Gå til innhold

Bruke militær uniform (M04) som "kostyme" på festival


MilKman'

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble også truet etter tjenestetiden. Skjorta var uten flagg.

 

Hva i alle dager? Selv jeg har en tskjorte fra Luftforsvaret uten at jeg noen gang har tjenestegjort i Forsvaret. Men tskjorta er jo ikke utformet slik at folk skal oppfatte at jeg tjenestegjør eller har tjenestegjort, så det er kanskje en forskjell.

Lenke til kommentar

Så du brukte mao. olivengrønn/marineblå ensfarget t-skjorte uten andre kjennetegn, og fikk tilsnakk fra MP kun pga. det?

 

Selv har jeg flere olivengrønne t-skjorter, både med og uten flagg, og i ulike nyanseforskjeller, alle utlevert av Forsvaret. Herregud, vedder på at jeg kan kjøpe en slik på Sparkjøp eller en jaktbutikk uten at noen ser forskjell. Høres ut som en MP som er litt vel høy på seg selv.

Lenke til kommentar

Er dessverre noen som plutselig får litt mer makt enn de er vant med i MP ja, selv om det absolutt store flertall av dem er veldig dyktige.

 

Men du kan gjenta deg selv så mye du bare gidder ch, det er ulovlig - så enkelt. Du skal ikke vimse rundt i en uniform så lenge du selv ikke er tjenestegjørende, kostyme eller ei! Ideen der er det bare å legge fra seg umiddelbart.

 

Nå har jeg tilogmed vært flink og søkt opp lovverket for deg:

 

§ 165. Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a)

ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten,

 

Kan du NÅ som jeg med flere sier for N'te gang at det er ulovlig bare legge fra deg ideen?

Lenke til kommentar

Så du brukte mao. olivengrønn/marineblå ensfarget t-skjorte uten andre kjennetegn, og fikk tilsnakk fra MP kun pga. det?

 

Selv har jeg flere olivengrønne t-skjorter, både med og uten flagg, og i ulike nyanseforskjeller, alle utlevert av Forsvaret. Herregud, vedder på at jeg kan kjøpe en slik på Sparkjøp eller en jaktbutikk uten at noen ser forskjell. Høres ut som en MP som er litt vel høy på seg selv.

 

Yes. Olivengrønn var fargen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i dette med at det er Kongens klær.

Som sagt får man kjøpt slike effekter til siviltbruk (Uniform, ikke distniksjoner etc.)

Enig, en ser jo milsim spillere fly rundt i uniform og liknende, dog, der er flagg og liknende fjernet. noe som jeg ser på som en selvfølge.

Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen jurist, synes jeg Killswitch er i overkant bastant.

 

Loven han viser til, markert med fet skrift for å utdype hva den egentlig sier:

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a)

ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten.

 

 

Med andre ord, så lenge det ikke er noen tvil om at du ikke har offentlig myndighet som soldat for forsvaret, og du ikke gjør noen forsøk på å fremstå som det, bør det gå greit, tror jeg.

Vet ikke hvor "troverdig" uniformen du har tenkt til å ha på deg vil bli seende ut, det må du nesten selv vurdere utifra loven Killswitch viste til.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen jurist, synes jeg Killswitch er i overkant bastant.

 

Loven han viser til, markert med fet skrift for å utdype hva den egentlig sier:

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a)

ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten.

 

 

Med andre ord, så lenge det ikke er noen tvil om at du ikke har offentlig myndighet som soldat for forsvaret, og du ikke gjør noen forsøk på å fremstå som det, bør det gå greit, tror jeg.

Vet ikke hvor "troverdig" uniformen du har tenkt til å ha på deg vil bli seende ut, det må du nesten selv vurdere utifra loven Killswitch viste til.

 

Endelig et svar som var litt veiledende hah.

Jeg stussa også på den paragrafen der (Eller hva jeg skal kalle det) med en gang jeg leste den, men så langt klarte jeg ikke å tenke.

 

Hvor troverdig uniformen som ihvertfall var planlagt å ha på kan du sikkert bedømme selv, om du vet hvordan M04-bukse/-jakke, beret, marsjsko og skjorte ser ut?^^

Lenke til kommentar

Endelig et svar som var litt veiledende hah.

Jeg stussa også på den paragrafen der (Eller hva jeg skal kalle det) med en gang jeg leste den, men så langt klarte jeg ikke å tenke.

 

Hvor troverdig uniformen som ihvertfall var planlagt å ha på kan du sikkert bedømme selv, om du vet hvordan M04-bukse/-jakke, beret, marsjsko og skjorte ser ut?^^

Det er nok ganske i grenseland. Tror du vet det selv også, siden du spør her :p

Det er jo mye originale effekter, så kan være litt problematisk.

Vet ikke om det har noe for seg, og de vil kanskje ikke være alt for happy for det, men en mulighet er jo rett og slett å sende en epost til forsvaret og spørre.

 

Har du også sett på muligheten for å bruke utenlandske uniformer, eller om du er stolt av å være norsk, bruke eldre uniformer, eller andre eldre effekter slik at du tydelig ikke kan oppfattes som soldat?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Endelig et svar som var litt veiledende hah.

Jeg stussa også på den paragrafen der (Eller hva jeg skal kalle det) med en gang jeg leste den, men så langt klarte jeg ikke å tenke.

 

Hvor troverdig uniformen som ihvertfall var planlagt å ha på kan du sikkert bedømme selv, om du vet hvordan M04-bukse/-jakke, beret, marsjsko og skjorte ser ut?^^

Det er nok ganske i grenseland. Tror du vet det selv også, siden du spør her :p

Det er jo mye originale effekter, så kan være litt problematisk.

Vet ikke om det har noe for seg, og de vil kanskje ikke være alt for happy for det, men en mulighet er jo rett og slett å sende en epost til forsvaret og spørre.

 

Har du også sett på muligheten for å bruke utenlandske uniformer, eller om du er stolt av å være norsk, bruke eldre uniformer, eller andre eldre effekter slik at du tydelig ikke kan oppfattes som soldat?

 

Har tenkt på utenlandske uniformer, men det er for meg uaktuelt.

Eldre uniformer har jeg ikke tenkt på.

Mulig vi dropper hele greia, men tusen hjertelig for godt svar :)

En time til avreise, så litt sent å begynne å forhøre seg med forsvaret nå tror jeg :)

Lenke til kommentar

Etter min kunnskap er det lov så lenge flag, distinktsjoner og kongemerke er fjernet. Men som nevnt, du går fort inn i grenseland hvis du går med full uniform. Da ville jeg nok hatt et merke eller bånd hvor det stod "festløve" elns på ;)

 

Jeg og noen venner av meg bestilte for noen år siden amerikansk jagerflydrakt for noen år siden og brukte det på fest og senere på byen. Gikk bra det.

Lenke til kommentar

Rett før din uthevning Drogin - "uhjemlet bruk av uniform". Her menes det etter min tolkning at bruk av uniform er nok til å gjelde for å utgi seg som tjenesteperson. Det heter seg jo at når man er i uniform representerer man F. eks forsvaret.

 

Du må gjerne kalle meg bastant Drogin, men trådstarter ville ikke vært den første som ble bøtlagt for noe tilsvarende dersom hun hadde gjennomført dette som opprinnelig planlagt med majorstjerna og beret og det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...