Gå til innhold

Bruke militær uniform (M04) som "kostyme" på festival


MilKman'

Anbefalte innlegg

Slik jeg leser loven, er "uhjemlet bruk av uniform" et eksempel, da det videre står:

"eller på annen måte", hvor det videre står spesifisert hva som er forbudt ved loven, nemlig:

å "offentlig utgi seg for å ha offentlig myndighet".

 

Men både jeg og bIsk0p nevner at full uniform er i grenseland og nok bør inneholde noe ekstra eventuelt fjerne noen av effektene slik at det ikke skal være noen tvil om at man ikke er faktisk soldat.

 

En grei "test" er vel å spørre seg, går jeg ut på gata i dette, vil folk enkelt se at jeg ikke er en ordentlig soldat? Hvis man svarer ja på sitt eget spørsmål her, bør det gå greit, synes jeg.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhjemlet betyr jo kort og godt at du bærer en uniform du ikke rettmessig har rett til å bære. En utgir seg en med offentlig myndighet simpelten ved hjelp av uniformen.

Ikke nødvendigvis.

Man kan lett kjøpe utstyr som likner store deler av uniformen på en prikk, på en vanlig sportsforetning.

 

Jeg er rimelig sikker på at loven handler om å fremtre som offentlig myndighet, hvor uniformer brukes til dette.

 

Det er ikke forbudt å gå en tur i fjellet med en militærbukse, da ingen vil tro du er soldat av den grunn.

Det er når uniformen man har på seg er så troverdig og komplett at folk tror man faktisk er soldat, politi, brannmann etc, at loven slår inn.

Lenke til kommentar

Full uniform med beret og marsjstøvler gir da gjerne ett inntrykk av at man er soldat på en helt annen måte enn bare en uniformsbukse vil gjøre..Men det stemmer forsåvidt det en annen skrev ett par sider tilbake, det er ikke bare flagget som er identifiserende på en uniform, men også selve cammo'en..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare det at spørsmålet dukker opp er for meg trynevrengende, unnskyld uttrykket. Om jeg forstår deg riktig vil du dra til fremmed land, drikke deg full - og samtidig utgi deg for å være offiser i full norsk uniform?

 

Personlig ser jeg begrensninger her hele veien, og det selv etter du har fjernet flagget, distinksjonen og kongemerket fra bereten. Det kommer uansett til å være folk som gjenkjenner det som en norsk militæruniform, og de kommer mest sannsynlig til å reagere på det.

 

Folk som tjenestegjør har som regel ikke lov til å drikke mer enn to enheter, i Brig N tror jeg de opererer med totalt avhold. For å bære uniform i utlandet må man enten være innvolvert i stridigheter, eller søke om spesiell dispensasjon, noe du garantert ikke får. Det er også straffbart å utgi seg for å være av høyere rang enn det man strengt tatt er, og dess større sprik i rang - dess større bot.

 

Hvorfor andre regler skulle gjelde deg som skal på festival kan jeg ikke fatte og begripe.. Om du skal vise at du er stolt av å være norsk finnes det andre måter, og antrekkslikhet kan også gjøres på en mengde andre måter. Skal du gå med kamuflasjemønstret utstyr får du kjøpe det på en eller annen '90-tallssjappe.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å begynne med personangrep. Han/hun stilte et ganske uskyldig spørsmål.

Det er ikke ulovlig å bruke militærkostyme, og han/hun skriver jo klart at det er snakk om et "kostyme", ikke et forsøk på å fremstå som en ekte soldat.

(Men det kan diskuteres hvor troverdig en slik uniform vil bli seende ut, med hensyn til lover).

 

Dessuten er ikke trådstarter i militæret lenger, så det er ingen grunn til å hakke på han/hun angående spesielle regler for folk som fortsatt er i tjeneste.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Drogin - I tjeneste eller ei, du drikker ikke i uniform! Syndes mye imot dette, men fortsatt ulovlig, uavhengig av om du er tjenestegjørende eller ei.

Som sagt, er ikke jurist, så skal ikke uttale meg bastant om dette, men må si jeg synes en slik lov høres merkelig ut.

 

Kan du vise til loven som forbyr å drikke alkohol iført uniformer?

Lenke til kommentar

Har ikke kjennskap til nøyaktig hvor dette står, ei eller tiden akkurat nå. Men her til lands er det forbudt å opptre synlig beruset i militær uniform, det samme gjelder helt sikkert for langt flere offisielle uniformer som politi osv. De norske soldatene i Afghanistan har ikke lov til å drikke alkohol overhodet, selv ikke i leir EET. Og det er ikke det spor merkelig at det er forbudt, uniformen er noe man har respekt for - så enkelt er det. Å opptre beruset iført uniform strider imot denne respekten. Ser ikke hvorfor du gidder å diskutere dette i det uendelige Drogin, oppsøk lovverket selv istedet. Jeg for min del er 100% sikker i min sak, at du tviler er strengt talt ikke mitt problem.

Lenke til kommentar

"Forsvarssjefen pålegger alle krigsmenn måtehold ved nytelse av alkohol, også når

de bærer sivilt antrekk. Dette pålegg omfatter forbud mot å opptre synlig beruset

innenfor militært område eller på offentlig sted. Som offentlig sted regnes i denne

forbindelse:

• offentlige transportmidler

• sted/område bestemt for alminnelig ferdsel

• sted/område som er synlig fra alminnelig beferdet sted

Mannskaper som på permisjon bærer sivilt antrekk er å betrakte som krigsmenn i

den militære straffelovs forstand, og er undergitt de bestemmelser som gjelder for

krigsmenn. I samsvar med dette kan brudd på Forsvarssjefens pålegg om måte-

hold ved bruk av alkohol refses militært som overtredelse av militært tjenesteplikter

også når vedkommende var iført sivilt antrekk. "

Kilde: Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man skal ha respekt for uniformen, og jeg tviler ikke på det er regler for hvordan militært personell skal oppføre seg i uniform, både i aktiv tjeneste og på perm.

 

Noe helt annet er å drikke iført en helt annen uniform, eller en uniform man enkelt kan skille fra en norsk uniform.

Lenke til kommentar

Men hvis "Ch : )" bare leter etter en mikroskopisk grunn til å misbruke den norske militæruniformen på en festival, som om det var et karnevalskostyme, la henne bare gjøre det da.

Håper MP`n kommer og kaster dem alle på glattcelle.

 

TS: I militæret har du iværtfall aldrig vært, for dersom du hadde det hadde du visst bedre og aldri gått med på en slik idè.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Nå var det en norsk vanlig uniform, med beret og majordistinksjoner det var snakk om fra starten av her...

 

Noe sier meg at du ikke har vært inne til førstegangstjeneste, hadde du vært det, ville du nok hatt en annen holdning, dog ikke dersom du hadde delt avdeling med trådstarter:)

Hvis du leser hva jeg også skriver, så ser du at jeg også advarte mot å bruke full uniform som kan forveksles med the real deal.

 

Fjerner man derimot flagg etc, og setter på noe som gjør at man klart ikke kan taes for å være soldat, f.eks slik bIsk0p foreslo, å sette på et bånd det stod "partyløve" på eller slikt, så det rett og slett bare er marsjstøvler, bukse, genser og eget påsydd "partyløve"-bånd uten norske flagg etc på uniformen bør det absolutt ikke være noe problem.

Hverken rettslig eller moralsk.

 

Vet om mange som bruker uniformer veldig lik den norske i diverse sammenhenger, som f.eks airsoft-spill, og har til gode å se noen lov mot dette.

 

XanderZ: Slik jeg har forstått det har trådstarter dimma, så MP kan gjøre fint lite.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hehe, jeg vurderer faktisk å begynne med airsoft og israelsk uniform:

250px-Israeli_Border_Guard_Police.jpg

Virker som en artig aktivitet ved sidenav studier.

Og slik jeg har forstått det er utenlandske uniformer ihvertfall ikke noe problem.

 

Derfor jeg fant tråden faktisk, søkte etter uniform på forumet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det er lov å drikke mens man bærer uniform. Bare se på første gang folk slipper ut av Madlaleiren i Stavanger. De er tvunget til å bære uniform, men "alle" er å finne på byen. Regelen er at man ikke skal opptre beruset. Hvordan reglene er i Afghanistan, skal jeg ikke uttale meg om. Men hvis det er totalforbud er det pga folk alltid skal være klare til strid.

 

Ang det å bruke militærklær til paintball/airsoft o.l ser jeg ikke noe problem med. Dog ville ikke brukt M04 da den er veldig tynn, M98 eller felt buksa er å anbefale! Vil tro at de fleste som driver med slik, holder på på egnet område. Noe som betyr at det ikke er tilfeldig forbipasserende.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ikke bruke den som kostyme. Selv om det skal være nok at du fjerner kongemerke og det norske flagget skal det være nok. Ingen bruker det som kostyme hvis man respekterer uniformen.

 

Ville heller gått for å kjøpe en uekte uniformer på nett eller noe sånt. Finnes sikkert mange nettbutikker som selger. Finnes også jaktbutikker som selger noe lignende. Hvis du skal gå med beret anbefaler jeg at du ikke går med en som er brettet som de norske soldatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...