Gå til innhold

[Hund] Ad dressurhalsbånd (strøm, sitron, osv)


Anbefalte innlegg

Godtfolk,

 

Jeg registrerer at det selges aversjonsbaserte dressurhalsbånd til hund over en lav sko, spesielt på nettbutikker. Disse selges som "anti-bjeff-halsbånd" eller bjeffehalsbånd eller bare dressurhalsbånd.

 

Så kjennes det som min plikt å hjelpe litt til her, for her har det åpenbart skjedd noe galt. Slike ufyselige og ikke minst unødvendige remedier er ikke lov å bruke i Norge (med helt spesielle unntak vi kan gå inn på om ønskelig).

 

Ref.:

§ 3. Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

 

§ 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:

a) utøve vold mot dyr,

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,

c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og

d) bruke levende dyr som fôr eller agn.

 

§ 26. Trening, fremvisning, underholdning og konkurranser

Den som trener dyr og den som bruker dyr til fremvisning, underholdning og konkurranser samt arrangør for slike aktiviteter, skal påse at dyr:

a) er i stand til å gjennomføre aktiviteten uten å bli utmattet eller skadet,

b) ikke utsettes for eller er påvirket av midler eller behandling som kan gjøre aktiviteten dyrevelferdsmessig uforsvarlig,

c) ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger og belastninger, og

d) ikke trenes til eller brukes i kamper mot andre dyr eller mot mennesker.

 

§ 3. Forbud

 

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm.

 

Under vold, frykt, skade og unødige påkjenninger mener jeg man greit kan sortere veldig mye av bruken av diverse andre typer dressurhalsbånd også, fra sitronspray til helstrup. Men spesielt salget av (og bruken av) strømhalsbånd finner jeg enkelt og greit litt sjokkerende.

 

Hvem som helst kan enkelt og greit ikke bruke strømhalsbånd uten å gjøre seg skyldig i en rekke lovbrudd, og dette opplyses det dessverre ikke om der disse selges.

 

Men nå er det i alle fall opplyst om her.

 

 

Forøvrig;

NRK.no: Du gir hunden din nakkeskader. (om uvettig bruk av halsbånd forøvrig. Bruk sele om du kan!)

 

 

 

 

EDIT

En eller annen - finnes det mulighet for å få lagt dette under "jakt og fiske" også uten å skrive to innlegg? Skulle hatt det med der også, da dette er svært aktuelt i jaktmiljøene også..

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe nytt at dyrebutikker selger ting som kan skade dyr dessverre, de selger til og med ting som kan ta livet av dem.

 

Når det står så klart i loven at det er ulogvig, kan du ikke anmelde dyrebutikkene som selger sånne halsbånd? Eventuelt sende en mail/snakke med dem og spørre om hvorfor de selger det når det er ulogvlig.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig imot disse tingene selv , Eneste halsbånd jeg vil si som efektiv er et halsbånd som vibrerer , Jeg har prøvd det på meg selv før jeg satte det på hunden , det er egentlig bare som en vibrering på mobil bare litt kraftigere , Men eneste jeg har brukte det på er når vi går tur for og forhindre at hunden min bjeffer og drar i bånd mot andre hunder vi møter , Og det har jeg kun brukt 2-3 ganger og nå går det bra uten .

 

Eneste Jeg vil si er veldig bra og bruke på hund er strømhalsbånd når du skal lære jakthunder og ikke jage sauer i jaktfelten , noe som er veldig nødvendig , Der får hunder ganske vondt men de gjør det ikke igjen . Selvom dette ikke er lov er det utrolig efektiv og veldig sjeldent at det må gjøres to ganger

 

Sitronspurt på halsbånd er det værste det skader jo hundens beste sans noe som jeg er veldig imot , eneste jeg bruker er overnevnte strømhalsbånd på saue kurs til jakthund og vibrering på veldig få nivåer av dresur , Og det halsbånde gjør ingen skade det er for og få hunden til og skvette i det den begynner og dra veldig i båndet eller bjeffer mye .

Lenke til kommentar

Når det står så klart i loven at det er ulogvig, kan du ikke anmelde dyrebutikkene som selger sånne halsbånd? Eventuelt sende en mail/snakke med dem og spørre om hvorfor de selger det når det er ulogvlig.

Jo, vi jobber litt med saken. Mailer og forespørsler til de enkelte butikkene, forbrukerrådet og div politikere i styre og stell.

Et par av butikkene har faktisk idag endret litt på teksten i annonsene sine, og fått med at kun autorisert personell har lov til å bruke strømhalsbånd. Det hjelper allikevel så lite når det uansett ikke vil være mulig å bruke slike automatiske bjeffehalsbånd i forbindelse med den aversjons-/bufetreninga med strømhalsbånd som faktisk er lovlig.

 

Dessverre virker det som at disse kun er ulovlig i bruk, men fullt lovlig å selge. Nok et av samfunnets små paradokser - der er nok av dem ;)

Lenke til kommentar

Ting som skader eller gjør vondt på hunden/andre dyr hører ikke hjemme noen steder, det er dyremisshandling, selv om det er for å trene hunden til å ikke jage sauer!

Skal man på jakt med hunden bør man ha såpass god kontroll på den at man ikke trenger å misshandle den for at den skal lære.

 

Er forresten "dressur"halsbånd mye brukt?

Jeg har, så vidt jeg husker, sett dette en gang på en hund, det var på en diger dobberman jeg lekte med mens jeg var 5-6 år gammel.

Dette var av typen som eieren styrte manuellt med fjernkontroll

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...