfor zoom? iland kommer vel zoombehovet så dette er ikke lett. MEN, bildekvalitet fremfor det meste annet.

Alternativt en S95 til kona, og en SX230 til deg ;)

Hehe, tanken slo meg :thumbup:

Men et annet spørsmål midt oppe i det hele;mitt gamle lommekamera er et Canon Ixus 800 IS. Vil et nytt, Canon S95 eller Canon SX 230, gi mye bedre bilder? Eller er det gamle på samme høyde?

Lenke til kommentar

I øyeblikket står valget mellom S95 og G12 :blush:

Ser at G12 har HDR funksjon; er det noe tess mon tro og har S95 også denne funksjonen?

Ellers er vel disse kameraene mye like, bortsett fra størrelsen?

Utifra det du skriver om å ikke ta med speilrefleksen og at du skal på cruise, så hadde jeg ikke vært i tvil. S95 er det perfekte valg. Det er lett å "stikke" vekk i minimal påkledning, til forskjell fra G12 som er en "klump". Forstå meg rett her, G12 er meget godt, men er IKKE noe lommekamera slik som S95. Ser for meg at G12 blir litt i veien (nesten avhengig av å ha den hengende rundt halsen)! :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har vel luftet det før men har desverre ikke kommet meg videre. Jeg har pr.idag Canon 50D men finner dette for stort å drasse med meg til USA + cruiseferie neste år. Derfor søker jeg etter et mindre kamera som kan være ideelt til en slik tur spesielt. Det blir en 7 dagers byferie og 14 dagers cruise hvor sikkert naturopplevelsene står i høysetet. I tillegg blir det nok en god del inne-bilder.

Jeg ser Canon S95 som et veldig aktuelt kamera men er usikker på om det bør være førstevalget. Makro/nærbildefotografering blir det nok minimalt med,snarere heller endel avstandsfotografering og jeg vektlegger god kvalitet på bildene slik at de også tåler å bli blåst opp endel fremfor å vektlegge størrelsen på kameraet. Prisen er av underordnet betydning men max kr 8.000.

Har dere gode forslag?

 

Har du vurdert et lite MFT-kamera? De begynner jo å bli veldig små nå. Jeg har et S90 og har hatt både LX3, LX5 og GF1 før. Alle har vært kjøpt i søken etter et lite og bra kamera som jeg alltid kan putte på lomma. GF1 og LX5 ble dessverre solgt da jeg kjøpte X100, men det tok ikke lang tid før jeg angret. Ikke på X100, men på at jeg solgte LX5. Var rett ved å kjøpe nytt da jeg kom over GF3. Siden du er vant med DSLR så vil du kanskje som meg bli litt misfornøyd med kvaliteten på spesielt oversikts/landskapsbilder fra selv de dyrere kompaktkamera. GF3 er kun litt større enn LX5. Kjøpte den med 14mm og har også tenkt å kjøpe igjen 20mm senere. Kan også fåes med den 14-42mm i kit. Nå kommer vel også Olympus med et mini-MFT, som jeg også var/er litt nysgjerrig på, men det "hastet litt" så det ble GF3.

 

Størrelsen blir nok litt mer enn S95, men mindre enn G12 (avhengig av valg av optikk,selvsagt), men billedkvaliteten er også vesentlig bedre vil jeg si. Touch screen er litt uvant, men jeg setter som regel kameraet på A for Aperture, og har ikke det helt store behovet for å endre noe annet enn blenderåpningen hele tiden. Kjøpte forøvrig mitt for å ha som lommekamera på en USA-tur i høst.

Lenke til kommentar

Hehe, det var det jeg tenkte. 1 år i kompaktkamera klassen er lang tid. Så det er vell alltid noe nytt rundt hjørne.

 

 

Edit.

 

Skal ned på IFA messen i begynnelsen av september. Tror jeg kjøper S95, og dersom det lanseres S100 det og det virker enda mer gøy så leverer jeg S95 tilbake på angrefristen :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er nok inne på Komplett.no rett rundt hjørnet. Tittet på S95 der for bare et par dager siden når jeg var på nippet til å bestille, og den har de nå fjernet siden de sikkert har fått solgt ut de siste modellene fra lageret. Så er nok ikke langt unna. ;)

Fant omtalen men ser at S100 ikke skal erstatte S95. Så da vil vi vel finne begge i hyllene fremover. Blir spennende å se hvordan prisen utvikler seg; S100 skal vel ned noen hundrelapper iløpet av vinteren :)

Lenke til kommentar

Sant nok. Selv om S100 er en oppfølger så kan det jo fint hende at de skal stå side om side :) Ingen av disse vil jo være utdatert på en god stund uansett. Så valget er nok rimelig ett fett. Største forskjellene som jeg kunne se hittil er 2mpx ekstra og 1080p filming. Neppe noe "lifechanging" for å si det sånn. :)

 

Kan se for meg at S100 går fort ned litt i pris ja. Er da ikke så lenge siden S95 lå til 3495,-. Så det har jo allerede gått ned i pris med 500 kroner. Men spør litt forsiktig om hvorfor du ikke bare går til innkjøp selv når du først har kommet deg over dammen? Sjekket nettopp opp prisen på Bestbuy i området der vi normalt bor (hos familie) og der lå S95 til omkring 2000,- NKR og S100 til 2300,- NKR. Er litt å spare inn på det kjøpet.

Kan forstå at det til dels er grunnet gode garanti og reklamasjonsrettigheter i Norge, men personlig stoler jeg såpass på at toppmodellene til Canon er laget for å holde i det lange løp uten problemer.

Endret av DavidH
Lenke til kommentar

Sant nok. Selv om S100 er en oppfølger så kan det jo fint hende at de skal stå side om side :) Ingen av disse vil jo være utdatert på en god stund uansett. Så valget er nok rimelig ett fett. Største forskjellene som jeg kunne se hittil er 2mpx ekstra og 1080p filming. Neppe noe "lifechanging" for å si det sånn. :)

 

Kan se for meg at S100 går fort ned litt i pris ja. Er da ikke så lenge siden S95 lå til 3495,-. Så det har jo allerede gått ned i pris med 500 kroner. Men spør litt forsiktig om hvorfor du ikke bare går til innkjøp selv når du først har kommet deg over dammen? Sjekket nettopp opp prisen på Bestbuy i området der vi normalt bor (hos familie) og der lå S95 til omkring 2000,- NKR og S100 til 2300,- NKR. Er litt å spare inn på det kjøpet.

Kan forstå at det til dels er grunnet gode garanti og reklamasjonsrettigheter i Norge, men personlig stoler jeg såpass på at toppmodellene til Canon er laget for å holde i det lange løp uten problemer.

 

For egen del tør jeg ikke ta sjansen med å vente til jeg er i USA før jeg handler, rett og slett pga. tidsmangel. Kommer til Orlando torsdag og drar på cruise lørdag. Da kan det fort bli litt stress :)

Ofrer derfor den tuselappen det er å spare og får også de garantiordninger som gjelder her hjemme.

Lenke til kommentar

Men størrelsen på GF3 og det nye 14-42mm må jo kunne utkonkurere S95 og andre "semi proffe" kompaktkamera.

 

Helt enig i at det nye 14-42 X-objektivet er unikt og flytter grensene for hvor kompakt et m4/3-kamera med objektiv kan bli. Det er likevel mye større og tyngre enn kameraer i S95/S100-klassen. Sammenligner du derimot med kameraer i G12/P7100-klassen er forskjeleln mye mindre, men de gir en del større zoomområde.

Lenke til kommentar

Du har sikkert kjøpt kamera. Men størrelsen på GF3 og det nye 14-42mm må jo kunne utkonkurere S95 og andre "semi proffe" kompaktkamera. Det nye 14-42mm gjør hele kamera med objektiv til et lommekamera. Sender med en link til de som ikke har sett objektivet. http://www.lydogbilde.no/nyheter/unikt-objektiv :dribble:

Nei, har ikke kjøpt ennå. Sitter på gjerdet og venter på at S100 skal dukke opp i butikkvinduene- til redusert pris :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...