Gå til innhold

Kompaktkamera til USA-turen 2012


Anbefalte innlegg

Jeg har vel luftet det før men har desverre ikke kommet meg videre. Jeg har pr.idag Canon 50D men finner dette for stort å drasse med meg til USA + cruiseferie neste år. Derfor søker jeg etter et mindre kamera som kan være ideelt til en slik tur spesielt. Det blir en 7 dagers byferie og 14 dagers cruise hvor sikkert naturopplevelsene står i høysetet. I tillegg blir det nok en god del inne-bilder.

Jeg ser Canon S95 som et veldig aktuelt kamera men er usikker på om det bør være førstevalget. Makro/nærbildefotografering blir det nok minimalt med,snarere heller endel avstandsfotografering og jeg vektlegger god kvalitet på bildene slik at de også tåler å bli blåst opp endel fremfor å vektlegge størrelsen på kameraet. Prisen er av underordnet betydning men max kr 8.000.

Har dere gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon G12 kan være et alternativ siden du vil ha litt mer brennvidde har samme sensor som S95, eller hva med et speilløse systemkamera, er det noe du kunne tenke deg relative små og mulighet til å ha med et par tre objektiver for og kunne dekke flere utfordringer.

 

Samsung NX100 er en av disse kandidatene, og med en lyssterk fast 20mm samt en normalzoom og tele burde du klare deg godt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Både Canon S95, Olympus X2-1, Panasonic LX5 og Canon G12 er klare kandidater. Men jeg har bestemt meg for å snevre inn budsjettet til max kr 5.000 og da ryker jo kameraer som krever løse objektiver ut.

 

jeg leser tester og uttalelser så jeg ser dobbelt for tiden men synes det er uhyre vanskelig å bestemme seg. Kanskje bør jeg,som foreslått, vente å se hva som dukker opp utover høsten. Da synker kanskje prisene noe på "dagens" apparater også?

Lenke til kommentar

Det er mye likt. Viewfinder, litt flere knapper, skjerm som kan vippes, mulighet for montering av ekstern blits og større brennvidde er i G12s favør. Men S95 er langt mer kompakt, og maks blenderåpning er litt større.

 

Tipper du blir fornøyd med begge. Dra med en liten Gorillapod når du først handler, den kommer virkelig godt med på tur.

Lenke til kommentar

Det er mye likt. Viewfinder, litt flere knapper, skjerm som kan vippes, mulighet for montering av ekstern blits og større brennvidde er i G12s favør. Men S95 er langt mer kompakt, og maks blenderåpning er litt større.

 

Tipper du blir fornøyd med begge. Dra med en liten Gorillapod når du først handler, den kommer virkelig godt med på tur.

Vippeskjerm har de vel begge?

Lenke til kommentar

 

1. Kanskje bør jeg,som foreslått, vente å se hva som dukker opp utover høsten.

 

2. Da synker kanskje prisene noe på "dagens" apparater også?

 

 

1. Helt klart - hvis det er 1 år til du skal ut å reise...?

 

2. Ja, men nye og bedre modeller vil være lansert - og selges billigere...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

1. Kanskje bør jeg,som foreslått, vente å se hva som dukker opp utover høsten.

 

2. Da synker kanskje prisene noe på "dagens" apparater også?

 

 

1. Helt klart - hvis det er 1 år til du skal ut å reise...?

 

2. Ja, men nye og bedre modeller vil være lansert - og selges billigere...

Reiser siste uka i april 2012.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å få enda flere og avklarende svar på hvilket kamera jeg bør velge men skjønner at det ikke er bare,bare å konkludere. Veldig mye baserer seg på mine behov og ønsker,selvfølgelig.

Men om jeg spør annerledes; hvilket av Canon S95 og Canon G12 tar de beste bildene? Altså de som er best kvalitetsmessig?

 

Og er funksjonen HDR som muligens bare finnes på G12 verd å legge vekt på?

Lenke til kommentar

S95 og G12 tar veldig like bilder i de fleste situasjoner. Jeg har bare testet G12, men har også brukt S95 en del og foretrekker G12-objektivet. S95 har imidlertid en hel blender bedre lysstyrke på 28mm enn G12 og det kan bety en del i lite lys. Til gjengjeld har G12 bedre lysstyrke på tele.

 

Jeg husker ikke om S95 har HDR motivprogram. G12 har det i hvertfall og S95-bruksanvisningen ligger på nettet hvis du vil sjekke det selv.. Personlig ville jeg ikke lagt vekt på det.

 

Du kan jo også se på Canonrumors som treffer med en god del spådommer, de spår S100 med 12MP og 5x zoom, om det stemmer avklares nok i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar

S95 og G12 tar veldig like bilder i de fleste situasjoner. Jeg har bare testet G12, men har også brukt S95 en del og foretrekker G12-objektivet. S95 har imidlertid en hel blender bedre lysstyrke på 28mm enn G12 og det kan bety en del i lite lys. Til gjengjeld har G12 bedre lysstyrke på tele.

 

Jeg husker ikke om S95 har HDR motivprogram. G12 har det i hvertfall og S95-bruksanvisningen ligger på nettet hvis du vil sjekke det selv.. Personlig ville jeg ikke lagt vekt på det.

 

Du kan jo også se på Canonrumors som treffer med en god del spådommer, de spår S100 med 12MP og 5x zoom, om det stemmer avklares nok i løpet av noen uker.

Takk for tipset om Canonrumors. denne hadde jeg ikke hørt om. Ja,kanskje kommer etpar spennede oppgraderinger denne høsten? Jeg venter i spenning :dribble:

Lenke til kommentar

Hadde håpet å få enda flere og avklarende svar på hvilket kamera jeg bør velge men skjønner at det ikke er bare,bare å konkludere. Veldig mye baserer seg på mine behov og ønsker,selvfølgelig.

Men om jeg spør annerledes; hvilket av Canon S95 og Canon G12 tar de beste bildene? Altså de som er best kvalitetsmessig?

 

Og er funksjonen HDR som muligens bare finnes på G12 verd å legge vekt på?

 

S95 har og HDR-funksjon.

 

Såvidt jeg har fått med meg leverer S95 og G12 nærmest lik bildekvalitet (og RAW) og begge har omtrent samme muligheter ellers.

 

Men siden det er en stund til du skal reise så er det kanskje fornuftig å vente litt for å se om det kommer noe nytt, dog ikke forvent betydelige forbedringer i bildekvaliteten.

 

Tor

Lenke til kommentar

S95 og G12 tar veldig like bilder i de fleste situasjoner. Jeg har bare testet G12, men har også brukt S95 en del og foretrekker G12-objektivet. S95 har imidlertid en hel blender bedre lysstyrke på 28mm enn G12 og det kan bety en del i lite lys. Til gjengjeld har G12 bedre lysstyrke på tele.

 

Jeg husker ikke om S95 har HDR motivprogram. G12 har det i hvertfall og S95-bruksanvisningen ligger på nettet hvis du vil sjekke det selv.. Personlig ville jeg ikke lagt vekt på det.

 

Du kan jo også se på Canonrumors som treffer med en god del spådommer, de spår S100 med 12MP og 5x zoom, om det stemmer avklares nok i løpet av noen uker.

Takk for tipset om Canonrumors. denne hadde jeg ikke hørt om. Ja,kanskje kommer etpar spennede oppgraderinger denne høsten? Jeg venter i spenning :dribble:

Er det vanlig at slike nyhetsslipp kommer i august eller må man påregne å vente til september/oktober?

Lenke til kommentar

Mener du at f.eks. Canon Powershot SX 230 HS er et bedre kamera enn Canon S 95 ?

Spørs vel på hva ønsker:

Sjekk sammenligning:

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_s95&products=canon_sx230hs

Et viktig kriterie er bildekvalitet. Vidvinkel og zoom vektlegger jeg likt. Trenger ikke video. Heller ikke RAW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...