Gå til innhold

Bruke militær uniform (M04) som "kostyme" på festival


MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått tilbud om å låne en M04, en beret(*Med kongemerke!!*), marsjsko og en distinksjon av en bekjent jeg skal dra på festival med.

 

Vi tenker å bruke disse som et slags "kostyme", selvfølgelig uten å missbruke uniformen på noen måte (selv om det kan virke sånn) eller nedverdige det norske forsvar på noen måte.

 

Det første jeg lurer på, er om dette er lovlig?

Og det andre; om det da blir postet bilder på nettet, om det kan få konsekvenser senere?

 

EDIT:

Og om det skulle være ulovlig, så har jeg blitt fortalt om man bare fjerner norskeflagget på høyreskulder har det ingenting å si, ettersom det da ikke representerer Norge.

Og da kan man (Om man blir oppdaget, og det er ulovlig) si at man har kjøpt det på en tilfeldig butikk.

Stemmer det?

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjerner du kongemerke, distinksjoner og flagg tror jeg ikke det skal by på noe problem. Det er tillatt, såvidt jeg har skjønt, å bruke f.eks. M98-bukse til paintballaktiviteter, noe som visstnok er ganske populært. Regner da automatisk med at det samme gjelder jakke, og M04-uniformen, så lenge du ikke har noe annet til å identifisere deg som norsk militært personell enn mønsteret på kamoen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Uten å si om dette er lovlig eller ikke, med en gang man går med norsk uniform blir man oppfattet som en representant for Forsvaret. Der skal man være varsom. Hvis du i tillegg brukes distinksjoner som skal tilsi at du er befal, vil det også være forventninger til at du fremstår med visse holdninger og innehar kunnskap og lederegenskaper. Er det en privat fest med folk du kjenner er det imo greit, men på en festival med mange deltakere synes jeg det er helt galt. Hvis noe skulle skje (ulykke, skade, brann o.l.) og folk oppfatter at et befal fra Forsvaret ikke griper inn heller har kompetansen som skal til, kan det være veldig ødeleggende.

Lenke til kommentar

Takker for raske svar!

Greia er forsåvidt at jeg har vært i militæret og deretter kan jeg jo sanitet nivå 2, bare for å svare på det siste.

En annen problemstilling er at distniksjonen er av rangen Major...

 

Festivalen er forresten Wacken (Metallfestivalen). Har sett flere på festivalen som har brukt uniformer med distinksjoner osv.

Ikke det at det da er lovlig og riktig av meg og bruke det selvfølgelig, men bare info.

 

 

Stemmer dette med norskeflagget? At dersom det fjernes vil jeg f.eks ikke ha noe ansvar ovenfor ulykker etc, og bli koblet opp mot forsvaret?

Lenke til kommentar

Ville kanskje ventet med å bruke uniform på steder med mye folk, som privatperson, noen måneder til.

 

Hvorfor skal du i det hele tatt bruke uniform på en festival? :p

 

 

Uhm, hvordan da tenker du? Terror-tragiedien i Norge?

 

 

Vi har med oss diverse kostymer vi skal bruke (Vi er vel 6stk som tenker å bruke uniformer) og vi tenker at det kan være litt stilig at vi er likt kledd : )

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det samme, uten å vite helt sikkert om det stemmer. Uansett har de to andre svarene gode poenger.

Selv ville jeg nok heller kjørt et kompromiss med M04-bukse, støvler, og en annen overdel, samt droppet beret. Å bruke hele kostymet blir kanskje litt smakløst i kjølvannet av det som har vært i nyhetsbildet, samtidig som det muligens er litt i gråsonen rent juridisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er faktisk ulovlig å utgi seg som offentlig tjenesteperson, noe du gjør dersom du stiller opp i en m04 uniform. Folk flest ser en uniform og beret og tenker da naturligvis at du jobber i forsvaret. Å gå offentlig med major distinksjonen du nevner er også straffbart.

 

Du skal på en festival, her blir det fort litt alkohol vil jeg gå ut ifra, du er klar over at det er forbudt å være synlig beruset i uniform og?

 

Selv om du fjerner flagget osv, vil folk flest tenke at du er militær og da har man det kjørende. Du stiller deg kanskje ikke opp i en politi-uniform med en vest påskrevet "innsatsleder" eller? Like straffbart og ihvertfall i mine øyne, uetisk.

 

srbz - ikke bare er det i gråsonen, det står helt spesifikt et sted at det ikke er lov.

Endret av Killswitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært en aktivitet som paintball, softgun, etc, hadde jeg ikke sett noen problemer, men på en fest har du masse drita og fulle folk og ikke samme "kontroll" over en situasjon viss du forstår meg rett.

 

 

Hmm. Skjønnte ikke helt - explain? :)

Hvordan kan andre som er drita gå utover meg i denne settingen?

Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at du aldri har vært borti "lokale helter" ila fgtj?

 

Men uansett - bruk av uniform når du ikke tjenestegjør utgår, ditto med bruk av majorstjerna du snakka om, begge deler er straffbart som sagt.

 

Må si, at jeg lurer fælt på om ikke avdelinga du tjenestegjorde i burde gjøre noen tiltak angående respekt for egen uniform.

Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at du aldri har vært borti "lokale helter" ila fgtj?

 

heh hvordan da mener du?

Mulig jeg spør dumt, men det er vel bedre å spørre og forstå, enn å late som jeg skjønner det.

 

Men ta det helt med ro.

Jeg har respekt for forsvaret og uniformen jeg bærer.

Jeg lurer kun på om det er lovlig eller ei.

 

Som sagt så skal det kun brukes som kostyme slik at vi 6 er kledd likt.

Lenke til kommentar

Skjønner.

Jeg er jo ikke lenger i tjeneste, så kakebu er vel ikke det første jeg blir sendt i om jeg blir oppdaget haha.

 

Men er det noen som forstår min tankegang ang. å bruke det som et kostyme?

Kostymet skal jo liksom være at jeg er en militærtype, uten at jeg setter meg i situasjonen at jeg skal ha respekt osv.

Jeg tenker at det ikke kan være et problem (Ift de på festivalen. Forsvaret ser jeg bort i fra nå.) å gå i uniformen da det kun skal være et kostyme, og flere andre går i lignende kostymer.

For alt de vet så kan jo uniformen være kjøpt på en småshabby butikk i utlandet (Da tenker jeg iom. at jeg har fjernet norskeflagget slik at det ikke fremstilles som en norsk uniform).

 

Mulig jeg gjentar meg selv flere ganger her, men jeg prøver bare å dele mine tanker om dette.

UTEN at det skal skape noe hat eller sinte diskusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...