Gå til innhold

Vurdering av pris på Macbook


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er interessert i å selge min Macbook 13". Dette er Unibody Aluminium, men! modellen før de fikk klistret "Pro" under skjermen. Dvs det står fortsatt bare Macbook på den.

 

Spesifikasjoner:

- 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

- 2 GB 1067 MHz DDR3

- NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

- 250 GB Disk

- Installert Mac OS X Lion 10.7

 

Kjøpt i 2008/2009 rett før overnevte "Pro" endringen skjedde. (Husker ikke når dette skjedde). Betalte da 13000 hos Humac (som jeg har hørt ente ganger om at jeg da ble lurt, så nok om det). :p Er interessert i få mest mulig igjen for den, men samtidig være realistisk. Batteriet er "ødelagt", dvs maskinen funker kun med ladern koblet i.. Hvis jeg kobler den ut, så skrur maskinen seg av innen 10 min selv med "fullt batteri" (iStat Pro viser 52% health), ellers er maskinen i god stand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett i lys av de relativt utdaterte spesifikasjonene, defekt batteri og brukstid på rundt 2 1/2 - 3 år - ville jeg personlig ikke gitt mer enn rundt 3000-3500. Forutsatt at det defekte batteriet kan byttes hos en forhandler til en rimelig pris, og at maskinen ellers er i god stand.

 

Emm har den nye Pro serien med i5 og i7 løsninger dratt såpass fra Core 2 Duo, at den fremstår som noe utdatert. Du kan selvsagt være heldig å finne noen som er ute etter akkurat denne maskinen. Den nye 13" har kjappere prosessor enn tidligere, med kjører HD3000 grafikk. Kjenner et par kompiser som istedenfor gikk for 2010 modellen med Nvidia Geforce 320M dedikert grafikk... Men nå er 9400 også integrert, og sannsynigvis uten nevneverdige fordeler ift. HD3000 - desverre...

 

edit: har forsøkt å ta høyde for selve finishen på maskinen - ville neppe gitt så mye for en tilsvarende PC i slitt plast utførelse.

Endret av Star
Lenke til kommentar

Huff , spesifikasjonene var rimelig utdaterte ja :-( , noe som betyr at det er vanskelig å basere seg på disse for å få til en god salgssum.

I og med den også har problemer med batteriet som må skiftes hos Apple (koster ca 1000 eller mer forstår jeg ) så faller verdien enda mer.

 

Det du kan gjøre er å prøve å selge den for en sum som du føler du er komfortabel med (utrolig mange som er villige til å gi alt for mange dollars for en apple ) og annonsere den via feks Finn.no eller annen side.

Lenke til kommentar

Personlig hadde ikke jeg gitt mer enn max 1500kr for en bærbar som er snart 3 år gammel. Den har ingen garanti og batteriet koster endel å få byttet. Men det kan hende at noen ikke bryr seg om batteriet og at du kan få ca 2500 til max 3500kr for den. Prisfall på pc og datautstyr er desverre ganske rått. hjelper litt at det står apple på den men ikke mye.

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Skjønner... uff, det var lite :p Batteriet som Malvado nevner koster 1090,- ja hos Apple. Har vurdert å bytte batteri på maskinen selv også evt beholde den, men jeg har absolutt ingen bruk for den lengere, så ser ikke helt poenget. :) (Bruker stasjonær PC + HTPC istedet).

 

Er bare utrolig kjedelig å "tape" drøye 10 000 på 3-4 år...

Lenke til kommentar

Pics or it didn't happen!

Høres ut som akkurat en slik maskin jeg kunne tenke meg!

Men vet ikke hvor mye jeg vil "by" akkurat, uten å se hvordan stand den er i.

 

 

 

 

 

Forøvrig er PC tapsprosjekt. Man taper ikke akkurat penger heller, da det egentlig er en investering i arbeid, internett og gøy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Skjønner... uff, det var lite :p Batteriet som Malvado nevner koster 1090,- ja hos Apple. Har vurdert å bytte batteri på maskinen selv også evt beholde den, men jeg har absolutt ingen bruk for den lengere, så ser ikke helt poenget. :) (Bruker stasjonær PC + HTPC istedet).

 

Er bare utrolig kjedelig å "tape" drøye 10 000 på 3-4 år...

 

 

Bytt batteriet først, så kan du prøve å selge den. Ser den som sagt bra ut og er i bra stand vil jeg anta at du kan få igjen 4000 til 6000 fra den, da har du kun halvert tapet.

 

Men det er litt tvilsomt at du skal greie å få såpass mye for den, de fleste personene vil jo sjekke litt opp og sammenligne med andre slike pcer som er til salgs og en drøyt 2 år gammel model går for ca 7000 (med ganske like specs dog) http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29930906

 

 

Lenke til kommentar

Bytt batteriet først, så kan du prøve å selge den. Ser den som sagt bra ut og er i bra stand vil jeg anta at du kan få igjen 4000 til 6000 fra den, da har du kun halvert tapet.

 

Men det er litt tvilsomt at du skal greie å få såpass mye for den, de fleste personene vil jo sjekke litt opp og sammenligne med andre slike pcer som er til salgs og en drøyt 2 år gammel model går for ca 7000 (med ganske like specs dog) http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29930906

Mhm, jeg får se hva jeg gjør med batteriet, for jeg har egentlig ikke penger til det, da selger jeg den heller for 1000,- mindre.

Men de på finn.no sjekket jeg og var derfor jeg ble så overrasket over at dere skrev halve prisen IGJEN iforhold til de. Altså 3000-3500,-.

 

Jeg er villig til å gi deg en 50-lapp.

Unødvendig...

Lenke til kommentar

Bytt batteriet først, så kan du prøve å selge den. Ser den som sagt bra ut og er i bra stand vil jeg anta at du kan få igjen 4000 til 6000 fra den, da har du kun halvert tapet.

 

Men det er litt tvilsomt at du skal greie å få såpass mye for den, de fleste personene vil jo sjekke litt opp og sammenligne med andre slike pcer som er til salgs og en drøyt 2 år gammel model går for ca 7000 (med ganske like specs dog) http://www.finn.no/f...nnkode=29930906

Mhm, jeg får se hva jeg gjør med batteriet, for jeg har egentlig ikke penger til det, da selger jeg den heller for 1000,- mindre.

Men de på finn.no sjekket jeg og var derfor jeg ble så overrasket over at dere skrev halve prisen IGJEN iforhold til de. Altså 3000-3500,-.

 

Om du sikter til meg så skrev jeg jo "halvert tapet" noe som ikke er det samme som halve prisen i forhold til det som selges på finn.no

Du får prøve å ta det du mener du er komfortabel med, men jeg tror ikke at det blir lett å selge pcen da desverre siden man ofte sammenligner med det som finnes ute til salgs allerede eller som har blitt solgt.

Lenke til kommentar

Om du sikter til meg så skrev jeg jo "halvert tapet" noe som ikke er det samme som halve prisen i forhold til det som selges på finn.no

Du får prøve å ta det du mener du er komfortabel med, men jeg tror ikke at det blir lett å selge pcen da desverre siden man ofte sammenligner med det som finnes ute til salgs allerede eller som har blitt solgt.

Sikter ikke til noen spesielle, bare generellt. Men ta feks airguard da:

"max 1500kr for en bærbar som er snart 3 år gammel. Den har ingen garanti og batteriet koster endel å få byttet. Men det kan hende at noen ikke bryr seg om batteriet og at du kan få ca 2500 til max 3500kr for den."

 

som da er halvparten eller mindre enn 7000 som de på finn.no ligger til med sååsi samme spec. (Greit de er litt bedre, men forsatt utrolig å halvere prisen på en PC 1 år eldre) syns jeg da. :)

Tipper jeg prøver meg på Finn og evt lager noen plakater som jeg henger opp her jeg bor. :)

Lenke til kommentar

Det er alltid "umulig" å vite hvor mye man får igjen. Du kan jo bare avertere på Finn det koster deg ikke mye ca 35kr tenker jeg.

Du må også regne med en del idiotiske bud, noe som er vanlig der. Derimot er det også slik at man kan være heldig å finne noen som ser etter akkurat en slik maskin og betaler deg 3000kr.

sist gang jeg solgte pc der satte jeg prisen til ca halv fra ny maskin (13mnd gammel 6500kr ny) og fikk igjen 2750kr.

 

80% idioter som svarte på annonsen med tilbud om å bytte i hjemmebrent apperat osv......

men ca 2 seriøse som hadde en liten budrunde tilslutt :)

 

Får du ikke noen gode tilbud, behold den eller selg den billig til ett familiemedlem eller venn som kunne tenke seg noe sånt.

 

PS Når jeg sa halv pris mener jeg fra nypris. etter garantiutløp faller ofte prisen mer + at man bør bytte batteri. Det var det jeg tok i betrakning.

Kun min subjektive mening, du kan få mer. :)

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Sikter ikke til noen spesielle, bare generellt. Men ta feks airguard da:

"max 1500kr for en bærbar som er snart 3 år gammel. Den har ingen garanti og batteriet koster endel å få byttet. Men det kan hende at noen ikke bryr seg om batteriet og at du kan få ca 2500 til max 3500kr for den."

 

som da er halvparten eller mindre enn 7000 som de på finn.no ligger til med sååsi samme spec. (Greit de er litt bedre, men forsatt utrolig å halvere prisen på en PC 1 år eldre) syns jeg da. :)

 

 

Det er egentlig irrelevant hva brukte pcer ligger ute til, det er en grunn til at de ligger ute, de er ikke solgt, og blir kanskje aldri solgt til de prisene.

 

Man kan få en helt ny MacBook pro til 9300 med mye bedre specs, garanti og ubrukt batteri.

 

Du har ikke tapt noen ting, du har betalt 13000 for å bruke mac'en i 3-4 år. Datamaskiner er forbruksvarer, ikke investeringer.

 

Når det er sagt er det mange lite oppdaterte kjøpere på finn, så det er bare å legge ut og se om noen biter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...